Mesen kiertovesipumppu pyörimään letkulämppärin kanssa
Mesen kiertovesipumppu pyörimään letkulämppärin kanssa
Pistän yleiselle vaikka kyseessä onkin W202 ja M111 moottori.
Laitoin siis Calixin letkulämppärin koska en saanut pakkatulppia irti lohkiksen asennusta varten.
Ja kyllä lohkis olisi ollut varmasti parempi vaihtoehto siitä ei kannata keskustella tässä.
Kyllä letkulämppärinkin toiminnan huomaa näillä -10 pakkasilla selvästi.
Calixilla olisi Pumpikit joka kierrättäisi nesteitä ja parantaisi lämmintystulosta, hinta vaan on kait reilu 200€.
Kysynkin onko kukaan keksinyt patenttia jolla auton oman kiertovesipumpun saisi pyörimään samalla kun laittaa Calixin pöhisemään? Virtahan tietysti pitäisi saada Calixin liittimestä...
Laitoin siis Calixin letkulämppärin koska en saanut pakkatulppia irti lohkiksen asennusta varten.
Ja kyllä lohkis olisi ollut varmasti parempi vaihtoehto siitä ei kannata keskustella tässä.
Kyllä letkulämppärinkin toiminnan huomaa näillä -10 pakkasilla selvästi.
Calixilla olisi Pumpikit joka kierrättäisi nesteitä ja parantaisi lämmintystulosta, hinta vaan on kait reilu 200€.
Kysynkin onko kukaan keksinyt patenttia jolla auton oman kiertovesipumpun saisi pyörimään samalla kun laittaa Calixin pöhisemään? Virtahan tietysti pitäisi saada Calixin liittimestä...
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Eihän se tarvi kuin pientä askartelua sähköjen kanssa ja 220 releen joka ottaa ohjauksen suoraan lämppärin töpselistä. Kierrättää vaan plussan releen kärkien kautta ja aina kun piuhan laittaa seinään rupeaa pumppu pyörimään. Tälleen tein ässään samanmoisen systeemin koska 2kw letkulämmitin keitti vettä ilman pumppua
Kytkennät sitten omalla vastuulla 


AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Vastauksesta ymmärsin parhaiten tuon allekirjoituksen:
"Kaikki tulee menemään päin helvettiä kun tietämätön neuvoo taitamatonta tekemään mahdotonta"
"Kaikki tulee menemään päin helvettiä kun tietämätön neuvoo taitamatonta tekemään mahdotonta"

"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Terve,
Itekin kerran tuota mietin. Kaikki laturit eivät välttämäti toimi tuossa hommassa. Jos haluaa, että tunnistus tapahtuu 12 voltista, pitää laturin ja akun välille laittaa joku välipalikka, esim. diodi. Laturi ei tätä välttämättä ymmärrä ja lataa miten sattuu. Todennäköisesti joku muu virtalähde tarvitaan tahikka sitten jäsen Runtulan esittämä järeämmällä sähköllä ohjattava rele.
Luultavimmin releitä tarvitaan joka tapauksessa useampi, sillä monesti pumppua ohjataan katkomalla maata. Eli pumpulle pitää saada sekä jatkuva sähkö että maa. Periaatteessa myös joku kaksikielinen vaihtorele voisi ajaa asian.
Eli on tehtävissä mutta vaatii vähän näpräämistä. Ja jos asennuksesta haluaa siistin...
t.
Risto
Itekin kerran tuota mietin. Kaikki laturit eivät välttämäti toimi tuossa hommassa. Jos haluaa, että tunnistus tapahtuu 12 voltista, pitää laturin ja akun välille laittaa joku välipalikka, esim. diodi. Laturi ei tätä välttämättä ymmärrä ja lataa miten sattuu. Todennäköisesti joku muu virtalähde tarvitaan tahikka sitten jäsen Runtulan esittämä järeämmällä sähköllä ohjattava rele.
Luultavimmin releitä tarvitaan joka tapauksessa useampi, sillä monesti pumppua ohjataan katkomalla maata. Eli pumpulle pitää saada sekä jatkuva sähkö että maa. Periaatteessa myös joku kaksikielinen vaihtorele voisi ajaa asian.
Eli on tehtävissä mutta vaatii vähän näpräämistä. Ja jos asennuksesta haluaa siistin...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Juu ideana olisi nimenomaan että homma toimisi tolppavirralla mutta millä muuntaisi sen 230 ->12V... Jos menis auton akulla niin sittenhän pitäisi olla siihenkin oma ajastin joka pyörittäisi pumppua oikean aikaan.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Sisätilan lämppärin pistokkeeseen vaikka vaimokkeen jouluvaloista 12V muuntaja ja siitä virta kiertovesipumpulle. Näin pumppu pyörii aina kun auto on roikassa.
Kato kuiten ensin että muuntaja antaa ulos tasajännitettä.
Vaihtojännitteellä pumppu ei mokoma pyöri.
Tosin parilla diodilla sen vaihtojännitteenkin saa tasajännitteeksi.
Ei mokomaan kannata mitään ihme relevirityksiä tehhä kun helpommallakin pääsee...

Kato kuiten ensin että muuntaja antaa ulos tasajännitettä.
Vaihtojännitteellä pumppu ei mokoma pyöri.
Tosin parilla diodilla sen vaihtojännitteenkin saa tasajännitteeksi.
Ei mokomaan kannata mitään ihme relevirityksiä tehhä kun helpommallakin pääsee...
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Mitäs auton sähköt ja akku tykkää tommosestaMika.T kirjoitti:Sisätilan lämppärin pistokkeeseen vaikka vaimokkeen jouluvaloista 12V muuntaja ja siitä virta kiertovesipumpulle. Näin pumppu pyörii aina kun auto on roikassa.

Vai onko virtapiirit automaattisesti poikki kun autossa ei ole virrat päällä virta-avaimesta?
Relehomma tuntuu äkkipäätä huomattavasti turvallisemmalta.
Mulla kurlahtaa Webaston pumppu päälle kun laittaa Hiacen lämmitykseen.
Siinä on aidot nuuskamuikkusten (lue: ruotsintuonti) asentamat lisävarusteet((letkulämppäri+ajastin+laturi+sisätilahaara ja -lämmitin)+(webasto+ajastin+lisäakku)+(varashälytin)+(Emer-polttoaineenlämmitin))
>>>Suoraan sanottuna en ole varma miten tuo on kytketty mutta ilmeisesti laturi antaa ylimääräisen ohjausjännitteen webaston pumpulle jotta lämpö lähtisi siirtymään tasaisemmin tms. Kerran innostuin tuon auton sähköjä vähän tutkimaan niin niin lopputuloksena oli suunnilleen sangollinen epämääräisiä johtoja mutta auto pelasi edelleen moitteitta.
ps. Auto on siis jonkin telelaitoksen entinen päivystysauto ja oli varustettu jos jonkinlaisella sähköhärpäkkeellä ja ilmeisesti lähtövarmuuskin on haluttu pitää kohtuullisella tasolla.

Siinä on aidot nuuskamuikkusten (lue: ruotsintuonti) asentamat lisävarusteet((letkulämppäri+ajastin+laturi+sisätilahaara ja -lämmitin)+(webasto+ajastin+lisäakku)+(varashälytin)+(Emer-polttoaineenlämmitin))
>>>Suoraan sanottuna en ole varma miten tuo on kytketty mutta ilmeisesti laturi antaa ylimääräisen ohjausjännitteen webaston pumpulle jotta lämpö lähtisi siirtymään tasaisemmin tms. Kerran innostuin tuon auton sähköjä vähän tutkimaan niin niin lopputuloksena oli suunnilleen sangollinen epämääräisiä johtoja mutta auto pelasi edelleen moitteitta.
ps. Auto on siis jonkin telelaitoksen entinen päivystysauto ja oli varustettu jos jonkinlaisella sähköhärpäkkeellä ja ilmeisesti lähtövarmuuskin on haluttu pitää kohtuullisella tasolla.
Ässän tapauksessa pumpun imupuoli oli haaroitettu lämppärin letkusta ja pumpun jälkeen oli magneettiventtiili ennen lämmitintä. Lämmittimestä letku meni termarikoteloon jossa oli joku turha anturin reikä mihin sai näppärästi letkukaran kiinni. Nyt kun sähköä tarjosi töpseliin niin venttiili aukesi samalla kun pumppu ja lämmitin heräsi eloon. Töpseli irti ja venttiili meni kiinni eikä oikea kierto mennyt sekaisin. Tälläsellä patentilla 2kw letkulämmitin lämmitteli 2 tunnin aikana M117 lohkon -15 pakkasella 50 asteen hujakoille
Joku tämmönen vois toimia tässäkin tapauksessa

AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.