w124 300D kone ylikuumenee?

Katso myös W201.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

siinä siis ihan orginal 80 termari
Alkuperäinen termari on 85, vapareissa.
potoxin auton mittarivika on tyypillinen, pomppii miten sattuu ja lyömällä rauhoittuu hetkeksi.
Niinhän me jokainen joskus :shock:
Antmano
Viestit: 11
Liittynyt: 01.12.2010 19:13

Viesti Kirjoittaja Antmano »

Tein remonttia ja irrotin mittariston. Ku pistin takasin pomppi lämpömittari oikeahkon 87 ja 110 väliä. Välistä nopeesti ja välistä hitaasti.

Vika näytti korjaantuvan ku rasvailin kontaktispraylla ne mittariston liittimet ja mittariston piirilevyn maadotuskiskot(on siinä keskimmäisen valkosen osan alanurkis. Mittariston takana).
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Ja höpöhöpö mersun omat jäähdytysnesteet. :lol:

Ihan tavan autoja nämä on siinä missä muutkin, ei sinne mitään Special Mercedes-litkua tarvitse kaataa joka tilanteessa. :wink: Mulla taitaa olla HD Zeroa tai Korrekkia tää nykynen satsi, en jaksa tarkkaan muistaa. :roll:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

kokeneemmat kommentoi kirjoitti:Ja höpöhöpö mersun omat jäähdytysnesteet. :lol:

Ihan tavan autoja nämä on siinä missä muutkin, ei sinne mitään Special Mercedes-litkua tarvitse kaataa joka tilanteessa. :wink: Mulla taitaa olla HD Zeroa tai Korrekkia tää nykynen satsi, en jaksa tarkkaan muistaa. :roll:
No näinpä minäkin päättelin. Tuntuivat vaan siellä jenkeissä tietävän.
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Avatar
t.eskola
Viestit: 183
Liittynyt: 05.1.2011 21:41

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Laitetaanhan lusikka taas tähä soppaan. Eli auto 300dt sedan ja mittari näyttää tasan 100 maantieajossa. Talvella vaihdoin 50/50 nesteet ja motonetistä ostetun 80ast termarin. Onkos tää huono vai hjyvä termari? Kun isot pojat sannoo ettei huonolla toimi.

Hauskinta tässä episoidissa on se, että mittari näytti talvella n.90ast ja syylärin edessä oli paffi. Heti kun paffin otti pois alko mittari keikkua tuosa 100ast korvilla. Tästä äkkipikainen vetää johtopäätöksen, että termari aukesi enemmän, kun paffi oli blokkaamassa syyläriä.

Vanha termari oli 85ast ja silläkin lämmöt pyöri 90ast huitteilla, tosin oli taas niin murha talvi, että autotkin tykkäs jäähtyy. Jos jaksan niin vaihdan tuon vanhan termarin takaisin ja koitan mitä tapahtuu. Ei meinaan oikeen voi hyväksyä, että kylmemmällä termarilla moottori käy kuumempana.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Kiva kuulla, että muillakin on ongelmia, eikä vaan mulla :)

Tuuttasin 80 asteisen termarin koneeseen ja pikaisen koeajon jälkeen koneen lämmöt noin 95 satkun vauhdissa. Jos tota autoa polkee niin nouseehan ne sataseen ja karvan ylikin. Nätillä 80km/h köröttelyllä lämmöt 90 tai vähän alle.

On toi ihme peli..

En tiedä oliko hävittänyt nyt nestettä, kun katsoin merkkiviivaa (ite tussilla piirtämää!) niin oli ehkä yhden millimetrin alempana nestepinta... saatto tosin johtua auton asennostakin... Ajettu joku 600km edellisestä tarkastuksesta.

On tää kumma.

Soittelin kaverillekkin paniikissa, että nyt lentää vittu männät koneesta kun en laittanut koneen pohjapanssaria testilenkille... noooh, keskipohjapanssari siellä sitten raapi ajoviimasta asfalttia. Jepjep :D tekevälle sattuu.

Ja edelliseen viestiin: motonetin osat on pashgaa.

Kannattaa hakea termostaatti veholta, tai tilata KL:ltä. Nimim. kokemusta on.
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tiedä oliko hävittänyt nyt nestettä, kun katsoin merkkiviivaa (ite tussilla piirtämää!) niin oli ehkä yhden millimetrin alempana nestepinta... saatto tosin johtua auton asennostakin... Ajettu joku 600km edellisestä tarkastuksesta.
Muista tehdä viiva ohutkärkisellä tussilla ja tarkastaa taso sadan kilometrin välein, työntömitta on hyvä apu kymmenesosamillejä mitattaessa :ope: :ope: :ope:
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Ei nyt tarvi vittuilla kuitenkaan, kun vähän kiinnostaa et onko omassa autossa sitä vikaa.

Mutta, ei auta kun ajaa ja katsoa. Tämän topicin voi vaikka puolestani poistaa.
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

ettei sulla nyt olis mittarin päässä sitä vikaa.. kun sehän syöttää virtaa lämpöanturille ja se anturi sitte maadottaa sitä mittaria sen lämpötilan mukaisesti. jos se anturi näyttää oikeita arvoja lämpötilan mukaan niin sitte vois epäillä mittaristoa
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Mittarin näyttäessä 100 on ylävesiletkusta mitattuna termoparillä nesteen lämpö 96-98.
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
raaka-roki
Viestit: 109
Liittynyt: 25.10.2010 19:03
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja raaka-roki »

Mietitääs vähän...
Olet tähän mennessä vaihtanut kaikki jäähdytykseen vaikuttavat komponentit, eikä auta! (paisarin korkki oli vaihtolistalla, onko vaihdettu?)

Näin ollen kääntyisin jo aikaisemmin mainittuihin tukkeutuneeseen pakoputkeen ja ruiskutuksen ajoituksen suuntaan!

Ajotyylisi vaikuttaa kuitenkin olevan terveen reipas, joten voitais olettaa pakoputken tukkeentumisen johtuvan joistakin muista tekijöistä.

Vaikka mynämäen pumppumestarit osaa asiansa, on siellä silti voinut käydä kämmi ajoituksessa! Ihmisiä nekin on!

Ja mitä tulee tuohon TIILERIN sarkastiseen kommenttiin; Tarkoittaa härmäksi, että nestepuolella ei todellakaan ole mitään ongelmaa, jos 500km ajon jälkeen nestepinta muuttuu millin. Vai mikä se matka ny oli? :oops:

EIKÄ HETI VEDETÄ HERNETTÄ NENÄÄN SIELLÄ! Täällä kuitenkin jotkut uhraavat vähää vapaa- aikaansa yrittäessään auttaa! :wink:
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Jeps.

80 termari tuntu tiputtavan lämpöjä ainakin maantiellä jonkun verran (nyt pidemmällä testauksella), joten toistaiseksi tuntuu auto pelaavan, vaikka neula seilaakin vielä tota 85-95 väliä.
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Avatar
t.eskola
Viestit: 183
Liittynyt: 05.1.2011 21:41

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Tälläset tiedot bongasin korjausoppaasta:

termari aukee:

bensa 87as
diesel 85ast
turbodiesel 80

täysi avautuma:

bensa 102ast
diesel 100ast
turbodiesel 94ast

Tuosta voisi päätellä, että nämä koneet on suunniteltu käymään suht kuumana. Samaa tukee tuo tekniikka asiantuntijan lausunto:

"....Punainenhan alkaa vasta 120 asteen kohdalta. Ja niinkuin aiemmin kirjoitin, niin lisäjäähdytystuuletinkin alkaa pyörimään tosissaan vasta kun viisari on tuon sadan asteen viivan yläpuolella, eli noin 103 asteessa.

On täysin normaalia että viisari on tuon sadan asteen viivan paikkeilla, mutta jos viisari vaeltaa voimakkaasti edestakaisin ylös alas, on syytä tarkastaa onko kansitiivisteessä ongelmaa. Senhän saa helposti esiin kun korkin paikalle laitetaan painemittari.
"

Eli 300deessä termari aukeaa täysin vasta 100ast ja visko alkaa pyöriä 103 ast. Tästä voisi päätellä, että 100ast lukemat on varsin normaaleja OM603 moottorissa.

Eli sen kummempaa ongelmaa ei luulisi olevan jos toimiva mittari ei vaella, nestettä ei katoa (moottorin sisään) eikä paisariin tule ylimääräistä painetta. Viime kesän helteitä odotellessa :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei nyt tarvi vittuilla kuitenkaan, kun vähän kiinnostaa et onko omassa autossa sitä vikaa.
Ohoh.
Ei nyt tarvi suuttua kuitenkaan jos millinmittaamista kommentoidaan, on tässä parhaamme yritetty auttaa ja yritetään edelleen kunhan mieleen tulee jotain mahdollisuuksia tätä lukiessa :wink:

Kyllä meidän 300D:ssä pysyy lämmöt 85-90 asteessa vaikka ottaa perätysten useita pitempiä vetoja (viitosella 60-120 km/h) kaasu pohjassa, kokeilin eräänä aamuna työmatkalla.
Sitä en ole testannut nouseeko miten jos heti rankemman rasituksen jälkeen pysähtyy paikalleen.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Okei en ole enää vihanen kun näin nätisti pyydellään :)

Olen vaan ton kansivian kanssa melko "kuulolla", kun ei oikein muutakaan järkevää ajatusta kehkeydy.

Nyt taas ajeltu työmatkaa niin koneen lämmöt on pääsääntöisesti 90 kohdalla, risteyksiin pysähtyessä saattaapi nousta 95 kohdalle, mutta sitten taas laskee nopeuden kasvaessa ja tasaantuu... Ylämäissä yms. saattaa neula hieman kohota.

Ottaen huomioon,. että mittari näyttää noin 5'C liikaa, verrattuna termoparimittaukseen ylävesiletkusta, olen ihan tyytyväinen noihin lämpöihin...Ja ovat mielestäni nyt normaalit. Ihmeen paljon vaan vaikuttaa toi 80 termari, kun koneen lämmöt kuiteski tippu ajossa 10C (mittarin mukaan).

Kiitoksia kaikille avusta, seurailen kuitenkin mihin homma kehittyy.
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sellainen tuli mieleen että turbomallissa on pienempi vesipumpun hihnapyörä, sillä saisi pumpulle lisää kierroksia.
Sitähän en tiedä olisiko siitä apua tässä tapauksessa.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Pystyykö hihnapyörän vaihtamaan ilman että koko pumppu tarvii vaihtaa.. menee aika roplaamiseksi :)

Matka-ajossa lämmöt nyt 85-90, jonka jälkeen taajamassa nousee 95 ....

Kaipa tuo kunnossa on. Nestettä ei edelleenkään häviä...

Huohottaa öljyä jonkun verran, mutta saattaa johtua laihoista öljyistä (5W50)...Eikä varmaan liity tähän.
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

aihehan on vanha, mutta pakko kommentoida :lol:

hihnapyörä varmaan passaa....

kyseiset öljythän ovat kuumana paksummat, kuin esim. (5w)-40 :!:
® Mesen linttaklubi
johani
Viestit: 15
Liittynyt: 23.2.2011 4:48

Viesti Kirjoittaja johani »

Aihehan on vanha mutta vastaan kuitenii jos jollakin on samantapasia ongelmia jatkossa, ajamani -1992 vapaasti hengittävä om603 teki samaa 85c termarilla kesällä että lämmöt normiajossa 90 mittarissa ja loiva pitkä ylämäki niin 100c oli mäen päällä, ekakertaa huippuja testatessa 200km/h ku sai kelattua ja vilkasin mittariin niin koneeen lämpö 110 c siitä sitte moottorijarrulla hiljensin niin lämmöt laski 100 c. Noh, se millä ongelma poistu kokonaan oli, että laitoin puhtaat veet koneeseen, astianpesukone tabletti sekaan ja pari päivää ajelin, sitte huuhtelin (myös sisätilankenno) ja sanosinko tärkein tyhjensin (poistin sisukset) katalysaattori (joka ei ollu edes tukossa, mutta ahistamassa silti) edelleen saattaa kovassa kengityksessä nousta 100c muttei enää yli huippujakaan testatessa noussut ku 90 C ja talvella mittarin näyttäessä 85c sisään puhaltavan ilman lämpötila 77c kakkos puhaltimen nopeudella 😊 (ps:tämä pumppu on käynyt ppdllä)
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Niin, vaikka aihe on vanha, niin ehkä hyvää tietoa saa tarvitsevat kuitenkin.

Tämä Mersu on meillä nyt, on ollu tammikuusta -13 asti, lämppärin mittarissa vikaa...tai siis koko mittaristossa :lol:

Kone lämpiää just niinko 300D:n kuuluukin, luullakseni, nesteitä EI oo hävinny mihinkään, mitään kansipahviin viittaavaa vikaa EI ole ollut, kuluvia osia muutama vaihdettu, huollot tehty Lintosella ylivieskassa, eli öljyjen vaihdot, sellasten osien vaihdot mihkä tarvii muitakin työkaluja kun ne mitä on itellä, savuarvot on tiilerin toimesta rajoitettu ja tiileri on ne pariinkin kertaan leimalle ottanu, ja hyvin on kelvanneet lapulla olevat arvot.

Toki sitä savua tulee välillä paljon ja se on läpinäkymöttömän mustaa eli se on sitä VOIMAsavua :lol:

Tässä parinvuoden aikana EN ole huomannu että olis mitään Vikaa mersussa, tähänastisista mersuista on tämä yksilö just se mitän on haettukin, eli ei tarvii joka päivä olla tutkimassa ja ettimässä ihme vikoja, kun niitä yksinkertaisesti EI OLE ollut.

Kuluvista osista on vaihdettu alapallot, kaikki suotimet, jarrupalat ja 1kpl kuskinoven lukko, käytöstä on poistettu sähköiset etuikkunoiden nostajat ja tilalle laitettu veivit, syy moiseen oli yhden nostimen hammastuksen ja moottorin hajoaminen, eipä hajoa toiste :lol: Apparinpuoleinen on tallessa, jos joku tarvii.

Etupuskuri tuli vaihettua tavalliseen malliin, kun ei tuntunu löytyvän sitä ritilämallista mistään, edellinen kun oli pikkisen toisesta reunasta rikki, ja mun käsissä hajos lisää, syy hajoamiseen on madallusarja, se vaan otti kiinni joka käänteessä ja joka lumipaakkuun, no niin se tuppaa nykyinenkin ottamamaan aina välillä, mutta enskesän aikana poistuu sekin syy, ne jouset kun muuttuu ihan normi korkuisiksi, eipä tarvii enään katella ja ihmetellä voiko jonkun kanttarin yli ajaa tai miettiä mistä ajaa johonkin pihaan mihkä mennään kanttarin yli, nyt ottaa vetokoukku aina kiinni, vaikka sen kantin yli tulis mitenkä hiljaa tahansa.

Mittaristo tulee vaihtumaan ehjempään tässä ihan lähiaikoina ja parit muut kuluvat osat vaihtuu ennen tämänvuoden katsastusta.

Mersu on kyllä toiminut hienosti, yks pieni sähkövika selvis vahingossa, siihenkin tulee kesällä korjaus, sen kun ei haittaa kun ei kärriä ole perässä jokaviikko tai kuukaus, mutta muuten on saanu vaan ajella ja tankkailla.

Kiitos siitä kuuluu Andyxille :D
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Pitää oikein itekkin kommentoida :lol:
Mulla toi 200d eikun jäähtyy vaan.. ajossa laskee vain 40c jos pitää lämpöä hytissä :lol: termarihan on se 80c eli ei oikea vaan dt malli..

jos taas pitää hytin lämpötilaa alhaisempana, ei raktorin kone jäähdy niin sukkelaan, mutta esim. paikallaan ryskyttäessä, niin tippuu varmaan miinuksen puolellea :shock:

pitää nyt vaihtaa joku päivä se 85c termari..
Kesälläkin muuten ei ikinä ole vielä yli n. 82c menny lämmöt vaikka on ollu traikkuakin perässä..

vähän sapettaa jop, ettei ole edes vähän tukossa syyläri
:roll: :oops: :evil:
® Mesen linttaklubi
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Jos 200d ajossa kylmenee, ni ootko ihan varma että siellä letkussa on ylipäätään termaria :?: :?:

Kyllä ny 200:nenki ajossa lämpenee, ainakin sinne 7-80 asteeseen, ja ajossa rikkinäisellä termarilla jäähtyy sinne 50 asteeseen, vaikka lämmöt ois täysillä ja närhenmunat putsattuina, tietty voi se syylarikin tukossa olla, tai vesipumppu menossa...ai mut silloin se nostais lämpöjä nopiaan, ku vesi ei kiertäis juur ollenkaan.

Ootko se kiertopumpun kattonu että toimii :?: :?:

Mulla yks satalankku oli kylmä ajossakin, vika oli siinä kun se kiertopumppu oli tukossa, ei ollu ees pikkurillin kokoista reikää mistä vesi meni...sellanen 3 tulitikun kokoinen reikä siinä oli, ohitin se höskän, ja kas kumma, lämmintä alko tulemaan aikas nopiaan.

Mikä ois paras konsti putsata lämppärin kenno :?: :?: Siis nii ettei purkais kojetaulua...jotakin mömmöä sisuksiin ja vettä perään, sitte seuraavana päivänä huuhtelu, näin siis sisäpuolelta, mutta entäs se kennon päällinen :?: :?:

Siihenkö piti se kojetaulu purkaa että pääsee jotenkin sen putsaamaan...vai riittääkö että jostakin rakosesta sinne ilmaa nätisti paineella lykkää :?: :?:

Joku häiriö on jossakin kun välillä ei jaloille tuppaa tulemaan kunnolla ilmaa, tulee sellanen lehmän hönkäys, mutta kun ajanu jokusen kilsan ni yhtäkkiä alkaa jaloillekkin tulla.

Pitää jotenkin selvittää ne läppien ja muiden säätöjuttujen paikat ja liikkuuko ne ollenkaan, ja ettiä se ihme "haistelija" joka automaattisesti sitä lämmintä lykkää jos akkuna on auki, moista ominaisuutta oon muutaman kerran noitunu, lähinnä kesällä, kun tupannu tulemaan kuumaa jos akkuna on hetken ollu ajon aikana auki, vaikka säätimetki ollu kylmällä, no kylmällä ilmalla siitä ei toisaalta ole haittaa, mutta harmittaa vaan ku pää kylmänä ja jalat hikoilee, ja välillä taas ihan päinvastoin, ihanko joku läppä ois aavistuksen jotenkin jumissa....tai se lämppärin kenno ympäristöineen on vaan nii sontanen.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”