Pienellä verolla olevat bussit?

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
Vastaa Viestiin
Wireless
Arjen sankari
Viestit: 1165
Liittynyt: 28.8.2006 19:58

Pienellä verolla olevat bussit?

Viesti Kirjoittaja Wireless »

Kertokaapa kriteerit miten minibussista saa pieniveroisen???
Näyttää olevan transportterita,vitoja ja hiaceja myynnissä jotka on rekisteröity matkailuautoiksi ja siitä huolimatta niissä on bussin varustus.
:shock:
Mersu on filosofinen alku autolle.


Pro-HVM

http://www.udo-online.de/
http://www.clinteastwood.net/
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Ja samoja pelejä linja-autoiksi leimattuna... :roll: Ainut miinus toi ajokorttiluokat , jos bussi?
big jopo
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29456
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lue www.mese.fi etusivulta minun 310D:ni esittely.
Wireless
Arjen sankari
Viestit: 1165
Liittynyt: 28.8.2006 19:58

Viesti Kirjoittaja Wireless »

Joo,mutta miten kaikki penkit voi olla paikoillaan??

Katsokaa nettiautossa myytäviä minibusseja...
Mersu on filosofinen alku autolle.


Pro-HVM

http://www.udo-online.de/
http://www.clinteastwood.net/
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29456
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo,mutta miten kaikki penkit voi olla paikoillaan??


No miksei voisi ?

AKE:n sivuilta:

Matkailuauto

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:

· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);

· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);

· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);

· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).


Muuta vaatimuksia ei olekaan kun kyseessä ei ole verovapaa matkailuauto.
Itsekunkin kekseliäisyydestä riippuu miten makuupaikat on toteutettu istuimista muunnettaviksi, kaikki muuhan on helppoa kuin mikä.
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Nykyään näyttää olevan (vai joko kielletty?) kaksi eri lajia noita vehkeitä. Aidot matkailuautot ja sitten 'retkeilyautot', joissa pitää ainaskin olla jonkunlaiset keittovehkeet ja... joku toinenkin juttu oli, mut olen jo unohtanut sen. Sillä saadaan dieselvero alemmaksi verrattuna henkilöautoksi rekisteröityyn vastaavaan.

Jos kortti vaan riittää, niin linja-autoksi rekisteröity on kaikista paras veronkiertoauto. Ei dieselveroa, ei käyttömaksua. Sellaista itsekin etsinyt, joku vaan ehti ostaa Rinta-Jupilta katselemani Ford Econolinen pois, olis ollu 14 hengen ja 7.3 litraisella kasilla.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Wireless
Arjen sankari
Viestit: 1165
Liittynyt: 28.8.2006 19:58

Viesti Kirjoittaja Wireless »

dealer kirjoitti:
Joo,mutta miten kaikki penkit voi olla paikoillaan??


No miksei voisi ?

AKE:n sivuilta:

Matkailuauto

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:

· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);

· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);

· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);

· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).


Muuta vaatimuksia ei olekaan kun kyseessä ei ole verovapaa matkailuauto.
Itsekunkin kekseliäisyydestä riippuu miten makuupaikat on toteutettu istuimista muunnettaviksi, kaikki muuhan on helppoa kuin mikä.




Eräässä kuvassa oli oikein kapteenin penkit transportterissa ja 1+8 .
Kuvissa ei näkynyt kuin pieni pöytä..
Sitä vaan ihmettelin.. en havainnut keittimiä..
Mersu on filosofinen alku autolle.


Pro-HVM

http://www.udo-online.de/
http://www.clinteastwood.net/
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Se keitin saa olla siellä takapenkkien takana... 'tavaratilassa', you know. Sen käytettävyydelle ei kai ole asetettu mitään ehtoja.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

wireless kirjoitti:
Eräässä kuvassa oli oikein kapteenin penkit transportterissa ja 1+8 .
Kuvissa ei näkynyt kuin pieni pöytä..
Sitä vaan ihmettelin.. en havainnut keittimiä..
Keittimen ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen. Sellainen voi olla jossain takatuukun vieressä, ilman todellista järkevää käyttötarkoitusta. Tarkoitus vaan täyttää lainkirjain. :roll:
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tarkennuksia lakiin on tullut esim sängyn mitoista ja säilytystiloista.
Myös sähkö ja kaasuliedelle omat vaatimukset.
Nopeusrajoitukset 80 tai 100km/h varusteista, painosta ja vuosimallista riippuen.
ilmeisesti jos saa ajaa 100km/h niin tarvii lätkän perään. Jos 80km/h niin ei tarvitse.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29456
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olikohan niin että sängyt kahdelle aikuiselle, 60x180 / vuode ja säilytystilat kahden petivaatteille.
Omassani on spriikeitin, sisätilakäyttöön hyväksytty piti olla jo silloin eli tavan Trangia ei käy.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Nykyään ei kaasukeitin enää käy vaan pitää olla sähköliesi ja sillekin hyväksytetty johdinjärjestelmä eli roikka ikkunasta ei käy ja sen ruuanlaittomahdollisuuden pitää olla matkustamotilassa eli takaluukun luona ei käy... Näin siis Oulussa.

Pöydälle ei toistaiseksi ole vaatimuksia, nukkumapaikat ovat nuo mitä Dealer laittoi ja kaappi, no kaapin pitää olla kaappi ruokatarvikkeita ja vaatteita varten. Yhteen laitettiin vetolaatikosto kaapiksi kun ei muuta löytynyt. Nuristen kelpasi.
Eräässä kuvassa oli oikein kapteenin penkit transportterissa ja 1+8 .
Kuvissa ei näkynyt kuin pieni pöytä..
Sitä vaan ihmettelin.. en havainnut keittimiä..
Taisi olla kyseessä sellainen 90-luvun puolessa välissä Regon koritehtaan käyttämä penkinjalkamalli joka näyttää ympäripyörivältä mutta ei sitä kylläkään ole. Sellaisesta kiskojärjestelmällä ja leveillä penkeillä varustetusta bussista on todella helppo tehdä täyden veron matkailuauto.
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ei se tunnu pk-seudulla olevan helppoa.
Sekavia kokemuksia neljästä eri konttorista.

Esim hakuninmaalla ei alkaneet edes tekemään vaikka aika varattiin ja sanovat puhelimessa varatessa että onnistuu. Leimasin ukolla oli hieman väärä asenne :D . :evil:

Toisella konttorilla olisi kaasuliesi kelvannut jos tekee 10X10cm aukon kattoon ja toisen lattiaan niin että ilma kiertää vapaasti. +sammutin.

Eräällä konttorilla sanoivat että pitää olla "säilytystiloja". Bussin omat säilytystilat ei kelpaa säilytystiloksi. Omassa 140L laatikko joka ei kelvannut (jaoin tilan kahtia :D ). Niin vaatimus on tai ainakin kesällä oli että pukutakin täytyy mahtua.

Ja toisaalla taas piti olla sähköliesi + sähköurakoitsian hyväksynnät asunto osan sähköasennuksista vaikka asennettu calixin johtosarjalla. Liesi sai olla takana samoten "säilytystilat". Eräällä konttorilla ei tarvinnut todistusta sähköistä jos tehty defa tai calix.

Onneksi löytyi konttori josta sai asialliset ohjeet/tiedot asennuksista ym.

Aika paljon konttorista ja ukosta ja päivästä kiinni että mitkä ne vaatimukset on.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Joo, hyväksytty johdinjärjestelmä> Defa, mutta piti erikseen hyväksyttää :shock: Sähköteknikko oli ihmeissään kun vaikka erikseen puhelimessa kyllä selvitin tarkastuksen kohteena olevan tavallisen sisähaaroituksen pistorasian joka autossa oli ollut vuosikaudet, oli hän vain kuunnellut sanan matkailuauto, ja varannut suunnilleen puoli päivää aikaa tarkastukselle. Sitten kun hän näki kohteen, oli vähän "Häh" ja kyllä ihmetteli kovasti tarkistuksen tarpeellisuutta.


Edit:::
Toisella konttorilla olisi kaasuliesi kelvannut jos tekee 10X10cm aukon kattoon ja toisen lattiaan niin että ilma kiertää vapaasti. +sammutin.
Ja sammutin on vuosittain tarkistettava.
Viimeksi muokannut Jiitek, 06.1.2007 11:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

katsastin anopin hiasen (rego) matkailuautoksi n. 1v sitten
penkit järjestykseen , leveä ja kapea rinnakkain ja peräkkäin , etummaisista niskanojat pois, 120 petari päälle :arrow: avot sänky valmis
pöytähän näissä jo onkin selainen seinälle taittuva

säilytys / varasto laatikko takaluukun läheisyyteen ruuveilla lattiaan :arrow: säilytys tilat valmiit

keitin kaasutoiminen sisätiloihin hyväksytty salkussa oleva , säilytys laatikon viereen ruuveilla kiinni :arrow: keitin valmis

leimalle :arrow: pyllynsilmän ympärillä kylmärengas :roll: :arrow: hyväksytty :D

tosin nyt keitin pitää olla matkustamon puolella tarkensivat joku aika sitten esim penkin alta liuku kiskoilla esiin tuleva kiinteästi asennettu keitin
jos sähköinen niin oltava ulkopuolisesta virtalähteestä riippumaton. en tiedä käykö mikroaalto uuni 12/24v, periaatteessa kyllä. voihan mikrollakin keittää/ laittaa ruokaa :roll:
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
SamuliS
Käkisalamen Kuatro
Viestit: 1291
Liittynyt: 11.10.2005 13:18

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Hittolainen, mähän ostan käyttö-autoks "bussin". Saa sitten ajaa vapaa-ajallakin bussia. Vaan mitenkähän Tapiola muistaa bussin omistajaa, eli kuinkahan kallista lienee vakuuttaa?
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Ei kai se paha ole bussin vakuutusmaksu yksityiskäytössä, kun ei sillä ammatikseen ajele (joo, pimpparallia ei lueta ammattikäyttöön). En oo koskaan tullut kysyneeksi, mutta tämänhetkisessä mersussakin kasko maksaa 1500e vuodessa, onneks on täydet bonukset.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Projektia pukkaa taas. Loppuviikosta lähtee yksi -97 Hiace henkilöautojen kirjoista siirtyäkseen matkailukäyttöön.

Perhana kun on noita leveitä penkkejä koko takatila täynnä, mihin tuonne säilytyslaatikon sovittaa ja liesikin saisi kyllä olla pois silmistä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”