Mesen kiertovesipumppu pyörimään letkulämppärin kanssa

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Mesen kiertovesipumppu pyörimään letkulämppärin kanssa

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Pistän yleiselle vaikka kyseessä onkin W202 ja M111 moottori.

Laitoin siis Calixin letkulämppärin koska en saanut pakkatulppia irti lohkiksen asennusta varten.

Ja kyllä lohkis olisi ollut varmasti parempi vaihtoehto siitä ei kannata keskustella tässä.
Kyllä letkulämppärinkin toiminnan huomaa näillä -10 pakkasilla selvästi.

Calixilla olisi Pumpikit joka kierrättäisi nesteitä ja parantaisi lämmintystulosta, hinta vaan on kait reilu 200€.

Kysynkin onko kukaan keksinyt patenttia jolla auton oman kiertovesipumpun saisi pyörimään samalla kun laittaa Calixin pöhisemään? Virtahan tietysti pitäisi saada Calixin liittimestä...
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Eihän se tarvi kuin pientä askartelua sähköjen kanssa ja 220 releen joka ottaa ohjauksen suoraan lämppärin töpselistä. Kierrättää vaan plussan releen kärkien kautta ja aina kun piuhan laittaa seinään rupeaa pumppu pyörimään. Tälleen tein ässään samanmoisen systeemin koska 2kw letkulämmitin keitti vettä ilman pumppua :) Kytkennät sitten omalla vastuulla :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Vastauksesta ymmärsin parhaiten tuon allekirjoituksen:
"Kaikki tulee menemään päin helvettiä kun tietämätön neuvoo taitamatonta tekemään mahdotonta" :shock:
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3050
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Tahi sitten laittaa sinne semmoisen älykkään laturin työntämään virtaa akulle ja kiertovesipumpun ihan 12 voltin kytkennällä käyntiin.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Itekin kerran tuota mietin. Kaikki laturit eivät välttämäti toimi tuossa hommassa. Jos haluaa, että tunnistus tapahtuu 12 voltista, pitää laturin ja akun välille laittaa joku välipalikka, esim. diodi. Laturi ei tätä välttämättä ymmärrä ja lataa miten sattuu. Todennäköisesti joku muu virtalähde tarvitaan tahikka sitten jäsen Runtulan esittämä järeämmällä sähköllä ohjattava rele.

Luultavimmin releitä tarvitaan joka tapauksessa useampi, sillä monesti pumppua ohjataan katkomalla maata. Eli pumpulle pitää saada sekä jatkuva sähkö että maa. Periaatteessa myös joku kaksikielinen vaihtorele voisi ajaa asian.

Eli on tehtävissä mutta vaatii vähän näpräämistä. Ja jos asennuksesta haluaa siistin...

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3050
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Juu, laturin kanssa vaatii diodoididin, muuten luulisin onnistuvan kyllä.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Juu ideana olisi nimenomaan että homma toimisi tolppavirralla mutta millä muuntaisi sen 230 ->12V... Jos menis auton akulla niin sittenhän pitäisi olla siihenkin oma ajastin joka pyörittäisi pumppua oikean aikaan.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3050
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Ei kun siltä laturilta tulisi sitten se heräte pumpulle. Virtaa kaliksiin :arrow: virtaa laturiin :arrow: pumppu käyntiin.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7248
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sisätilan lämppärin pistokkeeseen vaikka vaimokkeen jouluvaloista 12V muuntaja ja siitä virta kiertovesipumpulle. Näin pumppu pyörii aina kun auto on roikassa.

:wink:

Kato kuiten ensin että muuntaja antaa ulos tasajännitettä.
Vaihtojännitteellä pumppu ei mokoma pyöri.
Tosin parilla diodilla sen vaihtojännitteenkin saa tasajännitteeksi.

Ei mokomaan kannata mitään ihme relevirityksiä tehhä kun helpommallakin pääsee...
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mika.T kirjoitti:Sisätilan lämppärin pistokkeeseen vaikka vaimokkeen jouluvaloista 12V muuntaja ja siitä virta kiertovesipumpulle. Näin pumppu pyörii aina kun auto on roikassa.
Mitäs auton sähköt ja akku tykkää tommosesta :huh:
Vai onko virtapiirit automaattisesti poikki kun autossa ei ole virrat päällä virta-avaimesta?

Relehomma tuntuu äkkipäätä huomattavasti turvallisemmalta.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7248
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jos pelottaa lämppärin säädinpaneelin puolesta niin kiertovesipumpun orkkisjohtoihin voi laittaa diodit väliin ettei muuntajalta tuleva virta lähde väärään suuntaa.

Auton akkuun tuolla ei ole yhtään mitään vaikutusta.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Mulla kurlahtaa Webaston pumppu päälle kun laittaa Hiacen lämmitykseen. :shock:
Siinä on aidot nuuskamuikkusten (lue: ruotsintuonti) asentamat lisävarusteet((letkulämppäri+ajastin+laturi+sisätilahaara ja -lämmitin)+(webasto+ajastin+lisäakku)+(varashälytin)+(Emer-polttoaineenlämmitin))

>>>Suoraan sanottuna en ole varma miten tuo on kytketty mutta ilmeisesti laturi antaa ylimääräisen ohjausjännitteen webaston pumpulle jotta lämpö lähtisi siirtymään tasaisemmin tms. Kerran innostuin tuon auton sähköjä vähän tutkimaan niin niin lopputuloksena oli suunnilleen sangollinen epämääräisiä johtoja mutta auto pelasi edelleen moitteitta.

ps. Auto on siis jonkin telelaitoksen entinen päivystysauto ja oli varustettu jos jonkinlaisella sähköhärpäkkeellä ja ilmeisesti lähtövarmuuskin on haluttu pitää kohtuullisella tasolla.
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Se bossin kiertovesipumppu ottaa 1.5-2 amppeeria virtsaa käydessään eli sen mukaan sitte se kynttilän muuntaja :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Havainnollistetaanpa ratkaisua huipputeknisellä kuvalla :idea:

Kuva

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7248
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuohon kun vielä lisää akkulaturin niin ihan toimiva.

Nyt tuo tyhjentää akun.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mika.T kirjoitti:Tuohon kun vielä lisää akkulaturin niin ihan toimiva.
No se unehtui kun itsellä on n. kolmen päivän välein aina Ctekin 7 ampeerin laturi kiinni :roll:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29474
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitenkäs kierto kun termari on kiinni, alavesiletkussa lämmitin ja lämmityslaitteen letkussa oleva kiertovesipumppu pyörii ?
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Ässän tapauksessa pumpun imupuoli oli haaroitettu lämppärin letkusta ja pumpun jälkeen oli magneettiventtiili ennen lämmitintä. Lämmittimestä letku meni termarikoteloon jossa oli joku turha anturin reikä mihin sai näppärästi letkukaran kiinni. Nyt kun sähköä tarjosi töpseliin niin venttiili aukesi samalla kun pumppu ja lämmitin heräsi eloon. Töpseli irti ja venttiili meni kiinni eikä oikea kierto mennyt sekaisin. Tälläsellä patentilla 2kw letkulämmitin lämmitteli 2 tunnin aikana M117 lohkon -15 pakkasella 50 asteen hujakoille :) Joku tämmönen vois toimia tässäkin tapauksessa
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”