Kansipahviremontissa huomioitavaa - HOMMA TEHTY

Katso myös W201.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2342
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Kyllähän kimmomoduli on lujuuslaskennassa keskeisessä osassa aineen ominaisuutta määritettäessä.Jopa betonileivonnan tuotteita arvosteltaessa.
puhutaan esim muunnetusta kimmomodulista pitkäaikaiskuormituksissa.
tai bet. ominaiskimmomoulista(pitäis se tuttu olla) mutta unohdetaan se
ei se niin tärkeä ole periaate keskustelussa,en nyt vain sattumalta löytänyt sanoja kuvaamaan alumiinin ja CrMo tangon erilaisuutta,siitä pieni lipsahdus.
Se lämpölaajeneminen on käsittääkseni alumiinillä suurempi kuin teräksellä---->siitä vetoa pulttiin.
Kuten mainitsit jännitykset käyttäytyvät noin teoriassa mutta eivät ehkä aivan täydellisesti käytännössä(no ehkä lattakierteellä)komponentti voimien ajatellaan tulevan suoraa jenkaa vasten,siirtävän voimaa pultin keskelle kiderakenteesta riippuen kuinka syvälle.(Molybdenillä tätä vielä
sekoitetaan)Siitähän seuraa etttä murtopinta on kartio.Nämäkään voimat ei kannenpultissa ole määrääviä milestäni.
Venyminen tapahtuu pultissa kannenpaksuuden matkalla,jenkaosalla sitä ei voi tapahtua tai jos tapahtuu jengat pitäis korkata.
Tämän teorian mukan kannen paksuus ja lämpölaajeneminen on ne viisasten kivet mitkä kannenpultin vanhentaa.
Ai niin kyllä teoriassa kierteen nousu aiheutta vääntöjännitystä,vaikutuksen arvioisin merkityksettömäksi.Vääntöjönnitys ei laukea ellei pltti pyörähdä se suurenee lämpötilan noustessa alumiini vetää kovempaa
lämmetessään.
Minusta ei ot tä wärtsilä dieselit tehdään juuri näin. onhan siinä tietysti rajansa. Jokainen on varmaan taitelemalla katkaissut peltisoiron
ensin se lämpee sitten jäykistyy ja katkee.
Edelleenkään kriteri ei ole se kun se ei paljon maksa vaan onko tarpeellista.

Takapihan talikko filosofi.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Voi hyvää päivää ja yötä :shock:
Olen sanaton :shock:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Toiset ne osaa nämä kansihommat......... ja toiset tekee :lol: :roll:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3651
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Remontti tehty, kokemuksia

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Noniin noniin. :D

Homma tuli sitten tehdyksi. Yllättäviä eikä edes odottamattomia hankaluuksia ei ilmennyt. Eikä ole ilmennyt vieläkään, vaikka autolla on remontin jälkeen tullut oltua reilun tuhannen kilsan verran muiden tielläliikkujien ilona. 8)

Vaikeimmat hetket purkutyössä tuli koettua imusarjan pulttien (saatiin lopulta auki itseväkerretyllä special-työkalulla) ja sen öljynsuodatinjalan taakse piiloutuvan jäähdytysvesiputkiliitoksen parissa. :oops:

Kun sitten oli aika avata kansipultit, niin huomattua tuli että työkalukauppiaankin liikevaihtoakin tulee vielä käydä kasvattamassa, koska niiden 6-kolokansipulttien avaamiseen ei enää omat viritykset olleet kelvollisia. :protest: Eikä täälläkään kukaan mulle mitään ole sanonut... Oma moka kun en ole kysellyt...
No kun irrotettu kansi sitten oli onnellisesti asetettu työpöydälle, niin samalla ymmärsin miksi kaikki oppaat olivat suorastaan kieltäneet irroittamasta pakosarjaa. Ei muuta kuin Mersun kansi Fordin takakonttiin ja näyttämään sitä koneistamon sedälle.

Kokoaminen sujuikin sitten ilman ihmeempiä kommervenkkejä. Uudet kannenpultit tuli laitettua, ja viimeistä varttikierrosta metrisellä jatkovarrella vääntäessäni ajattelin että hyvä näin. En tiedä mitä lukemia olisi viisarimallin momenttiavain näyttänyt, mutta niin kireälle tulivat että vähemmälläkin muistelen joskus M10-kierteitä korkatun... :oops:

Sellainen näkökanta tähän lujuusopilliseen etäväittelyyn joutanee vielä tulla sormenpäideni kautta julkaistuksi, että tämän keskustelunalaisen automallin kannenpulteissahan on tämä sileä "venyväksi" katsottu osa varsin lyhyt. Pulteissa on paljon myös 'turhaa' kierrettä, joka on omien palikkainssilujuusopillisten käsitystenikin mukaan se pultin heikoin osa.

Nyt on tosiaan entistä ehompi vaunu jo rullannut Suomemme suoria valtateitä jo noin tuhannen kilometrin matkan, ja tuntuu että loppuivat öljyvuodot siihen. :D Nostajat pahukset ne vähän tänään rapisivat, paineilmahoito auttoi siis siihen vaivaan vajaan viikon verran.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Hyvä homma. :D Isselläkin olisi tässä jollekin kesälomaviikolle pientä puuhastelua. Kävin ostamassa omaan M102:een kansipahvisatsin, pultit, nokka-akselin, keinuvivut ja nostajat. Nokissa alkaa olla kulumaa ja pahvi vuotaa voiteluaineita vaihdelaatikon päälle. :( Uudet suihkut ja ilmamäärämittarin kaukalokin on ostettu, joten toivottavasi käyntikin pikkuisen sievenee.

Tarviko tuossa projektissa irrottaa ollenkaan pako- / imusarjaa esim. koneistuksen ajaksi? Omassa pitäisi käyttää pakosarjakin irti ja plaanata sitä, meinaa tupsuttaa kylmänä kolmospytyn kohdalta. Niinno, sullahan oli dieseli, joten kaikki samat konstit eivät luultavasti päde... :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7228
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Remontti tehty, kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JuMu S kirjoitti:No kun irrotettu kansi sitten oli onnellisesti asetettu työpöydälle, niin samalla ymmärsin miksi kaikki oppaat olivat suorastaan kieltäneet irroittamasta pakosarjaa.
:shock: Ja miksihän sitä ei "saisi" irrottaa? Ite olen aina pakosarjan irrottanut kannesta, eikä koskaan ole mitään onglmia sen kanssa ollut. Ja noita koneitakin on tullut "muutama" jo laitettua. :D
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Remontti tehty, kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mika.T kirjoitti: :shock: Ja miksihän sitä ei "saisi" irrottaa? Ite olen aina pakosarjan irrottanut kannesta, eikä koskaan ole mitään onglmia sen kanssa ollut. Ja noita koneitakin on tullut "muutama" jo laitettua. :D
Liekö helpompi nostaa kansi koko pakettina, kun pakosarjasta saa hyvän otteen. :nocando:

Toisaalta luulisi möykyn olevan kevyempi nostella, kun imu- / pakosarjat olisivat irti. :?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3651
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Pakosarja toimii erittäin kelvollisena suojana etukammioille. Eikä tarvitse suojella työympäristöä isompien öljykatastrofien varalta kun on kansi koko ajan oikeinpäin.
8)
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7228
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jaa ei sillä sitten olekkaan mitään merkitystä :D Tuomosta kolmesatasen kantta ei enää viitti yksikseen nostella jos siinä sattuu olemaan pakosarjat ja mahdollisesti imusarjakin kiinni. :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikä tarvitse suojella työympäristöä isompien öljykatastrofien varalta kun on kansi koko ajan oikeinpäin.
Kohtuullisen hankalaa puhdistaa tasopinnat jos ei kantta käännä ylösalaisin.
wiimax.fi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3651
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Koneistamolla käänsivät. :(

Ainakin oli venttiililautaset kohti taivasta kun hain tasaiseksi höylätyn kanteni pois. :wink:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Pietu
Mersutohtori
Viestit: 36
Liittynyt: 02.10.2005 14:21

Viesti Kirjoittaja Pietu »

230 bensa vehkeeseeni pahvia vaihtaessa mittasin kannenpultit,uudet oli 1.5mm pidemmät ku vanhat.vanhoja ei ollu lyhennetty.laitoin kummiski uudet :lol: .Jospa motonetti myykin vanhoja pultteja :twisted: .
230TE vm.86 Koirankoppi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”