OM601 lämpiää ajossa liikaa / Ratkaistu

Katso myös W201.
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

OM601 lämpiää ajossa liikaa / Ratkaistu

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Noniin. Pakko nöyrtyä kysymään apua. Potilas on W124 200 D -90.

Eli tilanne on seuraava: ajossa lämmöt nousee hyvin reilusti. Kahdeksaakymppiä körötellessä lämppäri täysillä pysyy alle sadassa asteessa. Ylämäessä, kovemmassa nopeudessa tai reilussa kiihdytyksessä lämmöt nousevat nopeasti vaikka tappiin asti jos ei hellitä kaasua. Toisaalta lämpö myös tippuu nopeasti kun heittää vapaalle. Paikallaan käy vaikka tankin tyhjäksi ilman mitään lämpöongelmaa.

- Termari on vaihdettu alkuperäiseen.

- Kokeiltu on toista syyläriä, joka ainakin otettiin irti toimivana, joskin vuotavana. Ei vaikutusta toimintaan.

Oireet ovat toki hieman pienemmät nyt pakkasella, mutta edelleen vika on. Seuraavaksi vesipumppu?
Viimeksi muokannut luokyio, 27.1.2006 10:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7228
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kerääkö painetta paisuntasäiliöön? Oireet vaikuttaa kannentiiviste vialta. on jopa sattunut jollekkin että vesipumpun siivet irtoaa tai ruostuu pois. :shock: Mitä en kyllä ite usko ennenkuin omin silmin näen.
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Mika.T kirjoitti:kerääkö painetta paisuntasäiliöön? Oireet vaikuttaa kannentiiviste vialta. on jopa sattunut jollekkin että vesipumpun siivet irtoaa tai ruostuu pois. :shock: Mitä en kyllä ite usko ennenkuin omin silmin näen.
Hyvin aavistuksenomainen sihahdus kuuluu korkkia avatessa, ei mitenkään kova paine.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ohoh, kuulostaapa oudolta... :shock:

Eihän nyt mitenkään olisi mahdollista että remmi kiertää niin väärin pyörillä että pumppu pyörii väärinpäin ?
Oireet sopisivat täsmälleen, tuollaisia on tullut useampi vastaan VW "AAZ" koneessa.

Kun syyläriäkin on kokeiltu ja termari vaihdettu, vesipumpusta se vika täytyy löytyä noilla oireilla.
Ellei sitten ylä- tai alavesiletkussa ole sisällä jotain ylimääräistä tavaraa joka haittaa nesteen kiertoa, tarkistappa ne.
Lähinnä ylävesiletkun koneen puoleinen pää ?
Tai joku tehnyt sinne kotelolle itse tiivisteen ja siinä liian pieni reikä ?
wiimax.fi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jos paisuntasäilö kuumanakin aukaistessa sihahtaa vain pikkasen...vaihtaisin sen paisuntasäiliön korkin.

Eikös paineella ole tapana nostaa kiehumispistettä :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Vaihdoin jo pari viikkoa sitten paisarin korkin isän 250 D:stä tuohon ja päinvastoin, eikä kummankaan auton toiminta muuttunut pätkääkään mihinkään suuntaan.

Elikkä seuraavaksi vesipumpun kimppuun.

To be continued...
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Tuntuuko vesiletkuissa olevan paine, eli kova, kun moottori on kuuma :?:

Vaihdoin joskus yhden vesipumpun jossa muovinen siipi oli lähtenyt pumpusta irti :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Lucky-Dog kirjoitti:Tuntuuko vesiletkuissa olevan paine, eli kova, kun moottori on kuuma :?:

Vaihdoin joskus yhden vesipumpun jossa muovinen siipi oli lähtenyt pumpusta irti :shock:
Jep, tätä mieki jo ehottekin. :D Tuolla toisaalla, irkissä. :roll:
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Lucky-Dog kirjoitti:Tuntuuko vesiletkuissa olevan paine, eli kova, kun moottori on kuuma :?:

Vaihdoin joskus yhden vesipumpun jossa muovinen siipi oli lähtenyt pumpusta irti :shock:
Ei ole mitenkään kova paine, painuu vaikka ruttuun jos puristaa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Muistaakseni painetta pitäisi olla 1,2 -1,5 bar :roll: :roll: ...eli melko kova ....muttei kivikova. :roll: :roll:

Itse kokeilisin uutta paisuntasäiliön korkkia kuitenkin ennen vesipumpun irrottamista :lol: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Lucky-Dog kirjoitti:Muistaakseni painetta pitäisi olla 1,2 -1,5 bar :roll: :roll: ...eli melko kova ....muttei kivikova. :roll: :roll:

Itse kokeilisin uutta paisuntasäiliön korkkia kuitenkin ennen vesipumpun irrottamista :lol: :lol:
Paisarin korkki on jo vaihdettu toisesta W124:sta eikä vaikutusta.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Juu luin ja ymmärsin, mutta onko uutta korkkia kokeiltu :lol: :lol: :lol:

KL - varaosien numero 779 ja hintaa vajaa 8€ :lol:
Viimeksi muokannut Lucky-Dog, 05.12.2005 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

No ei ole kyllä ihan uudenuutta kokeiltu. :shock:

Jos siinä olisi vika, niin miksei tuo 250 D oireile sitten sillä korkilla mitenkään? Ei ymmärrä :oops:
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Näyttääkö mittari oikein?
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1497
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Elektroninen lämpömittari jonka voi kohdistaa mitattavaan kohteeseen on kova sana noissa ongelmissa. Maksaa alle sata egee muta varmaan jollakin on antaa lainaan :shock:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

no tulihan sieltä usiee litra nesteitä pihalleJuu voihan se vika olla myös lämpömittarissa tahi sen anturissa...

250D:ssä voi esim. visco jäähdytellä enemmän jos sattuu olemaan jäykkää sortimenttia....200D:ssä kun on se magneetti kytkentä flektillä.
Jos paisuntasäiliön korkin kuumana aukaisee pitäisi olla selvät paineet säiliössä ja avaaminen täytyy tehdä taiten muuten pukkaa nesteitä pihalle.
Siksi veikkailin korkkia kun vaikutti ne säiliön paineet niin pieniltä...sain vaikutelman jotta vain hiukan sihahtaa aukaistessa.

Eräskin kaveri luuli jotta hänen autossa on kansivika. Oli aukaissut kuuman paisuntasäiliön korkin tosi rivakasti :arrow: :arrow: ...ja tulihan sieltä usiee litra nesteitä pihalle, kun paine yhtäkkiä muuttui :shock: :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Oli korkkia eli ei, ei lämmöt silti vedätettäessä sataan saa nousta, ainakaan 200d:llä. Eihän tuo korkki vaikuta kuin kiehumispisteeseen, ei siihen miten vehjes lämpiää.
Jossain on tukos tai vesipumppu ei toimi oikein.
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Nyt testailtiin taas lisää. Lämmöt nousevat ihan oikeasti, 115 astetta oli yleismittarilla mitattuna veden lämpö parhaimmillaan. Kuumanakaan ei juuri sihahdusta kuulu kun korkin avaa.

Lämmityslaite vaikuttaa todella reilusti lämpöihin. Kun on rullat punaisella, lämmöt pysyvät alle sadan asteen kahdeksaakymppiä körötellessä. Heti, kun kääntää rullat kylmälle, alkaa koneen lämpö nousemaan.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Luokyio kirjoitti:Nyt testailtiin taas lisää. Lämmöt nousevat ihan oikeasti, 115 astetta oli yleismittarilla mitattuna veden lämpö parhaimmillaan. Kuumanakaan ei juuri sihahdusta kuulu kun korkin avaa.

Lämmityslaite vaikuttaa todella reilusti lämpöihin. Kun on rullat punaisella, lämmöt pysyvät alle sadan asteen kahdeksaakymppiä körötellessä. Heti, kun kääntää rullat kylmälle, alkaa koneen lämpö nousemaan.
Katoaako nestettä, se ei tainnut selvitä vielä?

Heikki
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

heikki5 kirjoitti:
Luokyio kirjoitti:Nyt testailtiin taas lisää. Lämmöt nousevat ihan oikeasti, 115 astetta oli yleismittarilla mitattuna veden lämpö parhaimmillaan. Kuumanakaan ei juuri sihahdusta kuulu kun korkin avaa.

Lämmityslaite vaikuttaa todella reilusti lämpöihin. Kun on rullat punaisella, lämmöt pysyvät alle sadan asteen kahdeksaakymppiä körötellessä. Heti, kun kääntää rullat kylmälle, alkaa koneen lämpö nousemaan.
Katoaako nestettä, se ei tainnut selvitä vielä?

Heikki
Ei katoa ollenkaan.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Luokyio kirjoitti: Ei katoa ollenkaan.
Tjaah, nyt mennään mutu-pohjalla mutta oliskohan Jaguarin/BMW:n tauti
hiipinyt Mercedekseen. Ehdoitan että vähennät nestettä järjestelmästä
hiukan, heität rundia paisuntasäiliön korkki löysällä jonkin aikaa ja
tarkkaile muuttuuko lämmöt. Veikkaisin että muuttuu.

Heikki

edit:ja-sana korvattu pilkulla
Viimeksi muokannut h5, 05.12.2005 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Luokyio kirjoitti:Nyt testailtiin taas lisää. Lämmöt nousevat ihan oikeasti, 115 astetta oli yleismittarilla mitattuna veden lämpö parhaimmillaan. Kuumanakaan ei juuri sihahdusta kuulu kun korkin avaa.

Lämmityslaite vaikuttaa todella reilusti lämpöihin. Kun on rullat punaisella, lämmöt pysyvät alle sadan asteen kahdeksaakymppiä körötellessä. Heti, kun kääntää rullat kylmälle, alkaa koneen lämpö nousemaan.
No on kyllä todella ihmetyksen paikka jos ei noilla lämmöillä juurikaan sihahda.......laitetaanpas 1.2 bar "ilmapalloon" siihen neulalla reikä sihahtaako :shock: :arrow: veikkaan notta sihahtaa :lol:

Toki vaikuttaa kun vetää rullat punaselle... :arrow: jäähdyttävä pinta-ala kasvaa.

Kuten aikaisemmin kerroin mulla oli ongelmia yhden w124:sen koneen kanssa jonka vesipumppun siivet olivat muovia....saman tyyppiset olivat ongelmat. Siivet olivat lähteneet irti pumpun akselista...sen koommin en ole moisia yhdistelmiä nähnyt.

Loppu kaneettina voisi todeta, ettei esim. tämän tyyppinen ongelma ole läheskään aina läpihuutojuttu. Voipi mun veikkaukset mennä täysin pieleen, mutta siitä huolimatta kerro MEILLE mikä oli lopuksi vikana :lol: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Ensi viikonloppuna menee vesipumppu vaihtoon, löytyy ehjä hyllystä. Raportoidaan sitten lisää.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Luokyio kirjoitti:Ensi viikonloppuna menee vesipumppu vaihtoon, löytyy ehjä hyllystä. Raportoidaan sitten lisää.
Luulen että kansipahvi olisi jo mennyt mikäli syypää on vesipumpussa.
Ilmalukko ts. ilmauksen tarve on vikana.

Heikki(mutupohjalla)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Bemareissa noita vesipumpun siipien irtoamisia on tullut vastaan useita.

Kun siivet irtoavat niissä, ne sitten kanssa ovat irti ja neste ei kierrä yhtään > keittää heti.
wiimax.fi
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Lucky-Dog kirjoitti: Vaihdoin joskus yhden vesipumpun jossa muovinen siipi oli lähtenyt pumpusta irti :shock:
And we have a winner! :D Siitähän se syy löytyi.

Kuva
Viimeksi muokannut luokyio, 20.5.2006 12:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

No niin, taas yksi ongelma vähemmän :shock: :shock:

Hyvä, että vika löytyi :lol: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

dealer kirjoitti:Bemareissa noita vesipumpun siipien irtoamisia on tullut vastaan useita.

Kun siivet irtoavat niissä, ne sitten kanssa ovat irti ja neste ei kierrä yhtään > keittää heti.
Onko se sitten mersun kiertovesipumppu, jonka ansiosta lämmöt pysyy edes jotenkuten kurissa, jos on tuo pumppu rikki? Eli eikö bemareissa ole kiertovesipumppua? Missään muussa autossahan ei minulla tuota värkkiä ole tullut vastaan kuin nyt vasta mersussa 8)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

veppe kirjoitti:
dealer kirjoitti:Bemareissa noita vesipumpun siipien irtoamisia on tullut vastaan useita.

Kun siivet irtoavat niissä, ne sitten kanssa ovat irti ja neste ei kierrä yhtään > keittää heti.
Onko se sitten mersun kiertovesipumppu, jonka ansiosta lämmöt pysyy edes jotenkuten kurissa, jos on tuo pumppu rikki? Eli eikö bemareissa ole kiertovesipumppua? Missään muussa autossahan ei minulla tuota värkkiä ole tullut vastaan kuin nyt vasta mersussa 8)
Eikös se kiertovesipumppu ole lämmityslaitteen linjassa, eli kesällä venttilit kiinni ei taida olla siitä paljon apua? Ainakin W140:n pumpussa siivikko oli lisäksi "magneetilla kiinni moottorissa", eli pääsi lipeämään akselillaan jos kierto ei ollut auki :arrow: ei jauha turhaan "seinää vasten."

Mutta tämähän on sitä purkaessa ja kasatessa tullutta "mutua", en minä oikeasti asiasta mitään tiedä. :D Voi olla että siivikko oli väljä akselilleen, ja moottorin ankkuri veti sitä ihan luonnostaan puoleensa... :roll:

Kaveri on muuten ajellut viime kesästä saakka 200D:llä ilman vesipumpun siivikkoa, sitä ei mopo-mersussa tarvita kuin korkeintaan kesäkuumalla liikennevaloissa. :idea:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7228
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onkos nuo vanhan pumpun siivet metallia vai muovia? Näyttää aivan siltä että olis nesteet pääseet joskus jäätymään ja kone lyöty tulille. ----> siivet halki kun akseli on lähtenyt pyörimään, eikä siivet olekkaan pääseet jään takia pyörimään mukana.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”