Pumpusta kysymyksiä
Pumpusta kysymyksiä
Noniin, rupes alustan nivelien yms osien vaihto kyllästyttämään ja tulihan sieltä nyt suuri osa vaihdettuakin parin kuukauden aikana, niin seuraavaksi aloin miettimään auton kulkupuolta, eli pumpun ajoitusta/ruuvausta.
Tiedän että tästä samasta aiheesta on tehty ainakin 100eri kysymystä foorumilla, mutta silti jää vielä kysymyksiä..
Auto on vm.85 200D, ja minua mietityttää pumpun säädöissä nyt parikin asiaa.
-Miten 200D mallissa mahtuu ruuvaamaan pumpun takakannen irti kun siinä on ö-suodatin noin 1cm päässä?
-löysin netistä ainakin 100eri mielipidettä siitä, mikä ruuvi siellä kannen alla tekee mitäkin, eli mistä lisätään syöttöä ja mihin suuntaan sitä ruuvia kuuluu kääntää? Ilmeisesti jotain tapahtuu myös tyhjäkäynnille samalla, mutta mitä, ja mistä ruuvista sitä säädetään ja mihin suuntaan? Mieluiten kuvien kanssa ohjeet jos mahdollista
-mikä on ajoitusmerkki kampiakselin hihnapyörällä, onko se se pieni tappi vai peltilärpäke, en ole katsonut onko autossani edes jompaakumpaa/kumpaakaan enkä mene nyt vesisateeseen sitä tarkistamaankaan
-missä kaikkialla pumpussa kiertää moottoriöljy, ja mitkä ovat paikkoja josta se yleensä vuotaa, moottorin pumpun puoleinen kylki ihan öljyssä, valon kanssa näkee kuitenkin että kannentiivisteestä vuoto ei tule vaan siellä on kanteen asti kaikki ihan puhtaana eli vuoto on vasta kannentiivisteen jälkeen? Vuotokohta on leveähkö koska koko koneen kylki öljyssä.
-kuvitellaan että ruuvaisin pumpun 4kpl 13mm pultit kaikki irti, myöskin suihkuputket, jos haluaisin irrottaa koko pumpun. Pumppua käsittääkseni pyörittää jakoketju, onko pumpun päässä ratas suoraan ketjussa kiinni joka sitten tipahtaa jonnekin jakopäänkoteloinnin sisälle? Vai voiko pumpun huoletta irroittaa ilman että ketju tippuu koneen sisälle?
-kuinka paljon mitäkin ruuvia pumpusta kannattaisi ensi alkuun kääntää? K arvo on tällä hetkellä muistaakseni 0,67 ja max arvohan on kai 2joten varaa olisi säätää.
Varmaan oli vielä muitakin kysymyksiä mutta päivitän ne tänne sitten kun muistan, kiitos jo valmiiksi vastauksistanne!
Koittakaa sitten selittää koko homma rautalangasta vääntämällä, vaikka autoja paljon korjailenkin ihan työkseni niin näihin pumppuhommiin en ikinä ole koskenut
Tiedän että tästä samasta aiheesta on tehty ainakin 100eri kysymystä foorumilla, mutta silti jää vielä kysymyksiä..
Auto on vm.85 200D, ja minua mietityttää pumpun säädöissä nyt parikin asiaa.
-Miten 200D mallissa mahtuu ruuvaamaan pumpun takakannen irti kun siinä on ö-suodatin noin 1cm päässä?
-löysin netistä ainakin 100eri mielipidettä siitä, mikä ruuvi siellä kannen alla tekee mitäkin, eli mistä lisätään syöttöä ja mihin suuntaan sitä ruuvia kuuluu kääntää? Ilmeisesti jotain tapahtuu myös tyhjäkäynnille samalla, mutta mitä, ja mistä ruuvista sitä säädetään ja mihin suuntaan? Mieluiten kuvien kanssa ohjeet jos mahdollista
-mikä on ajoitusmerkki kampiakselin hihnapyörällä, onko se se pieni tappi vai peltilärpäke, en ole katsonut onko autossani edes jompaakumpaa/kumpaakaan enkä mene nyt vesisateeseen sitä tarkistamaankaan
-missä kaikkialla pumpussa kiertää moottoriöljy, ja mitkä ovat paikkoja josta se yleensä vuotaa, moottorin pumpun puoleinen kylki ihan öljyssä, valon kanssa näkee kuitenkin että kannentiivisteestä vuoto ei tule vaan siellä on kanteen asti kaikki ihan puhtaana eli vuoto on vasta kannentiivisteen jälkeen? Vuotokohta on leveähkö koska koko koneen kylki öljyssä.
-kuvitellaan että ruuvaisin pumpun 4kpl 13mm pultit kaikki irti, myöskin suihkuputket, jos haluaisin irrottaa koko pumpun. Pumppua käsittääkseni pyörittää jakoketju, onko pumpun päässä ratas suoraan ketjussa kiinni joka sitten tipahtaa jonnekin jakopäänkoteloinnin sisälle? Vai voiko pumpun huoletta irroittaa ilman että ketju tippuu koneen sisälle?
-kuinka paljon mitäkin ruuvia pumpusta kannattaisi ensi alkuun kääntää? K arvo on tällä hetkellä muistaakseni 0,67 ja max arvohan on kai 2joten varaa olisi säätää.
Varmaan oli vielä muitakin kysymyksiä mutta päivitän ne tänne sitten kun muistan, kiitos jo valmiiksi vastauksistanne!
Koittakaa sitten selittää koko homma rautalangasta vääntämällä, vaikka autoja paljon korjailenkin ihan työkseni niin näihin pumppuhommiin en ikinä ole koskenut
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Re: Pumpusta kysymyksiä
Yksi vaihtoehto on muuttaa sylinterien lukumäärää, jää paremmin tilaa.Sakari kirjoitti: -Miten 200D mallissa mahtuu ruuvaamaan pumpun takakannen irti kun siinä on ö-suodatin noin 1cm päässä?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Toinen on irroittaa se pumppu, ja toimittaa se ppd:lle ylivieskaan.
3:mas on viedä se mynädieselin vanhemman käsittelyyn........sen jälkeen ppd:lle säädettäväski...muuten ei mene savutestistä ihan heti läpi..kysykää vaikka tiileriltä
Itse veisin sen hotarille, lintoselle tai ppd:lle, ja maksaisin säätämisistä, saisin tietoa kui se säädetään...ja voisin tulla paremmalla mielellä pois sieltä...toki hotarin talleilla aivan sama juttu..ja kummassakin paikassa on kahvia tarjolla...voipi olla muutakin suuhunlaitettavaa..sitä ikinä tiedä
3:mas on viedä se mynädieselin vanhemman käsittelyyn........sen jälkeen ppd:lle säädettäväski...muuten ei mene savutestistä ihan heti läpi..kysykää vaikka tiileriltä
Itse veisin sen hotarille, lintoselle tai ppd:lle, ja maksaisin säätämisistä, saisin tietoa kui se säädetään...ja voisin tulla paremmalla mielellä pois sieltä...toki hotarin talleilla aivan sama juttu..ja kummassakin paikassa on kahvia tarjolla...voipi olla muutakin suuhunlaitettavaa..sitä ikinä tiedä
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Sen takia ajattelin kysellä foorumilta ensin jos joku kertoisi täällä vastauksia ettei tarvitsisi viedä esim mynään. Sinne olisi helpoin kyllä viedä, matkaa 20km.
Sitten siitä pumpun irrottelusta, onko se suoraan jakopään ketjussa kiinni vai millanen homma se oikein on irrottaa nimenomaan siitä jakopäästä?
Ja mitäs, kai se mynädieselissä luulis säätävän sen niin että menee päästöistä läpi jos sitä nimenomaan pyytää säätämään sen niin että menee päästöistä läpitte? Eihän siinä olisi mitään järkeä että veisi sen ensin mynään säädettäväksi ja sitten ppd:lle heti sen jälkeen...?
Kellään tietoa mitä SUUNNILLEEN maksaa pumpun säätö mynädieselissä? Irtopumppu, säädöt sillein että menee päästöistä läpi mutta saa tulla mustaa putkesta se ei haittaa. Onko se 100e vai 600e?
Tiedän että täällä foorumillakin on tietoa näistä jutuista, ja ihmettelenkin vastauksia joita täältä saa tähän ongelmaan, nämä foorumithan on juuri sitä varten ettei autoa tarvitse viedä ammattilaisen säätöön, tai ostaa isompimoottorista mersua jotta mahtuu säätämään pumppua paikallaan helpommin. Tottakai ymmärrän ettei itse säätämällä siitä saa millään niin hyvää kuin esim mynädieselin tekemä pumppu, mutta ei sen nyt vanhassa autossa tarvitsekaan olla ihan paras.
Sitten siitä pumpun irrottelusta, onko se suoraan jakopään ketjussa kiinni vai millanen homma se oikein on irrottaa nimenomaan siitä jakopäästä?
Ja mitäs, kai se mynädieselissä luulis säätävän sen niin että menee päästöistä läpi jos sitä nimenomaan pyytää säätämään sen niin että menee päästöistä läpitte? Eihän siinä olisi mitään järkeä että veisi sen ensin mynään säädettäväksi ja sitten ppd:lle heti sen jälkeen...?
Kellään tietoa mitä SUUNNILLEEN maksaa pumpun säätö mynädieselissä? Irtopumppu, säädöt sillein että menee päästöistä läpi mutta saa tulla mustaa putkesta se ei haittaa. Onko se 100e vai 600e?
Tiedän että täällä foorumillakin on tietoa näistä jutuista, ja ihmettelenkin vastauksia joita täältä saa tähän ongelmaan, nämä foorumithan on juuri sitä varten ettei autoa tarvitse viedä ammattilaisen säätöön, tai ostaa isompimoottorista mersua jotta mahtuu säätämään pumppua paikallaan helpommin. Tottakai ymmärrän ettei itse säätämällä siitä saa millään niin hyvää kuin esim mynädieselin tekemä pumppu, mutta ei sen nyt vanhassa autossa tarvitsekaan olla ihan paras.
Re: Pumpusta kysymyksiä
Kyllä se onnistuu, mutta ahdasta on. Yksi vaihtoehto on ottaa pumppu kokonaan irti, jolloin taas joutuu miettimään käyttäisikö sen kuitenkin ammattilaisen säädettävänä.-Miten 200D mallissa mahtuu ruuvaamaan pumpun takakannen irti kun siinä on ö-suodatin noin 1cm päässä?
Tämä on hyvä kuva:-löysin netistä ainakin 100eri mielipidettä siitä, mikä ruuvi siellä kannen alla tekee mitäkin, eli mistä lisätään syöttöä ja mihin suuntaan sitä ruuvia kuuluu kääntää? Ilmeisesti jotain tapahtuu myös tyhjäkäynnille samalla, mutta mitä, ja mistä ruuvista sitä säädetään ja mihin suuntaan? Mieluiten kuvien kanssa ohjeet jos mahdollista
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg
Kolmion mallinen lärpäke.-mikä on ajoitusmerkki kampiakselin hihnapyörällä, onko se se pieni tappi vai peltilärpäke, en ole katsonut onko autossani edes jompaakumpaa/kumpaakaan enkä mene nyt vesisateeseen sitä tarkistamaankaan
Eipä missään.-missä kaikkialla pumpussa kiertää moottoriöljy, ja mitkä ovat paikkoja josta se yleensä vuotaa, moottorin pumpun puoleinen kylki ihan öljyssä, valon kanssa näkee kuitenkin että kannentiivisteestä vuoto ei tule vaan siellä on kanteen asti kaikki ihan puhtaana eli vuoto on vasta kannentiivisteen jälkeen? Vuotokohta on leveähkö koska koko koneen kylki öljyssä.
Pitää irrottaa myös kiristin ja osata ajoittaa pumppu ja olla työkalut siihen käytettävissä.-kuvitellaan että ruuvaisin pumpun 4kpl 13mm pultit kaikki irti, myöskin suihkuputket, jos haluaisin irrottaa koko pumpun. Pumppua käsittääkseni pyörittää jakoketju, onko pumpun päässä ratas suoraan ketjussa kiinni joka sitten tipahtaa jonnekin jakopäänkoteloinnin sisälle? Vai voiko pumpun huoletta irroittaa ilman että ketju tippuu koneen sisälle?
-kuinka paljon mitäkin ruuvia pumpusta kannattaisi ensi alkuun kääntää? K arvo on tällä hetkellä muistaakseni 0,67 ja max arvohan on kai 2joten varaa olisi säätää.
Maksimi on 2,5. Käännä pari kierrosta ? Kolme ? Saa sen pakokaasulapun kuitenkin otettua.
wiimax.fi
Pumppua saat säädettyä, kun irroitat öljynsuodatinjalan. Itse säädöistä on nimimerkki "Veskola" koonnut hienon topikin mersuforumin puolelle.
Perusidea on, että syöttöä kun lisää, niin pitää tyhjäkäyntiruuvia kääntää vastaavasti pienemmälle. Ja sitten myös säätää kaasuvivustoa, kun monesti alkaa kantamaan.
Pumpun irroittaaksesi pitää ensin irroittaa alipainepumppu, joka sijaitsee moottorin etupuolella syöttöpumpun kohdalla. AP-pumpun alta löytyy syöttöpumpun käyttöratas joka irtoaa keskipultista. Muistaakseni tässä on sitten vasenkätinen kierre
Keskipultin kun irroittaa, käyttöratas jää nokkaketjun varaan joten jaon sekoamisesta/ketjun karkaamisesta ei ole pelkoa.
Sitten vain pumpun kiinnitysruuvit+ suutinputket irti ja pumppu on kädessä.
P.S. yleinen syy öljyvuotoon noilla main on syöttöpumpun tiiviste lohkoon
Perusidea on, että syöttöä kun lisää, niin pitää tyhjäkäyntiruuvia kääntää vastaavasti pienemmälle. Ja sitten myös säätää kaasuvivustoa, kun monesti alkaa kantamaan.
Pumpun irroittaaksesi pitää ensin irroittaa alipainepumppu, joka sijaitsee moottorin etupuolella syöttöpumpun kohdalla. AP-pumpun alta löytyy syöttöpumpun käyttöratas joka irtoaa keskipultista. Muistaakseni tässä on sitten vasenkätinen kierre
Keskipultin kun irroittaa, käyttöratas jää nokkaketjun varaan joten jaon sekoamisesta/ketjun karkaamisesta ei ole pelkoa.
Sitten vain pumpun kiinnitysruuvit+ suutinputket irti ja pumppu on kädessä.
P.S. yleinen syy öljyvuotoon noilla main on syöttöpumpun tiiviste lohkoon
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Kiiitos todella paljon vastauksista! Itsekin epäilin vuotokohdaksi tuota pumpun ja lohkon välistä tiivistettä, sinne ei vaan näe oikein mitenkään, mutta vuotokohta on kyllä juurikin siinä.. Eli kaikkein järkevintä olisikin varmasti siis irroittaa koko pumppu koska se tiiviste pitäisi uusia sieltä välistä kuitenkin.
Saa nähdä koska alan remonttia tekemään, töissä tuota ei oikein kerkeä tekemään ainakaan.
Kumpi tapa nyt siis on oikea tapa pumpun irrotuksessa? Toinen sanoi että irrottaa alipainepumpun ja sitä kautta rattaan yms ja toinen neuvoi että pitää kiristimet yms purkaa myös lisäksi? Vai voiko tehdä kumminpäin vaan?
Tai sitten teen niin että irrotan sen ö suodatin jalan ja sitten ruuvailen pumppua vähän ja jätän sen öljyvuodon myöhemmälle korjattavaksi, tosi sottaisen näköinen se öljyvuoto, mutta todellisuudessa öljynkulutus on noin 2l/10tkm eli mielestäni ihan siedettävä kuitenkin.
2l/10tkm on ihan ok öljynkulutus yli 500 ajetussa, töissä oli vähän aikaa sitten yksi 2-3 vuotta vanha, about 100tkm ajettu auto jonka öljynkulutus 2,5l/1000km, ulkoisia vuotoja ei ollut, eli polttaa kaiken, missä kunnossa mahtaa olla katalysaattorit yms
Saa nähdä koska alan remonttia tekemään, töissä tuota ei oikein kerkeä tekemään ainakaan.
Kumpi tapa nyt siis on oikea tapa pumpun irrotuksessa? Toinen sanoi että irrottaa alipainepumpun ja sitä kautta rattaan yms ja toinen neuvoi että pitää kiristimet yms purkaa myös lisäksi? Vai voiko tehdä kumminpäin vaan?
Tai sitten teen niin että irrotan sen ö suodatin jalan ja sitten ruuvailen pumppua vähän ja jätän sen öljyvuodon myöhemmälle korjattavaksi, tosi sottaisen näköinen se öljyvuoto, mutta todellisuudessa öljynkulutus on noin 2l/10tkm eli mielestäni ihan siedettävä kuitenkin.
2l/10tkm on ihan ok öljynkulutus yli 500 ajetussa, töissä oli vähän aikaa sitten yksi 2-3 vuotta vanha, about 100tkm ajettu auto jonka öljynkulutus 2,5l/1000km, ulkoisia vuotoja ei ollut, eli polttaa kaiken, missä kunnossa mahtaa olla katalysaattorit yms
Pumpun irroittaaksesi joudut joka tapauksessa irroittamaan sieltä AP-pumpun alta sen käyttörattaan.Sakari kirjoitti: Kumpi tapa nyt siis on oikea tapa pumpun irrotuksessa? Toinen sanoi että irrottaa alipainepumpun ja sitä kautta rattaan yms ja toinen neuvoi että pitää kiristimet yms purkaa myös lisäksi? Vai voiko tehdä kumminpäin vaan?
Kiristimellä jos tarkoitat jakoketjun kiristintä, niin siitä en ihan varmaksi muista tarvitseeko sitä irroittaa eli "nollata". Muistaakseni ei. Jos kuitenkin kiinnilaittaessa ketju alkaa ahistaa, ottaa sen kiristimen sitten irti ja "nollaa" sen.
Jos taas tarkoitat syöttöpumpun ennakonsäätö"kiristintä" niin se on itsessään yksi pumpun kiinnitysruuveista.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Juu, kyllä alipainepumppu pitää irrottaa myös, ei minun vastauksessani ollut lueteltu kaikkea Itse olen jakoketjun kiristimenkin irrottanut, helpottaa pumpun takaisin asentamista.
Imusarjaa ei tarvitse irrottaa, suodatinkotelo tietysti pois edestä.
Tuossa on ohje pumpun ajoittamiseen (niin se aika kuluu, kymmenen vuotta)
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... oittaminen
Imusarjaa ei tarvitse irrottaa, suodatinkotelo tietysti pois edestä.
Tuossa on ohje pumpun ajoittamiseen (niin se aika kuluu, kymmenen vuotta)
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... oittaminen
wiimax.fi