1) HETI kun hehkun merkkivalo alkaa toimia miten sattuu, vaihda tai vaihdata vähintään se hehkutulppa joka on rikki.
2) Jos vaihdat itse, ÄLÄ väännä hehkutulppaa poikki vaan vie asiantuntevalle työkalut omaavalle korjaamolle jos tuntuu että tulppa on tiukassa. Se ei kestä voimakasta vääntöä !
Tänään vaihdoin huollon yhteydessä ykkössylinterin hehkutulpan erääseen 2000-luvun autoon.
Tällainen "rojekti":
Moottorin suojakoppa pois.
Hehkun johto irti.
Pitkä 10mm hylsy ja kokeilen vääntää hehkutulppaa irti (3/8" räikkä).
Ei inahdakaan. No, se ei ole yllätys.
Haen paineilmatyökalusarjan joka on vartavasten kehitetty cdi:n hehkuille.
Kuvassa vasemmalla. (ei ole sitten ihan halpa sarja)

Työkalu toimii niin että hehkua väännetään mukana olevalla momenttiavaimella ja samalla käytetään paineilmatoimista väristintä.
Usein tällä lähtee irti tulppa joka menisi käsipelillä poikki liikahtamattakaan.
Tällä kertaa hehku on taas vaihteeksi TODELLA lujassa vaikka autolla ei ole tulpan hajoamisen jälkeen ajettu kuin noin 1000 km.
Vääntelen aikani eestaas lisäillen välillä hehkun juureen tarkoitukseen valmistettua ainetta.
-----------------------
Vaikka en käytä momenttiavainta punaisella alueella hehkutulppa katkeaa, kannen rajasta poikki...
Kolmas mahdollisuus olisi ollut irtoaminen ja kannesta kierteet mukana, sellaiset korjataan irtokierteellä.
------------------------
Työkalusarja laatikkoon ja toinen sarja varastosta, kuvassa oikealla.
Ruuvaan hehkusta yläosan irti.
On ruokatunnin aika - työkaveri jatkaa hommaa silläaikaa.
Hän kokeilee hehkun sisäosan irrottamista ensin liukuvasaralla - ei onnistu.
Seuraavaksi hän hitsaa hehkun päähän pikku "knöölin", nyt liukuvasara ei lipsu ja rautatanko hehkun sisältä irtoaa.
Laitamme porakoneeseen erikoisterän jossa on samassa kaksi erikokoista terää ja rajoitin.
Työkaverini poraa hehkuun reiän kunnes rajoitin tapaa kanteen.
Puhallamme roskat paineilmalla pois.
Nyt otan sarjasta kierretapin joka on hieman huvittavan näköinen; kuin kierretapin kierretappi...
Poraus on poistanut hehkun kierreosasta kaiken materiaalin paitsi kierteen.
Se lähtee em. tapilla kevyesti pois.
Taas paineilmaa reikään.
Seuraavaksi otan sarjasta toisen kierretapin jolla teen hehkun jäljelläolevaan suoraan osaan kierteet. (joku 6mm hienokierre mikälie).
Taas puhallellaan...
Seuraavaksi ruuvaan ulosvetäjän äsken tehtyyn kierteeseen ja alan kiristää.
Tulpan jäännökset naksahtavat pari kertaa ylöspäin kunnes tulppa katkeaa, ulosvetäjään jää sentin pätkä.
Toiset kierteet voimme vielä tehdä pitkään tulppaan, sitten menee hankalaksi...
Teemme, ja ulosvetäjä taas kiinni.
Laitan auton käyntiin ja reilusti kierroksia.
Lämmön noustessa yli 80 alamme kiristellä ulosvetäjää.
Tulppa nousee vähän kerrallaan.
Varttitunnin päästä lähdemme kahvitauolle, jätän auton käymään ja nakkaan ulosvetäjän päälle hitsaussuojamaton - josko tulppa loikkaa reiästään kahvitauon aikana.
Turha toivo.
Homma jatkuu kahvin jälkeen varovasti ja rauhallisesti kiristellen.
Äkkiä tuntuu että ulosvetäjän kääntäminen löystyy.
Sammutan auton ja kiertelen ruuvia; kohta tulpan jäännökset on irti.
Irrotuksessa meni aikaa parisen tuntia, uusi tulppa on paikallaan noin 10 sekunnissa.
Muut kolme ovat ehjiä tällä hetkellä...
-----------------------
Huollossa löytyy etujarruletkuista pahat murtumat siitäkohtaa mistä ne taipuvat rattia käännellessä - no, katsastuksestahan onkin aikaa jo yli kuukausi.
Se on toinen juttu se.