LED valoa kansalle!
LED valoa kansalle!
http://www.xenonled.com/index.htm
Tilasin tuolta mittaristoon letejä;tuntu edulliselta ja osaavalta paikalta.Katellaas kunhan tavara saapuu niin sitten lisää.Meinasin tuon W201:sen "ledistää" kokonaan takavaloja myöten.
Tilasin tuolta mittaristoon letejä;tuntu edulliselta ja osaavalta paikalta.Katellaas kunhan tavara saapuu niin sitten lisää.Meinasin tuon W201:sen "ledistää" kokonaan takavaloja myöten.
Daimler kirjoitti:Jaa-a..eipä vissiin.Tosin peräänajo tilanteissa tuo 0.3 sekunttia saattaa pelastaa..HVM kirjoitti:Onkos tästä "ledistelystä" muuta hyötyä kuin köykäisempi lompsa ja 0,3 sekuntia lyhyempi "vasteaika?"
Jaa, no sitten en tilaa, meikäläisellä on nimittäin sammakon kielen refleksit.


Kestäähän nuo varmaan pitempään kuin normaali polttimot...

Mutta niitäkään ei enään saa...AM kirjoitti:Mulla on ollu jo muutaman vuoden ledit mittaristossa.Eipä oo ainakaan tarvinnu vaihdella polttimoitaValmiin sarjan ostin käpyvoorumilta,ei montaa euroa maksanu..
Kuoleva foorumi

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Onko tullut vastaan korjaamokäytössä? Taitaa ainakin polttimon merkkivalo syttyä palamaan?
Tuntuu, että varsinkin parkki- ja takavalopolttimoita saa vaihdella nykyautoihin koko ajan tiheämmin. Ledi ratkaisisi kyllä sen ongelman, kestoaika pitäisi ainakin hyvälaatuisella olla lähellä auton elinikää?
Olispahan yksi vaiva pois.
PS. Arvaus: Muutaman vuoden kuluttua ei uusista automalleista enään löydä tavallisia polttimoita ainakaan parkeista ja takavaloista ja "polttimot" on tarkoitettu kestämään koko auton eliniän.
Tuntuu, että varsinkin parkki- ja takavalopolttimoita saa vaihdella nykyautoihin koko ajan tiheämmin. Ledi ratkaisisi kyllä sen ongelman, kestoaika pitäisi ainakin hyvälaatuisella olla lähellä auton elinikää?
Olispahan yksi vaiva pois.
PS. Arvaus: Muutaman vuoden kuluttua ei uusista automalleista enään löydä tavallisia polttimoita ainakaan parkeista ja takavaloista ja "polttimot" on tarkoitettu kestämään koko auton eliniän.
Plör.
Kattelin tuolta http://www.xenonled.com/index.htm sivustoilta mittaristoon ja kojetaulun LED'jä, mitkähän nuo kävisi W210 (2002) rakkineeseen.
"Saako naapurin puolelle rakentaa" kysyy tietämätön Iisalmesta?
nim. Paalutinko turhaan
Kattelin tuolta http://www.xenonled.com/index.htm sivustoilta mittaristoon ja kojetaulun LED'jä, mitkähän nuo kävisi W210 (2002) rakkineeseen.
"Saako naapurin puolelle rakentaa" kysyy tietämätön Iisalmesta?
nim. Paalutinko turhaan

-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 18.2.2007 21:03
LED hyötyjä.
Onhan niillä vielä hintaa... Tosin ne ovat (oikein mitoitetulla etuvastuksella) ikuisia. Talvella ilona pieni virrankulutus. Esim hehkuilla kaikki sisävalot päällä vie 3*10+5=35W tehoa (lähes yhtä paljon kuin webasto!), ledeillä alle 2W!HVM kirjoitti:Onkos tästä "ledistelystä" muuta hyötyä kuin köykäisempi lompsa ja 0,3 sekuntia lyhyempi "vasteaika?"
Yritin etsiä täältä foorumilta yksinkertaisesti muotoiltua tietoa hehkulamppujen vaihtamisesta LED-polttimoihin, mutta löytämissäni keskusteluissa keskustelu kääntyi melko nopeasti niissä määrin spekuloivaksi, että minulla meni käsi päähän.
Niinpä kysyn kysymykseni suoraan:
Perheessämme on 2000-lukuinen Mersu ja sillä kaveri. Eli niissä on yksityiskohtaisesti palaneen lampun sijainnin kertovat systeemit. Mieleni tekisi vaihtaa sinertävänvalkoisien xenon-valojen vierellä oleva kellertävää valoa antava parkktuikku kylmän valkoista väriä tuottavaan LED-polttimoon. Samaan syssyyn voisi korvata myös kylkivalojen lamput LED:eillä.
Markkinoilla on kaupallisia LED-polttimoita, joissa on joissain jopa valmiina sopivan näköisiä kantojakin. Esimerkiksi täällä: Click. Esimerkin yrityksen mainosteksteissä sanotaan, että polttimoissa on sisäänrakennettuna sopiva vastus. Herää kuitenkin epäilys, että mahtaako tämä tarkoittaa ainoastaan etuvastusta?
Löytyykö jostain virityksiä, joissa on valmiina tarvittava tehovastus rinnan polttimon kanssa? Ilman tehovastusta palaneen lampun sijainnin kertovat systeemit autossa pillastunevat...
Jos lopputulos on, että kaupallisia täydellisen plug-and-play-toimivia ratkaisuja ei ole, onko jossain hyväksi todettuja askarteluohjeita, joiden avulla Mersun hehkulamput saa kauniisti ja kestävästi vaihdetuksi LED-polttimoihin? "Kestävällä" tarkoitan, että epäilykseni on, että jos teen kytkennät heikosti valittuun paikaan tai heiveröisesti, kosteus ja tärinä voivat tehdä LED-virityksestäni melkoisen vikapesän.

Niinpä kysyn kysymykseni suoraan:
Perheessämme on 2000-lukuinen Mersu ja sillä kaveri. Eli niissä on yksityiskohtaisesti palaneen lampun sijainnin kertovat systeemit. Mieleni tekisi vaihtaa sinertävänvalkoisien xenon-valojen vierellä oleva kellertävää valoa antava parkktuikku kylmän valkoista väriä tuottavaan LED-polttimoon. Samaan syssyyn voisi korvata myös kylkivalojen lamput LED:eillä.
Markkinoilla on kaupallisia LED-polttimoita, joissa on joissain jopa valmiina sopivan näköisiä kantojakin. Esimerkiksi täällä: Click. Esimerkin yrityksen mainosteksteissä sanotaan, että polttimoissa on sisäänrakennettuna sopiva vastus. Herää kuitenkin epäilys, että mahtaako tämä tarkoittaa ainoastaan etuvastusta?
Löytyykö jostain virityksiä, joissa on valmiina tarvittava tehovastus rinnan polttimon kanssa? Ilman tehovastusta palaneen lampun sijainnin kertovat systeemit autossa pillastunevat...
Jos lopputulos on, että kaupallisia täydellisen plug-and-play-toimivia ratkaisuja ei ole, onko jossain hyväksi todettuja askarteluohjeita, joiden avulla Mersun hehkulamput saa kauniisti ja kestävästi vaihdetuksi LED-polttimoihin? "Kestävällä" tarkoitan, että epäilykseni on, että jos teen kytkennät heikosti valittuun paikaan tai heiveröisesti, kosteus ja tärinä voivat tehdä LED-virityksestäni melkoisen vikapesän.
-T


Suoraa vastausta en osaa antaa mutta,
Äkkiähän tuonne firmaan soittaa ja kysäsee.
tätä pistää miettimään kun kaupan sivuilla ensin lukee:Markkinoilla on kaupallisia LED-polttimoita, joissa on joissain jopa valmiina sopivan näköisiä kantojakin. Esimerkiksi täällä: Click. Esimerkin yrityksen mainosteksteissä sanotaan, että polttimoissa on sisäänrakennettuna sopiva vastus. Herää kuitenkin epäilys, että mahtaako tämä tarkoittaa ainoastaan etuvastusta?
ja kuitenkin seuraavassa lauseessa kehutaan:Kaikki alla olevat polttimot on mitoitettu toimimaan 12 voltin nimellisjännitteellä ja sopivat suoraan vanhan hehkulankapolttimon tilalle (plug n' play). Polttimoissa on sisäänrakennettuna sopiva(t) vastus tai vastukset. Kolvia et siis tarvitse
ja- Pieni virrankulutus, luokkaa 10% hehkupolttimon vastaavasta.
Eli näistä nyt jo yläasteen fysiikalla voi päätellä, että jokin ei pidä paikkaansa. Eiköhän siellä ole vastukset ledin kanssa rinnan jotta diagnostiikat pelaa.- Ei kuumene
Äkkiähän tuonne firmaan soittaa ja kysäsee.
Jos siinä ledissä on sisäänrakennettu vastus rinnan ledin kanssa että diagnostiikka pelaisi niin virran kulutus olisi sama kuin hehkulampussa.Jiitek kirjoitti:Eli näistä nyt jo yläasteen fysiikalla voi päätellä, että jokin ei pidä paikkaansa. Eiköhän siellä ole vastukset ledin kanssa rinnan jotta diagnostiikat pelaa.- Pieni virrankulutus, luokkaa 10% hehkupolttimon vastaavasta.
Ja rinnan kytketty vastus lämpeää.

Eli ei noissa ole kuin ledin etuvastus.
riippunee autosta. Esim w124 mittaa lampun viemää virtaa. Jos se heittää asetetusta arvosta. ---> vikavalo syttyy.
Väykky taas tietääkseni mittailee vasemman ja oikean puolen virtamäärien eroja???? jos molemmin puolin on samantehoiset lamput---> EI vikavaloa.
Täytyy kokkeilla jossaki välissä onko väykyssä noin.
Väykky taas tietääkseni mittailee vasemman ja oikean puolen virtamäärien eroja???? jos molemmin puolin on samantehoiset lamput---> EI vikavaloa.

Täytyy kokkeilla jossaki välissä onko väykyssä noin.

Jatkoin askartelua tänään. Luovuin LED-suunnitelmasta ja aloin etsiä hyvännäköistä halogeeniratkaisua.Jiitek kirjoitti:Eli herjaa sitten palanutta polttimoa...
Osram Cool Blue-parkit toimivat Philipsin sinisenkirkkaiden Power2Night-halogeenien rinnalla hyvin. Laitoin tällaisen virityksen autoon, jossa ei ole xenoneja. Kokonaisuus oli ulkonäöllisesti hyvä. Ja Philipsit olivat edellisiin polttimoihin verrattuna parannus näkyvyysmielessäkin.
Toinen asia, jota yritin kerran vauhtiin päästyäni ratkoa, oli saada "kylmänväristä" valoa tuottavat parkit xenonien rinnalle. Eli ei tavallista halogeenikeltaista vaan lähempänä xenon-valon kelvinlukua olevaa.
W208-korin CLK:ssa on W6W-parkkipolttimot, eikä tuon nimeltämainitsemattoman tarvikeliikkeen hyllystä löytynyt edellämainittuja Osrameja tällä kannalla. Niinpä heppu möi minulle jotkut "kiinalaiset parkkipolttimot", joissa oli tavallaan sininen huppu. Tuumasin että mikäpä kokeillessa. Ja kokeiluksi se jäikin: Vaihdettuani yhden polttimon totesin, että nyt on pakko peruuttaa takaisin lähtötilanteeseen. Auto näytti ihan poliisiautolta: Click! Jos muuten ei pääse virkavallan kanssa juttusille, niin näillä High Quality-merkkisillä (ja jopa E-hyväksytyillä) parkeilla.

-T


Menee offtopiciksi, mutta jotenkin uumoilin, että saattaa olla aika lainvastainen tuote, minkä miekkonen minulle lykkäsi. Samasta hyllystä nimittäin olisi ihan oikeasti löytynyt "punahuppuisiakin" parkkeja. Eli jäsen J.T.S:n idea olisi jopa toteutettavissa.J.T.S kirjoitti:...toiselle puolelle punainen vastaava parkki, niin alkaa löytymään sitä ohitustilaa pahemmassakin ruuhkassa.
...mutta jos nyt ei kuiteskaan

Saapi ehdottaa, mistä löytyisi jotain laillisen näköisiä, mutta ehkä hitusen Osrameja sinisempiä (ja ehdottomasti edellä esiteltyä valkoisempia) halogeeniparkkeja!
-T

