OM601 lämpiää ajossa liikaa / Ratkaistu
OM601 lämpiää ajossa liikaa / Ratkaistu
Noniin. Pakko nöyrtyä kysymään apua. Potilas on W124 200 D -90.
Eli tilanne on seuraava: ajossa lämmöt nousee hyvin reilusti. Kahdeksaakymppiä körötellessä lämppäri täysillä pysyy alle sadassa asteessa. Ylämäessä, kovemmassa nopeudessa tai reilussa kiihdytyksessä lämmöt nousevat nopeasti vaikka tappiin asti jos ei hellitä kaasua. Toisaalta lämpö myös tippuu nopeasti kun heittää vapaalle. Paikallaan käy vaikka tankin tyhjäksi ilman mitään lämpöongelmaa.
- Termari on vaihdettu alkuperäiseen.
- Kokeiltu on toista syyläriä, joka ainakin otettiin irti toimivana, joskin vuotavana. Ei vaikutusta toimintaan.
Oireet ovat toki hieman pienemmät nyt pakkasella, mutta edelleen vika on. Seuraavaksi vesipumppu?
Eli tilanne on seuraava: ajossa lämmöt nousee hyvin reilusti. Kahdeksaakymppiä körötellessä lämppäri täysillä pysyy alle sadassa asteessa. Ylämäessä, kovemmassa nopeudessa tai reilussa kiihdytyksessä lämmöt nousevat nopeasti vaikka tappiin asti jos ei hellitä kaasua. Toisaalta lämpö myös tippuu nopeasti kun heittää vapaalle. Paikallaan käy vaikka tankin tyhjäksi ilman mitään lämpöongelmaa.
- Termari on vaihdettu alkuperäiseen.
- Kokeiltu on toista syyläriä, joka ainakin otettiin irti toimivana, joskin vuotavana. Ei vaikutusta toimintaan.
Oireet ovat toki hieman pienemmät nyt pakkasella, mutta edelleen vika on. Seuraavaksi vesipumppu?
Viimeksi muokannut luokyio, 27.1.2006 10:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Hyvin aavistuksenomainen sihahdus kuuluu korkkia avatessa, ei mitenkään kova paine.Mika.T kirjoitti:kerääkö painetta paisuntasäiliöön? Oireet vaikuttaa kannentiiviste vialta. on jopa sattunut jollekkin että vesipumpun siivet irtoaa tai ruostuu pois.Mitä en kyllä ite usko ennenkuin omin silmin näen.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Ohoh, kuulostaapa oudolta...
Eihän nyt mitenkään olisi mahdollista että remmi kiertää niin väärin pyörillä että pumppu pyörii väärinpäin ?
Oireet sopisivat täsmälleen, tuollaisia on tullut useampi vastaan VW "AAZ" koneessa.
Kun syyläriäkin on kokeiltu ja termari vaihdettu, vesipumpusta se vika täytyy löytyä noilla oireilla.
Ellei sitten ylä- tai alavesiletkussa ole sisällä jotain ylimääräistä tavaraa joka haittaa nesteen kiertoa, tarkistappa ne.
Lähinnä ylävesiletkun koneen puoleinen pää ?
Tai joku tehnyt sinne kotelolle itse tiivisteen ja siinä liian pieni reikä ?

Eihän nyt mitenkään olisi mahdollista että remmi kiertää niin väärin pyörillä että pumppu pyörii väärinpäin ?
Oireet sopisivat täsmälleen, tuollaisia on tullut useampi vastaan VW "AAZ" koneessa.
Kun syyläriäkin on kokeiltu ja termari vaihdettu, vesipumpusta se vika täytyy löytyä noilla oireilla.
Ellei sitten ylä- tai alavesiletkussa ole sisällä jotain ylimääräistä tavaraa joka haittaa nesteen kiertoa, tarkistappa ne.
Lähinnä ylävesiletkun koneen puoleinen pää ?
Tai joku tehnyt sinne kotelolle itse tiivisteen ja siinä liian pieni reikä ?
wiimax.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Jos paisuntasäilö kuumanakin aukaistessa sihahtaa vain pikkasen...vaihtaisin sen paisuntasäiliön korkin.
Eikös paineella ole tapana nostaa kiehumispistettä
Eikös paineella ole tapana nostaa kiehumispistettä

They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Vaihdoin jo pari viikkoa sitten paisarin korkin isän 250 D:stä tuohon ja päinvastoin, eikä kummankaan auton toiminta muuttunut pätkääkään mihinkään suuntaan.
Elikkä seuraavaksi vesipumpun kimppuun.
To be continued...
Elikkä seuraavaksi vesipumpun kimppuun.
To be continued...
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Tuntuuko vesiletkuissa olevan paine, eli kova, kun moottori on kuuma
Vaihdoin joskus yhden vesipumpun jossa muovinen siipi oli lähtenyt pumpusta irti

Vaihdoin joskus yhden vesipumpun jossa muovinen siipi oli lähtenyt pumpusta irti

They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Ei ole mitenkään kova paine, painuu vaikka ruttuun jos puristaa.Lucky-Dog kirjoitti:Tuntuuko vesiletkuissa olevan paine, eli kova, kun moottori on kuuma![]()
Vaihdoin joskus yhden vesipumpun jossa muovinen siipi oli lähtenyt pumpusta irti
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Muistaakseni painetta pitäisi olla 1,2 -1,5 bar
...eli melko kova ....muttei kivikova.
Itse kokeilisin uutta paisuntasäiliön korkkia kuitenkin ennen vesipumpun irrottamista





Itse kokeilisin uutta paisuntasäiliön korkkia kuitenkin ennen vesipumpun irrottamista


They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Paisarin korkki on jo vaihdettu toisesta W124:sta eikä vaikutusta.Lucky-Dog kirjoitti:Muistaakseni painetta pitäisi olla 1,2 -1,5 bar![]()
...eli melko kova ....muttei kivikova.
![]()
![]()
Itse kokeilisin uutta paisuntasäiliön korkkia kuitenkin ennen vesipumpun irrottamista![]()
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Juu luin ja ymmärsin, mutta onko uutta korkkia kokeiltu

KL - varaosien numero 779 ja hintaa vajaa 8€



KL - varaosien numero 779 ja hintaa vajaa 8€

Viimeksi muokannut Lucky-Dog, 05.12.2005 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
No ei ole kyllä ihan uudenuutta kokeiltu. 
Jos siinä olisi vika, niin miksei tuo 250 D oireile sitten sillä korkilla mitenkään? Ei ymmärrä

Jos siinä olisi vika, niin miksei tuo 250 D oireile sitten sillä korkilla mitenkään? Ei ymmärrä

X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
no tulihan sieltä usiee litra nesteitä pihalleJuu voihan se vika olla myös lämpömittarissa tahi sen anturissa...
250D:ssä voi esim. visco jäähdytellä enemmän jos sattuu olemaan jäykkää sortimenttia....200D:ssä kun on se magneetti kytkentä flektillä.
Jos paisuntasäiliön korkin kuumana aukaisee pitäisi olla selvät paineet säiliössä ja avaaminen täytyy tehdä taiten muuten pukkaa nesteitä pihalle.
Siksi veikkailin korkkia kun vaikutti ne säiliön paineet niin pieniltä...sain vaikutelman jotta vain hiukan sihahtaa aukaistessa.
Eräskin kaveri luuli jotta hänen autossa on kansivika. Oli aukaissut kuuman paisuntasäiliön korkin tosi rivakasti
...ja tulihan sieltä usiee litra nesteitä pihalle, kun paine yhtäkkiä muuttui

250D:ssä voi esim. visco jäähdytellä enemmän jos sattuu olemaan jäykkää sortimenttia....200D:ssä kun on se magneetti kytkentä flektillä.
Jos paisuntasäiliön korkin kuumana aukaisee pitäisi olla selvät paineet säiliössä ja avaaminen täytyy tehdä taiten muuten pukkaa nesteitä pihalle.
Siksi veikkailin korkkia kun vaikutti ne säiliön paineet niin pieniltä...sain vaikutelman jotta vain hiukan sihahtaa aukaistessa.
Eräskin kaveri luuli jotta hänen autossa on kansivika. Oli aukaissut kuuman paisuntasäiliön korkin tosi rivakasti




They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Nyt testailtiin taas lisää. Lämmöt nousevat ihan oikeasti, 115 astetta oli yleismittarilla mitattuna veden lämpö parhaimmillaan. Kuumanakaan ei juuri sihahdusta kuulu kun korkin avaa.
Lämmityslaite vaikuttaa todella reilusti lämpöihin. Kun on rullat punaisella, lämmöt pysyvät alle sadan asteen kahdeksaakymppiä körötellessä. Heti, kun kääntää rullat kylmälle, alkaa koneen lämpö nousemaan.
Lämmityslaite vaikuttaa todella reilusti lämpöihin. Kun on rullat punaisella, lämmöt pysyvät alle sadan asteen kahdeksaakymppiä körötellessä. Heti, kun kääntää rullat kylmälle, alkaa koneen lämpö nousemaan.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Katoaako nestettä, se ei tainnut selvitä vielä?Luokyio kirjoitti:Nyt testailtiin taas lisää. Lämmöt nousevat ihan oikeasti, 115 astetta oli yleismittarilla mitattuna veden lämpö parhaimmillaan. Kuumanakaan ei juuri sihahdusta kuulu kun korkin avaa.
Lämmityslaite vaikuttaa todella reilusti lämpöihin. Kun on rullat punaisella, lämmöt pysyvät alle sadan asteen kahdeksaakymppiä körötellessä. Heti, kun kääntää rullat kylmälle, alkaa koneen lämpö nousemaan.
Heikki
Ei katoa ollenkaan.heikki5 kirjoitti:Katoaako nestettä, se ei tainnut selvitä vielä?Luokyio kirjoitti:Nyt testailtiin taas lisää. Lämmöt nousevat ihan oikeasti, 115 astetta oli yleismittarilla mitattuna veden lämpö parhaimmillaan. Kuumanakaan ei juuri sihahdusta kuulu kun korkin avaa.
Lämmityslaite vaikuttaa todella reilusti lämpöihin. Kun on rullat punaisella, lämmöt pysyvät alle sadan asteen kahdeksaakymppiä körötellessä. Heti, kun kääntää rullat kylmälle, alkaa koneen lämpö nousemaan.
Heikki
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Tjaah, nyt mennään mutu-pohjalla mutta oliskohan Jaguarin/BMW:n tautiLuokyio kirjoitti: Ei katoa ollenkaan.
hiipinyt Mercedekseen. Ehdoitan että vähennät nestettä järjestelmästä
hiukan, heität rundia paisuntasäiliön korkki löysällä jonkin aikaa ja
tarkkaile muuttuuko lämmöt. Veikkaisin että muuttuu.
Heikki
edit:ja-sana korvattu pilkulla
Viimeksi muokannut h5, 05.12.2005 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
No on kyllä todella ihmetyksen paikka jos ei noilla lämmöillä juurikaan sihahda.......laitetaanpas 1.2 bar "ilmapalloon" siihen neulalla reikä sihahtaakoLuokyio kirjoitti:Nyt testailtiin taas lisää. Lämmöt nousevat ihan oikeasti, 115 astetta oli yleismittarilla mitattuna veden lämpö parhaimmillaan. Kuumanakaan ei juuri sihahdusta kuulu kun korkin avaa.
Lämmityslaite vaikuttaa todella reilusti lämpöihin. Kun on rullat punaisella, lämmöt pysyvät alle sadan asteen kahdeksaakymppiä körötellessä. Heti, kun kääntää rullat kylmälle, alkaa koneen lämpö nousemaan.



Toki vaikuttaa kun vetää rullat punaselle...

Kuten aikaisemmin kerroin mulla oli ongelmia yhden w124:sen koneen kanssa jonka vesipumppun siivet olivat muovia....saman tyyppiset olivat ongelmat. Siivet olivat lähteneet irti pumpun akselista...sen koommin en ole moisia yhdistelmiä nähnyt.
Loppu kaneettina voisi todeta, ettei esim. tämän tyyppinen ongelma ole läheskään aina läpihuutojuttu. Voipi mun veikkaukset mennä täysin pieleen, mutta siitä huolimatta kerro MEILLE mikä oli lopuksi vikana


They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Ensi viikonloppuna menee vesipumppu vaihtoon, löytyy ehjä hyllystä. Raportoidaan sitten lisää.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
And we have a winner!Lucky-Dog kirjoitti: Vaihdoin joskus yhden vesipumpun jossa muovinen siipi oli lähtenyt pumpusta irti


Viimeksi muokannut luokyio, 20.5.2006 12:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
No niin, taas yksi ongelma vähemmän
Hyvä, että vika löytyi



Hyvä, että vika löytyi


They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Onko se sitten mersun kiertovesipumppu, jonka ansiosta lämmöt pysyy edes jotenkuten kurissa, jos on tuo pumppu rikki? Eli eikö bemareissa ole kiertovesipumppua? Missään muussa autossahan ei minulla tuota värkkiä ole tullut vastaan kuin nyt vasta mersussadealer kirjoitti:Bemareissa noita vesipumpun siipien irtoamisia on tullut vastaan useita.
Kun siivet irtoavat niissä, ne sitten kanssa ovat irti ja neste ei kierrä yhtään > keittää heti.

Eikös se kiertovesipumppu ole lämmityslaitteen linjassa, eli kesällä venttilit kiinni ei taida olla siitä paljon apua? Ainakin W140:n pumpussa siivikko oli lisäksi "magneetilla kiinni moottorissa", eli pääsi lipeämään akselillaan jos kierto ei ollut aukiveppe kirjoitti:Onko se sitten mersun kiertovesipumppu, jonka ansiosta lämmöt pysyy edes jotenkuten kurissa, jos on tuo pumppu rikki? Eli eikö bemareissa ole kiertovesipumppua? Missään muussa autossahan ei minulla tuota värkkiä ole tullut vastaan kuin nyt vasta mersussadealer kirjoitti:Bemareissa noita vesipumpun siipien irtoamisia on tullut vastaan useita.
Kun siivet irtoavat niissä, ne sitten kanssa ovat irti ja neste ei kierrä yhtään > keittää heti.

Mutta tämähän on sitä purkaessa ja kasatessa tullutta "mutua", en minä oikeasti asiasta mitään tiedä.


Kaveri on muuten ajellut viime kesästä saakka 200D:llä ilman vesipumpun siivikkoa, sitä ei mopo-mersussa tarvita kuin korkeintaan kesäkuumalla liikennevaloissa.
