Potentiometri

Vastaa Viestiin
petromax
Viestit: 316
Liittynyt: 05.11.2006 16:48
Paikkakunta: Tampere

Potentiometri

Viesti Kirjoittaja petromax »

Autoa on käytetty testerissä useaan kertaan.Tulevat miltei samat koodit.
Laatikkopuolelle 28,epälooginen signaali,122kaasupoljinanturitieto
moottoriohjauksella on toisinaan epäuskottava.
Moottoripuolelle P1689,mittaristovika,p1222 kaasupoljinanturi.

Auto tuppaa nykimään tasakaasulla tuossa 40-90km/h
nopeudessa.Kylmänä pelaa,kuin unelma.Oireet alkavat tuossa koneen ollessa jo lähes tai täysin normaalilämmin.Oire kestää noin 10km ajon.
Tämän jälkeen pelaa myöskin lämpöisenä hyvin.
Nyt on tehty jo paljon kaikenlaista.Automaatin on asiantuntija
tarkistanut,myöskin ohjausboksin.Suodattimet vaihdettu,esilämmitin tarkistettu.Tässä versiossa ei ole ilmamassamittaria,joten ei siinäkään
vikaa.Lucas vaihdettu kuopiossa vajaa vuosi sitten.Joten tuskin siinäkään mitään.,toivottavasti ei.
Nyt epäily kallistuu joko tuohon kaasupoljinanturiin(kaasunsäädin potentiometri) tai itse pääboksi.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Voi se olla kaasupokimen asentopotikassa vika. Oletko miettinyt että jos vika tuleekin jossain tietyssä sisälämpötilassa? Tarkoitan sitä että kun hytti alkaa lämpenemään niin potikka juonittelisikin siinä vaiheessa kun alkaa lämmintä tulemaan sisään tjms. ja moottorin lämpötilalla ei olisikaan vian kanssa mitään tekemistä.
petromax
Viestit: 316
Liittynyt: 05.11.2006 16:48
Paikkakunta: Tampere

Potentiometri

Viesti Kirjoittaja petromax »

Niimpä.Tosin tämä kyseinen osa löytyy konehuoneesta.On siinä kaasuvaijerin jatkona.Pienikin ero voi vaikuttaa jo paljon.Sinänsä
hassua,että oireilee aikansa ja sitten taas toimii.Testerissä ei suoraan tullut koodia tuolle.Voi olla,että tulee sitten,kun lopullisesti hajoaa.
Kyllä se vika aika tarkkaan on samalla nopeudella (40-90) ja samalla
kierroslukualueellakin.
Muuten tätäkään ei varmuudella tiedä,ennenkuin laittaa uuden osan. :twisted:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Voi se vika olla tosiaan siinä potikassakin.
Vaan ainakin väykyssä on huima määrä kaikenlaisia lämpötila-antureita ties missä ja luonnollisesti kaikki vaikuttaa kaikkeen :x

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Joo, konehuoneessa tietenkin. Muistelin väärää autoa. Mutta kyllä se potikka tuntuisi loogisimmalta vaihtoehdolta kun siitä noita vikakoodejakin on.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Seuraavalla kerralla tikitaalinen ylleismittari mukkaan ja ku nykii niin auto tien poskeen sammuksiin ja mittaamaan potikan vastusarvoja samalla kaasuvaijeria edestakas ääriasentoihin liikuttaen. :lol:

Jos vastus hyppii epäloogisesti on vika potikassa.
I drive an Opel. What's your excuse?
petromax
Viestit: 316
Liittynyt: 05.11.2006 16:48
Paikkakunta: Tampere

Potikka

Viesti Kirjoittaja petromax »

Yritettiin mitata tuota potikkaa.Eipä vaan onnistunut.On tosi pienet piikit.
Kokeiltiin joka vaihtoehto.Ilmeisesti vaatii jännitteen.Täytyy olla pistoke sitten kiinni,eikä mahdu enää mittaan.
Purkaamosta sais 70 eurolla.Ei auta,kuin kokeilla.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Re: Potikka

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

petromax kirjoitti:Yritettiin mitata tuota potikkaa.Eipä vaan onnistunut.On tosi pienet piikit.
Kokeiltiin joka vaihtoehto.Ilmeisesti vaatii jännitteen.Täytyy olla pistoke sitten kiinni,eikä mahdu enää mittaan.
Pistoke irti ja yleismittarin ohmialueella pitäisi vastuksen muuttua portaattomasti potikan liu`lla kun potikkaa kääntää. Potikan päissä tietenkin pysyy sama vastus koko ajan. Lisäksi sieltä voi löytyä kaasun vapautus tieto "mikrokytkin on/off" ja voi löytyä myös täyskaasutieto, mutta niistä en ole varma kun tunne juuri ko. auton systeemiä.
petromax
Viestit: 316
Liittynyt: 05.11.2006 16:48
Paikkakunta: Tampere

Potentiometri

Viesti Kirjoittaja petromax »

Ei tuo mittaus ole niin helppoa,miltä näyttää.Mitattiin kaikki nastat.Jokaisessa jokin oomilukema.Tämä ei muutu,vaikka potikkaa yrittää kääntää.Johonkin nastaan on kytkettävä ilmeisesti jännite.
Ajattelin,että helpommalla pääsee,kun hakee purkaamolta toisen ja kokeilee sillä.
Joku sanoi,että jossain mallissa vika nykimiseen oli irronneet
liittimet.Nämä löytyivät sulakerasian alta.Ei kuulemma ole lukittavia liittimiä niissä.Tarkoitti varmaan pääsulakerasiaa.Ohjausboksin kanssa on muutama sulake,muttei siellä ole liittimiä,jotka tulevat "alapuolelta"
kiinni.Täytyy vielä tarkistaa tuokin paikka.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Potentiometri

Viesti Kirjoittaja veppe »

petromax kirjoitti:Ei tuo mittaus ole niin helppoa,miltä näyttää.Mitattiin kaikki nastat.Jokaisessa jokin oomilukema.Tämä ei muutu,vaikka potikkaa yrittää kääntää.Johonkin nastaan on kytkettävä ilmeisesti jännite.
Ajattelin,että helpommalla pääsee,kun hakee purkaamolta toisen ja kokeilee sillä.
Potentiometri on säädettävä vastus, joten se kyllä nimenomaan pitää mitata jännitteettömänä :ope: Jos potikalle (tai ylipäätään mille tahansa vastukselle) on kytketty virta, kun vastusarvoja mitataan, niin arvot taitaa näyttää mitä sattuu :roll:
Jos tuo kerran antoi outoja lukemia, eikä säätökään anna muutosta, niin nimenomaan voisi olla viallinen potikka ;) Tosin jos auto ylipäätään toimii täysin "rikkinäisellä" potikalla, niin ihme.. tai en minä kyllä bensavehkeistä tiedä juuri mitään :oops:
edit: typo korjattu

edit: ja vielä tarkennuksena: Vastuksien resistanssi mitataan mittareilla siten, että vastuksen yli syötetään pieni jännite, josta mittari (ilmeisesti läpi kulkeneen virran mukaan) laskee resistanssin.. voi olla, että jännitteellisenä mitattuna saattaa jopa rikkoa mittarin, ellei ole jotenkin mittari suojattu :roll: Varsinkin isommilla jännitteillä mittari saattaapi rikkoutua, miksei 12 voltillakin jo..
Viimeksi muokannut veppe, 26.11.2006 23:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
petromax
Viestit: 316
Liittynyt: 05.11.2006 16:48
Paikkakunta: Tampere

Potikka

Viesti Kirjoittaja petromax »

Täytyy vaihtaa suosista,kun on niin helpossa paikassa.Mystistä on vaan se,että auto pelaa kylmänä ja kuumana.Tuo nykiminen kestää vain hetken.Kerran tuota testailtiin testerissä.Hieman minusta käyttäytyi
oudosti.Testeri näytti polkimen asentoa prosentteina.Jossain vaiheessa esim. 25 pomppas 19,vaikka kaasusta ei löysätty.
Normaalissa ajossa,kun oire ilmenee,kierrokset laskevat aika nykivästi.Sama,kun manuaalivehkeellä painais kytkimen pohjaan irroittamatta kaasusta.Pienikin pätkiminen tekee jo paljon.Kaikki heijastuu
automaattiin.
Eräs sanoi jossain palstalla löytäneen vian nykimiseen.Syy oli silloin irronnut tai ironneet liittimet pääsulakerasian alla.Oli jotain can-väylän
liittimiä.Näissä liittimissä ei kai ole ihmeellisempää lukitusta.Voivat irrota
ajan saatossa.Täytyy tarkistaa tuokin vaihtoehto.Saapa nähdä vaan,kun sulakerasiaa nostaa ylöspäin,paljonko putoaa lisää johtoja.
petromax
Viestit: 316
Liittynyt: 05.11.2006 16:48
Paikkakunta: Tampere

Potentiometri

Viesti Kirjoittaja petromax »

No niin.Potentimetri tuli vaihdettua.Kävin purkaamolla ja palasin takaisin 50 euroa köyhempänä.Auto oli lämmin,ettei vikaa voinut todeta.Kävin silti koeajolla.Jotain muutosta uudessa potikassa oli.Tuntui vastaavan kaasuun
ärhäkämmin.Nyt tuntui lähtevän mopo käsistä.Laatikon vaihdot tapahtuivat nyt vähän myöhemmin ja 3-4 väli tuli terävämmäksi.
Seuraavana aamuna auto oli taas jäähtynyt.Töihin mennessä vika oli taas esillä. :twisted: Ei auttanut potikan vaihto ei. :twisted:
Tarkistin,kun oli töissä aikaa johtoliitokset sulake ja relebokseilta.
Yhdessä releessä oli vähän hapettumaa,ei muuta.Mitähän nämä kaikki releet ovat sulakerasian takana?Vaikuttaako käytiin mikään?
Nyt on keinot vähissä.Ei oikein enempää viitsi vaihtaa osiakaan.
Hieman taas kävi mielessä,että oisko laatikon pyörimisnopeusantureissa
jotain?Sekin kokeilu maksaa äkkiä reilu 200e öljyjen kanssa. :evil:
Mikä voi aktivoida vian?Tämä tulee miltei heti,joskus ennenkin.kun termostaatti aukeaa ensimmäisen kerran.Eil tuossa ,kun kone jo normaalilämmössä?Oire häviää(nykiminen) noin 10 kilometrin ajon jälkeen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202, sedan, farmari”