tyhjäkäyntimoottori (lisäilmaluistin etc.)

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

tyhjäkäyntimoottori (lisäilmaluistin etc.)

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

Kuinkas iso rako pitää olla siinä tyhjäkäyntimoottorissa normi tilassa? Ite joskus putsailin sitä ja siinä oli rakoa lähes sentti sen läpän oikealla puolella, virtaa kun anto napsahti läppä oikealle suuntaan > (sulki siis tämän raon rävähtäessään oikeallepäin) rööri aukesi kokonaan, tässä vaiheessa läppä siis kokonaan oikealla ja mötikkä silloin kokonaan auki. Oikein vaikeasti taas selitettynä
Sitä läppää joskus ruuvvarilla koitettu kammeta väärään suuntaan eli sinne vasemmalle päin (talttapääruuvvarin koloset läpässä) liekö ottanut itseensä? Mötikässä on myös jonkinlainen säätöruuvvi joka oli muistaakseni pyöritetty sileäksi, kuusiokolo?
Ja varsinaiseen kysymykseen että voiko tyhjäkäynti, 900rpm, johtua tuosta sentin raosta vakio tilassa vai mitä hä?? paljonko sen kuuluu oikeasti olla vaiko olla rakoa lainkaan? valaskaa asiaa vähän, koitanko toisella tk.moottorilla? onko kellään antaa kokeiltavaksi/myidä? säätelenkö vanhaa?
tk.moottoriin tulevassa ja siitä lähtevässä kumiletkuissa ei ole klemmareita, pitäskö pistää? hörppiikö ilmaa niistä väleistä?

w201 puolella jo kysyselinkin, eikö kellään oo heittää mitään tähän?
Viimeksi muokannut SiPe_, 24.3.2008 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 260E -89 w124
-
Tietopläjäys
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

no jo on kumma, eikö kukaan laitteen putsanneena katsonut oliko siinä rakoa vai ei :cry:
MB 260E -89 w124
-
Tietopläjäys
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Saattopa olla normitilassa (mokkula irti piuhoista ja kädessä) joku kolmen millin rako nähtävissä. Mutta seuraava kysymys kuuluu: Onko tuossa joku jousi joka vetää sen luistikkeen lepotilassa jompaan kumpaan reunaan? Oon antanut uskotella itselleni että sen lieriön sisällä olisi kaksi "sähkömoottoria", siten että se ei varsin pyöri, mutta se ankkuri jolle tulee vahvempi sähkö voittaa ja vetää luistia kulloiseenkin suuntaansa. Onko jollain oikeellisempi, tietellisempi ja faktapohjainen toimintaselostus laitteelle?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

Vasemmalle puolelle se palautuu kunnei anna virtasta. Siitä ruuvista varmaan sitten säädetään sitä läpän asentoako/raon suuruutta?
Itse veikkaisin toimintatavaksi, että läpän asentoa säädetään eri jännite määrillä portaattomasti? 12v täysin auki, esim. 6v puolessa välissä jne.??
MB 260E -89 w124
-
Tietopläjäys
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Siinä läpässä on jousi joka palauttaa sen aina lepoasentoon. Lepoasennon rako oli itsellänikin jotain 3mm luokkaa. Siitä kuusiokolosta säädetään lepoasennon aukeama, minulla se oli ainakin tehtaalla lukittu epoksilla joten ei siihen kannata mennä koskemaan jos se on tehtaan jäljiltä vielä. :roll:

Laite toimii niin että sille annetaan kanttiaaltoa, eli pätkittyä tasasähköä. Tätä pulssia kun säädetään ns. pulssinleveysmodulaatiolla (PWM) niin saadaan valittua mikä tahansa asento sille läpälle ja siitä määräytyy suoraan se läpivirtaavan ilman määrä. Eli 12V jännitettä katkotaan sille monta kertaa sekunnissa. :!:

Laite siis toimii jos se läppä heilahtaa ja koko mokkula nytkähtää kun sille antaa 12V napojen välille, tietenkin oikeinpäin 12V ja maa. :)

Ei siinä montaa kohtaa ole mitkä voisi rikki mennä. Liiallinen rasva ja lika voi sen jumiuttaa ja liuottimilla sen saa puhtaaksi. Avata ei kannata ja se on pirun hankala saada edes auki.

Jos aukko on liikaa auki niin tyhjäkäyntikierrokset nousee!
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

Erittäin selventävä kommentti, kiitos!!
Swataia kirjoitti: Jos aukko on liikaa auki niin tyhjäkäyntikierrokset nousee!
Eli ruuvailen aukkoa kiinnipäin hieman, joku joskus pidellyt säätönamiskaa :cry:
(tyhjäkäynnillä lippa varmaankin normaalitilassa?)

Edit: niin ja läppä heilahti auki asentoon oli 12V syötettynä kummin päin tahansa :roll: mulla ainakin :D
MB 260E -89 w124
-
Tietopläjäys
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”