M102 alipaineista - uusia osakuvia!

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

M102 alipaineista - uusia osakuvia!

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ihan aluksi. pahoitteluni jossain aiemmin virheelliset aatokset alipaineista :oops: Nyt vasta paremmin tuli perehdyttyä miten noi letkut oikeasti toimii..

Mut ite asiaan. Mikä siis sen lämpöanturialipaine mokkulan virka on? Siitä se letku menee kaasuläppäkotelon juureen, edestäpäin katottuna vasemmalle reunalle, jää imusarjan alle piiloon. Tietenkään kuvaa en itänaapurin sivustoilta löytäny ko viritelmästä, mutta kysessä se joku vanhempi ke-jet viritelmä, jossa ei lambdaa ja alipaineeton syttyboksi.
Viimeksi muokannut sv22, 18.2.2012 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: M102 alipaineista

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Mihin se toinen letku menee? Oliko tässä vehkeessä sitä bensahuurujen keräyssäiliötä? Omassa edellisessä lämpöventtiili ohjasi huurujennimaisuventtiiliä (kuskin puolen lokarin kupeessa).

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

Re: M102 alipaineista

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

sv22 kirjoitti:Ihan aluksi. pahoitteluni jossain aiemmin virheelliset aatokset alipaineista :oops: Nyt vasta paremmin tuli perehdyttyä miten noi letkut oikeasti toimii..

Mut ite asiaan. Mikä siis sen lämpöanturialipaine mokkulan virka on? Siitä se letku menee kaasuläppäkotelon juureen, edestäpäin katottuna vasemmalle reunalle, jää imusarjan alle piiloon. Tietenkään kuvaa en itänaapurin sivustoilta löytäny ko viritelmästä, mutta kysessä se joku vanhempi ke-jet viritelmä, jossa ei lambdaa ja alipaineeton syttyboksi.
Se on venttiili joka liittyy polttoainehöyryjen talteenotto-ja kierrätysjärjestelmään. Ainakin tenavassa on hiilisäiliö vasemman etulokasuojan sisällä ja sen tarkoitus on sitoa tankin polttoainehöyryt ja tämä venttiili ohjaa tuuletustoimintoa jolla tämä hiilipatruuna taas vapautetaan höyryista imemällä ne imuilman joukkoon. Tarkemmin en osaa kuvailla. Omassani systeemissä kävi joku häikkä ja alipaine kiskaisi tankin haitariksi.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tässä menee imusarjasta letku takaiskuventtiilille(?.. se keltanen osa joka haarautuu 2-osaan..), josta toinen haara menee virranjakajan ap-kellolle, toinen siihen lämpöanturiin josta jatkaa matkaa kaasuläppäkotelolle.

Alunperin tuo ollut kaasarilla, jossa oli se säiliö kuskin lokasuojan sisällä, mutta se nyt on otettu pois käytöstä jo kauan sitten. Eikös se kuskin puolella iskaritolpan etuosassa oleva sähköohjattu osa liity siihen jotenkin?

Pitäisi siis saada siistittyä noita ap-letkuja ja ettiä vuotaako ne mistään, enkä tosiaan EPC:stä ole löytänyt vastaavanlaisia alipaineviritelmiä.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kuva

Ei valitettavasti koneelta löydy kunnon piirrusteluohjelmaa saati parempaa kuvaa..

Tuo tekniikka otettu suoraan -86 mallin 230E:stä, ke-jet ilman kattia ja vanhan mallin syttyboksilla.

Tekniikkaa siirtäessä ei siis ite koneessa oleviin ap-letkuihin ole koskettu, ainoastaan muualle lähteviin, ts. myös selvitettävänä minne ja miksi mikäkin menee sieltä jarrutehostimen takaa. Eipä koneella olevista kuvista löytynyt siitä toisesta kunnollista kuvaa, mutta kuskin puolen iskaritolpan edessä, 2 letkua, toinen tulee suoraan ohjaamosta päin, toinen on suoraan alaspäin, päälle tulee johto.

Tuossa viritelmässähän ei siis ole käytännössä mitään mistä huurut pääsisivät tuohon kiertoon.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Sori, muistin just väärinpäin.. Mutta mihinköhän tämä liittyy? Tosiaan alkuperäsessä kaasarikoneessa oli se hiilisäiliö, puhkiruosteessa sun muuta, joten sen letkut tukittu jo aikoinaan. Ja tekniikan luovuttaneessa 230E:ssä moista hienoutta ei ollut.


Kuva

Kaiken taustalla nyt on puolisen vuotta MS:n asentelun jälkeen ilmennyt ap-vuoto, alkoi economy mittarista näkyä. Nyt pois pudotettuna kaikki muut paitsi MS:n ja bensanpaineen säätimen alipaineet, ja todettu ettei ne ollut syynä.

Tarkoitus olis siis saada karsittua kaikki ylimääräinen ap-letkusto pois, vähentäis vikojen mahdollisuutta ja tätä kautta helpottais vikojen löytymistä. Ja tokihan se aina auttaa kaikessa jos on edes joku aavistus siitä mihin mikäkin liittyy..

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen, se anturi on hajonnut, toinen letkulähtö katkesi ja hätäratkaisuna letkut vain yhdistettiin. Ihan sitä pähkin että antaako olla tuommosena vai pitäiskö/voisko sen jättää kokonaan pois, laittais letkun pelkästään virranjakajan ap-kellolle.

Myös ne jarrutehostimen takana olevat letkut pitäis käydä samalla ajatuksella läpi, siinä taitaa olla 7 lähtöä, economy (ainoa jonka letkun varmuudella tiedän), 2 kpl laatikolle lähteviä, ainakin yks(?) ilmastoinnin säätöön ja sitten ne muutamat muut.

Ja jos joku sillä periaatteella osais paremmin sanoa, kone m102.982, laatikko 722.408, tekniikka -86 mallin 230E.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jotain tolkkua saanutkin, löyty ap-vuotopaikkakin suht helposti.. =)

Mutta jännä pieni kysymys: Miten tämän osan pitäisi toimia? Purkuautosta löytyi kaks tällästä joutilaana, molemmissa sama numero, mutta toimivat eri tavalla: Molemmat toki takaisku venttiileitä, kumpikin siinä pitää, mutta toinen kestää imua ad infinitum ja toinen taas toppaa parin sekunnin jälkeen. Eli toinen siis vetää läpi kokonaan, toinen sulkeutuu ennenkuin alipaine putoaa nollaan (ymmärsikö kukaan? :shock: )

Kuva

Osanumero on 126 800 00 78, sijaitsee jarrutehostimen takana olevassa telineessä, näitähän on useita.

Oli tuo alkuperäinen murtunu juuresta ja vuoti, siitä lähti kaks musta/harmaata letkua, toinen meni aiemmassa viestissä olleen mötikän kautta laatikolle (Eli lie siis E/S nappulan ohjaus), toinen katosi jonnekin rintapellin uumeniin johtojen kera. Onkohan väliä kumman laittaa?

EDIT:

selvis se lämpöanturi/säädin/mikälie alipaine hässäkkä, se päästää läpi lämpimänä, eli saa toistaiseksi olla suoraan yhdistettynä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”