Puskurien maalaus

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Avatar
260 TE
Viestit: 51
Liittynyt: 13.10.2006 15:02
Paikkakunta: Kuhmo

Puskurien maalaus

Viesti Kirjoittaja 260 TE »

Mikä olisi paras maali puskurien maalaamiseen alkaa olla aika haalistuneet
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Varmaan mikä vaan autoväri. Ratkaiseva tekijä lienee pohjustus, eli muovi vaatii "joustoaineen", että maali kestää siinä.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Alle muovipohjamaali, sitten väri ja tarvittaessa lakka. Joustoaine tulee joko maalin sekaan tai lakan sekaan jos on kyse metallihohtomaalista. Jos puskureita ei ole ennen maalattu saattaa tulla ongelmia puhtaaksi saamisen kanssa. Esim. silikoni on lähes mahdoton saada puskurista ilman uunittamista pois.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
260 TE
Viestit: 51
Liittynyt: 13.10.2006 15:02
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja 260 TE »

lähteekö silikoni kuumailma puhaltimella
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nyt ei tule omassa puskurisavotassa käytetty puhdistusaine millään mieleen, mutta maalikaupasta moista tarkoitukseen kysymällä sai. Sen verran tymäkkää aine oli, että hanskat ja hengityssuoja olivat pakolliset puskureita putsatessa - ehkä siksi mitään ei mieleen muistukaan :shock: :lol:

Puhtaaseen pintaan muovin tartuntapohjamaali alle, värikoodin mukaan sekoitettu mömmö spraypulloon ja puolikiiltävä lakka joustoaineineen päälle. Nätti tuli ja on kestänyt moitteetta pian kaksi vuotta.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Joustoainetta ei tarvitse eikä se hyödytä mitään vaikka laittaisikin, jos puskuri ei ole pehmeää joustavaa muovia, koska se on tarkoitettu vain pehmeille joustaville muoveille. Muovin pohjamaali (pinkki) on välttämätön, ensin pinta pestään liuottimella pariin kertaan, ja sen jälkeen karhennetaan "karhunkämmenellä", tai noin 320:ppisellä hiomapaperilla, (tehdään "kynnet", näin varmistetaan maalin kiinni pysyminen) jonka jälkeen vielä pyyhintä pintajännityksen/sähköisyyden poistavalla aineella, tämä ei ole "pakollinen", jos ei halua investoida, mutta suosittelen, vaihtoehtona voi tässä kohtaa olla sama liuotin, jolla pyyhittiin rasva jo ekoilla kerroilla, sitten liimarätillä nöyhtät pois, ja muovinpohja pintaan.

Esim, Corapesu (Cora väriltä PPG) on mainio rasvanpoistoaine muoville, tinneriä ei kannata käyttää, tai muovi sulaa :) Rasvaa voi myös poistaa "hankalista" paikoista kuumentamalla muovia vaikka puhaltimella, kunhan ei kuumenna liikaa.

Paljain käsin ja ilman hengityssuojaa saa paremman työmotivaation, niin mää teen, kun teen :wink:

Ja jos se mahdollinen silikoni alkaa vielä kaikesta huolimatta maalausvaiheessa työntymään pintaan, peli ei välttämättä ole menetetty, koska pinnan saa yleensä kestämään erinäisillä kikkailuilla, ja siististi umpeen, jos sitä rasvaa alkaa sieltä vallan tuuppaamaan, ja maali kuplimaan, jos jota kuta kiinnostaa, niin voin ketoakin miten, sen verran on tullut noita aikoinaan tehtyä.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

BENZO kirjoitti:Joustoainetta ei tarvitse eikä se hyödytä mitään vaikka laittaisikin, jos puskuri ei ole pehmeää joustavaa muovia, koska se on tarkoitettu vain pehmeille joustaville muoveille.
Jos on joustoaine seassa, niin kestää kiveniskuja paaljon paremmin. :ope:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

...Eikä maali halkea vaikka pakettiautolla pamauttaisi perään. M.O.T. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

BENZO kirjoitti:Ja jos se mahdollinen silikoni alkaa vielä kaikesta huolimatta maalausvaiheessa työntymään pintaan, peli ei välttämättä ole menetetty, koska pinnan saa yleensä kestämään erinäisillä kikkailuilla, ja siististi umpeen, jos sitä rasvaa alkaa sieltä vallan tuuppaamaan, ja maali kuplimaan, jos jota kuta kiinnostaa, niin voin ketoakin miten, sen verran on tullut noita aikoinaan tehtyä.
No totta mooses kiinnostaa. Pistähän ohjeita näkyviin. :)
Avatar
260 TE
Viestit: 51
Liittynyt: 13.10.2006 15:02
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja 260 TE »

Tulee hyviä neuvoja, mutta mulla on niissä puskureissa muutama pikku halkeama ja on kovaa muovia, metallia oon kyllä hitsaillu ammatiksenikin mutta muovi on jäänyt vähemmälle onnistuuko tinakolvilla halkeamien saumaus tuleeko tarpeeksi kuumaksi vai pitääkö olla joku pieni kaasupoltin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

En lähtisi saumailemaan tai kuumentelemaan, jos kyseessä ovat vain pienet vauriot. Pikku uurteet ja halkeamat saa helposti korjattua tarkoituksenmukaisella muovikitillä ja hiomalla. Työ on helppo ja lopputulos kestävä, m.o.t.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

PK:n pyynnöstä ohjeita kaiken varalle :idea:

Kaapo puhuu asiaa, viimeisimmäksi korjasin muovikitillä oman sataysikymppisen takapuskurin 50 cm mittaisen ison halkeaman ennen maalausta, joka ulottui alhaalta ylös saakka, jokaisen osan läpi, ja hyvä tuli, veistelin vain halkeaman molemmat reunat jyrkemmiksi mattopuukolla, niin, että halkeaman keskelle jäi kraateri, hiomalla "kynnet" ja kittiä päälle, hitsaus ei tullut mieleen, koska edellämainittu konstikin tuo hyvän lopputuloksen, jos kitti on oikeaa puskurikittiä, (esim, maalikaupasta ostettua), eikä mitään mitä vain muovikittiä, ovat kaksi eri asiaa.

Älkää nyt edelliset kommentoijat loukkaantuko mutta sanoisin että, :idea:
saahan sitä joustinainetta toki laittaa, mutta, mainittavaa hyötyä siitä ei todellisuudessa ole Mersun puskureissa, jos viet Mersun puskurit ammattimaalaamoon maalattaviksi, niin laittavat vain tartunta-aineen, :wink: itse jätin pois, koska olen keskustellut näistä asioista niin paljon ammattilaisten kanssa. Nyrkkisääntönä on että jos muovi joustaa peukalolla painettaessa kuopalle, niin silloin joustinaine, muutoin riittää pelkkä muovinpohja, eli tartunta. Tartunta-aine estää myös sen maalin halkeamisilmiön, jos joku sattuu osumaan.

Myös omat muovihelmat alkoivat maalatessa kuplia läpi silikonia, vaikka kuinka oli pesty ja putsattu, tämän tilanteen voi korjata kahdella tavalla, sama koskee luonnolliseti myös akryylivärejä (yksikerros)

Tapa 1: Jos olet täysin varma, ettei osaa ole koskaan ennen maalattu, ja näin ollen jo käytetty tämä optio, ja nyt maalatessasi pinta kiehuu, syystä että pohjasta työntyy rasvaa, (silikonia) mutta tämän voi tehdä vain kerran ko tuotteelle maalatessa, lisätään muutama tippa silikonia maaliin, näin vanhassa pinnassa oleva silikoni hyväksyy päälleen uuden pinnan, jossa on myös silikonia molemmat ovat "plussia" , mutta tätä ei voi suositella jos haluat joskus myöhemmin maalata ko tuotteen uudelleen, silloin tulee ongelmia, (tämä keino ei ole kovin suositeltava, mutta toimii, aikoinaan jotkut ammattilaisetkin tekivät näin, mutta ikävä juttu seuraavalle, joka haluaa maalata ko tuotteen :? :!:

Tapa 2: niin kuin minullekin kävi omia muovihelmoja maalatessa, metallimassan ruiskutusvaiheessa pintaan alkoi ilmestyä kraatereita, rasva rinkulat hylkivät maalia, ei auta muu kuin antaa kuivaa pinnan kunnolla, useamman tunnin, ja välihiontapaperilla hioa pinta kevyesti tasaiseksi, ja lisätä kohtiin erittäin ohuelti tässä tapauksessa muovikittiä sealeriksi, tarkoituksena saada kerrosten väli "tukittua", jonka jälkeen alkaa ohuelti harsottamalla sumuttaa maalia kiehuviin kohtiin tupsauttelemalla noin 30 cm etäisyydeltä, niin että muutaman tupsautuksen jälkeen pitää kuivumistauon noin 5 min, että aine kuivuu kerroksittain pikku hiljaa, eikä pääse korkkaamaan enää sieltä pohjalta, ja näin toistaen niin kauan kuin pinta menee siltä kohti umpeen, ja taas jos korkkaa, niin antaa kuivua kunnolla, hioo kevyesti välihiontapaperilla yrittäen "tukkia kerroksia" ja aloittaa uudelleen pikku hiljaa kärsivällisesti, ohuilla harso kerroksilla

ja viimein kun pinta pitää ettei enää korkkaa, niin kappale hiotaan läpeensä, ja sumutetaan kauttaaltaan valmis pinta, jonka jälkeen annetaan metallimassan kuivua noin tunti, ja ruiskutetaan pälle tarvittava määrä lakkaa, mutta ei liikaa kerralla, ja annetaan kerrosten väleillä vetäytyä, ettei tavaraa tule liikaa päälle, koska lakassa oleva tinneri voi täten imeytyä taas sinne pohjille saakka josta ne ongelmat alkoivat hylkimisen muodosssa ja taas alkaisi kaikki alusta, mutta yleensä, jos maalin kanssa saat pinnan kestämään, niin on aika epätodennäköistä että enää lakkaus vaiheessa ongelma uusisi, joten siinä vaiheessa voi kyllä jo hengähtää :lol: tällä konstilla itse tein muovihelmat, aikaa ja hermot niissä meni tuon rasva ongelman takia, mutta lopputulos oli 10 8) Aivan samanlainen keittämis ongelma minulla oli aikoinaan, kun maalasin edesmenneen Mersunikin, mutta siinä ongelma oli paljon laajempi, ja jouduin käyttämään autoon vedetyn metallimassan hiontavärinä, koska pinta korkkasi vasta sitten, kun koko auto oli vedetty, ja hetken näytti hyvälle, kunnes :twisted:

Vaikea selittää tuota asiaa tarkemmin, mutta eiköhän siitä se olennainen käy ilmi, ai niin, ja nuo konstit ovat sitten ammattilaisten käyttämiä, jos joku epäilee että oiskohan jutussa perää, kärsivällisyyttä se vaatii, ja aikaa, :wink:
Avatar
260 TE
Viestit: 51
Liittynyt: 13.10.2006 15:02
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja 260 TE »

Enköhän minä näillä konsteilla jo saa puskurit maalattua. Kiitokset kaikille
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Onko homma jo pulkassa vai suunniteluasteella, kuis kävi :beerhug: :pidu:
Avatar
260 TE
Viestit: 51
Liittynyt: 13.10.2006 15:02
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja 260 TE »

Ei ole vielä alkanut kaverilla kupla projekti vielä kesken
Avatar
Tömö
premium-pinnoittaja
Viestit: 328
Liittynyt: 16.12.2006 0:25
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tömö »

Benzolle tukea joustoaine hommassa...ei siitä joustoaineesta ole kovinkaan paljon hyötyä...töissä maalattiin muoviosia jotka testattiin kääntämällä osaa kierteelle...Laitettiin joustoainetta maalinsekaan maalattiin ja kokeiltiin => maalinpalaset lenteli ympäriinsä. Heivattiin joustoaine ja alettiin hiomaan osia (tehtiin "kynnet") ja maalattiin ihan normaalisti ja kokeiltiin => maalille ei käynyt mitään! Elikkäs kunnon karhennus pinnalle on ratkaisevaa!!

Osia on muuten 28000kpl. ja vieläkin hioskellaan...ei auta, ei auta, pakko hioo...muuten ei kestä maali.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jotku maalarit meinaa, että kovempi muovi kuten mb puskurissakin ei tarvi edes pohjustus ainetta. Monet hionta pohjavärit omaa aika hyvät tartunta ominaisuudet. Tiedä sitten :? Itse olen kokeillut pohjustusaineilla+ joustoaineilla , pelkän pohjustusaineen kanssa ja pelkällä hiomavärillä. Koskaan ei ole maalit varissu 8)
Avatar
Tömö
premium-pinnoittaja
Viestit: 328
Liittynyt: 16.12.2006 0:25
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tömö »

hionta sit pohjavärii vaan ni saa pohjast tasasen...sit värii pintaan kyllä kestää...ja helppoa ku lapsen .............
Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Uranium »

Aihe alkoi siinä määrin kiinnostamaan, että on pakko kysyä mitä suunnilleen maksaa maalauttaa noi puskurit? Itsellä kun ei noi taidot moiseen ole mitenkään hyvät eikä välineistöäkään moiseen ole. :roll:
Avatar
Tömö
premium-pinnoittaja
Viestit: 328
Liittynyt: 16.12.2006 0:25
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tömö »

noh...sanoisin että, pohjatöineen hintaa saattaapi tulla useampi sata euroa..ja tuleekin!! omiin puskureihini pelkästään pintamaalit tuli maksamaan 100€....siihen sitten vielä työt ja mahd. lakka
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Jos puskureita ei ole ennen maalattu, niin hintaa nostaa se, että niitä pitää käyttää uunissa useamman kerran jotta saadaan rasva muovista pois.
puskurit uuniin -> rasvat pinnasta pois -> puskurit uuniin jne.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Muvien maalaus on kallista, puskurit vois olla keskimäärin noin 400 € muovihelmoineen hinta vois olla jossakin 500 - 600 euroa, riippuu paikasta.
Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Uranium »

Kyllä on kallista. Liian kallista, että lähtisin moiseen. Kyllä ne sellaisella värivahalla tai mitä nyt onkaan pysyvät aina jonkin aikaa kunnossa. Saa monta vuotta käyttää moista ainetta, että tulisi yhtä paljon maksamaan kuin puskurien maalauttaminen ja jälki on aina hyvää.
Onko kenelläkään kokemusta siitä kuinka kauan maalatut puskurit pysyvät hyvässä hapessa?
Avatar
325E
Viestit: 76
Liittynyt: 24.2.2007 22:28
Paikkakunta: Nastola 040-5054994

Tärkeintä on....

Viesti Kirjoittaja 325E »

Tärkeintä on tartunta ja siihen vaikuttaa AINA karhennus eli pinnan mattaaminen hiomapaperilla ta turkilla jotkut sanovat sitä harhunkieleksi ....
Olen ollut automaalarina n.5-vuotta Lahden Autokori eli linjautotehtaalla
ja siellä testattiin muoviosien pohjien kestävyyttä suurin tekijä tosiaan oli pinnan mattaaminen ei ollut merkitystä oliko standoksin keinohartsi pojamaali vai sitten Sikkens merkkinen oikein "merkki" pohjamaali...
On kansankeskuudessa harhakäsitys että, pitää vetää muovipoja jousto
aine...se on vaan pelkkää rahvaan tietämättömän rahastusta eli kuten luin
tätä juttua on tosiaan silloin käytettävä joustoainetta kun maalattava
pinta joustaa sormissa ne voivat olla esim. takaspoileri joka on joustavaa
uretaani ainesta...muovi ja lasikuitu ei tarvii mitään kuin jonkun pohjamaalin ja sitten acrylmaalin niskaan...HUOM.HYVÄN KARHENNUKSEN.
Acrylmaali on jo itsessään joustavaa se on joustavaa kuin kumi/muovi,
satun vaan tietämään näistä asioista sillä saavutin työnvaativuusryhmän
TVR:n eli korkeimman vaativuusryhmän maalarina siinä arvoilla : 9 :n.
Nämä asiat kun hallitsee on kiva harrastella mitä vaan siihen 3-vuoden Autonasentajan tutkinto ja 20-vuotta käytännön kokemusta ja autonrakentelua.....voi sanoa että, osaa laittaa oman autonsa miten huvittaa vaan tehdä.. tosin siinä on tullut vähän suuruuden hulluja piirteitä.
Nykyään yrittäjänä ei tarvii tehdä töitä....niin se vaan menee...

325E
EX Lintta, MB W124 200D, 4-lov.man Vm-1987 ajettu: 220th
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”