m103 imuilman lämpöanturi

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

m103 imuilman lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

On tässä talven aikana ilmenny ihan uusi vika tuohon ke-jettiin.
Kun kone on ajettu lämpöiseksi, alkaa tyhjäkäynti seilata.
kovalla pakkasella kierrokset käy todella alhaalla, valot jo himmenee ja sitten kiepit pomppaa tonniin ja taas alas. Tänään sitten kävin hakemassa korjaamolta päästölapun ja ajattelin että katotaan samalla tota tyhjäkäyntiä, mutta mutta kone kävikin siellä hallissa ihan tasasesti. Niimpä vika vois olla imuilman lämpötila-anturissa joka siinä ilmanputsarin torvessa on. Jos anturi on rikki, onko oireet juurikin tuommoiset vai? Onko ke-jetissä muita osia jotka olis lämpötilasta riippuvaisia?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tossa olis sen anturin "lämpö vs. vastus" kaavio, voit testata onko se paskana.

Kuva


Ja tuommoinen sieltä pitäisi ottaa mitattavaksi:

Kuva
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

täng juu. Ei oo kyllä ihan samanlainen mutta eiköhän se tolla selviä.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Mittailtu on. Kylmänä näytti 5,8 kilo ohmia, ulkona n. -6 astetta.
Sitten vähän lämmitin kuuilmapuhaltimella ja vastus alkoi pienentyä, tippui
n. 2 kiloon kunnes lopetin lämmityksen. Tuon taulukon perusteella 6kiloo olis
nolla astetta, eli näyttäs siis vähän väärin,muttei se kokonaan paskana ole...vai vaikuttaako noin pieni ero.
Eli ulkona reilu viis pakkasta ja ruisku luulee että on nollassa :roll:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Lämpötilan vaikutus moottorinohjaukseen on aika pieni. En usko että viiden asteen heitto tekee yhtään mitään. Lämpötilahan vaikuttanee ainoastaan seokseen, ja se taas on riippuvainen ilman tiheydestä eli lämpötilasta. Jo pelkkä ilmankosteus (jota KE-Jet ei mittaa ollenkaan) vaikuttaa enemmän kuin viiden asteen heitto lämpötilassa.

Eli vahva arvaus on että tuo anturi toimii.

Mittaapas sen anturin piuhat konehuoneesta, tuleeko sinne mitään koskaan, maadoittaako se vai mitä se tekee?
Tietysti olisi hyvä tietää mitä siellä piuhoissa kuuluisi olla, mutta kun en tiiä. Joku muu voisi mitata omastaan ja kertoa tulokset?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Sivonen kirjoitti:
Mittaapas sen anturin piuhat konehuoneesta, tuleeko sinne mitään koskaan, maadoittaako se vai mitä se tekee?
Tietysti olisi hyvä tietää mitä siellä piuhoissa kuuluisi olla, mutta kun en tiiä. Joku muu voisi mitata omastaan ja kertoa tulokset?
Helepommin sanottu kuin tehty (aika moni homma muuten on). Tuo johto menee sellaseen kolmesenttiä paksuun johtonippuun joka kulkee siinä koneen päällä muovi kourussa. Pitäis tietää mihin tuo toinen piä mennee nii helpottais vähän.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tarkotin että mittaat siitä liittimestä... tuleeko siihen sähköö vai onko maissa vai mitä... Sen kai pystyy mittaamaan?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

ahonen v kirjoitti:Mittailtu on. Kylmänä näytti 5,8 kilo ohmia, ulkona n. -6 astetta.
Sitten vähän lämmitin kuuilmapuhaltimella ja vastus alkoi pienentyä, tippui
n. 2 kiloon kunnes lopetin lämmityksen. Tuon taulukon perusteella 6kiloo olis
nolla astetta, eli näyttäs siis vähän väärin,muttei se kokonaan paskana ole...vai vaikuttaako noin pieni ero.
Eli ulkona reilu viis pakkasta ja ruisku luulee että on nollassa :roll:
Kyseinen mittaus menee hyvin spekseihin, ei ongelmaa anturissa.
Polttoaineen suihkutuksen ohjauyksikköön se piuha menee nastaan 11. mutta itse yksikköä en itse vielä ole avannut. Anturin päästä maata vasten mitattuna pitää näyttää jotain jännitettä o-12 voltin välillä ( anturi kiinni ). Ohjausyksikössä todennäköisesti rinnakkaisvastus anturin kanssa rinnan stapiloimassa heittoja. Olis joskus kiva piirtää tostakin kytkentäkuvat.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”