Kerron nyt tarkasti mitä kävi jotta osaisitte paremmin vastailla viestin lopussa oleviin kysymyksiin. Eli kävi tuossa kovimpien pakkasten aikaan semmonen vahinko, että lämmöt kävi 120asteessa (en huomannut katsoa oliko pikemmin 120 vai punasen puolella)

mutta tilanteeseen johti se, että käynnistettyäni auton (lämmössä ulkona muutaman tunnin -30 pakkasta) ajattelin että kun tyhjäkäynti on niin pirun matalalla ja oltiin lähössä ihan koht'puoliin liikkeelle niin laitoin kyynärvarren mittasen auton lumiharjan kaasupolkimen ja penkin väliin (oli kyllä ihan älytön idea, tyhmä ja nuori kun olen

) sillein että painaa polinta millin tai kaks alemmaksi ja kierrokset nousi ehkä 100rpm, kuitenkin kävi hieman nätimmin. Lähin sisältä hakemaan loput tavarat ja kaverit ja jätin auton ulos pyörimään että laatikossakin(manuaali) öljyt hieman lämpiäis. Kun ehkä n.8-10min päästä menin ulos kuulin mitenkä moottori pyörikin arviolta jotain 2500-3000rpm kierroksilla ja vielä pahvi syylärin edessä, juoksin autolle ja katsoin lämmöt niin sitten vasta alkoikin sydän lyömään ylimääräistä

otin harjan heti pois ja sisäpuhallin täysille jäähdyttämään konetta ja keulalta pahvi helvettiin ja puuterilunta viskomaan syyläriin että sais lämmöt laskemaan nopeammin (en muutakaan lisäjäähdytys tekniikkaa keksinyt). Lämmöt alkoi heti kuitenkin tippua kun kävin vilkasemassa mittaria mikä oli tilanne niin oli jo tippunu 120 alapuolelle sentään. Annoin auton pyöriä tyhjäkäyntiä ja puhallin täysillä, siitä se pikkuhiljaa laski ~85 asteeseen. Sitten kun jonkin aikaa oli näyttänyt normaalilämpöjä, sammutin koneen ja tsekkasin öljyt ja nesteet: jäähdytysneste oli kirkasta niinkuin ennenkin ja öljymäärä hetken odottelun jälkeen näytti tikussa samaa kuin normaalistikkin. Lähdettiin siinä sitten ajelemaan ja 10km jälkeen sammutin auton ja tarkistin nesteet uudestaan ja näytti nesteet pysyneen erillään(epäilin että jos kuumuuden takia kansipahvi olisi mennyt) ja sama määränpäässä 50km jälkeen jäähdytysneste oli kirkasta ja öljy samassa kohdassa mittatikun asteikossa. Jotenkin kuullosti moottori pyörivän tuon tapahtuman jälkeen, kun kotona sitä tutkailin, paljon paremmin ja hiljaisemmin kuin ennen, siis ei kuulunut semmoista pientä nakutusta(kuului varmaan suuttimesta, tai sitten v-nostajasta) eikä muitakaan hiljaisia ääniä mitä on kuulunut venttiilikopan alta jos on oikein tarkasti korvakuulolla kuunnellut

Tosiaan kun normaalisti ajelen melko rauhallisesti, moottoritielläkään en aja yli 3000 kierroksilla ja maantieajot menee keposasti 2500rpm lukemilla, joten oisko äänet johtunut pienistä epäpuhtauksista öljykanavissa jotka aukes öljyn virratessa erittäin kuumana kanavissa? Itse en siis ole mikään autojen tekniikan asiantuntija vaikka harrastuksiin kuuluukin autojen laittaminen
Mutta lopuksi auton tiedot ja kysymykset:
-W202, autolla ajettu 430tkm, dsl- ja öljysuodatin+öljyt 10w-40 vaihdettu ja ajettu niillä 3000km muusta huollosta/konerempasta ei ole tietoa
-Kuluttaa kesällä 6l/100km ja nyt talvella on mennyt 6,3l/100km, pitäisi muuten koneen olla tikissään kun ei syö diisseliä paljoa..
-Lämmöt ei koskaan nouse normaaliajossa edes 80 ja 120 välissä olevaan valkeaan viivaan asti, pysyy siinä vähä yli 80 astetta
- 8000km sitten imusarja putsattu noesta, samalla EGR läppä poistettu että jää pelkkä akseli mutta pakosarjaan menevää pakokaasujen kierrätysventtiiliä ei ole toistaiseksi estetty toimimasta
-Auto varmaan kerkesi pyöriä suurilla kierroksilla max.3-5 minuutin ajan, ehkä
-Alkaako syöttöpumpussa olla vikaa, koska itestään nosti kierroksia? Sama kuin olisin vain pyörittänyt kaasuvaijeria muutaman kierroksen tiukemmalle imusarjan päältä että tyhjäkäyntiä sai korkeammalle
-Jos tuo kuumeneminen aiheutti jotain moottorille, alkaako viat ilmetä mitenkä? Sekoittaako nesteitä, syökö liikaa öljyä, kohoaako savutusarvot???
-Voiko kuumenemisesta olla "hyötyä", varsinkin jos kierrokset pysyy korkealla jonkin aikaa ja samoin lämmöt kohoaa normaaleja korkeammalle? Karstat nyt varmaan ainakin lähti pakoputkesta
Kiitos jo etukäteen kaikille jotka viisaampana vastaavat
