W124 täyttää 30 vuotta

Vastaa Viestiin
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

W124 täyttää 30 vuotta

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

http://www.germancarforum.com/threads/m ... ost-716337

Kukapa uskoisi, ikinuoren W124 korimallin ensiesittelystä tulee ensi kuussa kuluneeksi 30 vuotta. Tämä lienee ikuisen debatin aihe, olikos tämä nyt se viimeinen "oikea mersu". Ainakin voitaneen olla melko varmoja että viimeinen joka suunniteltiin ja valmistettiin ilman myöhempien aikojen "penninvenytystä".
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ja syntyihän pari klassiokkoakin, avo & coupe, väheksymättä muita 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Just eilen juttelin kollegan kanssa, että ihan koht sellasen sais museokilpiin ...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Aivan legendaarinen auto, vieläkin näkee liikenteessä näitä vaikka kuinka paljon ja tuskinpa pääsen itsekkään enää 124:sen jälkeen yhtä pitkään omistussuhteeseen.
® Mesen linttaklubi
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

1980-luvulla suunniteltiin ja etenkin sen loppupuolella varmaan tehtiin ehkä kestävimmät autot ikinä. Lankku on monella tavalla legendaarinen vehjes, mutta se on kuitenkin menneisyyden vehjes.

On näitä saman aikakauden vehkeitä toki muitakin kovassa maineessa. Mainitaan nyt vaikka kasipätkä Volvo ja saman merkin vähän aikaisempi 700-sarjan laatikko. Molempien versioita on ollut ilo omistaa. Letukan G20 vani on monelle ikoni vailla vertaa. Kaikilla noilla ajetaan ja on ajettu koviä kilometrimääriä suhteellisen vähän korjaamisella.

DX Korollaa ei moni pidä ikiliikkujana, mutta niitäkin näkee vielä liikenteessä. Sellainenkin oli pihassa 1990-luvulla. En tykännyt, mutta täytyy myöntää, että kestäviä nekin on. Tällä viikolla ajelin sellaisen perässä töistä kotiin. Saman aikakauden tekeleitä sekin.

Saman ikäiset naiset on tällä hetkellä melkeinpä parhaimmillaan. Pahimmat unelmahötöt on nähty ja kehykset on kuitenkin kunnossa.

Pet Shop Boyskin on vielä voimissaan, vai mitä sanotte tästä
http://www.youtube.com/watch?v=6oKz5YB4028

Lankun syntymän aikoihin ei sitten netistä ollut mitään tietoa. Kännykkä oli utopiaa ja mikroaaltouuni elintasoa. Televisio oli hirveä laatikko huonolla kuvalla ja toimistoissa suurin ammattiryhmä olivat piirtäjät ja konekirjoittajat. Mersuilla ajelivat Suomessa vain herrat.

Hieno ja pitkää kaari automallille, mutta ei ole pitkää aikaa, kun Eldo aloittaa vastaavan ketjun Väyrysestä. :shock:
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Höömy kirjoitti: DX Korollaa ei moni pidä ikiliikkujana, mutta niitäkin näkee vielä liikenteessä. Sellainenkin oli pihassa 1990-luvulla. En tykännyt, mutta täytyy myöntää, että kestäviä nekin on. Tällä viikolla ajelin sellaisen perässä töistä kotiin. Saman aikakauden tekeleitä sekin.
Jaa missä? lankkuja tullee joka päivä vastaan sata ja e7 korollaa saati e8 korollaa kerran kesässä. :lol: Ei noissa oo muuta vikkaa ko pellit. Muuten tosiaa yksinkertanen ja varma tekniikka joka vie pitkälle ja halvalla. Tallissa vaa näkkee noitaki ko omistaa muutaman.
E46 330D & E46 328i
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Lankkuja tulee ainoastaan pohjoispohjanmaalla vastaan satoja päivässä :lol: Täällä ruuhkasuomessa ne alkaa jo olemaan harvinaisuuksia ja Tampereelta kun heittää reissun Helsinkiin ja takaisin niin ehkä kymmenen lankkua tulee vastaan - Van ja kasipätkävolvo tulee vasta seuraavalla reissulla :lol:
® Mesen linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Täällä kun ajelee Haapavesi-Ylivieska - seudulla niin välillä tuntuu että joka toinen auto on 124, vaikka ei laskisi oman jälkikasvun lankkuja mukaan :happy:
Ylivieskassa on ollut parikin autoliikettä jotka ovat tuoneet käytettyjä mersuja Saksasta jo pitkään, ja erityisesti paljon myyty silloin kun 124 oli ykkös-tuontiartikkeli.
Niitä on liikenteessä sekä ehtoopuolen (EI ! Kyllä ne ajossa pysyy, vähän vaan jo sanomista päällepäin 8) ) vehkeitä että vielä erityisen hienokuntoisia yksilöitä.
wiimax.fi
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Arto N kirjoitti:Lankkuja tulee ainoastaan pohjoispohjanmaalla vastaan satoja päivässä :lol: Täällä ruuhkasuomessa ne alkaa jo olemaan harvinaisuuksia ja Tampereelta kun heittää reissun Helsinkiin ja takaisin niin ehkä kymmenen lankkua tulee vastaan - Van ja kasipätkävolvo tulee vasta seuraavalla reissulla :lol:
Maantiellä juuri näin, mutta paikallisemmassa ajelussa näkee paljon enemmän tämän ikäisiä autoja. Ehkäpä Jäkessä on tavallista köyhempää porukkaa, mutta näkee täällä jatkuvasti näitä vanhuksia liikenteessä.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Höömy kirjoitti:
Arto N kirjoitti:Lankkuja tulee ainoastaan pohjoispohjanmaalla vastaan satoja päivässä :lol: Täällä ruuhkasuomessa ne alkaa jo olemaan harvinaisuuksia ja Tampereelta kun heittää reissun Helsinkiin ja takaisin niin ehkä kymmenen lankkua tulee vastaan - Van ja kasipätkävolvo tulee vasta seuraavalla reissulla :lol:
Maantiellä juuri näin, mutta paikallisemmassa ajelussa näkee paljon enemmän tämän ikäisiä autoja. Ehkäpä Jäkessä on tavallista köyhempää porukkaa, mutta näkee täällä jatkuvasti näitä vanhuksia liikenteessä.
Taitaa myös Suomessa olla köyhiä huomattavasti enemmän kuin rikkaita, kuten maailmassa yleensä kautta aikojen tupannut olemaan :roll: ... Useampi ajaa vanhalla kuin uudella mersulla...vaikka monenlaista näkeekin...
123 malliin just kirppiksellä törmäsin..

Kyllähän nuo takatuupparit Volvot ym. Pidempi ikäisiä lienee kuin yksikään 2014 tuotannon laitteista joilla kiertoaika huomattavasti nopeutunut.
Toki nykypelit on hienoja laitteita saa vikojakin kalliimpaan hintaan tuplasti enemmän huomattavasti kalliimmalla korjauskustannuksilla vakuutuksilla jne...tuumii köyhä ja kateellinen jolle velkaa ei auton ostoonkaan pankki anna.

Turvallisuus lienee edelleenkin myös kuljettajan kyvyistä kiinni vaikka elektroniikka kauppiaat harhakuvitelmia hienosti markkinoikin.
Unohtamatta rakenteissa myös oikeasti turvallisuuteen parannuksia tuovia ratkaisuja joissa kehitys on huimaa 124 tasoon verraten jos nyt mitään tolkkua onkaan verrata?
Omalla kohdalla tuo -88 740 diesel volvo oli hyvä matka ajo kulkine ja suurin pettymys taas bensamallin -96 kasipätkä kalliin huollon ja ylläpidon suhteen, tämä heikoin 124 (300 D turbo)huomattavasti edullisempi kasipätkään verraten myös kääntyy ei kaarra ja 200D -88 kuten 700 Volvokin ajomukavuus puolella ok. mutta huonompia kuin tuo 300D turbo minun makuuni. Kasipätkä oli mulla noista heikoin lenkki, tosin bensapeleissä onkin erilainen kilometrikestävyys hokasin.

Aika monta kymppitonnin ajokkia tuli autokuumeessa ajeltua, mutta ei noissa saa muuta kuin enemmän moniongelmaisia vikoja ostettua tuohon parin tonnin lankkuun verraten jota voi korjata kotioloissakin.
-päästöongelmainen
-elektroniikkaongelmat yleensä
-vikakoodiongelmat
- turvallisuusjärjestelmän ongelmat
-ajonestosysteemi ongelmat
-EGR ongelmat
-hiukkas suodin tukossa
-läppäongelma imusarjassa
-suutinongelmaa kallis korjata jne...
-vanhemmat väyläohjatut vaikeampi vikakoodata ymv...

Ei vaan nappaa vielä, täytyypi olla toimintatonneja hiukan enemmän


Harmi ettei nykyisin haluta tehdä autoja jotka kestää vuosia ja kilometrejä kuten 90 luvun kahta puolta tapana mersullakin vielä tais olla.

Hienoja laitteita nuo 123 ja 124 ,vieläkin ajan mieluummin noilla kuin anopin 2005 vuosimallin 206 pikkupösöllä ,vaikka söpö päällepäin olisikin niin ainakin melutaso hytissä riittävä ilman radiookin. Kiva kauppakassi nyt kumminkin jos ei moottoritien kautta kurvaa......
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Kyllä iloisessa ItäSuomessa(mistähän tuokin nimi on tullut?)liikkuu satalankkuja tosi paljon.Muistan armaan 70-luvun Ilomantsissa..silloin oli 1200 Ladoja kiusaksi asti liikenteessä,nykyisin Latukat on vaihtuneet uitettuihin Mersuihin.
Itsekin ajan uitetulla -91 300,lla eikä ole viimeiseen seitsemään vuoteen pahaa sanottavaa.Kallein remppa oli kytkinpaketin vaihto viime vuonna,muuten rempat liittyy normaaliin kunnossapitoon.
nojoo...tuo ASD-rele meinaa koetella tänä(kin)syksynä,onneksi meseläisiltä löytyy ehjiä/kunnostettuja releitä.Uutena käsittämättömän kallis rele 640 €!!!!?Mikä velehetti siinä maksaa?
Pellit on ehjät,ensimmäinen hitsaus tehtiin kesällä,kuskinpuolen lokarin muovin alta oli aika syönyt pellin.Ajomukavuuskin kohdallaan,ainakin näin pienempituloiselle..Olishan se kiva ajella uudella mesetillä(sigh)mutta kun ei o rahhoo,enkä lainaa hae mihinkään tarpeeseen,(tuli otettua 90-luvun valuuttakoreilla turpiinsa),niin pitää tyytyä nykyiseen.Täysin riittävä peli,kulkee mukavasti ja normihuolloilla näkyy kestävän paremmin kuin moni muu merkki.
Tulipas juttua..enemmänkin olis ollu,mutta jätetään muillekin tilaa.
Naapurin poika muuten antoi uuden nimen meselle..SIHTARI!johtuu kuulemma keulan tähdestä..ja tottapa tuo on :niinpaniin:
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

W124 on mielestäni edelleenkin kaikkien aikojen paras E-kokoluokan Mersu, vaikka ottaisi huomioon näiden nykymallien modernit tekniset hienoudetkin. 124:n klassinen tyylikäs muotoilu on kestänyt ajan hammasta paremmin kun taas vaikkapa 212 on mielestäni vanhentunut jo nyt vaikka on edelleen tuotannossa. Teknisesti 124 on ollut suhteellisen luotettavan maineessa, ja ruostuminenkin kohtuullista ainakin jos seuraajamalliin vertaa. Työn laatu ja materiaalit ovat myös kestäneet aikaa ja laadullisesti 124 hakkaakin kaikki jälkeentulleet E-sukupolvet mennen tullen.

Toivottavasti MB palaisi vanhaan hyvään reseptiin tulevan W213:n kohdalla ja tuotannon ja laatutason esikuvaksi otettaisiin 124. Mutta taitaa olla valitettavasti turha toive...
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Eldorado kirjoitti:W124 on mielestäni edelleenkin kaikkien aikojen paras E-kokoluokan Mersu, vaikka ottaisi huomioon näiden nykymallien modernit tekniset hienoudetkin. 124:n klassinen tyylikäs muotoilu on kestänyt ajan hammasta paremmin kun taas vaikkapa 212 on mielestäni vanhentunut jo nyt vaikka on edelleen tuotannossa. Teknisesti 124 on ollut suhteellisen luotettavan maineessa, ja ruostuminenkin kohtuullista ainakin jos seuraajamalliin vertaa. Työn laatu ja materiaalit ovat myös kestäneet aikaa ja laadullisesti 124 hakkaakin kaikki jälkeentulleet E-sukupolvet mennen tullen.
Olen täysin samaa mieltä, orkkiskuntoinen avo pitää vielä joskus hommata tuon e30:n tilalle!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

On W124 kyllä kestävä malli kun miettii, mitä muita 80-90 -lukujen alun autoja enää näkee. Omaa ajokokemusta ei oo, mutta kyydissä oon pari kertaa ollu. 400 tkm ajetusta 200 D:stä ei kuulunut vielä mitään kitinää tai pauketta 8). Ylinopeussakon saaminen sillä on kans hankalaa. Korimalli on yllättävän ahdas matkustamoltaan.

E 500:ssa on kyllä tyyliä harrastemielessä. Avomallienkin hinnat varmaan nousevat kun ne alkavat olla tarpeeksi vanhoja.

Aina haikaillaan vanhaa kunnon rautatekniikkaa, mutta kuinkahan menis kaupaksi 50 t€ 200 D veivilasi-Mersu?
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
turbocompound
Viestit: 114
Liittynyt: 19.10.2010 22:54
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja turbocompound »

C-Klasse kirjoitti: Aina haikaillaan vanhaa kunnon rautatekniikkaa, mutta kuinkahan menis kaupaksi 50 t€ 200 D veivilasi-Mersu?
Niin no tässä ois yks muttei ihan niin "tyyris" eli rahaa jäis jemmaan sen verran auton huoltoon että auto pysyy likenteessä paljon kauemmin kuin nyky autot. :lol:

Kenelle tästä auto?

Kuva

http://www.klaasdepoel.com/verkoop/w124 ... Ic792eKXW4
cvan
Viestit: 284
Liittynyt: 31.3.2014 8:42
Paikkakunta: alatemmes

Viesti Kirjoittaja cvan »

turbocompound kirjoitti:
C-Klasse kirjoitti: Aina haikaillaan vanhaa kunnon rautatekniikkaa, mutta kuinkahan menis kaupaksi 50 t€ 200 D veivilasi-Mersu?
Niin no tässä ois yks muttei ihan niin "tyyris" eli rahaa jäis jemmaan sen verran auton huoltoon että auto pysyy likenteessä paljon kauemmin kuin nyky autot. :lol:

Kenelle tästä auto?

Kuva

http://www.klaasdepoel.com/verkoop/w124 ... Ic792eKXW4
onpa makee yksilö mitä valutaa tuo hinta
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Näkyy olevan Hollantilainen ilmoitus...mitäs kieltä ne puliseekaan siellä?Melko kamalan kuuloinen kieli ainakin.
Oliko flaami?Emmäätijä!
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Hollantilaiset puhuu hollantia. Tuli yhteen aikaan kulettua vajaa vuosi aika tiivisti hommissa siellä. Se kieli on aika lähellä saksaa, mutta murre on kuin jotakin tanskalaista ääntämistä laitettu sekaan. Ihmeesti sitä oppi vuoden aikana puhetta ymmärtämään kun on jonkilainen saksankielen taito pohjalla.

Oliko W124:n ensimmäinen rekisteröintivuosi -85?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”