Kaasun annostelu takkuaa - kengurupensaa

Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Kaasun annostelu takkuaa - kengurupensaa

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Viheliäinen vika tai ainakin ilmiö tuli pirssiin loppuviikosta. Kaasupolkimen liikeradan alussa on varsin jäykkä kohta, eräänlainen kynnys tai pykälä. Vaikka kuinka varovasti kaasua alkaa painaa esim. valoista lähtiessä, poljin nitkahtaa tämän pykälän yli hallitsemattomasti ja seurauksena on jopa pieni hyppy. Vauhdissa tämä taas ilmenee siten, että vaihdettaessa eli siis kaasun ylösnoston ja alaspainamisen yhteydessä vehje nykäisee kynnystä ylittäessä kuin huonosti säädetty automaatti.

Tien päällä ilmiö ei niin haittaa, kun poljin on koko ajan kynnyksen alalpuolella, mutta kaupungissa peli on tosi hankala ajettavat. Ajattelepa tilannetta, että painat kaasua ensin sentin verran kevyesti, sitten tulee jäykkä kohta, jonka ylitse "muljahtaessaan" poljin painuu sen verran kuin keskivertokiihdytys vaatisi.

Herkistelin, putsasin ja voitelin koko kaasuvivuston aina viimeiseen niveleen ruiskulle asti, mutta operaatio ei auttanut. Kun muutakaan en keksi, pykälä tuntuisi olevan kaasupolkimen ja vivun liitoskohdassa, mutta millainen viritys siellä on?
Pihaolosuhteissa en päässyt kurkkaamaan - onko siellä joku nivel, liitoskappale tms. joko sijoiltaan tai rikki tms.?
Oire on hieman lievempi, kun kaasupoljinta painaa sen vasemmalta reunaltaan. Mutta niinkään ei voi touhuta, ajoasento on kuin 96 Saapissa :shock: Mikäs neuvoksi?
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Kaasun annostelu takkuaa - kengurupensaa

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terpo,

Vastausta ei mullakaan ole mutta samoja oireita on omassakin piilissä. Sillä sentin alkupätkällä ei minulla tapahdu vielä mitään – kierrosten nostamiseksi pitää polkaista sen "kynnyksen" yli. Ykkösellä tai kakkosella ajaessa ja eritoten pienemmälle vaihdettaessa tuolla saattaa aiheuttaa pientä syöksähtelyä. Isommilla vaihteilla siitä ei ole haittaa. Saattaisiko vaijeri takuta (vai onko ässässä vaijeria)?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Eikös se mene tangolla alusta loppuun...

Kai siellä polkimen alla joku niveljuttusysteemi on? Ruuttaa rasvaa sinne? :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Sivonen kirjoitti:Eikös se mene tangolla alusta loppuun...

Kai siellä polkimen alla joku niveljuttusysteemi on? Ruuttaa rasvaa sinne? :roll:
Juuei, Ässässä ei ole kaasuvaijeria, vaan ilmeisesti maailmanhistorian monimutkasin tanko-, pallonivel-, säätötanko-, vipuvarsi-, ohjauslevy-, rullamekanismi.
Ruuttasin sekä sprayöljyä että tippakannurasvaa polkimen ja tangon liitoskohtaan (siitä ei tosiaankaan näy ulospäin mitään), mutta eipä vaikuttanut.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No niinhän tuossa aloitusviestissä lukee... Taas osoitin lukutaitoni. :oops:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Kaasun annostelu takkuaa - kengurupensaa

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kaapo kirjoitti:Kun muutakaan en keksi, pykälä tuntuisi olevan kaasupolkimen ja vivun liitoskohdassa, mutta millainen viritys siellä on?
Pihaolosuhteissa en päässyt kurkkaamaan - onko siellä joku nivel, liitoskappale tms. joko sijoiltaan tai rikki tms.?
Polkimen juuressa näyttää olevan tämmöinen viritys. Täällä näyttäisi olevan kuva siitä tankohässäkästä. :shock:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2330
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Kaapo kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Eikös se mene tangolla alusta loppuun...

Kai siellä polkimen alla joku niveljuttusysteemi on? Ruuttaa rasvaa sinne? :roll:
Juuei, Ässässä ei ole kaasuvaijeria, vaan ilmeisesti maailmanhistorian monimutkasin tanko-, pallonivel-, säätötanko-, vipuvarsi-, ohjauslevy-, rullamekanismi.
Ruuttasin sekä sprayöljyä että tippakannurasvaa polkimen ja tangon liitoskohtaan (siitä ei tosiaankaan näy ulospäin mitään), mutta eipä vaikuttanut.
Pyörähdys voimanlähteen puolelta sopivasta pallonivelesta yhteys katki ja käsin tunnustelemalla tuntuisko vika olevan kaasutettavan puolella jos ei pykälää tunnu mielestäni ainut johtopäätos on että vika on kaasuttajan puolella ja viittaa rumpali efektiin.Siitä taas voi päätellä että vika on kolmessa ensimmäisessä nivelessä ,kulkusista pyörähdysvoimanlähteeseen päin mentäessä.Vanhemmilta perittyt nivelet sun muut eloperäiset jätetään jonon ensimmäisinä laskuista pois.
Kun viga on paikallistettu ja korjattu,kielletään autossa soitannon kuuntelu ja keskitytään tasakaasu ajoon.Luonnollisesti jos autossa on subarun foofferi poistetaan se myönteisten tulosten takaamiseksi.
Bassonarkomaanit ovat lähes toivottomia parannettavia jos kyseinen laite autossa majailee.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Osteleppas Kaapo niitä palloniveliä sinne vivustoon, löytyy ihan tarvikeliikkeistä. Sopivat välykset sopivissa kulmissa toisiinsa nähden + horo linkku välissä = Kangaroo-Kaapo. :idea: Kannattaa merkata missä kohtaa ne pallerot on tangoissaan olleet. Voi myös olla että joku nivelten kiinnityssokista on mennyt nivelen väliin. :idea:

Mie vaihtelin 450SE:hen niitä palloja, kas kummaa kun tuli kiva kaasuteltava. Ei asettunut liukuvoiteilla, kun ne vivut klonksuu niin ne klonksuu. :( Sitä elä kysy miksi se vika tuli niin yht'äkkiä, se vaan tämä elämä on tämmöstä niinkun se on, tiijäthän sie. :D

Eli budjetoi kiireellä kymppi mersuremppaan, ei tule sitten tilikauden lopussa yllätyksiä. :shock:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kävin Roiston tarjoaman - kiitos - ensimmäisen kuvan inspiroimana tallilla runkuttamassa tuota keppiä oikein ajatuksen kanssa. Näyttää kovasti, notta poljin kivestää tangonpään ja polkimen liitoksen kohdilta. Siinä kohdin ainakin tuntuisi rusahtelevan, kun keppiä / poljinta vatkaa :shock: Jokainen polvikierukka- tai nivelvammainen ainakin tietää, millainen oire on sormituntumalla, kun palat eivät ole aivan kitkatta vastakkain. :lol:
Taitaa ostattaa uuden pedaalin, jos tuo vastinkuppi on muodottomaksi kulunut... :?
Tutkimukset jatkuvat kotona, jossa irrotan pedaalin ja käyn myös nivelet läpi vielä kerran - saa sitten myös Tajunkankaan keinoniveltohtori mielenrauhan :wink:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, vastaisen varalle tiedoksi, jos jollain alkaa polkimen liikerata kivestää: ainakin tässä tapauksessa polkimen ja vivun yhdistävä muovimurikka oli murtunut irtipoikki ja nyt kaasutellaan pelkällä varrentyngällä. Poljinta ei saa enää pysymään hollillaan kun kerran systeemin "otin auki".
Uusi poljin maksaa KL:ssä kokonaiset 10€ ja on tulossa Jyväskylän liikkeestä Tampereelle, jos ei Saksan kuorma ehdi ensin. Että sellainen tapaus.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Hyvä palvelu KL:ssä. Poljin hajosi lopullisesti siis aamulla 3 km duunipaikan tallista, jossa purin raadon pois tieltä ja tilasin uuden. Klo 14 puhelin soi ja puodista soitettiin polkimen olevan saatavilla. Kaasuttelin karalla kooällään ja asensin samantien uuden pedaalin pihassa (samaan hintaan :lol: ).

Taas pelittää. MUTTA: tyhjäkäyntikierrokset ovat nousseet n. 200 aikaisempaa ylemmäs, ollen nyt about 800. Tuleekos uuden polkimen mukana jo automaattinen joutokäynnin päivitys tuohon vivustoon??? Läpykkä ei kanita mistään kohden, vaan on asennettu täysin oikein :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapo kirjoitti:Hyvä palvelu KL:ssä. Poljin hajosi lopullisesti siis aamulla 3 km duunipaikan tallista, jossa purin raadon pois tieltä ja tilasin uuden. Klo 14 puhelin soi ja puodista soitettiin polkimen olevan saatavilla. Kaasuttelin karalla kooällään ja asensin samantien uuden pedaalin pihassa (samaan hintaan :lol: ).

Taas pelittää. MUTTA: tyhjäkäyntikierrokset ovat nousseet n. 200 aikaisempaa ylemmäs, ollen nyt about 800. Tuleekos uuden polkimen mukana jo automaattinen joutokäynnin päivitys tuohon vivustoon??? Läpykkä ei kanita mistään kohden, vaan on asennettu täysin oikein :shock:
Jospa se johtuu siitä kun ostit sen kympin "lusikan" aktiivirahalla? :shock: Oikeus sivistyneeseen kaasutteluun ja hillittyyn tyhjäkäyntiin siirtyy loppukäyttäjälle vasta kun viimeinenkin erä osamaksusopimuksen velvoitteista on hoidettu? :eec:

Toisena todennäköisenä vaihtoehtona pidän tekohampaiden unohtumista kaasupolkimen väliin. :lol:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti: Toisena todennäköisenä vaihtoehtona pidän tekohampaiden unohtumista kaasupolkimen väliin. :lol:
Koska lusikka maksettiin 10 euron setelillä, on syy oltava hampaissa.
No asia kaiversi sen verran, että ruokatunnilla piti käydä tutkimassa tilannetta tarkemmin.
Kaasupolkimen alla oleva reikä, joka vastaanottaa kaasuvivuston ilotapin, oli neitseyttään hiukan tiukka ja kanittaessaan ei päästänyt kaasupoljinta nousemaan aivan ääriylös. Pieni ruiskaus liukastetta reikään poisti vaivan ja joutava tippui 600:een.
Tosin ohjeessa lukee, notta reikä on voiteluvapaa, mutta näin oli. Kaikkea ne valehtelevat :lol:

"The connection from accelerator lever between acclerator pedal is maintenance-free and need not to be lubricated." :?
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 moottori”