S202 250TD "Cyrjäytynyt"

Vastaa Viestiin
valkum
Viestit: 3
Liittynyt: 11.2.2013 21:56
Paikkakunta: Tervakoski

S202 250TD "Cyrjäytynyt"

Viesti Kirjoittaja valkum »

Tästä kertomusta / projektointia ihan ensimmäisestä tähtinokkasesta tarinoijalla, jotenka myös foorumilla ensimmäisiä kertoja. Koittakaa ymmärtää.

Innostus tämmösiin turbotiisseli mersuihin lähti kaverin om606 turbolla varustetusta väykästä, jonka ajettavuuteen, moottorin ja lootan yhteentoimivuuteen ihastuin aikalailla. Noh, pakollisen varusmiespalveluksen suoritettua tuli auton hankinta ensimmäisenä listalle ja vastaan sattu tulemaan otsikon mukainen kampe. Auto oli Kamuxin liikkeessä Lappeenrannassa, mutta se saatiin seuraavalle päivälle Hämeenlinnaan :shock:

Kuva

Kuva

Koeajolle, ja lähes rakastuin autoon :lol: Saksasta aikoinaan tuotu, mittarissa 259tkm ja risat, ruostetta löyty kuskinoven alatiivisteen paikkeilta, sekin alkavaa kuprua.. Sport mallihan tämä on, aut. ilmastointi ja aut. lootalla. Sisusta erinomaisen hyvässä kunnossa, vilkasu takapenkille ja yllätys, selkänoja kaadettu ja "ruuvattu" lattiaan kiinni. Myyjä totes, että "ainiin tää on muuten pakettiauto". Istuinosa löyty kontista ja niskatuet entiseltä omistajalta. Selkänojasta ruuvit irti ja huomasin että apukuskin puolella rei'istä on tihkunut dieseliä, eli hyvin oli tehty. Reiät umpeen hytin puolelta silikoonilla ja teipillä, ettei haise diisseli koko ajan :o Tankin paikkaus vielä edessä.

Innostuneena uudesta autosta sitä piti mennä "huoltamaan" 8) Keulalle löysi tiensä xenonit sekä lähi- että kaukovaloihin, ja auton ilme muuttui hienostuneesti. Kuultua oli, että katti tyhjäksi ja tuo ripeyttä lisää, tyhmänä toimin ja otin koko katin / välipöntön pois ja 2,5" rööriä tilalle. Tiedän, se luultavasti pitää hitsuutella paikoilleen ennen konttorille menoa, mutta.. Tämän lisäksi ilmaa puhdistaa nykyen ITG:n kolmikerroksinen "vaahtomuovi" paneelisuodin, joka siis normaalissa ilmanputsarin kotelossa. Koteloa muokkasin sen verran että saa paremmin happea. Evrymod tinailtiin foorumilta saatujen ohjeiden perusteella, iso kiitos niistä! Auto liikahti jo paljon mukavammin. Tällä mentiin vähän aikaa kunnes kylmäkäynnistyksessä alko hytkyttää ja kolkotti muutaman kerran heti käynnistyessä, kuulosti ettei yks sylinteri ois ollu mukana touhuissa yhtään.. :o Vikakoodeja lukemaan ja näytti yhtä hehkua, joten tilasin kaikki uudet, vaihdoin ja pesin liuottimella putket ja imusarjan, irti kun olivat. Imusarja sai myös uudet tiivisteet ja EGR:n väliin leikkelin peltilätkän.

Kuva

En tiedä saksanpojista mutta suomessa kukaan ei luultavasti kesken ajon hyppää kyytiin / yritä varastaa autoa liikkeellä ollessa, mutta silti ovet menee lukkoon kun vauhtia karvan alle 20km/h. Osaako joku neuvoa / kertoa, miten tämän ominaisuuden sais poistettua? Myös hakusessa isompaa turbosettiä kyseiseen om605:seen, jos innostuisin jossain vaiheessa ottamaan ilon irti koneesta :roll:

Kertomusta tulee heti parin päivän sisällä lisää, ainakin vannesovittelusta ja ja eteen sekä taakse pitää joitain puslia vaihtaa, kolkottaa patikossa ajettaessa. Saa nähä minkälainen urakka siitä tulee :)
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

paina ovien lukitusnappia auki asentoon jonkin aikaa
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Onkos tuo lukitus ohjelmoitava ominaisuus? Penarissa ainakin voi softista valita millä nopeudella ovien haluaa lukkiutuvan vai haluaako ollenkaan.
Kein siknatuur
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa foorumille, asiallisen mersumallin oletkin ensimmäiseksi tähtikeulaksi hankkinut.
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2095
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Tervetuloa myös minun puolesta ja kun näytät myös ilmeisesti tervakoskella vaikuttavan, tässähän riihimäellä olis kuun kolmas sunnuntai kahvimiittejä pidetty.. Nyt tosin vähän vähemmissä määrin yleisökadosta johtuen :D
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
valkum
Viestit: 3
Liittynyt: 11.2.2013 21:56
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja valkum »

Kiitos ja kumarrus Multiviri:n vinkistä, näytti toimivan! Ja miqum_86, elikkä jos oikein järkeilin niin nyt sunnuntaina kaffemiittiä? :kuski:

Tänään tuli vaihdeltua osia märssyyn, eli piti vaihtaa sisempi ja ulompi raidetangon päät apukuskin puolelle, mutta ei saanu erikseen sisempiä joten vaihtoon meni koko tanko.

Kuva

Ja siinä onkin uus paikoillaan :roll:

Kuvassa näkyvä öljyvuoto on vielä arvoitus, en pessy lohkon kylkeä samalla ku imusarja yms. oli irti (typerä), jotenka tarkasti ei pysty vielä tutkimaan mistä mahtaa tihkua. Mutta sekin tässä lähipäivinä todentuu. Ihan tulipellin lähellä imusarjan alla oli noin 15mm reikä jossa oli kierteet, onkohan jonku lisälaitteen / öljyletkun paikka? Jäi arvoitukseksi mikä oli :shock: Voisikohan olla mahd öljyvuodon syy?
valkum
Viestit: 3
Liittynyt: 11.2.2013 21:56
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja valkum »

Vielä tänään ehti vaihtaa "narinahelat" taakse molemmille puolille, oli melkosen karussa kunnossa :shock: Todella helppo vaihtaa oikeilla työkaluilla. Huomenna vaihtoon menee apusimpukan holkki ja yläpallot edestä molemmille puolille. Niistä tarinaa jälemmin.

Kuva Kuva

Veljeltä ostin taannoin AMG 18" vanteet, joita tuli melkein heti mersun oston jälkeen sovitettua alle. Speksit 8,5" - 18" ja 9,5" - 18". Vaatii eteen ja taakse 10-20mm spaceria et mahtuu pyörimään.

Kuva Kuva

Näyttääpäs ne pieneltä :lol: Kuitenkin, nämä aattelin kesäksi alle pyörimään, vaativan uuden maalipinnan ja ovatkin jo puhalluksessa. Maalarilla käyttö, renkaat päälle ja sitte uutta fotoa miltä näyttäis :roll: Ellei sitten mieli muutu, kesään on vielä pitkä aika...
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Asiallinen kampe.

Isomman turbon tuommoseen saa helposti 606:ta ja onhan tuommoseen joku joskus jotain isompaakin laittanut. :whistle:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202, sedan, farmari”