OM602 kalkattaa? Alip.pumppu vai hä?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

OM602 kalkattaa? Alip.pumppu vai hä?

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Ostin -88 250D:n ja nyt olen huomannut koneen pitävän kohtalaisen selvää kalkatusta tyhjäkäynnillä ja myös kun kierroksia nostaa hieman. Kalkatus katoaa, kun kunnolla antaa kierroksia (2000-3000rpm) mutta auton palauduttua tyhjäkäynnille kalkatus alkaa taas pienen ajan päästä. Paineet ovat tyhjäkäynnillä 2 bar ja ajossa 3 bar. Ovatko kyseessä hydr. venan nostajat, kansipahvi vai peräti alip. pumppu? Vai voisiko ketjunkiristäjä aiheuttaa moista? Äänen olen paikallistanut kuuluvan suurinpiirtein koneen etuosasta.
Avatar
mbsilver
Viestit: 254
Liittynyt: 18.7.2006 21:14

Viesti Kirjoittaja mbsilver »

Veikkaisin :arrow: Alipainepumppu vetelee viimeisiään :roll:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: OM602 kalkattaa? Alip.pumppu vai hä?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ThaBandit^ kirjoitti: auton palauduttua tyhjäkäynnille kalkatus alkaa taas pienen ajan päästä. .
Yllä tuli taikasanat.

Nostajat naputtaa.
Jorge
Viestit: 7
Liittynyt: 01.2.2007 15:54
Paikkakunta: Pohjalainen

Kalkatus

Viesti Kirjoittaja Jorge »

Minulla on just -88 mese ja 250 D. Oli juuri samallainen vika ja hydrauliset venttilinnostimet vaihdettiin ja kaikki OK. Mulle maksoi töinee vuonna 2006 alle 300 €.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Re: Kalkatus

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Jorge kirjoitti:Minulla on just -88 mese ja 250 D. Oli juuri samallainen vika ja hydrauliset venttilinnostimet vaihdettiin ja kaikki OK. Mulle maksoi töinee vuonna 2006 alle 300 €.
Juu, pitänee teettää toi remontti itsekin tuossa syksymmällä kun saapi rahaa kasaan... :wink: Oon antanu ittelleni ymmärtää, että ei ole heti laukeamassa noi nostimet, vaikka vähän välillä kalkattavatkin?
Masa_190D
Viestit: 64
Liittynyt: 25.1.2007 15:48
Paikkakunta: Smo

Viesti Kirjoittaja Masa_190D »

Minullakin sama vika... kilikattaa tyhjäkäynnillä! ajattelin ite nostimet vaihtaa niin onnistuuko se mekan m103 vaihto-ohjeilla vai onko ihan erillainen systeemi tossa m602 koneessa? kertokaa viisaammat. :D
Otetaan vinkkejä vastaan! kiitos.
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Se nostinkuppien vaihto on aika simppeli homma. Venttiilikoppa pois -> Nokkakeppi pois -> Vaihat kupit -> Nokkakeppi takasi -> Venttiilikoppa takasi. Nokkakepin päästä pitää tietysti irroittaa ketjuratas, ketjun voi lukita rattaaseen vaikka nippusiteillä, niin ei mee jako sekasi. Nokkakeppiä löysätessä kannattaa löysätä tasaseen ja pikkuhiljaa ettei mee keppi poikki ja kiristys tietysti ohjeitten mukaan, kiristys järjestys ja momentit löytyy esim. Alfamerin korjausoppaasta.
Masa_190D
Viestit: 64
Liittynyt: 25.1.2007 15:48
Paikkakunta: Smo

Viesti Kirjoittaja Masa_190D »

OK! :D Helpolta ainakin kuulosti...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pyörittele ensin ajoitusmerkit kohdalleen.
Kun olet löysäillyt nokkapyörän pultin ota jakoketjun kiristin irti. :roll:
Masa_190D
Viestit: 64
Liittynyt: 25.1.2007 15:48
Paikkakunta: Smo

Viesti Kirjoittaja Masa_190D »

Voe saatana... rupesi ihan siltä tuntumaan että vien korjaamolle. :shock:
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Ei oikeasti ole paha rasti. Vaihdoin nostajat pihalla tunnissa. Jakoketjun kiristäjä kannattaa löysätä laturin yläpuolelta, tai sitten tekee niin kuin minä eli löysää vasta kasausvaiheessa kun nokkapyörää ei saa singutettua paikoilleen :lol: :oops:
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Valoa tunnelin päässä, eli tein Forte-käsittelyn autoon. Eli Forte Motor Flush ja öljynvaihto perään => tikittely loppui, ainakin toistaiseksi. Vanha öljy ainakin oli aika kauheaa liisteriä ulostuessaan, eli jonkinverran sontaa on koneessa ollut :S Mutta nostajat on tilattu jo, eli tikityksen palatessa vaihdan ne suosiolla. Mutta voipahan nyt turvallisin mielin ajella, kun auto taas kuulostaa Mersulta. 8)
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

On tullut aika päättää tämäkin threadi, mikäli se jotain on kiinnostanut/tulee kiinnostamaan.

Mersuuni alkoi tuo tikitys pikkuhiljaa taas palailla takaisin, joten valmiit nostimet hyllyssä alkoivat poltella. Nostajien vaihto suoritettiin osittain Mekasta löydetyn ohjeen avulla, ja se onnistuikin hyvin. Ei ole vaikea homma, pitää vain olla tarkkana kaikkien pienten osien, kuten nokan lukitusprikan; kanssa. Ja ehdoton muistisääntö tähän väliin: Nokka-akselin laakerikansien pultteja EI SAA MISSÄÄN TAPAUKSESSA AVATA/KIRISTÄÄ PULTTIPYSSYLLÄ. Muuten saa vaihtaa uutta nenää samaan syssyyn pahimmassa tapauksessa. :roll:

Mutta, kyllä nyt on kiva kruisailla, kun ei nostajat rallata. 8)
530d Touring -01
250EXC-F -04
joooti
Viestit: 40
Liittynyt: 06.2.2007 22:42
Paikkakunta: espoo

mistä saa?

Viesti Kirjoittaja joooti »

Itelläkin nakutus palannut sitten kesän, kun vaihdoin öljyt. Aattelin kokeilla sitä forte motor flushia, mistä sitä saa ostaa pääkaupunkiseudulta, asun espoossa, löytyykö motonetista? Kiitti (toi sun autos on mun mersun kopio;))
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Ei ole Motonjetissä; sanahaulla "forte" löytyi vaan jotain FamiliaNeoForte - tavaraa.
"Motor" - haulla löytyi: Jigipyrstö pun/motor oil

Jamant Oy:stä löytyy, Espoossa: 855 8035
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Re: mistä saa?

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

joooti kirjoitti:Itelläkin nakutus palannut sitten kesän, kun vaihdoin öljyt. Aattelin kokeilla sitä forte motor flushia, mistä sitä saa ostaa pääkaupunkiseudulta, asun espoossa, löytyykö motonetista? Kiitti (toi sun autos on mun mersun kopio;))
Itse löysin hieman mutkien kautta paikallisesta AD-varaosaketjun myymälästä, kun kävin tiskiltä kysymästä. Kallista muuten tuo aine, oli 30€ puteli, ja tohon 250seen menee pari pulloa. :shock: Kokeilin yhdellä, vaikutti vähäksi aikaa, mutta sitten naputus alkoi tosiaan uuestaan. Mutta ei se tosiaan pahaakaan tee, kun katsoi millasta sontaa tuli vanhojen öljyjen mukana koneesta ulos... :?
530d Touring -01
250EXC-F -04
EdVonV
Viestit: 161
Liittynyt: 23.11.2007 13:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja EdVonV »

omassa ja velipojan 2,5deessä klapsutti se keskipakohärpäke alip.pumpun takana...
ihan omanlaisensa saundi.kuuluu melko monessa 2.5ssa mistähän lie?
samat hiluthan on muissaki koneissa!miksei ne klapsuta? onko kokemuksia?
omasta klapina lakkas öljynvaihdon jälkeen.

veljen vastaavassa mut vanhemmas mersus se klapina on ollu n.150tkm
siihen on vaihdettu mm.nostajanpatit,alip.pumppu ja vieläki klapsuttaa!
täten päättelin ihan itte sen olevan just se keskipakohäksätin...
Avatar
PuuhaPede
Viestit: 25
Liittynyt: 26.5.2007 17:12

Viesti Kirjoittaja PuuhaPede »

Minä arvelin äänen tulevan suuttimista, kun kuulin kalkatusta. Ei ollut.
Tuntuis alipainepumpulta,ainakin mun tapauksessa, koska kalkatusta ei kuulu kokoajan auton käydessä tyhjäkäynnillä, vaan lähinnä kun laitan käymään.
Avatar
mbsilver
Viestit: 254
Liittynyt: 18.7.2006 21:14

Viesti Kirjoittaja mbsilver »

Kokeileppa kuulostella jollain metallitampilla, meisselillä tms. alipainepumpun kyljestä, pitäis kilkatuksen erottua.
Avatar
PuuhaPede
Viestit: 25
Liittynyt: 26.5.2007 17:12

Viesti Kirjoittaja PuuhaPede »

Pitää kokeilla. :)
Kovimman kalkatuksen kuule etuovien luona. Edestä ei juuri kuule tai ei erotu :?:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jos duoda pumppaa jarrua samalla kun nakutus kuuluu niin häipyykö se? Eikös alipainepumppu vikaisen ehkä mahdollisesti pitäisi tehdä niin?
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Piirape, onko kilkatus sellaista aaltoilevaa vai jatkuvaa? Itsellä viittasi vahvasti kuluneisiin nostajiin tuo aaltoileva naputus tyhjäkäynnillä. Välillä naputti niin jumalattomasti, sitten se loppui taas kuin seinään ja sitten taas alkoi palailla pikkuhiljaa, ja sitten taas lopetti naputtamisen yms. Ja sama oravanpyörä alkoi aina alusta. Sitten rempan jälkeen loppui.
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
PuuhaPede
Viestit: 25
Liittynyt: 26.5.2007 17:12

Viesti Kirjoittaja PuuhaPede »

Kyllä se jonkin asteista aaltoilua on. Mutta voi mennä pitkäkin tovi ennenkuin taas kalkuttaa.
Ajattelin ny ihan ekaksi vaihtaa öljyt ja kokeilla sitä kautta päivitystä. Ja kuunnella myös tuon alipainepumpun.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”