Kustannukset bensa-ha / diesel-ha / diesel-pa.

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Kustannukset bensa-ha / diesel-ha / diesel-pa.

Viesti Kirjoittaja dealer »

(Tämä topikki ei liity mitenkään tuossa pihalla olevaan 250TD pakuun, kunhan joutessani laskeskelin. :happy: )

Oli miten oli, ajattelin vertailla autoilun kustannuksia verojen, vakuutusten ja polttoainekulujen osalta.
Vertailu on helppo tehdä niin että otetaan esimerkiksi auto jota löytyy samanmallisena sekä bensa- että dieselkoneella ja josta voi tehdä pakettiautonkin.

Arvalla valiten esimerkkiautoksi saatiin farkku 124 mersu. :idea:

Dieselmallin moottoriksi otetaan 2,5-litrainen viitoskone, bensamallin 2,0 tai 2,3, ihan miten vaan.

Vertaillaan ensin veroja. :arrow:

- Bensahenkilöauto 95 euroa
- Dieselhenkilöauto 608 euroa
- Dieselpakettiauto 163 euroa

Sitten vakuutukset (ei bonuksia), liikenne + osakasko (ns. hirvi-palo-varkaus)

- Bensahenkilöauto 502+118 = 620 euroa
- Dieselhenkilöauto 502+118 = 620 euroa
- Dieselpakettiauto 443+64 = 507 euroa

Polttoainekustannukset 10000 km vyuotuisella ajolla :arrow:

- Bensahenkilöauto (9 litraa sadalle eli alakanttiin arvioitu) = 1215 euroa
- Dieselhenkilöauto (6,5 litraa sadalle) = 728 euroa
- Dieselpakettiauto (6,5 litraa sadalle) =728 euroa

Noita :roll: kun laskeskelee yhteen niin vuodessa palaa rahaa bensamallin kanssa 1930 euroa, dieselin kanssa 1956 euroa ja dieselpakulla ajellen 1398 euroa.
Viisituhatta kilometriä lisää = noin 250 euroa lisää etua dieseleille.

Autoilu on kallista. :shock:
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

Äkkiä ajateltuna kun tuo TDT on ollut minulla 9kk ja kilometrejä on tullut n.40 tkm niin minullahan on säästynyt palon rahaa bensaan verrattuna joten voinen hyvällä omallatunnolla tapittaa ja isontaa turboa säästyneillä rahoilla :mrgreen:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Olen laskeskeskellut usamman automallin osalta kannattavuus rajaa kilometreissä (henkilö diesel/bensa) ja hyvin usein kannattavuusraja menee juuri tuossa 10tkm/vuosi. Kaikkien laskemieni automallien hajonta on muistaakseni ollut 10-15tkm/vuosi. Autolehdissä lukemat ovat usein tuplasti suuremmat mutta niissä on laskettu kaikenmaailman pääomia ja hirvittävää korkoa sille. Käytetyissä autoissa ei mielestäni tarvi laskea hintaeroa hankintahinnalle oli kyseessä bensa tai diesel.
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

no itsekkin laskeskelin tuossa kesällä että kannattaako ostaa bensa-autoa näille omille ajoille(25-65tkm vuodessa) niin tulin siihen tulokseen ettei bensaa tule kyllä ykkösautoksi ihan heti :P
Itse olen ajannut yhden pitemmän reissun nykyisellä autolla varovaisella kaasujalalla niin tankillisella pääs 1000mailia ja silloin kun tankkas tankin täyteen niin tankkiin lorahti 150l...(tankkin mahtuu 160l) eli matkassa tuolla diesel suburbanilla 85km/h vauhtia ajellen cruise päällä pääsee yllättävän pienellä polttoaineella kun ottaa huomioon että auto painaa 4tonnia
Serkkupojalla samanlainen mutta 5.0litraisella vortec bensakasilla matka-ajossa pääsee tankillisella samanlaisella ajotyylillä 750-800mailia :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Bilteman sähköliesi vito on myös halpa veroiltansa. Muuta halpaa vanhassa bussi vitossa ei olekkaan. Mutta saapahan matkailla halvalla verolla varaosaliikkeestä toiseen :roll:
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1913
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Meissenkeri kirjoitti:Olen laskeskeskellut usamman automallin osalta kannattavuus rajaa kilometreissä (henkilö diesel/bensa) ja hyvin usein kannattavuusraja menee juuri tuossa 10tkm/vuosi. Kaikkien laskemieni automallien hajonta on muistaakseni ollut 10-15tkm/vuosi. Autolehdissä lukemat ovat usein tuplasti suuremmat mutta niissä on laskettu kaikenmaailman pääomia ja hirvittävää korkoa sille. Käytetyissä autoissa ei mielestäni tarvi laskea hintaeroa hankintahinnalle oli kyseessä bensa tai diesel.
Näin on, Mesen osalta tosin uuden autonkin kohdalla laskelma on helpompi kun uuden vastaavan suorituskyvyn (huippunopeus/kiihtyvyys) dieselin hinta on sama kuin bensan, välillä halvempi (W211 ja W221 ainakin). Pääomakulut menevät väkisin dieselin eduksi. Jossain peruspurkissa diesel voi olla tosi paljon bensamallia kalliimpi ja laskelmat menevät monimutkaisiksi. Yksi hyvä syy pysyä mesessä.

Eri juttu sitten kun 420 CDI:n tehot ei riitä, sitten on pakko katsella bensamalleja (itselle on kyllä riittänyt pykälää pienempikin kone, ehkä tästä voi arvatakin että diesel).
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja terde »

Meissenkeri kirjoitti: Käytetyissä autoissa ei mielestäni tarvi laskea hintaeroa hankintahinnalle oli kyseessä bensa tai diesel.
Samoilla linjoilla ollaan. Yleensä kun käytettyä autoa ollaan ostamassa, niin on olemassa joku yläraja paljon auto saa maksaa,(minulla ainakin).Jolloin dieselin kannattavuuden saa paljon pienemmillä kilometreillä.Itselläni tulee 25-30tkm vuodessa 124 250D mittariin, ja kannattaa ehdottomasti ajaa diiselillä.
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käytetyissä autoissa ei mielestäni tarvi laskea hintaeroa hankintahinnalle oli kyseessä bensa tai diesel.
Ei ainakaan näin vanhoissa kuin esimerkkini autot.
Uusissa autoissa hankintahinnan eron lisäksi pitäisi ajatella pidemmällekin; kun autoa mennään taas muutaman vuoden päästä vaihtamaan uuteen hyvitys ei varmaankaan ole sama bensa- ja dieselautosta jne...

Näissä vanhuksissa ero pakettiautoksi rekisteröidyn ja henkilöauton välillä kasvaa entisestään kunhan päästöveroa alkaa mennä painon mukaan tässä parin vuoden päästä, pakujahan uusi laki ei rokota niin pahasti kuin henkilöautoja.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Uusi verokohtelu lähentää diesel- ja bensamallien hintoja paitsi niissä joissa diesel on ennestään edullisempi.

Vaihdossa pärjää dieselillä aina, moni dieseli on vielä "kohtuukilsoilla" kun bensa miellettäisiin jo kilometrivammaiseksi. Saman verranhan niillä ajetaan.

Dieseleillä pääsee "voitolle" näillä "tdicdi-sukupolven" autoilla todella pienillä kilsamäärillä, varsinkin käytetyillä.
Avatar
SamuliS
Käkisalamen Kuatro
Viestit: 1291
Liittynyt: 11.10.2005 13:18

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Tässähän on TDI:llä ajellessa säästäny tonnin poikineen, kulutus siinä 5l pintaan. 200 CDI houkuttelee entistä enemmän, C kopassa matkakulutus hävyttömän pieni. Minkä verran väyrynen vie samalla koneella?
Injectionstw
Viestit: 116
Liittynyt: 11.9.2007 10:18
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Injectionstw »

Käytetyissä autoissa ei mielestäni tarvi laskea hintaeroa hankintahinnalle oli kyseessä bensa tai diesel.

Olen vähän eri mieltä teidän kanssa tässä. Mutta minulla oli aika "kapea autokriteeri" viimeisen ostoksen kanssa. Halusin/tarvin 7 hengen lankun automaatilla. Budjetti 3000e. Mielestäni sain paremman kunnon omaavan auton kun valitasin bensavehkeen. Tässä päätekijät 7 henk/automaatti. Jos luovuttaa jommankummasta niin valikoima isonee. Vaimon kilsat jäävät kyllä alle 10 tkm vuodessa että myös se painoi vaakakuppia bensalle.

Itelle kattelen sedan 250d/300d aut. budjetti 2000-2500e kunhan saan vanha auto myytyä pois. Pakettiversio olis halpa veroiltaan mutta sitten mahtuu vain yksi pelkääjä mukaan. Ei voi ajaa kuin työhön ja kotiin sillä. Lasten kuskaukset sitten vaimon autolla.

Niin kuin sanoin tämä oli vain yhden perheen tilanne :)
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Injectionstw kirjoitti:Käytetyissä autoissa ei mielestäni tarvi laskea hintaeroa hankintahinnalle oli kyseessä bensa tai diesel.

Olen vähän eri mieltä teidän kanssa tässä. Mutta minulla oli aika "kapea autokriteeri" viimeisen ostoksen kanssa. Halusin/tarvin 7 hengen lankun automaatilla. Budjetti 3000e. Mielestäni sain paremman kunnon omaavan auton kun valitasin bensavehkeen. Tässä päätekijät 7 henk/automaatti. Jos luovuttaa jommankummasta niin valikoima isonee. Vaimon kilsat jäävät kyllä alle 10 tkm vuodessa että myös se painoi vaakakuppia bensalle.

Itelle kattelen sedan 250d/300d aut. budjetti 2000-2500e kunhan saan vanha auto myytyä pois. Pakettiversio olis halpa veroiltaan mutta sitten mahtuu vain yksi pelkääjä mukaan. Ei voi ajaa kuin työhön ja kotiin sillä. Lasten kuskaukset sitten vaimon autolla.

Niin kuin sanoin tämä oli vain yhden perheen tilanne :)
Minusta tuo hankintahinta ei siltikhään vaikuta käyttökustannuksiin
No Merc at the moment
Injectionstw
Viestit: 116
Liittynyt: 11.9.2007 10:18
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Injectionstw »

Kyllähän auton kunnon vaikuttaa käyttökustannuksiin. Huonomman yksilön tarvii huoltaa enemmän ja menee enemmän rahaa. Kolmen tonnin 300 tda on kyllä enemmän projekti kuin 230tea. Sama pätee kun vertaa eri valmistajan autoa tai saman valmistajan eri malleja. Suosittu vertailupari tässä väykky / lankku.
Sen on huomannut että eri ihmiset tarkoittavat eri kun sanovat että auto on käyttökunnossa. Joillekin riittää kun auto liikkuu niin se on kunnossa. Toisille kaikki auton varusteet ja esim iskarit pitää olla niin kuin uudessa. Ei nitinää ei narinaa ei mitään. Löytyykö ruosteen alku niin heti toimenpiteisiin.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Mullako on tuo auton hankintahinta ollu yleensä satasia, pari kertaa tonnikin niin paremman auton olen alle saanu ko olen ostanu diisselin. Tosin poikkeus vahvistaa säännön sillä tuo W124 mikä mulla on niin maksoi tonnin ja ainoat viat koko autossa on: pikkusen rupea ikkunalistan juurella ja kojelauta 2 kohtaa halki. Ajossa kulkee kuin juna, ei väpätä, tärise, vippaa tai mitään muutakaan eli on kaikinpuolin kunnossa oleva auto, noh vanhahan se jo on mutta tuossa 850-1000 euron hintaluokassa ei näe kovinkaan usein tuon kuntoisena W124 diisseliä, erittäin harvoin edes W123 diisselin... Sitä en sitten osaa sanoa että miksi W124 200D vm 86 jolla rullattu 789 tkm, kolahtelee kuopissa, ohjaus puoltaa, penkit on lintassa, ruostetta siellä täällä, leimaa kuukausi jäljellä sun muuta pientä laittoa maksaa 1000-1500 euroa??? Kai se diisseliauton arvo on sitten enemmän käytettynä/loppuunajettuna?
Itse vaihtaisin tuon mielelläni samankuntoiseen W124 300 dt:hen, ehkäpä myös 300D:hen...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

SamuliS kirjoitti:200 CDI houkuttelee entistä enemmän, C kopassa matkakulutus hävyttömän pieni. Minkä verran väyrynen vie samalla koneella?
Väykky vie 5,5 litraa satasella, josta 20% kaupunkia ja loput maantietä.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

jusamb kirjoitti:Väykky vie 5,5 litraa satasella, josta 20% kaupunkia ja loput maantietä.
Tuommonen kulutus muute kuulostaa näin äkkiseltään hillittömän pieneltä, suorastaan mahdottomalta. :shock:
200Kompressorilla harvoin pääsee alle 9:n litran lukemiin (kilometreistä/tankatusta tavarasta-laskettuna, ajotietokone on vähän optimistisempi..), ajossa josta on n.10% "kaupunki-ajova", 10-20% "kylätie-kruisailua" ja loput maantietä. :shock:
BMW 318d -09
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

J.T.S kirjoitti:
jusamb kirjoitti:Väykky vie 5,5 litraa satasella, josta 20% kaupunkia ja loput maantietä.
Tuommonen kulutus muute kuulostaa näin äkkiseltään hillittömän pieneltä, suorastaan mahdottomalta. :shock:
200Kompressorilla harvoin pääsee alle 9:n litran lukemiin (kilometreistä/tankatusta tavarasta-laskettuna, ajotietokone on vähän optimistisempi..), ajossa josta on n.10% "kaupunki-ajova", 10-20% "kylätie-kruisailua" ja loput maantietä. :shock:
Minun E 200CDI:n kulutuslukemat: Maantieajo 5,0-5,8 Kaupunkiajo n.6,5 Maksimikulutus vaikka miten ajaisi 7l/100km
Avatar
SamuliS
Käkisalamen Kuatro
Viestit: 1291
Liittynyt: 11.10.2005 13:18

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

J.T.S kirjoitti:
jusamb kirjoitti:Väykky vie 5,5 litraa satasella, josta 20% kaupunkia ja loput maantietä.
Tuommonen kulutus muute kuulostaa näin äkkiseltään hillittömän pieneltä, suorastaan mahdottomalta. :shock:
200Kompressorilla harvoin pääsee alle 9:n litran lukemiin (kilometreistä/tankatusta tavarasta-laskettuna, ajotietokone on vähän optimistisempi..), ajossa josta on n.10% "kaupunki-ajova", 10-20% "kylätie-kruisailua" ja loput maantietä. :shock:
C kopalla lupaavat jossain netin syövereissä 3.7l satkulle :shock:
Meissenkeri kirjoitti:Minun E 200CDI:n kulutuslukemat: Maantieajo 5,0-5,8 Kaupunkiajo n.6,5 Maksimikulutus vaikka miten ajaisi 7l/100km
Kuulostaa hyvältä. Miten Eemeli liikkuu noin "pienellä moottorilla? Uskaltaako koittaa rekasta ohi täydessä kuormassa? Mulla on automaatti kiikarissa joka rokottaa voimasta osansa.
karvine
Teräshermo
Viestit: 783
Liittynyt: 29.9.2005 23:23

Viesti Kirjoittaja karvine »

Ja facelift C 200 cdi maantiellä alin mitattu 5,1. :shock: Kulutus viimeisellä 50tkm:llä ajotietokoneen mukaan 7,4. Tuosta kaupunkiajoa 70%, loput maantietä.

Eli ei tuokaan nyt pelkällä pyhällä hengellä mene. :roll: Varsinkin jos tehoihin vertaa. Tuo 3,7 kuulostaa lähinnä vitsiltä. :lol:

Ennen faceliftiä olevat menivät meillä parhaillaan jotain vähän päälle neljän maantiellä. :shock: Kaikki olleet automaatteja.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

SamuliS kirjoitti:Kuulostaa hyvältä. Miten Eemeli liikkuu noin "pienellä moottorilla? Uskaltaako koittaa rekasta ohi täydessä kuormassa? Mulla on automaatti kiikarissa joka rokottaa voimasta osansa.
Kyllä sillä on ohi päässyt. Ja hengissä. Kai sillä automaatillakin ehtii, mulla on keppivaihde.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Meissenkeri kirjoitti:
Minun E 200CDI:n kulutuslukemat: Maksimikulutus vaikka miten ajaisi 7l/100km
Saanko viikoks lainaan niin näytän maksimi lukemat :?: :lol:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Harju kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti:
Minun E 200CDI:n kulutuslukemat: Maksimikulutus vaikka miten ajaisi 7l/100km
Saanko viikoks lainaan niin näytän maksimi lukemat :?: :lol:
Voit tulla viikoksi seuraamaan samoja renkaanjälkiä ja kertoa sen jälkeen että olinko tien tukkona :opel:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”