Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Sampo N. kirjoitti:KIITOS! Tulipa hyvää tietoa, lamppuja hioin 400 ja 800 lapuilla, muoviumpiot kyseessä. Nyt siis hakemaan hienompaa paperia.

Kone on bilteman viisinoopeuksinen myllytyskone. Hioo epäkeskoski ja käynnistyy portaittain. Mitäs sen käytöstä pitäisi tietää?

Vielä kiitos isosti ylläolevasta.

Muoks: Muistinkin, että myllytyskone on ostettu minimanista, muutaman kympin maksoi euroaikaan. Se on sellanen rälläkkämalli.
Yleisesti epäkeskokoneet on hitaampia tekemään toivottua jälkeä. Niillä käytetään isompia kierroksia ja vähemmän painetta kuin suoravetoisilla. Toisaalta taas riski tehdä vahinkoa on pienempi.

Suoravetoisilla eli rälläkkämalleilla taas ei välttämättä tarvitse ajaa niin isoilla kierroksilla, voidaan antaa enemmän painetta ja saadaan nopeammin tulosta mutta riski tehdä vahinkoa on isompi.

Karkeasti verraten epäkesko on hiekkapaperi,sillä tekee puupölkystä melkein mitä vain ja helposti hyvän näköistä tulosta, yleensä vaan hitaammin.
Suoravetoinen on skalpellin terävä vuolupuukko. Sillä tekee mitä vain mitä hiekkapaperillakin ja vähän enemmän. Tulosta syntyy nopeasti mutta vaatii kokeneet kädet että tulos on hyvä.

Umpioiden kiillottamisessa molemmat toimii. Epäkeskolla vaan pinta pitää saada mahdollisimman hienoksi hiottua koska epäkesko ei pure yhtä syviin jälkiin kuin suoravetoinen. Mutta tämäkin riippuu käytetyistä laikoista ja kiillotustahnoista.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Hmm, olen ollut siinä ymmärryksessä että kovetettuja pintoja (karkaistuja) ei saisi lämmittää ettei karkaisu häviäisi, joten maltillisilla kierroksilla sitten...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Se lämmön ilmantuuminenkin riippuu niin paljon itse työstettävästä aineesta, tahnasta, laikasta, kierroksista ja paineesta. Sekä myös työstövälineestä.
Epäkesko tuppaa lämmittämään vähemmän kuin suoravetoinen.
Mitä karkeampi laikka ja tahna, sitä enempi yleensä tulee lämpöä.
Mitä enemmän kierroksia ja painetta, sitä enemmän lämpöä.
Muovipinnat, lasikuitupinnat ja hiilikuitu yms eivät johda lämpöä, siksi ne lämpenevät työstettävältä alueelta nopeammin kuin metallipinnat koska metallipinta johtaa lämpöä myös ympäröiville alueille.

Mutta, työskentelytavalla saa vähennettyä lämpöä. Eli vaikka pointtina on yleensä tehdä maksimissaan noin 30x30cm alue kerrallaan niin paljon lämpenevissä pinnoissa voi tehdä isompaa aluetta, hypätä alueen laidasta toiseen kun joku kohta alkaa lämmetä ja antaa sen jäähtyä hetken ennenkuin palaa takaisin työstämään. Jos tämä ei auta niin sitten on pakko vaan ajella useampaan kertaan sama alue ja antaa sen jäähtyä reippaasti kertojen välillä.

Helppo tapa lakkapinnoille saada tuntumaa on kosketus. Välillä vähän testailee kämmensyrjällä onko pinta liian kuuma. Jos pinta alkaa tuntumaan siltä ettei kämmensyrjällä viitsi siihen koskea niin ollaan liian lämpöisenä.
Herkemmät pinnat voi ottaa sitten vaikka hepin pään, jos pinta alkaa tuntumaan sen verti lämpöiseltä ettei siihen anakondan päätä viitti laskea niin ollaan liian kuumana :lol:

Maalipinnoilla liika lämpö aiheuttaa helposti sen että lakka tai värimassa tai jopa pohjamaali irtoaa alemmasta kerroksestaan ja vetäsee koko pinnan kurttuun. Esimerkiksi muoviosissa tämä tapahtuu erittäin helposti. Muovi lämpenee nopeasti ja jos unohtuu vähänkään liian pitkäksi aikaa hinkkaamaan samaa kohtaa niin maali on rutussa ja nopeasti. Siihen ei sitten auta muu kuin harjoitella paikkamaalausta :)
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Pullonkorkkiniksiä testailtu ja ihan kohtuullisestihan tuolla lähti saumat veks. Tonninen ja 2-kiloinen perään ja hiontamömmöillä sameudet kiiltäväksi, hyvin lähti nuo hiontajäljet.

Jonkinlainen sävyero tuohon jäi, mutta pitääpä vielä käyttää yksi lauantaipäivä koko auton kiillotukseen.

Olisko wolfiella antaa hyvää linkkiä miten auto myllytetään?
Kein siknatuur
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Samalla tavalla kuin hiontajäljetkin. Koneella, laikalla ja tahnalla. Alotat hienoimmalla laikalla ja hienoimmalla tahnalla, vetäset semmosen 30x30cm alueen ja katot miltä näyttää. Jos ei näytä hyvältä ni vaihat karkeampaan tahnaan edelleen hienolla laikalla ja sama uusiks. Jos ei vieläkään ole hyvä niin vaihat karkeampaan laikkaan ja hienoon tahnaan, taas kokeilet.
Ajelet sitä 30x30cm aluetta ristiinrastiin järjestelmällisesti. Enste vasemmalta oikealle ja takasi ylhäältä alas, sitten ylhäältä alas ja takasi vasemmalta oikealle. Eli sillain että sulla tulee ajettua se sama alue moneen kertaan ristiin rastiin.
Eli testailemalla hajet sen hennoimman laikka + tahna kombinaation millä poistuu naarmut. Sillä sitten vetelet koko auton.
Tämän jälkeen pesulle että saa tahnajämät pois pinnasta. Jos/kun näkyy hologrammia tai pinta ei kiillä tarpeeksi niin vetelet hienoimmalla laikalla ja hienoimmalla aineella uusiksi koko auton niin saat sen vimosen kiillon sieltä esille ja hologrammeille kyytiä.
Taas pesulle että tahnajämät poistuu.
Vaha niskaan.
Kuvia, hämmästelyä, kiroilua ettei enää ikinä uudestaan.
Seuraavana päivänä huomaat että joku naapuri vetässyt kateudessaan avaimella kylkeen naarmun ja masennut :)

Siinä ny pikasesti pääpiirteittäin. Loppuvivahteet sitten riippuu käytettävistä aineista, laikoista, koneesta, tekijästä ja lakkapinnasta. Mitään sen ihmeempää yleispätevää ohjetta on paha antaa.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

:lol:

Oli niin masentavaa tekstiä, että käväsin pilteemasta tuollasen claybar-setin. Siellä oli savea, liukasteita ja vahaa. Illan puhteiksi piti kiillottaa konepelti, meni vähän hämärähommiksi, 2 kierrosta tuli vahaa laitettua.

Mitähän noista hiontatahnoista pitäisi tietää ja mistä sellaisia saisi?
Kein siknatuur
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Tuo laite on varsin kätevä myllytykseen ja vahaukseen kun malttaa tehdä pienemmillä kierroksilla ja oikeilla pädeillä, eipä liiemmin jää hologrammeja mustaankaan kun tekee ajatuksen kanssa.

1400 W portaaton nopeudensäätö 0 - 3000 kierrosta minuutissa, hinta ja laatusuhteeltaan harrastekäyttöön passeli

Kuva

esim. Kärkkäisellä 69 €
Mersuja
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Yhden jutun tohon Wolfien (ammattilainen) kertomaan lisäisin, että ei ihan koko autoa kannata kerralla yrittää myllyttää.

Aloittelija menee nimittäin hapoille jo konepellin jälkeen (mikä on vaakapintana vielä helppo mesta). Voi käydä niin, (kuin yhelle kaverille :roll: ) että sen konepellin jaksaa tehä hyvin, lopun autosta jääden sitten enemmän ja vähemmän hyväksi.
Itse en saa hyvää jälkeä, kuin puoleen neliöön kerralla, jonka jälkeen loppuu kunto :oops:

PS. Mulle yhden auton myllytys on monen kesän projekti :lol:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Sampo N. kirjoitti::lol:

Oli niin masentavaa tekstiä, että käväsin pilteemasta tuollasen claybar-setin. Siellä oli savea, liukasteita ja vahaa. Illan puhteiksi piti kiillottaa konepelti, meni vähän hämärähommiksi, 2 kierrosta tuli vahaa laitettua.

Mitähän noista hiontatahnoista pitäisi tietää ja mistä sellaisia saisi?
Claybarhan ei sitten kiilloita mitään. Se syväpuhdistaa. Ja jos kiva tuuri käy niin naarmuttaa samalla.
Hiontatahnoja voi ja kannattaa kysellä esim www.projectech.fi tai vaikka lähimmästä Fiksuksesta meguiarsin mirror shine #105 ja #205.
Hiomatahnoja on eri karkeuksia ja hintaisia, toiset on nopeita ja toiset hitaita. Hitailla voi jopa pärjätä kertavedolla, mutta samoin kuin nopeilla niin kahteen kertaan kannattaa vedellä. Ensin karkealla naarmunpoisto ja perään hellällä kiillon palautus.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Ja nyt kun pääsin vihdoin koneen ääreen niin heitellääs muutama linkkilöinen.

Eli, perusjuttua eri konetyypeistä, niiden eroista ja käyttämisestä
http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=50&t=318

Yleistä löpinää tahnoista, laikoista ja koneista
http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=51&t=1268

Aloittelijalle apua kiilloittamiseen, kaikkea maan ja taivaan väliltä
http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=52&t=862

Myllytysvideoita
http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=52&t=223

Jos lontoo taipuu niin tuossa on jenkkiläinen hipohipo kaveri joka kyllä juurta jaksaen selostaa videoissa mitä se tekee, millä se tekee ja miksi se tekee justiinsa niin kuin tekee. Monissa videoissa tekee saman asian niin maukka perusjätkän tarvikkeilla kuin sitten ammattilaisvehkeillä kertoen samalla mitä tarttee tehdä että maukka perusjätkä saa saman tuloksen aikaiseksi kuin ammattilainen tuhannen dollarin vehkeillä
http://www.youtube.com/channel/UCYsa8SOy3TkoxI5D17s1u-w

Noita kun lueskelee ja pänttää pari iltaa niin on entistä enemmän sekaisin polla tästä touhusta ja tajuaa ettei tiedäkään sitä vähääkään mitä luuli tänään tietävänsä :lol:
Mutta ei se mitään, ei sitä tiedä kokeneemmatkaan juuri sen enempää, niillä vaan puhuu se kokemus.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Ja lisäksi yksi erittäin hyvä turvallinen ammattilaisten käyttämä hiomatahna on esim. Mirka T10
Mersuja
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Tattista linkeistä, lontookin sujuu, kiitos videosta. 8)

Aamulla claybaarasin tuon biilin ja vedin vahat pintaan, en edes tiennyt vaunun olevan helmiäisensininen. Ei paljon helmiä aikaisemmin näkynyt. :oops: Aikaa urakkaan meni tuollanen 5-6 tuntia.

Mites tuollainen myllytys, kannattaako sitä nyt enää tehdä? Lähteekö siinä nyt sitten vahat menemään?

Sitä myös mieteskelin, että mistä tietää sen claybar-lätyskän olevan roskiin heittämisen tarpeessa? Ei se tuntunut kuluvan loppuun sitten millään.
Kein siknatuur
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Tekeeköhän tuolla Robinhoodin Hyundain kiillotuskoneella mitään, 69 vai 59 sillä on hintaa, mut lähinnä mahtaako olla kierroksia vakiona pitävää elektroniikka (ja onko Ferm:ssä) ja ja... Mitä nyt kaikkea pitäis tuollaisessa olla...

Ferm:kin ois helppo hakea jos niitä lahden kärkkäisellä on...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Myllytyksessä lähtee vahat. Tottakai lähtee kun kerran pintaa hiotaan :)

Claybar on loppu silloin kun sieltä ei enää saa taiteltua puhdasta pintaa esille. Tai se tippuu maahan, silloin se nakataan het roskiin.
Mulla normaalisti kestää semmonen 6x6cm ja ohut lättynen pari kolme autoa helposti.

Mitä noihin halpiskoneisiin tulee niin ne rälläkkämallit tuppaa olemaan suoravetoisia ilman vakionopeudensäädintä eli hyytyy kun antaa painoa ja kaikki muut tuppaa olemaan epäkeskoja.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

:pusuposkelle:
Kein siknatuur
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Wolfie kirjoitti:Mitä noihin halpiskoneisiin tulee niin ne rälläkkämallit tuppaa olemaan suoravetoisia ilman vakionopeudensäädintä eli hyytyy kun antaa painoa ja kaikki muut tuppaa olemaan epäkeskoja.
Eli Ferm:ssäkään tuota vakioelektroniikkaa tuskin on. :D

Bosch GPO 14 CE Ois kova sana varmaan.

Ei vaan alle 289e tunnu saavan, se on pirun paljon kuitenkin.. :( (No jos joku ostais mitsun/ s/v40 Volvon vanteet niin sitte..)

289e: http://www.tyokalutarvike.fi/Kiillotuskone-GPO-13-CE (tähän tulee kivasti tavaraa mukaan verrattuna esim seuraavaan, joista joutuu vielä maksaa 88e lisää)
289e: http://www.protools.fi/bosch-gpo-14-ce- ... skone.html
299e: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/789322/0
377e: http://www.verkter.fi/index.php?stoken= ... +GPO+14+CE
Etrassa 315e + alv 8)
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Shinemate EP801-rotary kiilloituskone
Kun haluat kiillottaa kevyellä, ergonomisella, tehokkaalla ja kuormituksen tasaavalla elekroniikalla varustetulla rotary-koneella, mutta Flex tuntuu kalliilta, niin tässä on vastaus ongelmaan. Soft start -toiminnolla varustettua Shine Mate -rotarya pystyy käyttämään myös ilman sivukahvaa muovikuorella suojatusta kulmavaihteesta kiinni pitäen. Hinta-laatusuhteeltaan huippulaite vaativan harrastajan tarpeisiin, kun kiillotettavaa on muutama kerta vuodessa.

Koneen hintaan sisältyy sivukahva, 123 mm soft-talla, tallanvaihtoavain ja varahiilet.

paino 2,2 kg
teho 800 W (max. 1200 W kuormitusta kompensoitaessa)
johdon pituus 5 m
nopeus 700-2500 r/min
tallan kiinnityskierre M14
takuu 12 kk yksityiskäytössä
169e http://projectech.fi/kiillotuskoneet.html

Tuota olen muutaman kerran testannut ja voin suositella aloittelevalle tai pidemmällekin ehtineelle joka ei halua sijoittaa 300-500e kiillotuskoneeseen. On toimiva, näppärä ja erityisesti hintaansa nähden erittäin laadukas.

Samasta putiikista saa sitten Flexipads tai Chemical Guys Hex-logic laikkoja jotka on harrastelijoiden suosiossa tällähetkellä sekä sitten Scholl kiillotusaineet jotka on todella toimivia ja myöskin harrastelijoiden suosiossa.
Saa sieltä sitten tarvittaessa myös pesuaineet, tarvikkeet, vahat, liinat ja oikeastaan ihan kaiken mitä voi tarvita. Ja käyttöohjeet selvällä suomenkielellä plus vinkit kaupan päälle.

Sen verran voin sanoa että itse henkilökohtaisesti käytän tällähetkellä noita Schollin tahnoja ja sekaisin juuri noita Flexipadsin sekä Chemical Guysin HexLogic laikkoja. Tällähetkellä nuo tuntuis olevan suurinpiirtein parhaat hinta-laatu suhteeltaan olevat välineet ja niistä löytyy tarinaa pilvinpimein sekä suomalaisilta että ulkolaisilta foorumeilta.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Noni! :beerhug:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Nonni, tuli testattua tuota kiillotusmyllyäkin tänään. Ensin tutkin osaa noista sudentapaisen linkeistä ja sitten into piukalla honkonkiin ja bilteemaan. Mukaan tarttui jotain kuusgeetä ja pari hiontalaikkaa ja eikun jyrsin töihin. Ensin koitin ihan vaan pelkällä tahnalla ja seuraavaksi vähän vettä liukasteeksi. En ainakaan äkkiseltään huomannut eroa? Naarmut tosin hävisi molemmilla tavoilla, mutta ei siitä pellistä vielä peiliksi ollut. Oliskohan tullut kiiltävämpää, jos olisi ajellut vielä isommalla vaihteella? Nyt meni kolmosella, pykäliä on yyhteensä viisi.
Kein siknatuur
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Jos se oli fareclan 6g:tä niin kannattaa käyttää hitusen vettä kaverina. Fareclat ei ole suunniteltu ajettavaksi ns kuivana, niistä puuttuu liukasteet tahnan joukosta. Toimii kuivana mutta saattaa palaa kiinni.

Jos naarmut poistui niin silloin ei auta ajaa lujempaa. Se kiilto tulee sitten kun vetäset uudestaan hienommalla eli vähemmän leikkaavalla laikalla ja samalla tai hienommalla nesteellä.

Eli pointtina on ensin vedellä karkealla että saadaan pinnasta tasainen. Eli naarmut pois.
Sitten vedellään sitä tasaista pintaa hienommalla kombinaatiolla että saadaan se pinta vielä tasaisemmaksi mitä silmä ei näe enää naarmuna mutta tulee se kiilto.
Käytännössä se pinta ei tule koskaan olemaan mikroskooppisella tasolla täysin sileä, aina siinä on epätasaisuuksia. Mutta se hienommalla ajaminen tasoittaa aina vaan sitä pintaa ja parantaa kiiltoa.

Toki jos ongelma on lakkapintaa syvemmällä niin ei siihen mikään myllytys auta. Eli jos pohjamaali on epätasainen tai värimassa lakan alla on epätasainen niin ei se lakan suoristaminen ja myllyttäminen peilaamiseen ja kiiltoon auta.
Ja tietysti jotkut värit on semmosia ettei niitä meinaa saada peilaamaan millään, esimerkiksi metallihohtoharmaa. Vaikka se olis kuinka vimpan päälle suora joka kerroksessa ja kiilloteltu vimosen päälle niin ei siinä hampaitaan näe harjata :lol:
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Ois tuossa melko toivoton tuulilasi. Löytyykö vapaaehtoista masokistia? :shock:
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Mistä se voi tuon kaiken tietää? :shock:
Kein siknatuur
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

onre kirjoitti:Ois tuossa melko toivoton tuulilasi. Löytyykö vapaaehtoista masokistia? :shock:
Lähin tuulilasiliike. Toivottomia tapauksia ei voi pelastaa koneella kiillottamalla. Pyyhkimien jättämiä hentoja naarmuja voi saada vielä koneellakin pois tai ainakin loivennettua mutta hiekkapuhallukselle ja kiveniskuille ei voi minkään.
Ja muutenkin lasin hiominen on semmosta hommaa että siihen ei pure kuin mun tietääkseni yksi aine ja yksi laikka mitä yksityinen voi edes ostaa... Kerran olen kokeillut yhtä takalasia myllyttää ja puolen tunnin hinkkaamisella en saanut mitään aikaiseksi kun oli väärän valmistajan lasiaine :)
Sampo N. kirjoitti:Mistä se voi tuon kaiken tietää? :shock:
Jos mua tarkotit niin en mä missään nimessä kaikkea tiedä. Enkä edes paljoa juuri yhtään mistään. Mä vaan tiedän vähän aika monestakin ja päättelen järjellä loput :lol:
Niinkuin näissä puleeraushommissa. Koko homma perustuu ihan pelkästään siihen päälimmäisen pinnan hiomiseen. Ja pointtina saada hiottua se pinta niin tasaiseksi että se näyttää hyvältä.
Sen kun ymmärtää niin loput on aika helppoa. Naarmunpoistossa hiotaan materiaalia ympäriltä niin kauan että naarmun alin kohta tulee vastaan ja pinta on tasainen. Karkea hionta jättää pinnan vähän epätasaiseksi, melkein niinkuin mataksi. Tarvitaan hienompi hionta että siitä tulee vielä tasaisempi ja silmällä katottuna kiiltävämpi.
Loput onkin sitten kuulemalla, katsomalla ja kokeilemalla opittua. Mikä työkalu tekee mitäkin, mikä laikka tekee mitäkin, mikä neste tekee mitäkin jne. Mutta perusasioita nekään ei muuta. Aina kun vaan pitää mielessänsä sen että myllyttäminen on kuin hiomista ja tekee sen mukaisesti niin homma sujuu. Ei se sen kummempaa ole.

Eikä ne vahat, sealantit ja pinnoitteet ole sen kummosempia. Niissä on jokaisessa omat jujunsa ja juttunsa, mutta tarpeeksi peruspohjaan kun mennään niin kaikki niistä on hyvinkin yksinkertaisia.

Ihan sama kuin esimerkiksi autonkorjaajilla ja moottorivelhoilla. Jos ymmärrät miten ottomoottori toimii ja ymmärrät perus mekaniikan ja hydrauliikan alkeet niin aika pitkälle pärjäät auton korjaamisessa vaikket olisi koskaan yhtäkään työkalua pitänyt kourassasi. Loput tulee kokemuksesta :)
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ei tällaista viestiketjua voi enää kukaan läpi kahlata, kun pituutta on niin roimasti. Suora kysymys vahoista. Olen vahannut auton aina vain nestemäisillä vahoilla, kuten Korrek. Tänään kuulin, että ei nuo nestevahat kestä vaan kannattaa käyttää kovavahoja. Neuvokaa, että mikä kovavaha on hyvä ja kestää mahdollisimman hyvin talvikauden? Itse teen käsin vahauksen kotipihalla.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Päivä siinä meni, toki välillä ehti käydä kirkossakin. Koneen käyttö oli melkosta harjoittelua alussa, mutta loppua kohden siitä rupesi jo jotain tajuamaan. Vettä tuli käytettyä alussa liukasteena ihan liikaa, minkä takia päädyin sitten pesemään naapurin autotkin. :oops:

Joitain naarmuja sinne vielä jäi, uskon niidenkin antautumiseen mikäli vaan koneenkäyttäjä olisi ollut vähän kokeneempi. Lopuksi tuli puunattua vielä klassit ja heitettyä oari kierrosta vahaa niskaan.

Tuo fareclay oli muuten kolme geetä, ei kuutta. Vähän oli hankalaa tuo vesileikki, varmasti osaksi sen takia ettei vielä oikein osannut. Seuraavaksi voisin kuitenkin kokeilla jotain ainetta ilman vettä.

Puskurit jäi vielä puunaamatta ja etupuskimesta pitikin taas kysellä. Miten tuollaista etupuskuria voi koneella ajaa, kun siinä on niin paljon kapeita listoja ja vain vähän tasopintoja?
Kein siknatuur
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

kardaani kirjoitti:Ei tällaista viestiketjua voi enää kukaan läpi kahlata, kun pituutta on niin roimasti. Suora kysymys vahoista. Olen vahannut auton aina vain nestemäisillä vahoilla, kuten Korrek. Tänään kuulin, että ei nuo nestevahat kestä vaan kannattaa käyttää kovavahoja. Neuvokaa, että mikä kovavaha on hyvä ja kestää mahdollisimman hyvin talvikauden? Itse teen käsin vahauksen kotipihalla.
Pääsääntöisesti "kovavahat" kestää pidempään kuin nestemäiset. Toki poikkeuksiakin on suuntaan ja toiseen.
Hyviä ja suht huokeita "kovavahoja" on esimerkiksi Colliniten 476 tai 915, näitä saa esimerkiksi Mamasan.fi
sekä Bilthamber Finish-Wax taikka Finish-Kare High Temp 1000 P joita saa esimerkiksi www.projectech.fi
Sampo N. kirjoitti: Puskurit jäi vielä puunaamatta ja etupuskimesta pitikin taas kysellä. Miten tuollaista etupuskuria voi koneella ajaa, kun siinä on niin paljon kapeita listoja ja vain vähän tasopintoja?
Sitä vettä ei tosiaan paljoa tarvitse käyttää. Emännän siivouskaapista käyt lainaamassa tyhjän tolupullon sumutinpäällä ja sillä annostelet vettä näppärästi. Suihkaus per veto tai sinnepäin.

Puskuria joutuu tosiaan vähän miettimään aina miten ajaa. Käytännössä joko hommaat pienemmän tukilaikan ja pienemmät laikat sen kaveriksi taikka sitten taiteilet jo olemassa olevalla kalustolla niin että ajelet hellästi sillä laikan reunalla. Toki pitää varoa ettei osu vääriin paikkoihin tukilaikalla, se nimittäin puree maalista läpi samointein. Ne maalaamattomat muoviosat, kromit sun muut mihin ei tahdo koskea vahingossakaan laikalla kannattaa suojata maalarinteipillä ensin.
Ja muovipintoja kun hinkkaat niin muista vahtia ettei pinta lämpene liikaa. Vaikka kesken työstön otat pienen paussin ja testaat kämmensyrjällä ettei muovi lämpene liikaa. Liikaa lämpöä niin maali vetäsee rullalle ja nopeasti.
Vähän nuo puskimet tuppaa hankalia olemaan isoilla laikoilla vedellä, mutta onnistuu kyllä. Kuivaharjottelet vähän mimmosiin fakiiriasentoihin joudut itteäs ja konetta kääntelemään että laikka pääsee joka paikkaan, vaikkakin vaan pieni kulma laikasta osuisikin pintaan niin kyllä se siellä työtä silti tekee.

Ja sitten kun kyllästyt Fareclaan ja vedellä leikkimiseen niin kattele joko Meguiars, Menzerna, Wolfs Chemicals, Sonüs tai Scholl tahnoja esimerkiksi, niiden kanssa ei tartte vedellä ähertää. Helpottaa ja nopeuttaa hommaa kummasti :)
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Wolfie kirjoitti:
onre kirjoitti:Ois tuossa melko toivoton tuulilasi. Löytyykö vapaaehtoista masokistia? :shock:
Lähin tuulilasiliike.
Kunpa olisikin. Oikeastaan kaikki (5 kpl) soittamani puljut ovat todenneet etteivät hio, kun ei kuulemma kannata. No, tuo lasi on kyllä sen verran syvään uurrettu pyyhkijöillä että ehkä pitää soitella Kuttilaan, jos niillä sattuis olemaan muotti...
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

onre kirjoitti:
Wolfie kirjoitti:
onre kirjoitti:Ois tuossa melko toivoton tuulilasi. Löytyykö vapaaehtoista masokistia? :shock:
Lähin tuulilasiliike.
Kunpa olisikin. Oikeastaan kaikki (5 kpl) soittamani puljut ovat todenneet etteivät hio, kun ei kuulemma kannata. No, tuo lasi on kyllä sen verran syvään uurrettu pyyhkijöillä että ehkä pitää soitella Kuttilaan, jos niillä sattuis olemaan muotti...
Juuri sitä meinasin tuolla lähimmällä tuulilasiliikkeellä... Niinkuin sanoin niin todennäköisesti on turha edes yrittää hioa. Loppujenlopuksi erittäin pienet jäljet lähtee, mikään muu ei. Lähin tuulilasiliike ja uusi lasi. Ellet sitten satu löytämään harrastelijaa joka tahtois huvikseen kokeilla ja harjoitella ilmaiseksi, silloin et mitään menetä. Mutta ne jotka tuosta rahaa ottaisivat todennäköisesti sanovat ihan samaa eli ei tule hionta auttamaan.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
jps
Viestit: 520
Liittynyt: 15.1.2006 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jps »

Onre
Jäsen RAM'in kirjoitelma kesäkuulta 2011 topikissa "Europan halvin ässä" voisi auttaa sinua tuulilasin hionnassa:

Villalaikalla ja ihan sellasella halvalla kiillotuskoneella lasia kiillottelin. Ursan jäsenenä on tullut joskus hieman seurattua kaukoputkien rakentelua, linssien hiomista ja sen sellaista. Yli 20 vuotta olen optiikka-asioissa ollut teknofokuksen asiakas, josta hionta-aineet löytyy hyllytavarana.

Kaivelen tähän pari linkkiä....

http://www.teknofokus.fi/

Ja tässä hionta-aineet
http://www.teknofokus.fi/Astro/Hionta.htm

Tästä linkistä löytyy myös linkki jaggeprojektiin, jossa lasit käsiteltiin.

Eli hiomatahnaa laikkaan ja metodit samat, kuin auton lakkapinnan kiillotuksessa. Erona vain se, että nyt saa konetta käyttää vihdoin täysillä.
Asiantuntija sanoi, että hioessa olisi hyvä käyttää esim. huopalaikkaa, tai muuta kovaa laikkaa. Mulla nyt oli hyllyssä villalaikka, niin sillä mentiin. Vettä tarvitaan myös aika paljon, jottei homma mene koneelle liian vaikeaksi.
Kun sinua provosoidaan, älä provosoidu.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Pyyhkimien jäljet lähtee hiomalla ihan helposti. Kiveniskemät (sellanen mikrometeoriittipommitus) vaatii sitten enempi aikaa ja olisi hyvä alottaa karkeemmalla hioma-aineella.

Mullakin on vielä suurimmat kiveniskemät jäljellä... jospa vaikka kävisin hakemassa jytympää raetta laikkaan... Tai vaikka ees kovan villalaikan.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”