M102 KE-Jetronikin kanssa värkkäilyä ja kysymyksiä

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
PTu
Viestit: 25
Liittynyt: 19.10.2010 18:58

M102 KE-Jetronikin kanssa värkkäilyä ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja PTu »

Moro,
Pari vuotta mekaanisessa tilassa huonohkosti toimineesta KE-jetronikista kärsineenä päätin nyt alkaa tutkimaan mitä kaikkea vikaa tuosta löytyy. Autohan on 230TE vm.88.

Ostettaessahan tuosta oli lambda anturin johdot otettu irti, joka ilmeisesti aiheuttaa automaattisesti ruiskun siirtymisen mekaaniseen tilaan :?: Joskus aiemmin kokeilin kytkeä nuo johdot, mutta moottorin toiminta meni aikalailla sekaisin, enkä jaksanut silloin perrehtyä asiaan enemmän, koska auto kuitenkin toimi kohtalaisesti, meni päästöistä juuri ja juuri läpi, eikä kulutuskaan kovin paljon päälle kymmenen litran sadalla ollut.

Männä viikolla asensin tuohon vakionopeussäätimen, jonka jälkeen siihen ilmaantui erikoinen käyntihäiriö, eli kiihdyttäessä hieman röpötti, eikä meinannut ottaa ajossa kierroksia muuta kuin kaasua pumppaamalla.

Tästä sisuuntuneena ajattelin ruveta perehtymään laitteen sielunelämään hieman tarkemmin. Tuolle vakkarin asennuksen yhteydessä ilmaantuneelle käyntihäiriölle löytyikin ilmeisesti syy heti ilmanputsarikotelon irroituksen jälkeen. imusarjassa olevasta kumitulpalla tulpatusta letkulähdöstä oli se kumitulppa ratkennut melkein irtipoikki ja letkukaran pää möllötti paljaana. (Toivon ainakin, että käyntihäiriö oli tuosta peräisin)

Ajattelin kuitenkin tutkia samalla, jos tuon saisi nyt toimimaan ihan oikein eli sähköisesti ohjatussa tilassa. Olen purkanut järjestelmää ja tähän mennessä olen käynyt läpi ruiskun johtosarjaa ja korjannut siitä huonoja liitoksia ja vaihtanut kivikovaksi kovettuneita johtoja uusiin.

Muita vikoja joita tähän mennessä löytynyt:

-Tyhjäkäynnnin säätömötikälle sekä menevä, että lähtevä letku hapristunut siten, että muutamia kohtia läpi asti halki. (uudet letkut tilattu + samalla kovettuneet ja vuotavat huohottimen letkutkin tilattu)

-Kaasuläppärungolle pensahöyryjen kierrätysventtiililtä tuleva letkuliitos melkein irtipoikki. (kaikki alipaineletkut ja kumiliitokset konetilassa vaihdettu uusiin)

-Määräjakan kumikaukalo hapristunut läpi asti halki (tilattu uusi)

-Ilmamäärämittarin potikassa hiilikalvo kulunut (tilattu uusi ebaystä, saa nähdä minkä laatuinen on parin kympin tarvikeosa)

-Ja vihdoin aletaan lähestyä itse viestin otsikon aihetta eli sitä kaasuläppärunkoa... Tänään mittasin tuota kaasuläpän asentoa tunnustelevaa kytkintä(kolmejohtoinen kytkin) ja huomasin, että kiinni asennossa kytkin kytkee hyvin ja varman oloisesti, mutta auki asennossa se ei aina yhdistänyt ja kaasuläppä piti läväyttää oikein reilusti täräyttämällä auki, että kontakti syntyi. Sitä kytkintähän ei ilmeisestikään saa sieltä irti irroittamatta kaasuläppää runkoineen imusarjan välistä. Löysäsin nuo kaasuläpään kiinnitysmutterit (4kpl), mutta läppärunko istuu paikallaan aika tolokun oloisesti. Onko tuo kenties alunperin jonkun liiman kanssa kasattu vai onko muuten vain noin tautisen tiukassa? Paikkakin on aika ahdas eikä osassa ole oikein mitään hyvää kohtaa, josta sitä saisi kammettua irti. Onko porukalla hyviä vinkkejä miten tuon saisi tuolta kohtuu nätisti irti?

Muutkin vinkit KE-jettiin liittyen ovat tervetulleita, joskin olenkin vanhoja aiheita aika ahkerasti selaillut ja sieltä paljon tietoa saanut ko. laitteiston sielunelämästä.
Edit: alla vielä kuva onkelmatapauksesta seekä ympyröitynä tuo tulpattu letkulähtö imusarjassa, mikähän tuon letkulähdön funktio on?
Kuva
Viimeksi muokannut PTu, 28.5.2014 19:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
PTu
Viestit: 25
Liittynyt: 19.10.2010 18:58

Viesti Kirjoittaja PTu »

Nonniin. Irtosihan se kaasuläppä kun rohkeasti tarjoili puukon kärkeä saumaan ja vasaraa perään :shock: Eipä ehkä mikään hienovarainen keino, mutta pikkuviilalla kun pyyhkäisi puukosta tulleet pikkukolhut tiivistepintojen reunasta pois, niin ei haittaa... Kaasuläpän kytkimenkin sain toimimaan pienellä säädöllä. Siinähän on väljät ne kiinnitysreijät, jotta asennon voi säätää oikeaksi. Samalla kyllä käytin sen irti ja kontakt kliineriä yritin suhuutella siitä akselin reijästä kytkimeen sisälle. Tuskimpa tuolla kyllä mitään merkitystä asiaan oli, mutta yhtä kaikki nyt se kytkee sekä täyskaasulla, että läppä kiinni.

Sitten uusi kyysymys aiheesta KE-jetronik. Olen haulla etsinyt viestejä ilmamäärämittarin potikan säädöstä ja olen varsin sotkeentunut ristiriitaisiin tunteisiin :? , koska jossain viesteissä neuvotaan säätämään potikka siten, että kahden navan välistä mitataan tyhjäkäynnillä jännitettä ja säädetään potikka siten, että näyttää 0,7v, jossain taas neuvotaan mittaamaan ampeereita ja potikan napojen määräkin on neuvojasta riippuen 2-3kpl. Onkohan tässä nyt mennyt jossain vaiheessa sekaisin jo potikka ja sähköhydraulinen paine-ero säädin (Onkos tuo nyt se EHA :?: ) EHA:lle menevää virtaa nimittäin on mittailtu useammassakin keskustelussa, mutta siitäkään en ole päässyt aivan täyteen varmuuteen, että mitä virtoja pitäisi näyttää milloinkin...

Eli jos joku voisi vielä vääntää rautalangasta, että miten tuo ilmamäärämittarin potikka säädetään? Mitä mitataan ja minkä napojen välistä (mulla siinä on ainakin kolme napaa). Ja tyhjäkäynnillä vai sammuksissa vai mitä häh?

Ja sitten toinen kysymys. Jos oletetaan, että järjestelmän kaikki osat ovat kunnossa ja toimivat oikein, niin voiko tuota EHA:lle menevää virtaa mittaamalla säätää jotenkin perusseoksen kohdilleen ja jos voi, niin miten?

Kiitos!

-PTu

Edit: Muutin otsikkoa vähän paremmin kuvaavaksi
PTu
Viestit: 25
Liittynyt: 19.10.2010 18:58

Viesti Kirjoittaja PTu »

http://mbworld.org/forums/e-class-w124/ ... nosis.html
http://www.landiss.com/mixture.htm
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=69135
http://www.sg-motorsports.com/AFS%20Pot%20write-up.htm

Yllä olevista linkeistä löytyykin aika lailla vastaukset aikaisemman viestini kysymyksiin. Lambda tuntuu myös olevan melekolailla mykkä tuossa omassa autossa. Myös se on nyt tilattu uusi. Saapa nähä tuleeko tuosta vielä kalua. Ilmavuotojen tukkimisen jälkeen kyllä toiminta jo parani huomattavasti eli tuo ekassa viestissä mainittu käyntihäiriö on poistunut ja muutenkin käynti on tasaisempaa ja vedot paremmat, kuin koskaan minun aikaan ko. autossa ja jos tuo olisi koko ajan toiminut noin hyvin kuin nyt, niin tuskin olisin jaksanut alkaa edes rassaamaan koko systeemiä, mutta yritetään nyt laittaa se ihan kunnolla kuntoon, kun kerran tuli aloitettua. Lambdaa ja ilmamäärämittarin potikkaa siis odotellaan ja sen jälkeen täytyy tehdä vielä testit tuon diaknostiikkapistokkeen kautta ja yrittää säätää myös seos kohdilleen pulssisuhteen avulla.

Edit: Ilmeisesti Lambdan johtojen irroittaminen ei kuitenkaan pudota koko systeemiä täysin mekaaniseen tilaan, koska tänään ajelin kokeeksi virta-
mittaus EHA:N (Electro Hydraulic Actuator :!: ) johdon välissä ja EHA:lle tuli ohjausvirtaa vaikka lampaadan johto olikin irroitettu. Ainakin Selvästi havaitsin -66mA moottorijarrutuksella ja kierrosluvun mukaan vaihtuvaa mA määrää täyskaasukiihdytyksessä.
noonakki
Viestit: 721
Liittynyt: 24.10.2010 17:53
Paikkakunta: perse

Viesti Kirjoittaja noonakki »

ilmamäärämittarin mittaus tapahtuu ylemmästä ja keskimmäisestä navasta ja voltteihin 0.7v pitäisi saada.
PTu
Viestit: 25
Liittynyt: 19.10.2010 18:58

Viesti Kirjoittaja PTu »

Uusi lambda ja ilmamäärämittarin potikka on nyt vaihdettu ja säädetty. Ja seos on säädetty pulssisuhteen perusteella kohdilleen. Auto pelaa nyt erittäin hyvin. Myös huonolle kylmäkäynnistyvyydelle löytyi syy bensapumpun releestä. Kylmäkäynnistys suuttimelle ei siis tullut virtaa käynnistettäessä moottoria kylmänä.
Aluksi epäilin syyksi moottorin lämpöanturia. Mittasin anturin ja lukemat oli ok. No sitten aloin mittailemaan anturilta eculle meneviä johtoja, yhteyttä ei löydy,
-"Hahaa!! vika on löydetty"
Ja ei muuta kuin johtasarjaa avaamaan... No eipä löydy ainakaan moottorin päästä vioittuneen näköistä kohtaa. Sitten ECU:n pistoke hieman tarkempaan syyniin.
-"Hmm.. tässä on kyllä outo määrä pinnejä kytkentäkuvaan verrattuna"
Ja pienen pohdinnan jälkeen päätän kiinnittää ABS-boksin liittimen takaisin paikoilleen ja mitata sitä yhteyttä siihen oikeaan ECU:n liittimeen. Yhteys kunnossa, siis johtosarja takaisin kasaan.
Lopulta irroitin polttoainepumpun releen ja juotin siitä kaikki juotokset uusiksi (olivat kyllä ihan terveen näköisiä) ja tämän operaation jälkeen kylmäkäynnistyssuuttimelle alkoi tulla virtasta. Eli summa summarum, auto pelaa nyt kaikin puolin mainiosti ja kuskia hymyilyttää :lol:

-PTu
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Hepps!

Tänää huomasimme pari seikkaa w201 M102 miksi kylmänä huono käynti. Nimittäin! Polttoainepaineensäädin (Überdruckregler 0438161001) oli rikki. otettii Coupesta 300-24 0438161013 numerolla oleva irti, ja auto alko kehräämään taas täydellisesti!
Kuva

Lisäksi kummikaukalo ruiskun alla oli aika heikossa hapessa :lol: SIinä oli tuossa imusarjan kohalla kaksi 3cm viiltoa ja tuossa keskellä tosiaan tollanen perssilmä.
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sergey kirjoitti:Hepps!

Tänää huomasimme pari seikkaa w201 M102 miksi kylmänä huono käynti. Nimittäin! Polttoainepaineensäädin (Überdruckregler 0438161001) oli rikki. otettii Coupesta 300-24 0438161013 numerolla oleva irti, ja auto alko kehräämään taas täydellisesti!
Kuva

Lisäksi kummikaukalo ruiskun alla oli aika heikossa hapessa :lol: SIinä oli tuossa imusarjan kohalla kaksi 3cm viiltoa ja tuossa keskellä tosiaan tollanen perssilmä.
Kuva
Mikiskäs toi kaukalo on kumia? Eikös alumiini ois parempi.... Ainakin turbottamista ajatellen....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
PTu
Viestit: 25
Liittynyt: 19.10.2010 18:58

Viesti Kirjoittaja PTu »

Se on varmaan ollut halvempi valmistaa sarjatuotantona kumista kuin alumiinista. Aika yksinkertaisen muotoinen osahan tuo kaikenkaikkiaan olisi vaikka alumiinista koneistaa jos sellaiseen tarvetta olisi.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Joku ajatushan tossa kumin käytössä on, kyllä tommonen alumiinista tms. metallista valuna olis edullisempi kun toi kumimen
PTu
Viestit: 25
Liittynyt: 19.10.2010 18:58

Viesti Kirjoittaja PTu »

Joku ajatushan tossa kumin käytössä on, kyllä tommonen alumiinista tms. metallista valuna olis edullisempi kun toi kumimen
Niinpä tosiaan voi olla. Varsinkin kun tuo kehys jolla kumi kiinnitetään paikoilleen on kuitenkin kevytmetallivaluna valmistettu, niin ei se hinnasta voi olla kiinni :/ Oiskohan tuo sitten ihan vaan joustavuuden takia kumista. Eikös se ilmamäärämittari kuitenkin kiinnity joidenkin kumitattien päälle, vai muistanko ihan väärin.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Olikos niin ett värinöitä vaimentaa kun on kuminen tms. Jotkus sähkö kaasari foortit ei tykänny jos poisti kumi laipan imusarjan ja kaasarin välistä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”