-92 300CE käy huonosti ja haisee bensa...

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

-92 300CE käy huonosti ja haisee bensa...

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

No niin kysytääs täältäkin. Eli aamuisin lähtee hyvin käyntiin, tosin vähän aikaa röpöttää ennen kuin kierrokset tasaantuu. Jos seisoo vaikka minuutin, ei meinaa lähteä käyntiin ilman että painaa kaasua. Kun lähtee käyntiin niin bensa haisee ja käy huonosti ikkänkuin kävisi vajailla. Kun nostaa kierroksia vähäksi aikaa käynti tasaantuu ja pysyy käynnissä. Vaihdoin tulpat, tulpanjohdot ja jakajan kannen. Putsasin tyhjäkäyntimoottorin ja irroitin määräjakajan kyljestä sen säätöpotikan. Hiilipinnat oli kuluneet niin että metallia näkyi vähän ilmeisesti juuri siinä tyhjäkäynnin kohdalla. Laitoin takaisin paikalleen ja säädin ohjeiden mukaan, oli tosin vaikea saada käymään kunnolla. Nyt siis pienen seisomisen jälkeen ei meinaa lähteä käyntiin ellei paina kaasua, ja bensa haisee. Vuotaako suuttimet/ryyppysuutin, vai johtuuko kaikki siitä kuluneesta potikasta? Seoksien säätö ei vaikuta asiaan, ja auto toimii muuten hyvin.

Onko kukaan tilaamassa sellaista potikkaa ebaysta, lähtisin mukaan tilaukseen. Ja mistä kaikki alipaineletkut yms hankitaan?
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Hiljaista pitelee tällä palstalla...
jalkapuoli
Viestit: 177
Liittynyt: 29.8.2011 1:03
Paikkakunta: etelä-savo

Viesti Kirjoittaja jalkapuoli »

kuulostaa vähän siltä että ruiskun sähköt ei pelaa..

ootko kokeillu ottaa tyhjäkäyntimoottorista piuhaa irti käynnissä, muuttuuko käynti? tai saman voi testata ottamalla yj-releen sulakkeen irti.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

jalkapuoli kirjoitti:kuulostaa vähän siltä että ruiskun sähköt ei pelaa..

ootko kokeillu ottaa tyhjäkäyntimoottorista piuhaa irti käynnissä, muuttuuko käynti? tai saman voi testata ottamalla yj-releen sulakkeen irti.
En ole kokeillut koska käynnissä ei ole vikaa kun saa käyntiin. Käynnistäminen on hankalaa pienen seisomisen jälkeen.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Vaikuttaisi vuotavilta suuttimilta, tihkuvat lepopaineella bensaa suoraan imusarjaan. Tietysti huonosti toimiva tankin huohotin edesauttaa asiaa, kerää painetta tankkiin ja lepopaine jää korkeammaksi kuin pitäisi.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja janttu »

oliko nuo seokset säädetty miten tarkasti?
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kokeiltu tankin korkki löysällä, ei vaikutusta. Seoksien säätö ei vaikuta asiaan.
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja janttu »

vuotavat suuttimet varmaan syy.
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

janttu kirjoitti:vuotavat suuttimet varmaan syy.
Saattaa olla joo, kun löytyy joku kenellä on sellainen paineen mittaus-sarja niin selviää.
Ihmeellistä tässä on se että aamulla lähtee hyvin käyntiin, mutta jos on sammuksissa minuutin niin ei lähde enää ilman että kaasua painaa. Voiko suutin/suuttimet vuotaa niin paljon että minuutissa valuu bensaa sylintereihin niin paljon että tukehtuu.
Ilman kaasun painamista käynnistyy ja sammuu monta kertaa ennen kuin pysyy käynnissä, ja silloinkin rynkyttää ja pysyy juuri ja juuri käynnissä. Jos ei koske kaasuun niin ainakin pari klme minuuttia menee ennen kuin rupeaa käymään tasaisesti.
Myös jos tulet vaikka motarilta liikennevaloihin, niin vähän aikaa käy hyvin ja pikkuhiljaa kierrokset laskee ja rupeaa käymään epätasaisesti. Ihan kuin saisi tyhjäkäynnilläkin liikaa koko ajan, ei se sammu mutta kierrokset menee alle 500rpm. Mulla on siinä potikassa hiilipinnat kuluneet metallille siitä tyhjäkäynnin kohdalta, sitäkin on yritetty säätää mutta sitä ohjearvoa 0,7v ei saa säädettyä. Olisiko vika kuitenkin siinä?!

Alan olla 100% varma että vika on siinä potikassa. Kun otin tänään sen irti että näin sen sarjanumeron, niin säädin sitä vielä uudelleen. Auto toimi vähän aikaa hyvin, lähti seisomisen jälkeen käyntiin ilman kaasua ja kävi vähän ajan päästä hyvin. Pikku ajelun jälkeen alkoi tehdä taas samaa, ei tosin niin pahana. Eli kyllä kaikki taitaa nyt kaatua siihen potikkaan. No se nähdään sitten kun saan jossain vaiheessa uuden paikalleen.
Vode
Viestit: 8
Liittynyt: 17.6.2014 20:44

Viesti Kirjoittaja Vode »

Heipähei uusi kirjoittelija tässä.
Olen samantapaista ongelmaa selvitellyt omassa 230CE:ssä. Epäilen vuotavia suuttimia. Olen huomannut, että pitkän ajon jälkeen kun yrittää lämpimänä käynnistää, saa joskus sahata tosi kauan tai ei lähde ollenkaan ennenkuin kylmenee, mutta jos suhauttaa tankin korkkia auki, niin käynnistyminen onnistuu tämän jälkeen.

Itsellä seuraavana tankin huohotuksen tutkinta ja jos ei auta niin suuttimet.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Vode kirjoitti:Heipähei uusi kirjoittelija tässä.
Olen samantapaista ongelmaa selvitellyt omassa 230CE:ssä. Epäilen vuotavia suuttimia. Olen huomannut, että pitkän ajon jälkeen kun yrittää lämpimänä käynnistää, saa joskus sahata tosi kauan tai ei lähde ollenkaan ennenkuin kylmenee, mutta jos suhauttaa tankin korkkia auki, niin käynnistyminen onnistuu tämän jälkeen.

Itsellä seuraavana tankin huohotuksen tutkinta ja jos ei auta niin suuttimet.
Järjestelmä paine mitataan siitä määränjakajan sulkuruuvin (näkyy selvästi) ja kylmäkäynnistys venttiilin välistä, eli se kylmäkäynnistyksen putki irti määrän jakajasta.. Ohjearvo tuolle mittaukselle pitäisi olla 5.25-5.60 bar. Tiiviys kun moottori lämmin järjestelmäpaineen saavuttamisen jälkeen, 10 min väh 2,7bar ja tuosta uusi mittaus 10 min väh 2,6 bar...

Suihkutus venttiilit avautumispaineet 3.0....4,1 bar . Tiiviys, 0,5 bar alle todellisen avautumispaineen, eli 1 tippa/15 s...
Kylmäkäynnistys suuttimen vuoto noin alle yksi tippa/min...

Tuollaisen ohjeen itse sain, en tosin kokeillut kun vika minulla onkin siinä potikassa.
Tährellinen
Viestit: 56
Liittynyt: 15.11.2010 21:38
Paikkakunta: JKLKHU

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Tuolla toisessa ketjussa kerroin oman m103:n käyntiongelmista, jotka on nyt korjattu. Huonoon käyntiin näytti olevan syy huonosti asentunut määränjakajan olla oleva kumikaukalo. Kone imi ilmaa imusarjan ja tuon lutteron välistä.
Siinä oli myös samaa vikaa, kuin sinun ilmamääränmittarin potikassa, mutta en ole varma onko se vika vai kuuluuko potikka olla sellainen, että metallia on näkyvissä tyhjäkäyntialueen kohdalla. No tuota en pysty nyt varmistamaan, että toimisiko auto tuolla potikalla, koska vaihdoin purkuautosta koko määränjakajan, jossa on toisenlainen potikka ja siinä hiilipinta on "ehjä".
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Tährellinen kirjoitti:Tuolla toisessa ketjussa kerroin oman m103:n käyntiongelmista, jotka on nyt korjattu. Huonoon käyntiin näytti olevan syy huonosti asentunut määränjakajan olla oleva kumikaukalo. Kone imi ilmaa imusarjan ja tuon lutteron välistä.
Siinä oli myös samaa vikaa, kuin sinun ilmamääränmittarin potikassa, mutta en ole varma onko se vika vai kuuluuko potikka olla sellainen, että metallia on näkyvissä tyhjäkäyntialueen kohdalla. No tuota en pysty nyt varmistamaan, että toimisiko auto tuolla potikalla, koska vaihdoin purkuautosta koko määränjakajan, jossa on toisenlainen potikka ja siinä hiilipinta on "ehjä".
Mulla se vika on siinä potikassa ja sehän varmistuu kohta kun uusi saapuu internetin ihmeellisestä maailmasta. Välillä käy tosi nätisti, välillä kun kaasuun koskee niin huutaa liikaa. Sitä potikkaa kun säätelee ja putsailee niin aina muuttuu käynti.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

jupasierra kirjoitti:
Tährellinen kirjoitti:Tuolla toisessa ketjussa kerroin oman m103:n käyntiongelmista, jotka on nyt korjattu. Huonoon käyntiin näytti olevan syy huonosti asentunut määränjakajan olla oleva kumikaukalo. Kone imi ilmaa imusarjan ja tuon lutteron välistä.
Siinä oli myös samaa vikaa, kuin sinun ilmamääränmittarin potikassa, mutta en ole varma onko se vika vai kuuluuko potikka olla sellainen, että metallia on näkyvissä tyhjäkäyntialueen kohdalla. No tuota en pysty nyt varmistamaan, että toimisiko auto tuolla potikalla, koska vaihdoin purkuautosta koko määränjakajan, jossa on toisenlainen potikka ja siinä hiilipinta on "ehjä".
Mulla se vika on siinä potikassa ja sehän varmistuu kohta kun uusi saapuu internetin ihmeellisestä maailmasta. Välillä käy tosi nätisti, välillä kun kaasuun koskee niin huutaa liikaa. Sitä potikkaa kun säätelee ja putsailee niin aina muuttuu käynti.
No niin. Nyt on vaihdettu seuraavat osat. Virranjakajan kansi ja pyörijä, tulpat+johdot, ruiskun säätöpotikka, Yj-rele. Pesty lisäilmaluistin kahteen kertaan, mitattu kaasuläpän potikka, säädelty seoksia. Aina vaan sama vika. Aamulla hyvin käyntiin, pienen seisomisen jälkeen ei meinaa lähteä ilman kaasun painamista, välillä tyhjäkäynti 1200rpm, välillä niin pieni että meinaa sammua, välillä toimii kun ei vikaa olisi ollut koskaan. Kun käy liian kovaa niin saa käymään hyvin kun käynnissä käyttää nopeasti virrat pois niin että auto ei sammu, tämän jälkeen käy loistavasti. Ta jos polkaisee kerran kaasun pohjaan rajoittimelle niin taas käy hyvin. Kun ottaa käynnissä lisäilmaluistimen liittimen irti, muuttuu käynti, sama juttu jos ottaa Yj-releen käynnissä irti. Eli ruiskun sähköt pelaa. Mulla alkaa kohta mennä HERMOT !!!!!!!!!!
JohnnyR
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2013 13:15
Paikkakunta: uusimaa

Samaa vikaa M103. Ke-jetti

Viesti Kirjoittaja JohnnyR »

Päätin sulta neuvoa kysyä näiden oireiden suhteen.

Tutkin ite jo tuon ruiskun toimintaa jonkun verran mutta ei ole korjailla koskaan tarvinnut. Oireilee niin että välillä käynnistyy kylmänä normaalisti, välillä ei vaikka sahaa akun tyhjäksi. Sammuilee risteyksiin ja valoihin, pitää kaasua liputella ja käyttää D:ltä vapaalla et pysyy käynnissä. Motarilla pelas hyvin (ostin auton torstaina). Sit ei pariin päivään käyntiin ollenkaan. Tänä aamuna lähti, nyt jäi työpaikan pihaan kun ei. Kaasupohjassa vähän yrittää.

Kiihdyttäessä kierrokset 5-6 tonnia tuntu ku ois ruiskut tai kipinä hävinny kokonaan, löysäsin kaasua niin taas kulki. Päästöt siinä on vituillaan, käy rikkaalla. Ostin jo virranjakajan osat ja tulpat sekä ilmansuodattimen. Pitää vielä bensansuodin hommata niin vaihdan nuo osat.

Auto siis 1991 w124 300 TE 4-matic. Lambda kai on muttei kattia, tuotu japanista. Oisko mitään vinkkiä mitä alkasin ekana epäilee olevan sökönä? Ei viitsisi ruiskun joka potikkaa yksitellen tilailla ja summassa vaihtaa.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Re: Samaa vikaa M103. Ke-jetti

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

JohnnyR kirjoitti:Päätin sulta neuvoa kysyä näiden oireiden suhteen.

Tutkin ite jo tuon ruiskun toimintaa jonkun verran mutta ei ole korjailla koskaan tarvinnut. Oireilee niin että välillä käynnistyy kylmänä normaalisti, välillä ei vaikka sahaa akun tyhjäksi. Sammuilee risteyksiin ja valoihin, pitää kaasua liputella ja käyttää D:ltä vapaalla et pysyy käynnissä. Motarilla pelas hyvin (ostin auton torstaina). Sit ei pariin päivään käyntiin ollenkaan. Tänä aamuna lähti, nyt jäi työpaikan pihaan kun ei. Kaasupohjassa vähän yrittää.

Kiihdyttäessä kierrokset 5-6 tonnia tuntu ku ois ruiskut tai kipinä hävinny kokonaan, löysäsin kaasua niin taas kulki. Päästöt siinä on vituillaan, käy rikkaalla. Ostin jo virranjakajan osat ja tulpat sekä ilmansuodattimen. Pitää vielä bensansuodin hommata niin vaihdan nuo osat.

Auto siis 1991 w124 300 TE 4-matic. Lambda kai on muttei kattia, tuotu japanista. Oisko mitään vinkkiä mitä alkasin ekana epäilee olevan sökönä? Ei viitsisi ruiskun joka potikkaa yksitellen tilailla ja summassa vaihtaa.
Itsellä ei ole autoa enää, kyllästyin etsimään vikaa ja myin pois. Nuo sun oireet voi johtua vaikka mistä, mulla hajosi kerran kampiakselin asentotunnistin ja ei lähtenyt käyntiin millään. Kylmänä lähti ja pelasi vähän aikaa, sitten kun sammui niin ei lähtenyt kuin kylmänä taas.
Ihan ensimmäiseksi säädätä ne seokset jossain paikassa missä ne osataan säätää kohdalleen, pelkkä korvakuulolla säätäminen ei auta.

Yksi mikä aiheuttaa tuollaisia on akun takana se kuuluisa yj-rele. Sellainen neliskulmainen kiiltävä rele jossa päällä yksi tai kaksi sulaketta. Sen kun ottaa auki ja käy kolvilla kaikki tinaukset läpi niin saattaa auttaa.
Toinen on monitoimirele, suorakaitteen muotoinen jossa teksti 6 zyl. Se ja auki ja tinailemaan.
Kaverilla oli sellaisia oireita että ei lähtenyt kaasua painamatta käyntiin ja ei kulkenut mihinkään, sillä oli eha hajalla. Eha on ruiskun takaosassa kahdella ruuvilla kiinni sellainen säädin mikä hoitaa bensan syöttöä. Musta sähköliitin menee siihen. Sitäkin voi säätää mutta vai ammattimies.

Sitten ruiskun etuosassa neljällä ruuvilla kiinni on säätöpotikka jossa on sisällä hiilipinnat. Jos ne hiilipinnat kuluu metallille käyntiongelmia on. Varsinkin juuri niin että ei pysy käynnissä.
Sitten tyhjäkäyntimoottori eli lisäilmaluisti. Se on imusarjan välissä sellainen sylinterin muotoinen pötkö joka on alipaineletkun välissä. Musta liiti menee siihenkin. Jos se on likainen ei tyhjäkäynti pelaa kunnolla. Se irti ja yöksi likoamaan löpöön tms. Tuossa nyt ensimmäiset joita kannattaa katsoa, lähde helpoimmasta liikkeelle. Mersuforrumilla on sellainen kaveri kun atlas, se tietää aika paljon noista ke-jet ruiskuista.

Virranjakajkan kansi ja pyörijäkin saattaa vaivata, mutta en oikein siihen usko. Se ke-jet on ongelmallinen joko toimii tai sitten ei. Kirjaudu käyttäjäksi sinne mersufoorumille ja kysy enemmän siltä kaverilta atlas.
JohnnyR
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2013 13:15
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja JohnnyR »

Jep kiitos vinkeistä. Tutkitaan ku jaksetaan.

Ei viitti heti luovuttaa ton kans, kyseessä kuitenki neliveto amg farmari.
JohnnyR
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2013 13:15
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja JohnnyR »

Kattelin noita edellisiä katsastuskortteja niin viimeksi kesäkuussa leimattu, päästöt hyvät, nyt viime kuussa päästöt kierroksilla kohdallaan, tyhjäkäynnillä noin 8 kertaset yli arvojen... Kai siellä joku paikka on hajonnut.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

JohnnyR kirjoitti:Kattelin noita edellisiä katsastuskortteja niin viimeksi kesäkuussa leimattu, päästöt hyvät, nyt viime kuussa päästöt kierroksilla kohdallaan, tyhjäkäynnillä noin 8 kertaset yli arvojen... Kai siellä joku paikka on hajonnut.
Mainitsit tuossa aiemmin että päästöt on pielessä, mistä tiedät onko joku ruuvaillut niitä? Jos joku on koskenyt seosruuviin niin takuulla on tyhjäkäynnillä seokset pielessä. Eli ihan ensiksi seoksien säätöön ja sitten kattelet muuta. Se hyytyminen kierroksilla ei johdu seoksien säädöstä, siihen vaikuttaa moni asia. Saattaa se eha temppuilla, lainaa joltain ehjää kokeillaksesi.
JohnnyR
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2013 13:15
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja JohnnyR »

Ostin tuon pirssin japanilaiselta +50v vanhalta ukkelita joka ilosena naureskeli vaan. Oli öljytki vaihtanut liikkeessä aina ja huollot. Tuskinpa se sitä on itte ruuvaillu. Mut tutkitaan. Kerron ku oon vaihdellu osia ja onko vaikutusta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”