Kuluttajavirasto antaa uuden linjauksen autojen takuusta ja

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
jameri
Viestit: 210
Liittynyt: 24.2.2007 18:27
Paikkakunta: Vantaa

Kuluttajavirasto antaa uuden linjauksen autojen takuusta ja

Viesti Kirjoittaja jameri »

http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/e ... 94&ext=ltr

Katso kuluttajaviraston tiedoitteet -> .pdf laajempi selvitys liikkeille ja yksityisille

www.kuluttajavirasto.fi

Uusi linjaus selventää autokaupan virhetilanteita – Myyjä vastaa virheistä, ostaja asianmukaisesta käytöstä
Autokauppaan liittyy monenlaisia odotuksia. Myyjä ja asiakas saattavat olla erimielisiä esimerkiksi siitä, mikä autossa on vikana ja miten virhe pitäisi hyvittää. Epäselvyyksien korjaamiseksi Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies on nyt laatinut autoalalle linjauksen autojen takuusta ja virhevastuusta. Kuluttajille on puolestaan tehty toimintaohje virhetilanteita varten.

Kaupankäynnin perussäännöt määritellään kuluttajansuojalaissa. Autokauppaan liittyy kuitenkin erityispiirteitä, joiden vuoksi se tarvitsee räätälöityjä ohjeita. Uuden linjauksen tavoitteena onkin antaa käytännön esimerkkien avulla vastauksia yleisimpiin autokaupan ongelmatilanteisiin. Linjauksen valmisteluun ovat osallistuneet myös autoalan järjestöt.

Linjauksessa käsitellään sekä uuden että käytetyn auton kauppaa, koska niiden virhetilanteet ovat monesti erilaisia.

Käytettyihin autoihin liittyy yleensä enemmän ongelmia. Auto on sitä kuluneempi, mitä vanhempi se on. Toisin kuin uusille autoille, niille ei myöskään yleensä ole annettu takuuta.

Autot ovat myös sen verran monimutkaisia tuotteita, että kuluttajat eivät aina pysty itse päättelemään, mistä vika johtuu. Heidän tuekseen Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies on laatinut toimintaohjeen, jossa kerrotaan milloin autossa on virhe, miten ja kenelle virheestä ilmoitetaan ja miten virhe voidaan hyvittää.

Virheenä voidaan teknisen vian lisäksi pitää esimerkiksi sitä, että autosta on annettu vääriä tietoja tai että auto osoittautuu huonommaksi kuin ostaja on auton iän, ajomäärän tai kauppahinnan perusteella voinut olettaa. Asiakas ei voi kuitenkaan vedota virheenä sellaiseen vikaan tai puutteeseen, jonka hänen täytyy olettaa havainneen ennen kaupantekoa. Linjauksessa ja kuluttajan toimintaohjeessa korostetaankin, että yllätysten välttämiseksi asiakkaan on syytä koeajaa auto kunnolla. Silloin hän pystyy tutustumaan etukäteen ainakin osaan auton ominaisuuksista.

Ensisijainen vastuu auton virheistä on myyjällä. Myyjä ei voi kiertää vastuutaan jättämällä asiakkaan hoitamaan korjausta maahantuojan ja takuuhuollon kanssa. Ostajan velvollisuus on puolestaan hoitaa autoa asianmukaisesti ja käyttää sitä ohjeiden mukaisesti.

Linjauksessa pyritään myös selventämään myyjän virhevastuun ja takuun eroa. Se, kuinka pitkään myyjän vastuu auton virheistä kestää, riippuu auton oletetusta kestoiästä. Kestoiän arvioinnissa otetaan huomioon, kuinka paljon autolla on ajettu, miten ja millaisissa oloissa autoa on käytetty sekä miten autoa huolletaan ja hoidetaan. Takuu puolestaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan antama vapaaehtoinen lisäetu, joka on voimassa tietyn ajan. Vaikka takuu olisi päättynyt, se ei silti tarkoita sitä, että myös myyjän virhevastuu päättyisi.

Ostajan pitää ilmoittaa havaitsemastaan viasta tai puutteesta myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä kun hän havaitsi sen. Sekä yrityksille suunnatussa linjauksessa että kuluttajien toimintaohjeessa kuitenkin painotetaan, että ongelmien minimoimiseksi kuluttajien kannattaa kertoa viasta mahdollisimman nopeasti.

Virhe oikaistaan ensisijaisesti korjaamalla. Korjaamisesta ei saa aiheutua ostajalle kustannuksia. Korjaus pitää myös tehdä kohtuullisessa ajassa siitä, kun ostaja ilmoitti viasta. Autosta annetut väärät tiedot voidaan puolestaan hyvittää hinnanalennuksella.

- Linjaus Virhevastuu ja takuu autokaupassa

- Toimintaohje kuluttajille

Lisätietoja : Kuluttajavirasto/kuluttaja
Camaro SS 396 Convertible -69
Hummer H2
rouvalla R171 2004
ex W203-C32AMG
exVMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Tuossa Kuluttajaviraston tekstissä ei ole mitään uutta, miten olisikaan, kun kuluttajansuojalakia ei ole muutettu, eikä oikeuskäytäntökään ole sitä muuttanut. Se on hyvä, että Kuluttaja-asiamies on koonnut autoalaa koskevaa ohjeistustaan yhdeksi ohjeeksi.
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Kirjoituksessa "Uusien autojen takuuehdot" on asiaa käsitelty tarkemmin. Kuten sen lopussa totesin, eivät Kuluttaja-asiamiehen kannanotot muuta jo aikaisemmin yleisesti tunnettuja periaatteita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”