Orkkisvanteiden keskireikä väljä
Orkkisvanteiden keskireikä väljä
Otetaas tääkin tänne vähän laajemman yleisön ihmeteltäväksi. Veemäisen takanurkan pomputtelun aiheuttaja nyt vaikuttais olevan vanteen välistyny keskireikä. Kyseessä mb:n orkkisvanteet, eikä niissä soviterengasta alunperin ole, niin mitenpäs sinne semmosen saa? Ei työntömitta mahdu väliin niin tiedä miten väljä on. Sisämittahan sen 66.6mm sais olla mutta ulkomitta hakusessa. Kysessä kuitenkin vai pari kymmenystä, eli täytyykö siihen sorvauttaa paikka sovitteelle vai miten nuo menee?
Olikohan nyt riittävän epäselvästi selitetty
Olikohan nyt riittävän epäselvästi selitetty
Eihän sillä keskireijällä nyt sinänsä ole mitään väliä....vaikka olisi kuinka väliä Pultit kartioineen sen vanteen keskittää ja lukitsee
Pultit vain muistettava kiristää tasaisesti ja niin että ne tosiaan pääsee keskittämään vanteen napaan, eikä sillä perinteisellä tyylillä, että pulttipyssyllä heti ensimäinen pultti täysillä kiinni just siihen missä laidassa sattuu milloinkin roikkumaan
Itse hifistelen tyyliin: käsin pitkällä hylsyllä jokainen pultti tasaisesti sormitiukkuuteen että pultit hakeutuu kartioihin, IR:än pulttipyssyllä ykkösellä vähän tiukempaan ja momenttiavaimella sitten kiristys. Näin kerran ihan vierestä kun veholla vedettiin vastaavalla pulttipyssyllä suurimmalla momentilla (vetää ihan saatanan tiukkaan) ilman momenttivartta täyteen kireyteen. ..niitä on sitten kiva availla räntäsateessa pimeässä keskellä korpea auton omalla rimpula avaimella, kun tarviis vielä 2m jatkovarren, jos ei jo ennen rengasrikkoa ole lentänyt lepikkoon koko vanne liiasta tiukkuudesta korkanneine pultinreikineen
Onko sulla muuten niihin vanteisiin oikeat pultit...mersulla kun käsittääkseni alkuperäisissä poikkeuksetta pallomaiset "kartiot", kun taas tarvikevanteissa mennään ihan reilulla perinteisellä kartiolla ja nämä passaa huonosti yhteen
Pultit vain muistettava kiristää tasaisesti ja niin että ne tosiaan pääsee keskittämään vanteen napaan, eikä sillä perinteisellä tyylillä, että pulttipyssyllä heti ensimäinen pultti täysillä kiinni just siihen missä laidassa sattuu milloinkin roikkumaan
Itse hifistelen tyyliin: käsin pitkällä hylsyllä jokainen pultti tasaisesti sormitiukkuuteen että pultit hakeutuu kartioihin, IR:än pulttipyssyllä ykkösellä vähän tiukempaan ja momenttiavaimella sitten kiristys. Näin kerran ihan vierestä kun veholla vedettiin vastaavalla pulttipyssyllä suurimmalla momentilla (vetää ihan saatanan tiukkaan) ilman momenttivartta täyteen kireyteen. ..niitä on sitten kiva availla räntäsateessa pimeässä keskellä korpea auton omalla rimpula avaimella, kun tarviis vielä 2m jatkovarren, jos ei jo ennen rengasrikkoa ole lentänyt lepikkoon koko vanne liiasta tiukkuudesta korkanneine pultinreikineen
Onko sulla muuten niihin vanteisiin oikeat pultit...mersulla kun käsittääkseni alkuperäisissä poikkeuksetta pallomaiset "kartiot", kun taas tarvikevanteissa mennään ihan reilulla perinteisellä kartiolla ja nämä passaa huonosti yhteen
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Pallopäiset pultit on käytössä. Tarkistin asian ja sama M12 pultti pitäis olla, liene väliä muuten mut kyseessä A170 alkuiset vanteet eli SLK:n orkkiksvanteet väykän alla, eikä näitä isopalloisempia vaativia vanteita.
Tästä tosiaan tuolla 210 puolella tarkemmin mut pomppuuttava vanne kokeillessa ei istu napaa vasten kunnolla vaan sinne pikkunen mut tunnettava välys jää. Kun taas toisen puolen vanne istuu napakasti napaa vasten. Näytti siellä pulttien rei'issä osumaa olevan, voi olla et vaikuttaa haitallisesti keskittämiseen. Rengaskoneessa täysin moitteeton, alle 5g heittoa eikä minkäänmoista havaittavaa pystyheittoa.
Tänään kokeilin em. tavoin laitella, käsin hylsyllä sorminkireyteen, pikkupyssyllä ykkösellä pohjaan ja sitten kireemmälle hakkuuttamatta, käsin loppukiristys. Vähän tasasempi oli ajella, vaihtui toki vanteen puoli ja samaten hyppivä nurkka.
Tästä tosiaan tuolla 210 puolella tarkemmin mut pomppuuttava vanne kokeillessa ei istu napaa vasten kunnolla vaan sinne pikkunen mut tunnettava välys jää. Kun taas toisen puolen vanne istuu napakasti napaa vasten. Näytti siellä pulttien rei'issä osumaa olevan, voi olla et vaikuttaa haitallisesti keskittämiseen. Rengaskoneessa täysin moitteeton, alle 5g heittoa eikä minkäänmoista havaittavaa pystyheittoa.
Tänään kokeilin em. tavoin laitella, käsin hylsyllä sorminkireyteen, pikkupyssyllä ykkösellä pohjaan ja sitten kireemmälle hakkuuttamatta, käsin loppukiristys. Vähän tasasempi oli ajella, vaihtui toki vanteen puoli ja samaten hyppivä nurkka.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Aluteippiä enshätiin aattelin sinne kietasta josko vähä asettus, pysyvämpi ratkaisu pitäs kyl saada.
Rälläkkä tönärille olis se vaihtoehto mut pahaa tekee hyvää kapistusta pätkiä. Sinänsä melko tarpeeton tieto, soittelin tossa rengasliikkeeseen ja ohkasin sovite olis 71,6 -> 66,6 joten sorvihommiksi menis silti.
Menee kovin OT:ksi mut liekö mitään muuta mahdollisuutta ku välistyneet reiät?
Rälläkkä tönärille olis se vaihtoehto mut pahaa tekee hyvää kapistusta pätkiä. Sinänsä melko tarpeeton tieto, soittelin tossa rengasliikkeeseen ja ohkasin sovite olis 71,6 -> 66,6 joten sorvihommiksi menis silti.
Menee kovin OT:ksi mut liekö mitään muuta mahdollisuutta ku välistyneet reiät?
Siis se sovite osallistuu keskittämiseen vain siinäkohtaa, kun nostat vannetta "huulille" ja laitat pari ensimäistä pulttia paikoilleen....sen jälkeen kaikki keskitys ja kohdistusvuorot siirtyy vain ja ainoastaa pulteille!
Eli vaikka keskireikä on 10cm liian iso napaan, niin ihan just prikulleen keskelle tulee vannne napaan jos jokainen pultti on oikein kiristetty.
Väittäisin että tuossa on ajettu pultit löysällä vanne pilalle ja siksi ei meinaa asettua, kun pulttien kartioreijätkin ottanut itseensä....milläpä sitä enää korjaat muulla kuin vaihtamalla ehjä vanne. Ei se millin paksuinen muovirenkula ainakaan asiaa korjaa jos sen pitää yrittää auton akselipaino kannatella.
Eli vaikka keskireikä on 10cm liian iso napaan, niin ihan just prikulleen keskelle tulee vannne napaan jos jokainen pultti on oikein kiristetty.
Väittäisin että tuossa on ajettu pultit löysällä vanne pilalle ja siksi ei meinaa asettua, kun pulttien kartioreijätkin ottanut itseensä....milläpä sitä enää korjaat muulla kuin vaihtamalla ehjä vanne. Ei se millin paksuinen muovirenkula ainakaan asiaa korjaa jos sen pitää yrittää auton akselipaino kannatella.
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Eihän tosiaan esim. vanhoissa kuplissa ollut minkäänlaista järkevää keskireikää. Pulteilla keskitettiin koko p*sk*. Lienevätkö sitten ravistaneet kuinka paljon.piippu kirjoitti:Siis se sovite osallistuu keskittämiseen vain siinäkohtaa, kun nostat vannetta "huulille" ja laitat pari ensimäistä pulttia paikoilleen....sen jälkeen kaikki keskitys ja kohdistusvuorot siirtyy vain ja ainoastaa pulteille!
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Ei täristänyt kuplan 5-pulttiset navat/vanteet kokemuksen mukaan
Onko tänäpäivänä oikeasti navasta keskittäviä vanteita muuta kuin raskaan kaluston puolella? Ja nämä henkilöautoluokan vekottimet taas pulttikeskitteisiä….toki se keskitysrengas helpottaa pyörän asennusta (juuri siellä keskellä pimeää korpea räntäsateessa ) ja siksi se kai mersullakin on lähdetty tuohon näennäisen tiukkaan keskireikään, että saadaan vähennettyä vituiksi kiristettyjä vanteita/kiukkuisia asiakkaita, mutta lopulta kun vanne on kiristetty momenttiin, on kaikki voimat ja kuormankanto täysin kartipulttien harteilla.
Onko tänäpäivänä oikeasti navasta keskittäviä vanteita muuta kuin raskaan kaluston puolella? Ja nämä henkilöautoluokan vekottimet taas pulttikeskitteisiä….toki se keskitysrengas helpottaa pyörän asennusta (juuri siellä keskellä pimeää korpea räntäsateessa ) ja siksi se kai mersullakin on lähdetty tuohon näennäisen tiukkaan keskireikään, että saadaan vähennettyä vituiksi kiristettyjä vanteita/kiukkuisia asiakkaita, mutta lopulta kun vanne on kiristetty momenttiin, on kaikki voimat ja kuormankanto täysin kartipulttien harteilla.
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Täytyy katella ne pultin reiätkin tänään tarkemmin läpi, ainakin yhessä näytti kierteen jälki olevan kyljessä. Sitähän sit ihmettelen et miten tasapainotuskoneessa pyöri heitotta, keskittääkö ne pulteilla vai keskikartiolla?
On se ny vaa helevetti ku tähän mennessä jo kahet vannesarjat pistäny kieroina eteenpäin, tilalle tähtilogolla olevaa et ei niistä ainakaan vikaa löytyis.
On se ny vaa helevetti ku tähän mennessä jo kahet vannesarjat pistäny kieroina eteenpäin, tilalle tähtilogolla olevaa et ei niistä ainakaan vikaa löytyis.
Mites sit keskittyy jos eka pultti ois jostain syystä mutkalla ja keskireikä väljä. Keskireikä ei kyllä väljisty niin että siitä jotain pulmaa tulis. Tai sitten on ollut vanne irti pitemmän matkaa.piippu kirjoitti:Eihän sillä keskireijällä nyt sinänsä ole mitään väliä....vaikka olisi kuinka väliä Pultit kartioineen sen vanteen keskittää ja lukitsee
Pultit vain muistettava kiristää tasaisesti ja niin että ne tosiaan pääsee keskittämään vanteen napaan, eikä sillä perinteisellä tyylillä, että pulttipyssyllä heti ensimäinen pultti täysillä kiinni just siihen missä laidassa sattuu milloinkin roikkumaan
Itse hifistelen tyyliin: käsin pitkällä hylsyllä jokainen pultti tasaisesti sormitiukkuuteen että pultit hakeutuu kartioihin, IR:än pulttipyssyllä ykkösellä vähän tiukempaan ja momenttiavaimella sitten kiristys. Näin kerran ihan vierestä kun veholla vedettiin vastaavalla pulttipyssyllä suurimmalla momentilla (vetää ihan saatanan tiukkaan) ilman momenttivartta täyteen kireyteen. ..niitä on sitten kiva availla räntäsateessa pimeässä keskellä korpea auton omalla rimpula avaimella, kun tarviis vielä 2m jatkovarren, jos ei jo ennen rengasrikkoa ole lentänyt lepikkoon koko vanne liiasta tiukkuudesta korkanneine pultinreikineen
Onko sulla muuten niihin vanteisiin oikeat pultit...mersulla kun käsittääkseni alkuperäisissä poikkeuksetta pallomaiset "kartiot", kun taas tarvikevanteissa mennään ihan reilulla perinteisellä kartiolla ja nämä passaa huonosti yhteen
Vanteen reijän voi tulkata vaikka harpilla ehjään vanteeseen. Joku voisi vaihtaa kahta vannetta ristiin edest taakse ja puolelta toiselle jotta mahdollinen vika paikantuu vanteeseen, napaan tai pultteihin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Kylläpä se tiukka sovite navan ja keskireijän välillä sen keskityksen viimeistelee. Yleensä se kyllä keskittyy pultit tarkoin kiristämällä ihan hyvin. Jos sulla on auto, jossa ei apukuskin selkänoja vipata yhtään 120 vauhdissa, laita joka nurkkaan 10mm spacer väliin(siis sellainen joka ei keskitä), niin sen jälkeen se vipattaa, auto tärisee niin ettei viitsi ajaa tai jotain siltä väliltä
Kyllä, en sitä väitäkkään etteikö niistä soviterenkaista/tiukasta vanne-napa yhdistelmistä olisi apua, mutta yritin tuoda esiin, että ei ne ole pakolliset ja onnistuu hyvin ilmankin ja loppupelissä pulttien ollessa tiukattu, ei se muovirimpula enää osallistu mitenkään keskitykseen, eikä ota mitään voimia vastaan, ja taas toisaalta, jos vanteessa on vikaa pultinreijissä, niin ei sillä soviterenkaalla asiaa korjata .xin811 kirjoitti:Kylläpä se tiukka sovite navan ja keskireijän välillä sen keskityksen viimeistelee. Yleensä se kyllä keskittyy pultit tarkoin kiristämällä ihan hyvin.
Mulla on auto jossa selkänoja vipattaa kolmella eri vannesarjalla (uusia ja yhdet wanhat auton alkuperäiset....on tiukkaa keskireikää ja soviterengasta & ilman) ja lukuisalla sarjalla kumeja....kaikki mitä alustaan vaihtaa voi, on vaihdettu + kardaani ja laatikko turbiineineen, mutta tämä onkin mersu niin olkoon noinxin811 kirjoitti: Jos sulla on auto, jossa ei apukuskin selkänoja vipata yhtään 120 vauhdissa, laita joka nurkkaan 10mm spacer väliin(siis sellainen joka ei keskitä), niin sen jälkeen se vipattaa, auto tärisee niin ettei viitsi ajaa tai jotain siltä väliltä
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Joo keskireikä ei voi kantaa kuormaa, kun se ei ole kartiokas. Aina on välys, ruoste tai muovirengas välissä. Napalevyn ja vanteen välinen kitka lopulta kantaa.
Mutterikiinnitteiset keskittyy paremmin sovitteittakin.
Tasapainoituksessa tärkeintä on saada vanne keskitettyä koneeseen samalla tavoin kuin se keskittyy navalle. Joskus keskireiän kartioreuna on erikeskeiseti koneistunut kuin itse reikä ja pulttijako, jolloin kartiota vasten puristaminen vie vanteen sivuun punttikoneen akselilla. Samoin lakkavalumat, hapettumat yms. ylimääräinen skeida vanteen kiinnitystasossa saa vanteen kieroon koneessa, jolloin painoitus ei onnistu.
Vaihtoehtoja on täristelyille paljonkin. Vielä pitää muistaa ettei tasapainoituskone sorvaa pyörää pyöreäksi eikä poista kudosvikoja tai oikaise vanteita. Jarrulevytkin voi ravistaa, uudetkin.
Mutterikiinnitteiset keskittyy paremmin sovitteittakin.
Tasapainoituksessa tärkeintä on saada vanne keskitettyä koneeseen samalla tavoin kuin se keskittyy navalle. Joskus keskireiän kartioreuna on erikeskeiseti koneistunut kuin itse reikä ja pulttijako, jolloin kartiota vasten puristaminen vie vanteen sivuun punttikoneen akselilla. Samoin lakkavalumat, hapettumat yms. ylimääräinen skeida vanteen kiinnitystasossa saa vanteen kieroon koneessa, jolloin painoitus ei onnistu.
Vaihtoehtoja on täristelyille paljonkin. Vielä pitää muistaa ettei tasapainoituskone sorvaa pyörää pyöreäksi eikä poista kudosvikoja tai oikaise vanteita. Jarrulevytkin voi ravistaa, uudetkin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Kyllä se riittävä keskitys tulee pelkällä keskireijällä mersussa. Jos jotai tekniikassa keskitetään niin sitä ei ikinä tule tehdä ensisijaisesti kierrereikää+pulttia käyttämällä.piippu kirjoitti:Kyllä, en sitä väitäkkään etteikö niistä soviterenkaista/tiukasta vanne-napa yhdistelmistä olisi apua, mutta yritin tuoda esiin, että ei ne ole pakolliset ja onnistuu hyvin ilmankin ja loppupelissä pulttien ollessa tiukattu, ei se muovirimpula enää osallistu mitenkään keskitykseen, eikä ota mitään voimia vastaan, ja taas toisaalta, jos vanteessa on vikaa pultinreijissä, niin ei sillä soviterenkaalla asiaa korjata .xin811 kirjoitti:Kylläpä se tiukka sovite navan ja keskireijän välillä sen keskityksen viimeistelee. Yleensä se kyllä keskittyy pultit tarkoin kiristämällä ihan hyvin.
Mulla on auto jossa selkänoja vipattaa kolmella eri vannesarjalla (uusia ja yhdet wanhat auton alkuperäiset....on tiukkaa keskireikää ja soviterengasta & ilman) ja lukuisalla sarjalla kumeja....kaikki mitä alustaan vaihtaa voi, on vaihdettu + kardaani ja laatikko turbiineineen, mutta tämä onkin mersu niin olkoon noinxin811 kirjoitti: Jos sulla on auto, jossa ei apukuskin selkänoja vipata yhtään 120 vauhdissa, laita joka nurkkaan 10mm spacer väliin(siis sellainen joka ei keskitä), niin sen jälkeen se vipattaa, auto tärisee niin ettei viitsi ajaa tai jotain siltä väliltä
Jos se keskireikä on paska niin varmaan se voi aiheuttaa tärräystä.
Oisko piipun ajamat tiet huonot? Nyt kun kaikessa suomessa säästetään... Semmoisia ne mersut on.... ei hyvää olemassakaan jos on tarkka kaveri?
Miten lie alkuperäisen kysyjän auton alusta kunnossa jos tulee vanteesta käsin tunnettavia tutinoita...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Nyt sitten pitäs muistaa massat ja se että peltivanne on aika ohut eli kartio tulee hyvin lähelle napaa ja toimii tästä syystä. Mettäkoneessa on vahva laikka vanteessa ja yleensä on keskitetty keskireikään koska se pultti ei pitäsi sitä millään ilveellä keskellä vaikka mikä kartio olis, ilman keskiohjausta oleviakin vanteita ja koneita löytyy mutta niissä ne ei kestäRoisto kirjoitti:Eihän tosiaan esim. vanhoissa kuplissa ollut minkäänlaista järkevää keskireikää. Pulteilla keskitettiin koko p*sk*. Lienevätkö sitten ravistaneet kuinka paljon.piippu kirjoitti:Siis se sovite osallistuu keskittämiseen vain siinäkohtaa, kun nostat vannetta "huulille" ja laitat pari ensimäistä pulttia paikoilleen....sen jälkeen kaikki keskitys ja kohdistusvuorot siirtyy vain ja ainoastaa pulteille!
t.
Risto
Mitä alustan kuntoon tulee, niin kaikki uusittu, poislukien ite vakaaja ja oikea olka-varsi, näin niinku takapään osista. Etupäästä jos luetellaan niin vakaaja vaihtamati. Tosin sen verran pitäis vielä tehdä et säätää tasosäädön kohilleen, epäilen et karvan verran turhan alhaalla.
Videolinkki aiheesta:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9tpBsylBWc0[/youtube]
Tasapainotuskonees ei vemputtanu eikä vemputtanu peltivanteinen varapyöräkään auton alla samassa nurkassa.
Vanteessa pultinreikien "kupit" siistit, symmetriset. Ulkoapäin pulttien reiät pyöreet, sisältäpäin yks hieman soikea. Pulttien pallo-osassa tai muutenkaan ei poikkeavaa.
Videolinkki aiheesta:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9tpBsylBWc0[/youtube]
Tasapainotuskonees ei vemputtanu eikä vemputtanu peltivanteinen varapyöräkään auton alla samassa nurkassa.
Vanteessa pultinreikien "kupit" siistit, symmetriset. Ulkoapäin pulttien reiät pyöreet, sisältäpäin yks hieman soikea. Pulttien pallo-osassa tai muutenkaan ei poikkeavaa.
Juu, tuota sanoin tuolla aiemminkin, että raskaammassa kalustossa lähes poikkeuksetta napakeskitteiset (ja kantoiset) vanteet, mutta näissä kevyissä kehonsiirtimissä taas kartiopultit ohjaa rinkulan paikaansa….ja niinkuin Easy Rider tuossa oikaisi minun pluttikantoa, niin nimenomaan levyn ja vanteen väliin pulteilla tiukattu kitka kantaa kuorman!Pega kirjoitti: Nyt sitten pitäs muistaa massat ja se että peltivanne on aika ohut eli kartio tulee hyvin lähelle napaa ja toimii tästä syystä. Mettäkoneessa on vahva laikka vanteessa ja yleensä on keskitetty keskireikään koska se pultti ei pitäsi sitä millään ilveellä keskellä vaikka mikä kartio olis, ilman keskiohjausta oleviakin vanteita ja koneita löytyy mutta niissä ne ei kestä
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Toi ei oo paria kymmenystä vaan pari milliä vähintään. Ei ihme jos vemputtaa.sv22 kirjoitti:Mitä alustan kuntoon tulee, niin kaikki uusittu, poislukien ite vakaaja ja oikea olka-varsi, näin niinku takapään osista. Etupäästä jos luetellaan niin vakaaja vaihtamati. Tosin sen verran pitäis vielä tehdä et säätää tasosäädön kohilleen, epäilen et karvan verran turhan alhaalla.
Videolinkki aiheesta:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9tpBsylBWc0[/youtube]
Tasapainotuskonees ei vemputtanu eikä vemputtanu peltivanteinen varapyöräkään auton alla samassa nurkassa.
Vanteessa pultinreikien "kupit" siistit, symmetriset. Ulkoapäin pulttien reiät pyöreet, sisältäpäin yks hieman soikea. Pulttien pallo-osassa tai muutenkaan ei poikkeavaa.
Ton saattais pystyä mittaamaan että onko keskireijässä vikaa, että mittaat pultin reijistä kannaksen mitat keskireikään - pitäis tönärin mahtua. Joka väli sais olla aika sama. Jos on niin vika vanteen pulttijaon ja renkaan välissä. Vaikka pulteilla ei se kekitys ole tarkoitettu mersussa niin pitää jo 2mm heitto huomata että onko epäkeskeisyyttä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Toisinsanoen meinaat että jos täysin ehjästä, nätisti pyörivästä vanteesta tempaistaan vaikka vingulla keskireikää puoliympyrästä isommaksi, niin vanne alkaisi heittää pystysuunnassa automaattisesti?AK47 kirjoitti:
Jos se keskireikä on paska niin varmaan se voi aiheuttaa tärräystä.
Kyllä on huonot tiet ….mutta näillä mennäänAK47 kirjoitti: Oisko piipun ajamat tiet huonot? Nyt kun kaikessa suomessa säästetään... Semmoisia ne mersut on.... ei hyvää olemassakaan jos on tarkka kaveri?
Ja kyllä hyviäkin mersuja on olemassa, mutta piru kun on niin huonoa tuuria, että ne sattuu aina naapurille
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
En siltikään usko että pultit keskittää vanteen kun siinä on se 10mm väljää reikää vastassa ja vähän karkee reikä jos se keskireikä ei ole kohillaan niin sit vaan pultit myötää.piippu kirjoitti:Juu, tuota sanoin tuolla aiemminkin, että raskaammassa kalustossa lähes poikkeuksetta napakeskitteiset (ja kantoiset) vanteet, mutta näissä kevyissä kehonsiirtimissä taas kartiopultit ohjaa rinkulan paikaansa….ja niinkuin Easy Rider tuossa oikaisi minun pluttikantoa, niin nimenomaan levyn ja vanteen väliin pulteilla tiukattu kitka kantaa kuorman!Pega kirjoitti: Nyt sitten pitäs muistaa massat ja se että peltivanne on aika ohut eli kartio tulee hyvin lähelle napaa ja toimii tästä syystä. Mettäkoneessa on vahva laikka vanteessa ja yleensä on keskitetty keskireikään koska se pultti ei pitäsi sitä millään ilveellä keskellä vaikka mikä kartio olis, ilman keskiohjausta oleviakin vanteita ja koneita löytyy mutta niissä ne ei kestä
Noita koneita ja sovituksia tehään päivittäin jos jonkun moisia ja missään ei ohjausta jätetä pois jos ei ole keskitys tappia
Edit tolla 10mm tarkoitan karrikoiden levypyörän vahvuutta ja reikähän on väljä pultille joten ei se kartio hirveitä auta
Viimeksi muokannut Pega, 30.9.2015 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanteen heittoa koetin hartaasti tihrustaa, ei het uskois et sivulta päin kattoen tossa ei noin pahoin heittoa ole. Tuon vuoksi vein liikkeeseen tarkistettavaksi, eikä koneessa tuollasta pomppuilua esiintyny, sitä ihan alan ammattimiehet siellä pähki. Ja jos koneessa pyörii moitteetta ja samassa nurkassa toinen pyörä yhtä nätisti, ei siihen jää mielestäni montaa vaihtoehtoa. Ja ko nurkan pomppiminen siirtyi toiselle puolelle kun takarenkaan vaihto päikseen.
Edit:
Puhelimella vaikee saada tota linkkiä oikeeseen muotoon, mut sivuprofiili samasta tilanteesta
http://youtu.be/jRqdM0__kLQ
Edit:
Puhelimella vaikee saada tota linkkiä oikeeseen muotoon, mut sivuprofiili samasta tilanteesta
http://youtu.be/jRqdM0__kLQ
Viimeksi muokannut sv22, 30.9.2015 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sv22 kirjoitti:Vanteen heittoa koetin hartaasti tihrustaa, ei het uskois et sivulta päin kattoen tossa ei noin pahoin heittoa ole. Tuon vuoksi vein liikkeeseen tarkistettavaksi, eikä koneessa tuollasta pomppuilua esiintyny, sitä ihan alan ammattimiehet siellä pähki. Ja jos koneessa pyörii moitteetta ja samassa nurkassa toinen pyörä yhtä nätisti, ei siihen jää mielestäni montaa vaihtoehtoa. Ja ko nurkan pomppiminen siirtyi toiselle puolelle kun takarenkaan vaihto päikseen.
sama heitto pitäisi löytyä vanteen ulkoreunalta, jollei ole niin renkaassa vika. Jos heitto löyty molemmista niin sitten vika on vanteen keskityksessä napaan nähden tai vanne ja rengas "kierona" vaikka itse keskitys olisikin kunnossa.
ääh…. siis joo, kaiken saa rikki, hukkaan tai vinoon. Joillain ei kestä edes se varreton lekakaan ja todellakin olen samaa mieltä, että monikin onnistuu kiristämään kartiopultin kartioreikään vinoon, ja olen jopa ominsilmin nähnyt ihan "ammattimiestenkin" toimesta moisia suorituksia
En vanno nyt minkään kartiopultin nimeen, että sillä rakentaisi rooman, tai edes talon…enkä muutenkaan pidä koko hemmetin systeemistä, mutta koitin noissa ensimäisissä vastauksissani keskittyä HENKILÖAUTON alle 19" vanteiden asentamiseen henkilöauton napaa vasten, johon kyseinen vanne-rengas yhdistelmä on tarkoitettu, eikä sillä 20kg painolla oikein valtavaa taipumaa tule 14mm pultteihin, jotka kaikki viisi kappaletta kiristetään käsin jokainen koloonsa samalla voimalla sormin samalla toisella kädellä varmistellen että vanne TODELLA hakeutuu pulttien ohjaamiin kartioreikiin vanteessa. EI niin että se yksi ensimmäinen pultti vedetään norsupyssyllä HETI yhtään sovittelematta 1500nm momenttiin ja loput sitten sinne minne sattuu menemään.
over and out…
En vanno nyt minkään kartiopultin nimeen, että sillä rakentaisi rooman, tai edes talon…enkä muutenkaan pidä koko hemmetin systeemistä, mutta koitin noissa ensimäisissä vastauksissani keskittyä HENKILÖAUTON alle 19" vanteiden asentamiseen henkilöauton napaa vasten, johon kyseinen vanne-rengas yhdistelmä on tarkoitettu, eikä sillä 20kg painolla oikein valtavaa taipumaa tule 14mm pultteihin, jotka kaikki viisi kappaletta kiristetään käsin jokainen koloonsa samalla voimalla sormin samalla toisella kädellä varmistellen että vanne TODELLA hakeutuu pulttien ohjaamiin kartioreikiin vanteessa. EI niin että se yksi ensimmäinen pultti vedetään norsupyssyllä HETI yhtään sovittelematta 1500nm momenttiin ja loput sitten sinne minne sattuu menemään.
over and out…
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Kyllähän se pomputtelu tasaantui kun navan ympärille kolme kierrosta aluteippiä vetäsi ja tuolla piipun esittämällä tavalla oikein asettelemalla asettelin vanteen ja pultit. En toki yleensäkään vetele pultteja miten sattuu, ihan käsipelillä niin pitkälle kun menee ennenku koneeseen koskee. 8" leveähän tuo vanne on ja pultit ne pisimmät mitä mb aluihin löytyy, herkästi voinee jäädä vähän huonoon asentoon. Epäilen nyt edelleen et väljä keskireikä päästää sen pikkusen alas eikä pallokartiot riitä tuolla vanteen painolla ja pulttien mitalla vetämään iha just kohilleen. Kahden ekan kevyesti kiinnitetyn pultin jälkeen katoin et vannetta nytkyttämällä pikkusen vanteen ja navan reiät asettuu erilailla.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1918
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Taidan itse ilmoittautua molempiin ryhmiin jos sallittua.epk kirjoitti: just näin, molempiin leireihin löytyy osallistujia joten molemmat syyt ja seuraukset syytä teroittaa (pultilla keskelle tirraajat ja se toinen ryhmä)
Varmaan ne vanteet saa väljällä (soviterenkaattomalla tai muuten vaan väljällä) keskiölläkin kohdilleen jos huolellisesti asettaa ja sovittaa mutta jos puhutaan likimainkin tavallisista henkilöautojen vanteista niin suuri vaara on että eivät kiinnity keskelle jos vain heittää vanteet paikalleen ja kiertää pultit kiinni.
Muistan hyvin jonkun 2005 mallisen Volvon jossa oli tarvikevanteet soviterenkailla. Sovitteet oli sen verran löysät rinkulat että kesäsäilytyksen ajaksi ne oli kerätty erilleen talteen. Tietenkin ne unohdin laittaa talvirenkaita asennettaessa ja jumputus oli kyllä valtava. Sovitteet paikoilleen ja kulku kohdallaan.
Nuo oli sentään kartiopulteilla mitkä varmasti keskittävät paremmin kuin mersun pallokannat (iso tai pieni ero mutta ainakin siihen suuntaan).