Kansipahviremontissa huomioitavaa - HOMMA TEHTY
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2342
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Kyllähän kimmomoduli on lujuuslaskennassa keskeisessä osassa aineen ominaisuutta määritettäessä.Jopa betonileivonnan tuotteita arvosteltaessa.
puhutaan esim muunnetusta kimmomodulista pitkäaikaiskuormituksissa.
tai bet. ominaiskimmomoulista(pitäis se tuttu olla) mutta unohdetaan se
ei se niin tärkeä ole periaate keskustelussa,en nyt vain sattumalta löytänyt sanoja kuvaamaan alumiinin ja CrMo tangon erilaisuutta,siitä pieni lipsahdus.
Se lämpölaajeneminen on käsittääkseni alumiinillä suurempi kuin teräksellä---->siitä vetoa pulttiin.
Kuten mainitsit jännitykset käyttäytyvät noin teoriassa mutta eivät ehkä aivan täydellisesti käytännössä(no ehkä lattakierteellä)komponentti voimien ajatellaan tulevan suoraa jenkaa vasten,siirtävän voimaa pultin keskelle kiderakenteesta riippuen kuinka syvälle.(Molybdenillä tätä vielä
sekoitetaan)Siitähän seuraa etttä murtopinta on kartio.Nämäkään voimat ei kannenpultissa ole määrääviä milestäni.
Venyminen tapahtuu pultissa kannenpaksuuden matkalla,jenkaosalla sitä ei voi tapahtua tai jos tapahtuu jengat pitäis korkata.
Tämän teorian mukan kannen paksuus ja lämpölaajeneminen on ne viisasten kivet mitkä kannenpultin vanhentaa.
Ai niin kyllä teoriassa kierteen nousu aiheutta vääntöjännitystä,vaikutuksen arvioisin merkityksettömäksi.Vääntöjönnitys ei laukea ellei pltti pyörähdä se suurenee lämpötilan noustessa alumiini vetää kovempaa
lämmetessään.
Minusta ei ot tä wärtsilä dieselit tehdään juuri näin. onhan siinä tietysti rajansa. Jokainen on varmaan taitelemalla katkaissut peltisoiron
ensin se lämpee sitten jäykistyy ja katkee.
Edelleenkään kriteri ei ole se kun se ei paljon maksa vaan onko tarpeellista.
Takapihan talikko filosofi.
puhutaan esim muunnetusta kimmomodulista pitkäaikaiskuormituksissa.
tai bet. ominaiskimmomoulista(pitäis se tuttu olla) mutta unohdetaan se
ei se niin tärkeä ole periaate keskustelussa,en nyt vain sattumalta löytänyt sanoja kuvaamaan alumiinin ja CrMo tangon erilaisuutta,siitä pieni lipsahdus.
Se lämpölaajeneminen on käsittääkseni alumiinillä suurempi kuin teräksellä---->siitä vetoa pulttiin.
Kuten mainitsit jännitykset käyttäytyvät noin teoriassa mutta eivät ehkä aivan täydellisesti käytännössä(no ehkä lattakierteellä)komponentti voimien ajatellaan tulevan suoraa jenkaa vasten,siirtävän voimaa pultin keskelle kiderakenteesta riippuen kuinka syvälle.(Molybdenillä tätä vielä
sekoitetaan)Siitähän seuraa etttä murtopinta on kartio.Nämäkään voimat ei kannenpultissa ole määrääviä milestäni.
Venyminen tapahtuu pultissa kannenpaksuuden matkalla,jenkaosalla sitä ei voi tapahtua tai jos tapahtuu jengat pitäis korkata.
Tämän teorian mukan kannen paksuus ja lämpölaajeneminen on ne viisasten kivet mitkä kannenpultin vanhentaa.
Ai niin kyllä teoriassa kierteen nousu aiheutta vääntöjännitystä,vaikutuksen arvioisin merkityksettömäksi.Vääntöjönnitys ei laukea ellei pltti pyörähdä se suurenee lämpötilan noustessa alumiini vetää kovempaa
lämmetessään.
Minusta ei ot tä wärtsilä dieselit tehdään juuri näin. onhan siinä tietysti rajansa. Jokainen on varmaan taitelemalla katkaissut peltisoiron
ensin se lämpee sitten jäykistyy ja katkee.
Edelleenkään kriteri ei ole se kun se ei paljon maksa vaan onko tarpeellista.
Takapihan talikko filosofi.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Remontti tehty, kokemuksia
Noniin noniin.
Homma tuli sitten tehdyksi. Yllättäviä eikä edes odottamattomia hankaluuksia ei ilmennyt. Eikä ole ilmennyt vieläkään, vaikka autolla on remontin jälkeen tullut oltua reilun tuhannen kilsan verran muiden tielläliikkujien ilona.
Vaikeimmat hetket purkutyössä tuli koettua imusarjan pulttien (saatiin lopulta auki itseväkerretyllä special-työkalulla) ja sen öljynsuodatinjalan taakse piiloutuvan jäähdytysvesiputkiliitoksen parissa.
Kun sitten oli aika avata kansipultit, niin huomattua tuli että työkalukauppiaankin liikevaihtoakin tulee vielä käydä kasvattamassa, koska niiden 6-kolokansipulttien avaamiseen ei enää omat viritykset olleet kelvollisia.
Eikä täälläkään kukaan mulle mitään ole sanonut... Oma moka kun en ole kysellyt...
No kun irrotettu kansi sitten oli onnellisesti asetettu työpöydälle, niin samalla ymmärsin miksi kaikki oppaat olivat suorastaan kieltäneet irroittamasta pakosarjaa. Ei muuta kuin Mersun kansi Fordin takakonttiin ja näyttämään sitä koneistamon sedälle.
Kokoaminen sujuikin sitten ilman ihmeempiä kommervenkkejä. Uudet kannenpultit tuli laitettua, ja viimeistä varttikierrosta metrisellä jatkovarrella vääntäessäni ajattelin että hyvä näin. En tiedä mitä lukemia olisi viisarimallin momenttiavain näyttänyt, mutta niin kireälle tulivat että vähemmälläkin muistelen joskus M10-kierteitä korkatun...
Sellainen näkökanta tähän lujuusopilliseen etäväittelyyn joutanee vielä tulla sormenpäideni kautta julkaistuksi, että tämän keskustelunalaisen automallin kannenpulteissahan on tämä sileä "venyväksi" katsottu osa varsin lyhyt. Pulteissa on paljon myös 'turhaa' kierrettä, joka on omien palikkainssilujuusopillisten käsitystenikin mukaan se pultin heikoin osa.
Nyt on tosiaan entistä ehompi vaunu jo rullannut Suomemme suoria valtateitä jo noin tuhannen kilometrin matkan, ja tuntuu että loppuivat öljyvuodot siihen.
Nostajat pahukset ne vähän tänään rapisivat, paineilmahoito auttoi siis siihen vaivaan vajaan viikon verran.

Homma tuli sitten tehdyksi. Yllättäviä eikä edes odottamattomia hankaluuksia ei ilmennyt. Eikä ole ilmennyt vieläkään, vaikka autolla on remontin jälkeen tullut oltua reilun tuhannen kilsan verran muiden tielläliikkujien ilona.

Vaikeimmat hetket purkutyössä tuli koettua imusarjan pulttien (saatiin lopulta auki itseväkerretyllä special-työkalulla) ja sen öljynsuodatinjalan taakse piiloutuvan jäähdytysvesiputkiliitoksen parissa.

Kun sitten oli aika avata kansipultit, niin huomattua tuli että työkalukauppiaankin liikevaihtoakin tulee vielä käydä kasvattamassa, koska niiden 6-kolokansipulttien avaamiseen ei enää omat viritykset olleet kelvollisia.

No kun irrotettu kansi sitten oli onnellisesti asetettu työpöydälle, niin samalla ymmärsin miksi kaikki oppaat olivat suorastaan kieltäneet irroittamasta pakosarjaa. Ei muuta kuin Mersun kansi Fordin takakonttiin ja näyttämään sitä koneistamon sedälle.
Kokoaminen sujuikin sitten ilman ihmeempiä kommervenkkejä. Uudet kannenpultit tuli laitettua, ja viimeistä varttikierrosta metrisellä jatkovarrella vääntäessäni ajattelin että hyvä näin. En tiedä mitä lukemia olisi viisarimallin momenttiavain näyttänyt, mutta niin kireälle tulivat että vähemmälläkin muistelen joskus M10-kierteitä korkatun...

Sellainen näkökanta tähän lujuusopilliseen etäväittelyyn joutanee vielä tulla sormenpäideni kautta julkaistuksi, että tämän keskustelunalaisen automallin kannenpulteissahan on tämä sileä "venyväksi" katsottu osa varsin lyhyt. Pulteissa on paljon myös 'turhaa' kierrettä, joka on omien palikkainssilujuusopillisten käsitystenikin mukaan se pultin heikoin osa.
Nyt on tosiaan entistä ehompi vaunu jo rullannut Suomemme suoria valtateitä jo noin tuhannen kilometrin matkan, ja tuntuu että loppuivat öljyvuodot siihen.

=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Terve,
Hyvä homma.
Isselläkin olisi tässä jollekin kesälomaviikolle pientä puuhastelua. Kävin ostamassa omaan M102:een kansipahvisatsin, pultit, nokka-akselin, keinuvivut ja nostajat. Nokissa alkaa olla kulumaa ja pahvi vuotaa voiteluaineita vaihdelaatikon päälle.
Uudet suihkut ja ilmamäärämittarin kaukalokin on ostettu, joten toivottavasi käyntikin pikkuisen sievenee.
Tarviko tuossa projektissa irrottaa ollenkaan pako- / imusarjaa esim. koneistuksen ajaksi? Omassa pitäisi käyttää pakosarjakin irti ja plaanata sitä, meinaa tupsuttaa kylmänä kolmospytyn kohdalta. Niinno, sullahan oli dieseli, joten kaikki samat konstit eivät luultavasti päde...
t.
Risto
Hyvä homma.


Tarviko tuossa projektissa irrottaa ollenkaan pako- / imusarjaa esim. koneistuksen ajaksi? Omassa pitäisi käyttää pakosarjakin irti ja plaanata sitä, meinaa tupsuttaa kylmänä kolmospytyn kohdalta. Niinno, sullahan oli dieseli, joten kaikki samat konstit eivät luultavasti päde...

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Remontti tehty, kokemuksia
JuMu S kirjoitti:No kun irrotettu kansi sitten oli onnellisesti asetettu työpöydälle, niin samalla ymmärsin miksi kaikki oppaat olivat suorastaan kieltäneet irroittamasta pakosarjaa.


Re: Remontti tehty, kokemuksia
Liekö helpompi nostaa kansi koko pakettina, kun pakosarjasta saa hyvän otteen.Mika.T kirjoitti:Ja miksihän sitä ei "saisi" irrottaa? Ite olen aina pakosarjan irrottanut kannesta, eikä koskaan ole mitään onglmia sen kanssa ollut. Ja noita koneitakin on tullut "muutama" jo laitettua.

Toisaalta luulisi möykyn olevan kevyempi nostella, kun imu- / pakosarjat olisivat irti.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)