300e m103 lämpimänä käyntihäiriö PÄIVITYSTÄ sitkeä vika..

Katso myös W201.
kakskuuskymppi
Viestit: 32
Liittynyt: 03.10.2012 22:50

300e m103 lämpimänä käyntihäiriö PÄIVITYSTÄ sitkeä vika..

Viesti Kirjoittaja kakskuuskymppi »

ostin 300e mersun vuojelta -89 eli kappeekantinen m103 kone. ongelma on seuraava eli kylmänä pelaa hyvin mutta kun kone lämpeää niin tyhjäkäynnillä rötää ja alakierroksilla pätkii, ajossa vähän nykii. yläkierroksilla laulaa hyvin ja vetää kunnolla.

lämpimällä koneella käyntiin lähteminenki on vaikeaa eli sahauttaa ja saattaa käynnistyä mutta sammuu heti ja joutuu kaasulla pelaamaan että pysyy käynnissä.
liittyyköhän vika korkeisiin lämpöihin eli lämmöt kokoajan n. viisarin verran vajaa 100c. edellisessä ol kokoajan 80c ajossa lämmöt.

Vaihdettuja osia; tulpat, tulpanjohot, virranjakajan kansi, puola, yj relettä kokeiltu monia, pensapumput ja pensapumpun rele..
voisiko vika olla lämpötila-anturissa tai suuttimissa vai missä lie? :?:
Viimeksi muokannut kakskuuskymppi, 09.5.2013 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Onkos sulla yleismittaria josta löytyy pulssisuhteen mittaus?
"diagnoosipistokkeen" 1 ja 3 navasta saa lambdan näkemän seoksen mitattua.
kakskuuskymppi
Viestit: 32
Liittynyt: 03.10.2012 22:50

Viesti Kirjoittaja kakskuuskymppi »

Löytyy vaan tuommonen fluken perus yleismittari, mistä tietää pystyykö sillä mittaamaan? Ihan uusi asia :lol:
Nyt vaan tänne heittämään arvauksia, pääsen auton kimppuun vasta loppuviikosta
Avatar
aniemiko
Viestit: 373
Liittynyt: 07.1.2011 18:47
Paikkakunta: pornainen

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

mites virranjakajan pyörijä? Onko sulanut? Kaverilla oikkuili samaan tyyliin ja oli jakajan pyörijä entinen.
C124 24v DT -89
S210 24v TDT -99
C123 230 -85
C124 ? -92
Mesen Coupeklubi
kakskuuskymppi
Viestit: 32
Liittynyt: 03.10.2012 22:50

Viesti Kirjoittaja kakskuuskymppi »

Ei oo pyörijässä vikaa.. ja eikai katittomassa vehkeessä lamdaakaan oo?mikä on kannen puolivälissä oleva vähän siellä ilmanputsarin kopan alla piilossaoleva liitin? Se oli irti muttei vaikuttanut mihinkään vaikka kiinnilaitoin. Ideoita mitä osia alan vaihtamaan koska toinen samanlainen on osina joka pyörii hyvin.
jas62mb
Viestit: 7
Liittynyt: 04.5.2013 20:52
Paikkakunta: Kellokoski

Re: 300e m103 lämpimänä käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jas62mb »

Moi,
Just liityin uutena tänne mese.fiin, kun mulla myös trabelia omani kans.
Mulla siis vanha isältäni peritty v.87 "190" / W201 bensavehe. Ekan talven
toi palveli moitteemasti, mut nyt menneenä oli jatkuvaa käyntihäiriöö eli ihan kuin kaasu hirttäis kii tai automaattiryyppy olis jatkuvasti päällä vaikka kone on lämmin...tosi inhottavaa ajella siis hitaassa jonos ja liikennevalois...hirveet kierrokset jatkuvasti...ja töks,töks...aina parikolme kaasuunpainnallusta vasta ennen kuin käynti tasaantu joutukäynnille. Epäilinkin kaasuvaijerin toimivuutta ja sen takertelua. En oo mikään remontti-reiska näissä autohommis ja varsinkaan muita neuvomaan, mutta naapurin vinkistä kävin kaikki ns.alipaineletkut mitä siin kaasarin ja venttiilikopan ympärilla lie...ja varsinkin ne sähköjohdot/liittimet..hapettumat putsasin ja kontakti/multisprayta runsaasti ruuttasin...ja ihme ja kumma tapahtui...jo vain meseni käy nyt kuin singer ja toimii kuin enkeli...paitsi vinkkarit!?...palaillaan asiaan ja aiheeseen!
-JAS-
kakskuuskymppi
Viestit: 32
Liittynyt: 03.10.2012 22:50

Viesti Kirjoittaja kakskuuskymppi »

Juu huomenna aattelin purkaa ilmanputsarin kopan ja tutkia sieltä alta mitä se on syöny, vai onko mitään :roll:
edit. en aukonutkaan vielä muuta kun yhen tulpan käytin poikessa ja se oli valkoinen eli käy laihalla.. tulpan malli oli bosch hr9dc muistaakseni eli lämpöarvo heittää vähän..?

juu eli tulpat vaihettu oikeisiin, huomasin että yksi tulpanjohto erimallinen kuin muut.

tänään vaihettua; määräjakaja & kumikaukalo vanha kaukalo oli halki monesta kohti. yj rele, bp rele, ecu jos se on se heti akun takana vai onko se se taaempi?
alkaa usko loppua jos ei sitten virranjakajan kansi ole jo uutena paska nyt ainakin kun avasin sen niin se keskiosa oli "kulunut" siinä oli sellaista hilettä..

economy mittari heittää tyhjäkäynnillä n. 5mm tasaisesti sekunnin välein kierrokset ei niinkään

pitkä viesti koettakaa ottaa selvää apu tervetullutta :lol:
kakskuuskymppi
Viestit: 32
Liittynyt: 03.10.2012 22:50

Viesti Kirjoittaja kakskuuskymppi »

laitetaampa tämä tännekkin jos ois jollain ois tietoo..
videooo. ei kummonen mutta jotain saa irti, normaalisti economy humpaa enemmän..[youtube] http://www.youtube.com/watch?v=SzmZO6iG ... e=youtu.be[/youtube]

nyt alkaa luotto mennä mersuun..
tähän mennessä vaihdettuja osia.
-bensapumput
-bprele
-yjrele
-ilmansuodatin
-määräjakaja kaikkine palikoineen ehjästä autosta
-kaikki syttyosat (jakajan kansi, pyörijä, tulpat, niitten johot, puola)
-määräjakajan alle uusi kumikaukalo
-ecua koitettu ehjästä autosta
-tyhjäkäyntimoottori putsattu
-imuvuodot käyty läpi
-lämpötila anturi mitattu

rikastin seosta vähän siitä ilmanputsarin kopan läpi kuusiokolo avaimella, nyt lähtee hyvin käyntiin eikä meinaakkaan sammua, mutta economy viisari humpaa tasaisesti varmaan jo sentin sekunnin välein, ja nykii alakierroksilla tasakaasulla, sekä kun paikallaan kierrättää niin alakierroksilla röpeltää
kylmänä pelaa edelleen niinkuin enkeli...
onko hyötyä jos ostan lambda anturin ja lyön sen putken kylkeen? vai pitäisikö säätää eha? kummasta suurempi hyöty?
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Nappaas vaikka elektroniikka perästä poies ja kokeile mekaanisena, mitenkä silloin toimii. Helpompi alkaa haarukoimaan että missä vika piilee. Aavistelen imuvuotoa, huonoja suuttimia ja yhdistettynä huonoon tankin huohotukseen. Tietysti lämpöanturi kannattaa vielä mitata uusiksi, koska lukema maihin mitattaessa pitää kuitenkin tulla heti eikä viikon päästä, eli heikko maa saattaa kiusata kanssa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
kakskuuskymppi
Viestit: 32
Liittynyt: 03.10.2012 22:50

Viesti Kirjoittaja kakskuuskymppi »

käykös 260:sesta suuttimet? jos viikonloppuna vaihtelis, ja huomenna kokkeilen tuota elektroniikka juttua
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Suuttimet käy kyllä, noilla kun on ikäämyöten hieman tapana tehdä sitä että jäävät tiputtelemaan läpi joka taas tekee lämpimänä starttaamisesta hankalaa. Ruisku pitäisi jäädä perusmekaaniseksi jo pelkästään sillä että nyppää irti tyhjäkäyntisäätimen liittimen. Tai viimeistään siinä vaiheessa kun EHA:n nyppää perästä pois jää tuo mekaaniseksi.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
kakskuuskymppi
Viestit: 32
Liittynyt: 03.10.2012 22:50

Viesti Kirjoittaja kakskuuskymppi »

mekaanisena kävi ehkä himpun verran huonommin tai yhtä huonosti paha sanoa kun välillä käy paremmin ja välillä huonommin, voiko se kaasuvivustoon yhteydessä oleva motikka aiheuttaa tätä?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kakskuuskymppi kirjoitti:mekaanisena kävi ehkä himpun verran huonommin tai yhtä huonosti paha sanoa kun välillä käy paremmin ja välillä huonommin, voiko se kaasuvivustoon yhteydessä oleva motikka aiheuttaa tätä?
Onkos ecussa varmasti eloa ja kaikki moottorinohjauksen osat vastaavat autoa ja varusteita (moottori, laatikko, ilmastointi). Monesti on vaan tullu nähtyä koottuja teoksia ja omia patentteja.

Ääni omalle patentille joka estää toiminnan tai ettei ecu saa kuitenkaan virtasta tai toimi.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kakskuuskymppi kirjoitti:Löytyy vaan tuommonen fluken perus yleismittari, mistä tietää pystyykö sillä mittaamaan? Ihan uusi asia :lol:
Nyt vaan tänne heittämään arvauksia, pääsen auton kimppuun vasta loppuviikosta
Pulssisuhde on cycle duty tai Hz duty mittareissa. Voi mitata myös niin että mittaa akun jännitteen ja sit sieltä pistokkeesta jännitteen. Näitä verrataan sitten eli jos akussa olisi tasan 12v niin pistokkeen jännite jolla ei ole vikaa olisi 6v eli 50% pulssisuhde. Vika"koodit" menee 5% eroilla ja pitää saada se 50% suhde sekä niin että mosa käy ja ei käy mutta virta kytkettynä. Toivottavasti sai jotain selvää...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kakskuuskymppi kirjoitti:Ei oo pyörijässä vikaa.. ja eikai katittomassa vehkeessä lamdaakaan oo?mikä on kannen puolivälissä oleva vähän siellä ilmanputsarin kopan alla piilossaoleva liitin? Se oli irti muttei vaikuttanut mihinkään vaikka kiinnilaitoin. Ideoita mitä osia alan vaihtamaan koska toinen samanlainen on osina joka pyörii hyvin.
Jos on samanlainen kuin m102.962 keksinnössä niin ilmanputsarin reunassa oli tossa 4 pyttyisessä 2,0 litran tehopaketissa loveus josta mahtui pyörittämään tyhjäkäynnin säätöruuvia putsarin kopan ja venakopan välistä. Eli siinä on alla lattapäämeisellille messinkinen ruuvi pienessä alumiinirungossa jossa sisäänpäin pyörittämällä tyhjäkäynti laskee ja tietty toisinpäin nousee, Ruuvi/säätöventtiili oli lisäilmaluistin ja ilmanputsarikotelon välissä kulkevassa kumiputkessa noin keskellä.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Onkos sulla yleismittaria josta löytyy pulssisuhteen mittaus?
"diagnoosipistokkeen" 1 ja 3 navasta saa lambdan näkemän seoksen mitattua.
Mää vaan muistelen että olis ollu 2 ja 3 navat (?). Jos ei alkuun näytä mitään, niin mittarin johot ristiin.

Sekunnin välein humppaileva eco-mittari mielestäni kertoo että lambda tekee jotain, lambdakorjaus tekee noin sekunnin aaltoliikettä. Todennäköisesti lambda ei vaan pysty korjaamaan seosta riittävästi, tai siis EHA joka on itse aktuaattori seoksen sähköisessä säädössä. Perusseos on siis metässä ja siihen pitäs löytää syy.

Tai sitten ei, näin vaan äkkipäänä kuvittelisin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
kakskuuskymppi
Viestit: 32
Liittynyt: 03.10.2012 22:50

Viesti Kirjoittaja kakskuuskymppi »

ei oo lambdaa tässä autossa ja ecua testattu toimivasta autosta. pulssisuhde mittaus edessä siis :)
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Ei oo Lambdaa..? :? Kylläkai nuin "uudessa" on jo... Ootko kattonu pakoputkesta vaihelaatikon kohdilta, tai siis siitä kohtaa missä putki mahdollisesti yhdistyy yhdeksi..? :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
kakskuuskymppi
Viestit: 32
Liittynyt: 03.10.2012 22:50

Viesti Kirjoittaja kakskuuskymppi »

juu ei ole olen 100% varma asiasta. pulssisuhde mittauksen tulokset: virrat päällä antaa 70% ja käynnissä 49.9% tyhjäkäynnillä ja tasaisella 2500rpm antaa kanssa 49.9% eli lambdaa liimaamaan putkeen kempillä? :?
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Kyllähän tuo vähän nyt epäilyttä et olisko sieltä joku menny leipoon lambdan hukkaan putkesta... :? Katoppa löytyykö vänkärin jalkotilasta mattojen alta läpivienti kartaanitunneliin ja jostain lähistöltä irtonainen kolmen johdon nippu jossa kaks liitintä, yksittäisessä liittimessä pitäs olla vihreellä merkitty johto... Jos sen löydät sieltä nii lambda pitäs olla sillon putkessa... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
kakskuuskymppi
Viestit: 32
Liittynyt: 03.10.2012 22:50

Viesti Kirjoittaja kakskuuskymppi »

jep johot löytyy.. huomenna mätänettiin lambda hakemaan ja holkki sille se perus 18mm x1.5 varmaan käy :)
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Älä osta tarvike lambdaa, menee rahat hukkaan.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jos se signaalijohto on tulpattu, niin ei siellä anturia ole ollutkaan, johtosarja on vain sama kaikissa saman ikäisissä (?). Ainakin on sellainen tullut vastaan jossa johdot on vaan ei kattia tai lambdaa, koskaan ollutkaan ja liittimessä oli "plommi". Jos hormista löytyy katalysaattori, niin silloin tulisi olla lambdakin ja sille reikä. Vaikka johdot löytyykin, niin mitenkähän ecu sitä lambdaa ymmärtää, jos sitä ei siellä ole ollut koskaan. Veikkaanpa että se inputti ei silloin poksissa toimi, ts. turha työ ja osien hinta. Otas selevää ensin malliversiosta ja mitä tietoja ECU tarvitsee.

Yks konsti kokeiltavaks: Ota hikisillä käsillä kiinni ynnämerkitystä patterikengästä ja siitä vihreestä signaalijohtimesta auton kukkuessa. Pitäs kehon läpi antaa sopivan hitusen sähköä. Jos reagoi jotenkin, niin kai se ECU silloin signaalia lukee.

Luulenpa että vika on jossain ihan muualla, jos se on hiljattain ilmaantunut ja on aiemmin samalla kokoonpanolla toiminut.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

kakskuuskymppi kirjoitti:juu ei ole olen 100% varma asiasta. pulssisuhde mittauksen tulokset: virrat päällä antaa 70% ja käynnissä 49.9% tyhjäkäynnillä ja tasaisella 2500rpm antaa kanssa 49.9% eli lambdaa liimaamaan putkeen kempillä? :?
50% Oxygen sensor not at operating temperature, open circuit or defective.

Tiedä sitten, jos oikeesti on lambdaton versio, että ECU olisi tuota mieltä eli ei hienosäätäisi seosta...
204.201
EX 124.083
kakskuuskymppi
Viestit: 32
Liittynyt: 03.10.2012 22:50

Viesti Kirjoittaja kakskuuskymppi »

ecua on jo testattu katittomasta toimivasta autosta.

putki on niin sötöstelty että voisi ollakkin katti otett pois

ostin auton tälläisenä eli ei hiljalleen ilmaantunut.

tarvike lamda ostettu jos ei tällä toimi lähtee mersu kiertoon. ja jotain muuta tilalle.
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja janttu »

voi se motonetin lambdakin toimia päivän, ehkä.
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
kakskuuskymppi
Viestit: 32
Liittynyt: 03.10.2012 22:50

Viesti Kirjoittaja kakskuuskymppi »

Sekkii olis jo paljo tietäspähän vian
Avatar
puuhapena
Viestit: 680
Liittynyt: 25.7.2006 20:47
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Selviskö tää vika ollenkaan?
Itellä alkoi just tyhjäkäynti ontuu lämpösenä, pari päivää jakajanosien (Bosch) uusimisen jälkeen.
Käy kuin kello kylmänä mut lämpimänä alkaa kierrokset putoon, muutaman sekunnin käy nätisti ja taas alkaa ontumaan.. Ei sammu ja kaasuun tottelee hyvin. Ideoita?
Oi mikä ihana mies. Naisten ja eläinten ystävä ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kannattaa ottaa putsarikattila pois ja avata tyhjäkäynniltä kaasua niin hiljaa kun osaa. Samalla kattelee miten määränjakajan ilmaläppä liikkuu, siinä ei saa olla "takkuamista". Läpällä on asentoanturi siinä akselillaan määränjakajan etupuolella, liitin kiinni mitaten ylimmän ja keskimmäisen pinnin välistä tulisi löytyä aikas tasan 0,7V jännite tyhjäkäynnillä. Anturin asentoa säätämällä pitäsi löytyä. M102 nelosessa anturi ei vaikuta tyhjäkäynninohjaukseen, mutta M103 kuutosessa vaikuttaa. Anturi on hiilikalvopotentiometri, vastusarvossa ei sovi olla yhtään katkoksia liikematkalla, varsinkaan tyhjäkäyntialueella.

Niinjuu, jakajan/piuhojen/tulppin suhteen kranttuja koneita, kaik pitää olla just. Vaiha vanhat hatut ynnä ropelit ja kokeile, on niissä uusissakin susia, varsinkin tarvikeosissa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
puuhapena
Viestit: 680
Liittynyt: 25.7.2006 20:47
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Kiitti vinkistä.
Kansi ja pyörijä on siis uudet Boschit, vanhasta 2000km ajetusta Bremistä on keskihiili pois, kulunut pois tai irtos irroittaessa. Ei hyödytä kokeilla sillä.

Taitaa mennä halvalla myyntiin koko härveli, huonolla selällä ja tyhjällä lompakolla on huono harrastaa vanhoja autoja.. :?
Oi mikä ihana mies. Naisten ja eläinten ystävä ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”