W126 madallus + perän kumitallat ja sen semmosta

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

W126 madallus + perän kumitallat ja sen semmosta

Viesti Kirjoittaja PM »

Aattelin vaihtaa tässä lähiaikoina alkuperäiset suomijouset ja iskarit uusiin. Jousiksi Eibachit korkeimmilla jousikumeilla (23/19mm) ja iskareiksi Bilsteinin HD:t. Alkuperäiset kumit lienevät ykköset tai kakkoset, eipä ole tullut katsottua.

Kysymyksiä:

- Paljon tuo setti madaltaa kun laittaa korkeimmat kumit, jos ilmoitettu madallus on 40-45 / 30-35mm? Ei tarvis tippua kun maksimissaan tuuman, jämäkkyyttä, kallistelemattomuutta ja mukavuutta on nyt hakusessa eikä ulkonäköä.
- Kaippa nuo uudet HD:t kestää noin pienen madalluksen, varsinkin kun kyseessä on progressiiviset jouset?
- Miten paljon kannattaa / voi madaltaa W123/126-alustaista autoa ennenku pyöränkulmat on aivan keturoillaan ja menee satsi renkaita kesässä?

Entäpä ne perän pyöreät kumikiekot, joita on käytetty perän kiinnityksessä apurunkoon, vaikuttaako ne mihin jos ovat kuluneet? Saako niitä vaihtamalla mitään olennaista eroa aikaan? Alkaa oleen kaikki alustan nippelit kohta vaihdettu, nuo ja moottorin kolme kumityynyä + iskarit kun sais vielä uusittua. 8)
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Re: W126 madallus + perän kumitallat ja sen semmosta

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

PM kirjoitti:Entäpä ne perän pyöreät kumikiekot, joita on käytetty perän kiinnityksessä apurunkoon, vaikuttaako ne mihin jos ovat kuluneet? Saako niitä vaihtamalla mitään olennaista eroa aikaan? Alkaa oleen kaikki alustan nippelit kohta vaihdettu, nuo ja moottorin kolme kumityynyä + iskarit kun sais vielä uusittua. 8)
Kuluneilla kumeilla saattaa alakaa nykästessä kolahtelemaan ja ajossa tuntuu, että takapää tulee sekunnin myöhässä.
Pro HVM
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

Ulkomaalaisilta foorumeilta selviää kaikki, sekin että jo edesmennyt AMG:n W126-alustasetti oli Eibach-Bilstein alihankintaa. Virallisen tahon mukaan tuuman madallus on HD:lle maksimi, muuten se ei toimi kunnolla ja pompottaa, miten lie asia? :roll:
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

PM kirjoitti:Ulkomaalaisilta foorumeilta selviää kaikki, sekin että jo edesmennyt AMG:n W126-alustasetti oli Eibach-Bilstein alihankintaa. Virallisen tahon mukaan tuuman madallus on HD:lle maksimi, muuten se ei toimi kunnolla ja pompottaa, miten lie asia? :roll:
Tämä on helppo uskoa. Ässässä on järjettömän kova jousitus edustusautoksi jo noin muutenkin. :? Olisivat ottaneet mallia amerikasta, ei näillä ole ollut tarkoitus kartingia ajaa. :( Haluaisin vetelämmät vieterit, nämä originaalit alkavat pehmentyä vasta satasen vauhdissa. :?
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti: Ässässä on järjettömän kova jousitus edustusautoksi jo noin muutenkin. :? Olisivat ottaneet mallia amerikasta, ei näillä ole ollut tarkoitus kartingia ajaa. :( Haluaisin vetelämmät vieterit, nämä originaalit alkavat pehmentyä vasta satasen vauhdissa. :?
Mistäs moinen tuntemus? Omassa lotjassa on nyt alla upouudet jouset, takana vieläpä HD-versiot, kuin myös Bilsteinit joka kulmassa. Auto on arvatenkin omaasi jonkun piirun kevyempikin. Silti alusta ei tunnu lainkaan liian kovalta, vaan sanotaan niin että yhtään pehmeämpi ei saisi enää olla.
Olisiko 420:n jousitusasetus jo luontojaankin jäykempi, vai persiin alla puolen tuuman lentokonevaneri :lol: :roll: ??

Näissähän jousivakiot lasketaan mallikohtaisesti painon mukaan. Jopa niin tarkkaan, että jos autossa on ilmastointi, jousi on jäykempi kuin ilman sitä. Puhumattakaan 8-koneesta ja täysvarustuksesta. Tätä ei tietenkään tapahdu Motonetissa tms. kaupassa, mutta jo KL määritteli sopivat jouset valmistenumeron ja kantakortin varusteiden perusteella.

Oliskos omassasi alkuperäinen jousitus, vai onko Tajunkankaan tsaari imaissut letukkakyydin keinahtelun aivan äidinmaidosta alkaen :shock: :lol:

Mutta varmasti vetelämmätkin resorit saa, tuntui olevan valinnanvaraa reippaasti kun jousivalikoimaa viimeksi tutkittiin.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kuule Kaapo. :| Kyse on nyt pohjimmiltaan siitä että jousitus on edustusautomaiseksi kulkuneuvoksi liian pintakova, istuppa vaikka Cadillacciin niin tiedät mistä puhutaan. HVM:n karting-ajot ajetaan Ferdinand Porschen kehittämästä paiseesta modifioidulla "kauhupaiseella", se tuhoaa munuaiset varttituntiin, eikä kysele joutavia perään. 8)

Tällaisen "laivan" tulisi mennä tiessä olevien halkeamien yli eleettömästi jo pienissäkin nopeuksissa, eikä "tsups-tsups" kuten se nyt tekee. :(

Vieterit voivat olla omassani piukemmat, todennäköisesti ovatkin. On niitä kehuttu hiljakkoin jopa ambulanssijousiksikin. :lol:

Köyhyydestähän tämä lienee pohjimmiltaan kiinni, ei kestänyt persnahka ostaa porno-pneumaattisella alustalla varustettua mallia, niitä kun on kalliimpi sepittää, ja sitä remonttia tunnetusti riittää näissä vanhemmissa malleissa. :(

Uudemmat mersut sitten erikseen, ne tuntuvatkin olevan varsinaisia ikiliikkujia. :twisted: :lol:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti:Kuule Kaapo. :| Kyse on nyt pohjimmiltaan siitä että jousitus on edustusautomaiseksi kulkuneuvoksi liian pintakova, istuppa vaikka Cadillacciin niin tiedät mistä puhutaan. :
No totta Mozes on Caddyssä istuttu, uudemmissakin. Pahimmillaan se taas on pohjakova :lol: eli lyö läpi. Pintakovuus on osa eurooppalaista ajattelua, mutta alkaa se jo vaivata japsejakin. Aijai, miten mukavan pehmoinen oli vielä esim. isukin 6-kannuinen Crown tai vähän tuoreempi Mazda 929. :lol:
Takaistuinmatkustajana olen aivan samaa mieltä siitä, että mikään jousitus tai istuin ei ole liian pehmeänmukava elostelijalle. Mutta kun näitä edustusautoja joutuu perkule ajamaankin itse. Mites tuon saisi korjattua? Mennään Veholle ja sanotaan, notta setti löysimpiä jousia ja kuski :shock: :lol:
HVM kirjoitti:Tällaisen "laivan" tulisi mennä tiessä olevien halkeamien yli eleettömästi jo pienissäkin nopeuksissa :
Mutta niinhän se meneekin. Taru ambulanssijousista saattaa siten pitää kohdallasi paikkansa. No, kyllähän se oikein terävässä montussa vähän tömähtää, mutta onneksi korin ja sisustuksen viimeistely ei aiheuta mitään helinöitä tai kitinöitä tässä tapauksessa.
HVM kirjoitti:...ja sitä remonttia tunnetusti riittää näissä vanhemmissa malleissa. :( Uudemmat mersut sitten erikseen, ne tuntuvatkin olevan varsinaisia ikiliikkujia. :twisted: :lol:
Nyt verkkoon pelaamaan virtuaalista laivanupotusta uusien ikimersumiesten kanssa. Jos itsellä olisi sellainen, tuo nurkan takaa ammuttu lausunto olisi osunut :x

P.S. alustassa kyllä kaikki vaikuttaa kaikkeen, se tuli perskohtaiesti huomattua keväällä rottosta laittaessa. Kun kaikki gumit, puslat, limput, pallot, tukivarret yms. iskarien ja jousien lisäksi ovat tuoreet, ne aika mukavasti toimivat yhteen ja kohentavat paitsi jämäkkyyttä, myös mukavuuspuolta.
Hyvätkään jouset ja iskarit eivät täysin pelasta muiden kuluneiden komponenttien pilavaa vaikutusta mm. monttujenpoimintaa.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

On se hämmästyttävää, jos saksajousilla tuntuu pintakovalta; suomimallisten tappovieterien aiheuttama pintakovuus varustelemattomassa karvalakkimallissa on kyllä selviö. Jos amerikanlotjamaista haluaa, kannattanee nakata iskarit tallin nurkkaan, varmaan sais leiman ilmankin? :lol:

EPC tarjoilee viittä erilaista jousta eteen ja neljää taakse, KL:ssä taitaa olla vaan kahta plaatua?
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Nyt on tasan kaksi vaihtoehtoa:

A. Annan asian olla.

B. Vetäisen Corolla-kortin esiin. :lol:

Valitsen tavoistani poiketen kortin A, tämäkin johtuu pelkästään siitä että Kaapo kerkesi jo käyttämään Crown-kortin. :x

Maailma ei ole aina reilu. :(

Tunnustan olleeni väärässä, ässässa on hirmusen lupsakka ampulanssijousitus... :twisted:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti: Tunnustan olleeni väärässä
Tämä värssy todistetusti HVM:n itsensä lausumana on kyllä levitettävä nyt kaikille mahdollisille nettisivuille ja muovitettu tuloste naulattava sähkötolppiin kaikkialle vähintään Oulun alapuoliseen Suomeen :shock: :lol: :lol: .
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

Onkos kukaan muuten taiteillut sen reaktiotankohässäkän kanssa? Ne pyöreät kumilimput ja pallonivelsysteemin rensseleineen saa noin satasella per puoli. Vaan saako niitä millään ilveellä irti vanhasta osasta, ainakin se nivelen pesä on varmaan niin maan ruosteessa että siitä tullee aivan väljä kun ruosteet rapsuttelee pois. Uusi hässäkkähän kustantaa vaivaiset 300-400€. :roll:

Tarvis sekin ottaa työn alle tässä talven aikana, kuskin puolelta kuuluu jänniä klumpsahduksia sopivissa kuopissa.
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

PM kirjoitti:Onkos kukaan muuten taiteillut sen reaktiotankohässäkän kanssa? Ne pyöreät kumilimput ja pallonivelsysteemin rensseleineen saa noin satasella per puoli. Vaan saako niitä millään ilveellä irti vanhasta osasta, ainakin se nivelen pesä on varmaan niin maan ruosteessa että siitä tullee aivan väljä kun ruosteet rapsuttelee pois. Uusi hässäkkähän kustantaa vaivaiset 300-400€. :roll:

Tarvis sekin ottaa työn alle tässä talven aikana, kuskin puolelta kuuluu jänniä klumpsahduksia sopivissa kuopissa.
No mie oon sen vaihtanu, ja täältä löytyy ehjä kokonainen hässäkkä sillä satasella. Ei sitä pelkkää niveltä saa siihen vaihdettua ilman kirvestä, unohdin sen suosiolla. Sen koko palikan apurunkoineen vaihtaa varttiin jos ei käy uneksimaan. 8) Tuota vasemmanpuolimmaista käikälettä vissiin tarkotat?

http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... ikleet.jpg

Ite vaihtelin tuon turhaan hajallisen iskarin takia. :evil: :arrow: on nyt joutavana.
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

Joo, tarvii ensiks vaihtaa jouset ja iskarit ja jos ei ei kolina lopu, ei voi olla kuin yksi paikka josta se kuuluu (kaikki mahdollinen kun on jo vaihdettu). :D

Mikäs muuten on tuon hässäkän funktio, vaikuttaa aivan turhalta laitokselta? Ainakin liian monimutkaiselta ja kalliilta. Saakos sen tangon pituutta muuttamalla säädettyä casteria tai jotain? :oops:

Edit: Huomaako sen nivelen välyksen tankoa renkuamalla?
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

PM kirjoitti:Joo, tarvii ensiks vaihtaa jouset ja iskarit ja jos ei ei kolina lopu, ei voi olla kuin yksi paikka josta se kuuluu (kaikki mahdollinen kun on jo vaihdettu). :D

Mikäs muuten on tuon hässäkän funktio, vaikuttaa aivan turhalta laitokselta? Ainakin liian monimutkaiselta ja kalliilta. Saakos sen tangon pituutta muuttamalla säädettyä casteria tai jotain? :oops:

Edit: Huomaako sen nivelen välyksen tankoa renkuamalla?
Eipä sitä tahdo huomata paikoillaan ollessa, rengasraudalla vääntelemällä kuulemma napsuu jos on ihan horo. (pituus suunnassa) Säädöistä en mene sanomaan, Vianor konsultoi siinä asiassa. :roll:

Se vissiin estää sen ettei pyörä taitu montuissa alle. :lol:
Avatar
SELLI
Viestit: 24
Liittynyt: 31.8.2006 16:39
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja SELLI »

Osaisko joku valaista tyhmää (minua) ja kertoa mitä noi KL-varaosien tarjoamat eri korkuiset kumit tuonne keulaan oikein on? Säädetäänkö niillä vaan keulan korkeutta, vai mikä idea niissä on? Vaatiiko kumien vaihtaminen aina koko tolpan purkamisen? :roll:

Onkos joku kysässyt KL-varaosista muihin kuin 6-koneisiin jousia? Ainakaan listassa ei näy kaseihin mittään! Tarviisin ittelle eteen joko vakiojouset tai sitten ihan himpun verran madaltavat jouset, mutta sellaset, jotka sopii vakioiskareille.

Oon tuossa tovin koittanut selailla netistä kuvia madalletuista ässistä, joista selviäisi myös madalluksen määrä. Yhtään kuvaa en ole löytänyt. Onko joku muu? :roll:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

SELLI kirjoitti:Osaisko joku valaista tyhmää (minua) ja kertoa mitä noi KL-varaosien tarjoamat eri korkuiset kumit tuonne keulaan oikein on? Säädetäänkö niillä vaan keulan korkeutta, vai mikä idea niissä on? Vaatiiko kumien vaihtaminen aina koko tolpan purkamisen? :roll:
Korkeuttahan niillä säädetään. Korkein kumi on "4-nänninen". Kumien vaihtaminen vaatii jousen irrottamisen, tolppiahan ässässä ei ole.
SELLI kirjoitti:
Oon tuossa tovin koittanut selailla netistä kuvia madalletuista ässistä, joista selviäisi myös madalluksen määrä. Yhtään kuvaa en ole löytänyt. Onko joku muu? :roll:
Voin ottaa omasta pari kuvaa huomenna päivänvalossa. Siinä on sahatut jouset. 8) :lol:
Avatar
SELLI
Viestit: 24
Liittynyt: 31.8.2006 16:39
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja SELLI »

Ahaa okei no nyt alan ymmärtää... kiitos valaistuksesta!
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Nyt olisi tarjolla se luvattu kuva. Hyvät naiset ja herrat: Sahalinin saarten suurlähettilään entinen Mercedes-Benz 420 SEL vm. 1989.

8)

(Persiille pitää vielä näyttää rälläkkää, keula on jo mukavan tontissa) :twisted:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Aika hyvä.

Meikeläisen silmään tosin perä näyttää hyvälle, mutta keula on liikaa tontissa. Parempi tosin noin päin, jos perä roikkuu, niin se ei ole hyvä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Perttu K kirjoitti:
Meikeläisen silmään tosin perä näyttää hyvälle, mutta keula on liikaa tontissa. Parempi tosin noin päin, jos perä roikkuu, niin se ei ole hyvä.
On tässä vähän ollut mielessä ostella jousia, kunhan nyt keksisi jostain sopivalla ET:llä olevat 17" vanteet alle. Tahtovat olla kiven alla. :(
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Pistähän tietoa vanneasioista. Secsimersussa tuli 17 tuuman vanteet, edessä 235 ja takana 255 renkailla. Auto on nyt maalattavana, lokarin reunoja oli pokattu vanteiden mahduttamiseksi, maaliremontin jälkeen lokareiden reunat ovat alkuperäisen malliset, joten takeita vanteiden mahtumisesta ei ole. Kapeampien vanteiden osto saattaa siis olla edessä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Perttu K kirjoitti:Pistähän tietoa vanneasioista.
Kuin myös. :idea: Pitää tässä yrittää hiillostaa liikeitä - niitä kun ei vaan tunnu oikein kiinnostavan etsiä ässään vanteita. :( Helepompihan se on toki myydä niitä Astran vanteita 100 paria kuin yhdet pienellä ET:llä olevat auton vanteet. :roll: Kaikki sanoo vaan "eiootuommosellaeeteellämitään..." :evil:
Avatar
SELLI
Viestit: 24
Liittynyt: 31.8.2006 16:39
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja SELLI »

Katsoppa HVM Saksan Ebayn vannetarjonta. Siellä on hinnat härmään huokeampia eikä se vanteiden postituskaan maltaita maksa.

Taas ihanan lyhyt linkki. HVM korjasi.
Avatar
SELLI
Viestit: 24
Liittynyt: 31.8.2006 16:39
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja SELLI »

OHO :shock: Tulipas pitkä linkki. Voisikohan joku moderaattori lyhentää tuota tai vaikka poistaa kokonaan :D
mettim-3
Viestit: 73
Liittynyt: 06.4.2006 21:43
Paikkakunta: KUUSANKOSKI

Viesti Kirjoittaja mettim-3 »

osaisko kukaan kertoa että mistä voisi löytyä 126:seen madallus jouset :?: ite en oo löytäny ku tavallisia vietereitä myyviä kauppoja :evil: ei oikee viittis mistää kaukomailta tilailla ja laikka konenn meinasin jättää rauhaan :lol: :D
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

mettim-3
Viestit: 73
Liittynyt: 06.4.2006 21:43
Paikkakunta: KUUSANKOSKI

Viesti Kirjoittaja mettim-3 »

no niin ei muuta kun RÄLLÄKKÄ kehiin :halm:
Avatar
jaagou
Viestit: 288
Liittynyt: 13.8.2007 18:05
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja jaagou »

semmonen propleema tuli et kävin kyselees noita kummeja jousien alle, väittivät että vain takana auto on 380sel -82, elikkä eikö edessä ole vai oliko tietämätöntä porukkaa...?? :roll: ja sitten vielä autoon tulossa -45 lesfjös kuinka korkeita kumeja suosittelette, molempiin matalimmat vai eteen matalimmat taakse toisiksi matalin... :?: :?: :P
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä siellä edessäkin on vastaavat kumit.
Avatar
jaagou
Viestit: 288
Liittynyt: 13.8.2007 18:05
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja jaagou »

no nii, käyttöautolta löyty kummit eteenkin... :D mut kuinka paksut kumit olis sopivat taakse...? että olisi tasapainossa, eteen tilasin matalimmat..... : :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 alusta”