Rikzan W124 300D -93

Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Rikzan W124 300D -93

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Morjensta,

Tuli hommattua tuollainen vekotin. Onhan tuossa laittoa, mutta käy ja kukkuu. Kilometrejä on tullut mittariin 557 tkm ajan myötä. Saksasta joskus tänne tuotu.

Vin koodi näytti seuraavaa:
VEHICLE TYPE: Car
MODEL NAME: 300 D
ENGINE: 603912 10 089722
TRANSMISSION: 717433 06 348328
BODY: 00000
ORDER NUMBER: 0320500131
LIGHTS: HELLA
WIPER: SWF 930526
INTERIOR COLOR: 068
PAINTS: 744

Varusteet:

240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
531 AUTOMATIC ANTENNA
570 FOLDING ARMREST, FRONT
583 ELECTRIC WINDOW LIFTER, 2-WAY
750 MB AUDIO 30 RADIO WITH VK/RDS
855 TELEFON TELE AID AM "DOM", NOKIA, D-NETZ

Tänään saatu hotsattua kuskin lasin nostimen hammaskehään 3-4 hammasta uusiksi alkupäähän. Viikolla vaihdettu lamput tuuletus kanavien säätörulliin ja säätimiin.

eBaystä tilattu tuon keskikyynärnojan alle jalopuinen säilytyslaatikko. Saas nähä miten istuu tuon nojan kanssa, pitäisi mutta mutta. :D

Kuvia alla:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Tässä seuraavaksi ohjelmassa mm.
- Öljyjen vaihto koneeseen, vaihdelaatikkoon ja perään.
- Öljy suodattimen vaihto
- Polttoaine suodattimen vaihto
- Ilmasuodattimen vaihto
- Pumpun tiivisteiden uusinta (ja mahdollisesti ruuvaus)
- Moniurahihnan vaihto mahdollisesti
- Jakoketjun tarkastus
- Pyyhkijän tarkastelua (ei tee ns. M liikettä, pyyhkii kylläkin. Pyyhkijä jää sammuessaan vähän ylös näkökenttään. Lähtee uudelle rundille alas päin ja siitä ylös)
-Kuskinpuoleiseen etuoveen jäänyt avaimen puolikas, joten sen fiksaus myös edessä. Yritetty ottaa kuusiokolo mutteri pois, mutta lukko ei käänny 45 astetta. :/

Tosiaan huoltokirjassa viimeisin öljyn vaihto on n. 100 tkm sitten joten tässä ei viiti hirveästi ajella ennen vaihtoa. Kone tihkaa polttoainetta jostain kohtaa pumppua ja yksi suutinkin näyttäisi vähän tihkaavan. Mutta halvalla sain tämän niin miksikäs siihen ei sitten vähän sijottaisi.

Penkit pesty ja tulikin aika hyvän näköiset niistä.

Mitäs tuollaisesta kannattaisi foorumilaisten mielestä tsekata samalla kun tekee vähän enemmän huoltoa?
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Rikzan W124 300D -93

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Rikza kirjoitti:Mitäs tuollaisesta kannattaisi foorumilaisten mielestä tsekata samalla kun tekee vähän enemmän huoltoa?
- Moniurahihnan kiristinkeinun laakerin kunto
- Moniurahihnan iskari
- Ohjausiskari
- Narinahelat
- Kardaanin kumilimput (onko halkeamia) + kannatinkumi ja laakeri (onko kumi revennyt)

Siinäpä muutamia vikakohteita jotka on pitänyt käydä läpi lähes kaikista 124:sista.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Nuo ammattilaiset voi enemmän kertoa mitä kannattaa tutkia mutta ite sanon että koria kannattaa tietty katella onko ropponen iskeny mihinkään, viime aikoina törmänny muutamaan jotka on näyttäny ihan ehjältä mutta etupuskurista repässy niin on lähteny puskurin reunan mukana iso pala jotain mikä on joskus ollu peltiä, tosin tuo näyttää päältäpäin ihan siistiltä kyllä...

Ja tervetuloa meselle...
Once you get fat you never come back.
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Juu. Yleis siisti tuo on, toki tässä nyt pariin kertaan maalaillut jo muutamia vakio kohtia, kuten konttia ja oven listan yläpuolta jne.

Tänään tuossa laittaessani tuota lasinnostinta takaisin päin suihkuttelin vaseliinia listan kiinnikkeisiinkin kun näytti vähän alkavan ruostumaan sieltäkin.

Maalauksista tuli mieleen, onhan tuosa viikonloppuna jo rapsuteltu ruosteet pois kontin sisältä ja maalattukkin. Pitäisi laittaan vain verholut takaisin kun nekin siinä samalla pesin kun olivat irti.

Osaakos kukaan sanoa miten saisi tuon hattuhyllyn verhouksen irti? Voisi senkin pestä kun joku on kokikset kaatanu sinne. :/

Kaiuttimet voisi samalla uusia eteen ja taakse. Edessä kuskin puoleinen on jo hiljentynyt ja tänään katsellessani sitä niin on tuo kalvo jo irtikin paikka paikoin. Minkäköhän kokoiset sinne menisi heittämällä kun ei muista? Edelliseen 124:seen laittelin uudet etukajarit, mutta tulivat vähän liian ylös niin en saanut kansia kunnolla päälle. :/
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Lähteekö se näissä hattuhylly samallalailla ku tenavassa? Eli takapenkin selkänoja irti ja sen alla on pari lukitus tappia. Sit ku ne on pois nii vedetään hyllyä vähän matkaa eteenpäin et takapäässä olevat koukut tulee ulos... Sit sen voi nostaa ylös siitä... :wink: En tiedä sit miten toimitaan jos on ne kaatuvat niskatuet hyllyllä... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Rikza kirjoitti:Minkäköhän kokoiset sinne menisi heittämällä kun ei muista?/
Eteen menee 4,75".

http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... tuote=1151
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

RoopeK kirjoitti:En tiedä sit miten toimitaan jos on ne kaatuvat niskatuet hyllyllä... :roll:
niskatuet pitää olla ylhäällä jollonka lukkosokat saa irti kontin puolelta ja sen jälkeen lähtee pois :wink: tosin tässä tapauksessa ei tainnut olla niitä ollenkaan.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Ei oo juu tukia takana, jota kyllä ihmettelen kun kaikissa edellisissä on ollut :o

Noh kaippa niitä on sitten tehty ilmankin :D

Täytynee jatkaa tänään tutkiskelua.
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Onkohan kukaan muuten asentanut lisävaloja tuon maskin alle?
Kuinka tuo maski mahtaa kestää lämpöä.?

Tosin tuskin tuo kannattaa, koska valoteho varmaan heikkenee aika roimasti.
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Dodiin. Sain auton tuossa viime viikolla Roikoselta Hyvinkäältä alle ja täytyy kyllä myöntää, että kaveri osaa kyllä hommansa. Nyt mese käy niin nätisti. Huoltoon viedessä kierrokset seilasi ja muutenkin kone piti vähän erikoista ääntä. Nyt on useempi sata kilometriä jo ajettu autolla ja hyvin menee. Ainut miinus on ettei jaksa mennä (tyhjän) peräkärryn kanssa oikein 80-90 km/h motarilla. Täytyy kolmoselle laittaa niin jaksaa mennä. :shock: Toki isossa kuomukärryssä on tuulenvastusta, muttei luulisi ihan noin paljoa vaikuttavan..

Ensi viikolla vielä näyttämään uudelleen autoa siis huoltoon, jotta saataisiin vähän piristystä pumppuun ja kutos sylinterin suutin kuntoon kun vähän tihkaa polttoainetta pihalle. Rättiletkut tulikin jo tuossa viime viikolla vaihdettua jokaiselle suuttimelle.

Tulipas sitä samalla Roikosella vaihdatettua kaikki öljyt ja suodattimetkin. Heimo kansa oli näet ajellu kait jo pidempään ilman laatikon ja perän öljyjä. :roll: Noh nyt on sieläkin nesteet sisällä. Ihmettelivät vain, että todella hyvin vaihteet menee päälle jne. vaikkei öljyjä ollutkaan laatikossa..

Itse voikin hyvillä mielin alkaa miettimään uutta etupuskuria ja takavalojen vaihtoa. Mahdollisesti ikkunoiden hillittyä tummennusta. 8) Äänentoistoa unohtamatta.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

ei pahalla, mutta jotain on vaffasti pielessä, jollei kulje kärrin kanssa enempi

tietty hyväkin niin, ettei kaahoteta peristen kera ylikyytiä, mutta silti...

vai pyöriikö karrissä pyörät tuossa tilanteessa
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Jep jep. Kyllä sen pitäisi munkin mielestä liikkua :D
Ainakin edellinen 300:nen liikkui ihan ongelmitta, hyvä jos kärryä huomasi perässä. Noh selvitellään selvitellään :/
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Mielessä kävi idea pumpun säätämisestä ja isommista suuttimista.

Olisikohan jollain foorumilaisella hyviä vinkkejä minkä kokoiset suuttimet kannattaisi hommata ? / Riittääkö pelkkä pumpun säätö ja suuttimien vaihto isompiin?

Millä muuten saisi tuota kulkupuolta paremmaksi ilman turbotusta.?
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Suuttimia ei tarvitse vaihtaa isompiin, liekkö edes saatavilla :roll:

Pumppu säätöihin ja ilmanputsarin tarkistus :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Ketju venynyt, jonka takia ajoitus ei ole ihan kohdallaan. Tämä aiheuttaa ettei ole ihan tikissä auto. Noh katsotaan jospa sen talvella vaihtelisi.
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2111
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Rikza kirjoitti:Ketju venynyt, jonka takia ajoitus ei ole ihan kohdallaan. Tämä aiheuttaa ettei ole ihan tikissä auto. Noh katsotaan jospa sen talvella vaihtelisi.
Siinä sulle mukavia tuokioita, voin tulla vittuilee ja polttelee norttia viereen ;)
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Mistäs saisi tietoon tuon muovihelmoijen värikoodin. Toisesta keskustelusta bongasin seuraavan sivun: http://www.meinbenz.de/farben/201/Farbcodes201.htm

Mutta näkeekös jostain autosta tuon värikoodin?
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Dodiin. Nyt on tuo takatila purettu atomeiksi. Tässä ohjeita muille, jotka alkavat sitä tekemään:
  • 1) Takapenkin istuin osa pois, lähtee punaisista napeista painamalla sisäänpäin ja samalla nostaen istuinta.
    2) Takapenkin selkänoja pois, lähtee ottamalla 8 mm pultit pois penkkien oikealta ja vasemmalta puolelta (yht. 2 kpl) ja tämän jälkeen nostamalla ylös.
    3) Hattuhylly lähtee pois vasta, kun on irroitettu takavöiden ympärillä olevat muovit. Nämä lähtee edestä työntämällä taaksepäin ja takaosa nykäisemällä. Takana ei ole kuin piikit, jotka pitävät kiinni. Edessä on pari klipsiä, muistaakseni 3 kpl per puoli. Ylhäällä, keskellä ja alhaalla. Itse sain tuon ylimmäisen poikki, muttei taida haitata kun saa tiivisteen väliin.
    4) Takakaiuttimien ritilät ovat myös klipseillä kiinni. Etuosa muistaakseni lähtee taaksepäin työntämällä ja nostamalla ylös. Tämän jälkeen vielä ensiapulaukku pois koteloineen keskeltä niin saa koko hattuhyllyn verhouksen pois.
Mahdollisille johtojen vedoille on paikat kummallakin puolella, eli toiselle puolelle saisi RCA:t ja toiselta puolelta mahdolliset virtajohdot vahvistimelle.

Ensi viikolla pitäisi tulla uusi etupuskuri, puskurin alaosa, takalippa ja valoluomet.
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Unohtui noista huolloista mainita, että seuraavat osat ovat vaihdettu:
  • Moottorin öljyt ja suodatin
    Peränöljyt
    Vaihteiston öljyt
    Ilmansuodatin
    Polttoaine suodatin
    Pumpun yläpään tiivisteet
    6 Sylinterin suuttimen vuoto korjattu
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Onkohan kellään kokemusta alla aukeavasta etupuskurin lisäkkeestä?

http://www.streettuningcar.net/products ... kurinlisys

Minkä kokoiset lisävalot tuohon aukkoihin menee?
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Ja seuraavaksi ilmestyi tälläinen suht akuutti korjaustarve:

Kuva

Onneksi tuo ei mennyt kovassa vauhdissa vaan ihan parkkipaikalla ruutuun peruuttaessa.
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Nyt on vaihettu alapallo ja samalla jarru heepelit kuskin puolelle, jotka tuossa samassa rytinässä tuntui menevän rikki. Samassa saatiin myös tuo käsijarru pitämään.

Jospa sitä vihdoin pääsisi hetkeksi ajelemaan ja laittelemaan uusia osia kiinni. Puskurin alaosa, valoluomet aj taka aurinko ovat jo tulleet STC:lle mutta odottelen vielä itse puskuria.

CarPowerille oltu myös yhteyksissä mahdollisesta äänentoisto päivityksestä.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tutun näköinen kuva. Itsellänikin noin käynyt, auto oli katsastettu paria kuukautta aikaisemmin :D Onneksi vauhtia ei ollutkaan minullakaan paljon, max.20.
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2111
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Rikza kirjoitti:Ja seuraavaksi ilmestyi tälläinen suht akuutti korjaustarve
Semmosta ne merssut keksii, et kai vaa luullu että tohon jää? Kyl yykaanelkkuun saa osia laittaa aina vaa, eikä alapallot oo yhtää vähäisimpiä :roll:
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Nyt on saatu autoon äänentoiston osalta johdotukset laiteltua niin voi jatkaa sitten tuohon ovien ulkolistojen irroitukseen jotta saisi ruosten alut ja hiekan pois sieltä välistä..

Onkos ideoita kuinka irroitetaan nuo leveät kylkilistat ovista? Tarviiko ovipahveja ottaa sisältä pois?
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2946
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Avaa pvi, oven päädyssä on joko yksi tai kaksi ruuvia, ylä ja ala laidassa. En muista oliko molemmissa päissä ovia. Sen jälkeen kiinni alareunawta ja vedä ulospäin. Yläreuna liuttumalla muistaakseni taaksepäin. Varaa uudet kiinnikkeet hajalle menneiden tilalle ;)
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

Olisiko kenelläkään ideoita hinta-laatusuhteeltaan hyvästä verhoomosta, josta löytyisi noita alkuperäisiä kankaita suoraan.? Olen kuullut huhuja, että Tampereella olisi joku asiantunteva yritys ihan VT3 lähellä mutta en nyt mistään meinaa löytää ko. yritystä. Onko kellään ideoita?

Tarkoituksena olisi korjata tuo kuskinpuolen etupenkin normaali kulumakohta ja samalla olisi ideana verhoilla tuo subbari samalla kankaalla kuin tuo takana oleva keskipenkki. Etupenkit voisi mahdollisesti verhoilla sivuilta nahalla, jotta kestäisivät vähän enemmän kulumista.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Rikza kirjoitti:Olisiko kenelläkään ideoita hinta-laatusuhteeltaan hyvästä verhoomosta, josta löytyisi noita alkuperäisiä kankaita suoraan.? Olen kuullut huhuja, että Tampereella olisi joku asiantunteva yritys ihan VT3 lähellä mutta en nyt mistään meinaa löytää ko. yritystä. Onko kellään ideoita?

Tarkoituksena olisi korjata tuo kuskinpuolen etupenkin normaali kulumakohta ja samalla olisi ideana verhoilla tuo subbari samalla kankaalla kuin tuo takana oleva keskipenkki. Etupenkit voisi mahdollisesti verhoilla sivuilta nahalla, jotta kestäisivät vähän enemmän kulumista.
Kyllähän noita verhoomoita on jotka verhoilee sopivalla kankaalla. Täällä turun seudulla on yksi jos on tänne jotain asiaa...

Minä ainakin verhoilisin alkuperäisen näköiseksi, auto on muuten noin siisti niin en lähtis sitä pilaamaan. Nettiautossa saa muutenkin nauraa noita nahka/ palapaikkaus-virityksiä ihan liikaakin :D
Rikza
Viestit: 25
Liittynyt: 08.8.2012 11:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rikza »

jolle kirjoitti:
Rikza kirjoitti:Olisiko kenelläkään ideoita hinta-laatusuhteeltaan hyvästä verhoomosta, josta löytyisi noita alkuperäisiä kankaita suoraan.? Olen kuullut huhuja, että Tampereella olisi joku asiantunteva yritys ihan VT3 lähellä mutta en nyt mistään meinaa löytää ko. yritystä. Onko kellään ideoita?

Tarkoituksena olisi korjata tuo kuskinpuolen etupenkin normaali kulumakohta ja samalla olisi ideana verhoilla tuo subbari samalla kankaalla kuin tuo takana oleva keskipenkki. Etupenkit voisi mahdollisesti verhoilla sivuilta nahalla, jotta kestäisivät vähän enemmän kulumista.
Kyllähän noita verhoomoita on jotka verhoilee sopivalla kankaalla. Täällä turun seudulla on yksi jos on tänne jotain asiaa...

Minä ainakin verhoilisin alkuperäisen näköiseksi, auto on muuten noin siisti niin en lähtis sitä pilaamaan. Nettiautossa saa muutenkin nauraa noita nahka/ palapaikkaus-virityksiä ihan liikaakin :D
Jep. Ite oon kyllä vahvasti tuon alkuperäis verhoilun kannalla. Sais vihdoin tuon subbarinkin saman sävyiseksi kuin sisustan niin olis bueno. :)
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2111
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

riku sä vissii etit design eugenia tai TiCaBo:a ?

EDIT: Tuli muute tänää meseläisbongaus kun sinä kävelit nollat taulussa mammas kanssa Willassa vastaan :D
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”