W109 ilmajousitus

Keskustelua veteraani-ikään ehtineistä mersuista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti L.
Viestit: 75
Liittynyt: 09.4.2006 10:25
Paikkakunta: Joensuu

W109 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Löytyykö foorumilta mersun ilmajousituksen asiantuntijoita tai jos vaikka linkkiä muualle jossa sitä käsitellään. Millainen ohjaus siinä on, onko kabiinin puolella ihan napit josta saa ylös/alas vai onko se jotenkin mekaanisti säädettävä. Saako järjestelmään miten helposti osia? Ebayn puolelta löysin jo palkeet palkeet, mutta jousen tilalle varmaan tulee muutakin tuo. Tämän kuvan mukaisesti siellä oli myös "air cell", eli tuleeko tämä säiliö tms. myös tukivarren ja korin väliin?

Visio oli tietysti hommata tuosta nuo osat 3,16,19 ja 43 (ja vastaavat osat eteen) ja rakentaa Coupeen ilmajousitus. 8) Noiden lisäksi pitäisi hommata kompura, säiliö, veden erotin/kuivan, ohjaus- ja ylipaineventtiilit, liittimet ja kieppi letkua. Sitä ennen olisi hyvä perehtyä tuohon alkuperäiseen systeemiin..
w111 220 Seb Coupe
w115 280E
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Asiantuntevuuteeni oon jäävi sanomaha mitää, mutta W109 koppaanen mulla on harrastusautona. Jotaki kuvia olis ny tyrkyllä:

Korkeuden "säätövipu"....
- ala-asento = ajoasento
- keski = parkkiasento
- ylä = korkea maavara.
Vivusta lähtee vaijeri konehuoneessa olevalle säätöventtiilille.

Molemmissa etukulmissa on omat kuormantuntevat venttiilit ja taka-akselistossa on tietenkin vain yksi.

Kuva

Vasen etualatukivarsi, venttiili, jousipussi

Kuva

Taka-akseliston säätöventtiili.

Kuva

Taka"jousi"

Kuva

Tuommosen systeemin kun laitat toimimaan, niin...... :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Antti L.
Viestit: 75
Liittynyt: 09.4.2006 10:25
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Lucky-Dogin kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, kiitos ja kumarrus! Eihän tuo järjestelmä itsessään vaikuta ylitsepääsemättömältä, mutta tuntien hieman erikoisempien osien hinnat niin.. :roll:

Siteeraten omaa tekstiä "mersufoorumilta", jossa myös on samainen topic. Sieltä kannattaa myös käydä lukemassa "Pönden" selostus
Miten helposti tuollaisen systeemin saa risteytettyä rautajousikoriin? Luulisi vaan, että muutokset ovat pieniä korin puolella?! Toki järjestelmässä on paljon kalliita komponetteja, mutta kyllä tässä alkaa hahmottumaan visio miten järjestelmän rakennan, jos rakennan.. Kyselyssä on rapakon takaa 109 korin etu ja taka-akselisto, tadaa! Homma helpottuu kertalaakista jo noilla, tosin riippuen missä kunnossa osat ovat.. Eikös nuo pitäisi käydä lähes heittämällä W111 coupen akseleiden tilalle!?
w111 220 Seb Coupe
w115 280E
Avatar
Antti L.
Viestit: 75
Liittynyt: 09.4.2006 10:25
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Onko kukaan korvannut tuollaisen jousitussysteemin alkuperäistä kompressoria sähkökompuralla? Esille on tullut, että takana paineen tulisi olla jopa 15bar maksimikuormalla! Mistäpä siihen pystyvät kompressorin löytäisi :shock: Mitenkäs kävisi, jos lisäisi tuon kompensointijousen lisäjouseksi taakse? Onhan tuossa 220 perässä vastaavalla idealla lisäilmajousi, johon lisättäisiin ilmaa tarpeen mukaan.

Sitten jos jollain sattuisi olemaan kuva-arkistossa sopiva kuva, jossa näkyisi kohta johon takavaakaja tulee kiinni sekä uivien jarrusatuloiden kiinnityskohdat. Nyt kun alusta on hiekkapuhallettu ja maalattu, niin pitäisi alkaa massoja ruiskuttamaan. Massoja on tosin turha laittaa siihen kohtaa, johon joutuu vielä hitsailemaan kiinnityslappuja tms.
w111 220 Seb Coupe
w115 280E
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ilmajousien osia kannattaa kysellä bemareita purkavista autohajottamoista.Bemareissa on aika monesti ilmajouset takana farmareissa ja e39 korimallissa,myös sähkö kompura löytyy noista.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Oldtimers”