OM603 käyntiääni

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1595
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

OM603 käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Millainen käyntiääni on täysin kunnossa olevassa OM603:ssa? Kuuntelin tässä joulun aikoihin tädin 200D:tä ja se kävi todella sievästi vaikka ilman lämmitystä päräytettiin käyntiin. Omani kurnuttaa melko äänekkäästi ainakin kylmänä. Luulisi kuutoskoneen käyvän suurinpiirtein suhisemalla?? Mitkä asiat vaikuttavat käyntiääneen?

Venttiilikopan alueelta kuuluu semmoinen kirkas korkeataajuinen TRRRRR, varmaan ne nostimet jotka ajoittain naputtelevat muutenkin. Hihnan kiristimen iskarista kuuluu matalampi pärräys, lakkaa kun painaa kepakolla. Muuten kyllä käy tasaisesti, mutta nuo sivuäänet vain häiritsevät. Entä vaikuttavatko moottorin kannatintyynyt?

Kyllä se on paskapuhetta että mersulle ei tarvitse koskaan tehdä mitään, mullakin on tuo to-do-lista melkoisen pitkä vaikka varsinaisesti mikään ei ole rikki :shock: Rahaa ainakin menee kun täydellisyyttä tavoittelee...
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei käy dieselkuutonen suhisemalla. :D
Ennakko vaikuttaa käyntiääneen eniten.

Nostimet eivät pärise vaan "tikuttavat".
wiimax.fi
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Minulla on muuten hyvä ja tasainen käyntiääni (mitä nyt välillä nostimet tikuttaa), mutta siinä on mukana sellainen matalataajuinen "jumputus" tai miten sitä kuvailisi. Vähän niinkuin kierrokset vaihtelis hiukan, tai kuin yksi sylinteri kävis eri tahtia. Viime talvena PP-Dieselissä kyllä pumppu säädettiin kohdilleen, eli ei pitäis olla siitä kiinni..

Ja sitten on sellainen ihme suhina, kun lämmintä konetta kaasuttelee, niin aina kun päästää kaasun, niin kuuluu suhina jostain alipainepumpun paikkeilta. Suhina aina lakkaa, kun kierrokset laskee tarpeeksi. Mikähän se :roll:

Oho, tässähän tuli oikein sairauskertomus kerrottua :lol:

Edit: ja kun kävin mersufoorumin puolella, niin heti taas muistin yhden lisäongelman. Tsupsutus pakoputken päästä esim. tyhjäkäynnillä. Pakoventtiili vuotaa? Voisiko se lie aiheuttaa nuo muutkin tyhjäkäynnin "värähtely"ongelmat :roll:
Viimeksi muokannut veppe, 07.3.2006 0:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mersuissa ei ole koskaan vikoja, joten kone käy aina nätisti ja on kunnossa, kuului sieltä sitten mitä tahansa :D

Huollon tarve ilmenee tienpuoleen jäämisenä, eli sekin on harvinaista...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1595
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

dealer kirjoitti:Ennakko vaikuttaa käyntiääneen eniten.
Juu, ennakon tarkistan heti kun ilmat lämpenee. Mekasta löytyy onneksi hyvät ohjeet :D
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

raklattaa kunnossa ollessaan kuin pahainen volokkari :lol:

* ennakot on pielessä
* syötöt on isolla
* elementit on suuremmat
* kaikki muukin on persiellään

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1595
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

XUX63 kirjoitti:raklattaa kunnossa ollessaan kuin pahainen volokkari :lol:
:lol: :lol: :lol:

Mulla passaa kyllä muuten kuvaukseen mutta kun lähtee perhana kuin purkka tukasta :twisted:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Wikke kirjoitti:Mulla passaa kyllä muuten kuvaukseen mutta kun lähtee perhana kuin purkka tukasta :twisted:
Tuokin kuuluu ehjän dieselmersun kuvaukseen. :P
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Koneen kunto, suuttimet, vuosimalli. Nuo vaikuttaa eniten.

Jos se kone on kunnossa ja vieläpä 89->, niin sen saa käymään tosi siististi. Kaverin 91 300D:tä kuunneltiin hyvin tarkkaan, eikä siitä kuulunut mitään ääntä mistä olisi voinut päätellä sen olevan dieseli :idea: Nakutusta ei kuulunut ollenkaan, ainoastaan 300:en murinaa.

Tuo sinun auto näyttäisi olevan sitä hiljaisempaa mallia. Vaihtamalla siihen kunnnolliset suuttimet hyvällä dieselpajalla, muttuu käynti aivan erilaiseksi. Tarvikeliikkeistä ei muuten saa kovin hyviä suuttimenkärkiä, niillä ei tule ihan niin siistiä käyntiä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1595
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Perttu K kirjoitti:Koneen kunto, suuttimet, vuosimalli. Nuo vaikuttaa eniten.

Jos se kone on kunnossa ja vieläpä 89->, niin sen saa käymään tosi siististi. Kaverin 91 300D:tä kuunneltiin hyvin tarkkaan, eikä siitä kuulunut mitään ääntä mistä olisi voinut päätellä sen olevan dieseli :idea: Nakutusta ei kuulunut ollenkaan, ainoastaan 300:en murinaa.

Tuo sinun auto näyttäisi olevan sitä hiljaisempaa mallia. Vaihtamalla siihen kunnnolliset suuttimet hyvällä dieselpajalla, muttuu käynti aivan erilaiseksi. Tarvikeliikkeistä ei muuten saa kovin hyviä suuttimenkärkiä, niillä ei tule ihan niin siistiä käyntiä.
Niinpä, tuo tädin 200D jonka mainitsin eka viestissä on vuosimallia 93, ja se kävi niin sievästi ettei dieseliksi uskonut! Siitä vaan tuli mieleen että kyllä kait kutoskoneesta saa vielä parempikäyntisen kuin nelarista. :shock: Omani on vm. -92.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niinhän ne käy pehmeästi kun ketju venyy vanhemmiten ja ajoitus menee myöhäiselle. Ei hyvä.
wiimax.fi
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

dealer kirjoitti:Niinhän ne käy pehmeästi kun ketju venyy vanhemmiten ja ajoitus menee myöhäiselle. Ei hyvä.
Tuo on valitettavasti totta, mutta käyvät niin nätisti ettei uskois olevan puolta miljuunaa takana :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

XUX63 kirjoitti:raklattaa kunnossa ollessaan kuin pahainen volokkari
Ai jaa, käykös volokkarit tyhjäkäyntiä niinkun paria kirveenhamaraa kilkuttelis vastakkain, niinku sulla?
Ääni muuttui kyllä aika erilaiseksi tuossa 1500rpm... :shock: :D
Pro HVM
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Käy kyllä nyt tasaseen ja miten sen nyt sanos "hiipimällä" :deku2: :whistle: Ei ollenkaan kuulu tämmöstä :biggun: Pitäsköhä rueta ketjun vaehto hommiin niin saes vähä ääntä konneeseen,ei vainiinkaan :wink: Huomaako sitä ketjun venymistä suorituskyvyssä jos kerta ajotus muuttuu myöhemmälle? :nocando: Terv."Kädetön m-asentaja" :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Huomaa sen jos ajoitus muuttuu, mutta vasta siinä vaiheessa kun ajoitus laitetaan kohdalleen eli 13 asteen seutuville.
wiimax.fi
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

mersu on kunnossa jos ääni on samanlainen kuin risuja poltettaessa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”