M102:n kansiremontti

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

M102:n kansiremontti

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Kurkistelin tässä pitkästä aikaa moottoria alhaalta päin ja taas löytyi yksi öljynvuotopaikka. Kansipahvin p*iru taitaa valskata takapäästään. :x

Suunnitelmissa on ollut myös nokkakepin ja nostajien vaihto, kun kulumaa näyttää nokissa olevan, joten sekin varmaan vaihtuisi siinä samassa konkurssissa. Kysäisin arvoita Haukiputaalta ja sieltä sanoivat, että kannen irrotukseen + paikallelaittoon saattaisi mennä semmoiset kahdeksan tuntia. Tuohon kun lisätään viitisen sataa nokkaosiin + jonkin verran tiivisteisiin puhutaan tonneroisesta.

Kansi tietenkin käytettäisiin plaanauksessa ja tarkastuksessa, jonka yhteydessä uusattaisiin kaiken varalta venttiilivarsien tiivisteet. Jännä juttu, että 2002, kun tuohon on tehty iso alapääremontti + ainakin ohjurien vaihto, ei laskussa puhuta mitään kannen oikaisusta. :? Sen nokkakepin ja keinujen vaihdonkin voisi tieten ulkoistaa (vai kannattaisiko se tehdä, kun muu kansi on paikoillaan). Tuo kasaus ja purku eli se aikaa vievin homma saattaisi kuitenkin olla omiaan itse tehden.

Mersusta en ole kantta vielä käyttänyt irti, äitimuorin vanhasta Escrotista kyllä mutta siinä olikin työntötankokone (Valencia), joten jakopään sekoilusta ei hirveästi tarvinnut välittää. Lisäksi noissa Volkkariremonteissa on oltu mukana (mutta niissähän onkin hihnat) :shock:. Jos pahin tapahtuu, että ketju esim hyppää alhaalta, niin bensakoneessa taitaa riittää että saa kampiakselin ja nokan linjaan. Virranjakajahan kyllä pyörii jälkeekin päin.

Mistä tuommoisessa projektissa saattaisi eniten kiikastaa? Ketjun ohjurien tapit – irtoavatko yleensä esim. liukuvasaralla? Syylärin irrottamalla voisi tieten helpottaa hommaa. Onko jotain suosituksia, miten irtonaista kantta pitää kuljetella (eikös kampiakselia pitänyt kuljettaa pystyssä).

Tässäpä tätä tajunnanvirtaa taas kerrakseen. :D Ehkä kirjoittelin tätä myös oman mielen selvittelemiseksi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Irroitin viime elokuussa kannen allekirjoituksen autosta ensikertalaisena ja koko hommaan meni aikaa takaslaittoineen 5 tuntia, sisältäen ohjurikumen vaihdon ja yhden venttiilin vaihdon, joka tosin ei lisännyt enää sitä aikaa. Pidin myös huolen siitä, että vanhat venttiilit pysyivät samassa asennossa. :lol:
Viimeksi muokannut mjo33400, 15.3.2006 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ketjun ohjurien tapit saa parhaiten irti kun hakee putkiliikkeestä pari sisäkkäin kiertyvää holkkia joista saa lyhyen "jatkettavan putken" - se on mainio ulosvetäjä.

Niitä ohjureita on syytä varoa varsinkin kun laittaa kantta paikalleen ettei katkaise.


Muuten, tervetuloa Meselle, mjo33400 !
Mukavaa että olet löytänyt tännekin, toivottavasti viihdyt. :D
wiimax.fi
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kiitos! Näyttää siltä, että tulen viihtymään. :lol: On muuten hienot sivut.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dealer kirjoitti:Ketjun ohjurien tapit saa parhaiten irti kun hakee putkiliikkeestä pari sisäkkäin kiertyvää holkkia joista saa lyhyen "jatkettavan putken" - se on mainio ulosvetäjä.
Ahaa. Näinkö?

Paljonko sitä pitää vetää, että se irtoaa? Pari senttiä vai ihan koko tapin mitta?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Pari senttiä (ainakin tässä mun museokoneessa...)
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ehkä pari senttiä.

Risto, tavoiteaika 1 tunti 10 minuuttia, senverran meni aamusella kun nappasin kannen irti 190E 2,3:sta. :D

Muistappa kasatessa että ketjunkiristin pitää ehdottomasti asentaa paikalleen osina. :!:
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Ehkä pari senttiä.

Risto, tavoiteaika 1 tunti 10 minuuttia, senverran meni aamusella kun nappasin kannen irti 190E 2,3:sta. :D

Muistappa kasatessa että ketjunkiristin pitää ehdottomasti asentaa paikalleen osina. :!:
Tavoiteaika kun ajat tänne on 2h 12 min. Ceestä kansi ylös :arrow: uus pahvi paikalleen 2h 20min. Kerkeet vielä illaks kotiin kylypemään. :idea:

Nyt kun lumet sulaa niin huomaa että pihalla on aikalailla läikkiä. :(
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, ei se 16V kansi ole senkummempi irrotettava. :roll:
wiimax.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dealer kirjoitti:Risto, tavoiteaika 1 tunti 10 minuuttia, senverran meni aamusella kun nappasin kannen irti 190E 2,3:sta. :D
Oli varmaan kiire kahvitauolle. :wink:
dealer kirjoitti:Muistappa kasatessa että ketjunkiristin pitää ehdottomasti asentaa paikalleen osina. :!:
Jees. Järkeenkäypää. Jännä sinällään, että WIS:ssä neuvotaan ottamaan irti vain se kiristimen päätytulppa ja jousi. Eikö M102:n kiristimessä ole sitten sitä räikkämekanismia. :shock: EDIT: näköjään on. Pohdiskelua alla.

OT: Menisi kai avatar-raadin puolelle mutta onko tuo kuva otettu Suitsan kopista?

t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 17.3.2006 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Roisto kirjoitti:[ Eikö M102:n kiristimessä ole sitten sitä räikkämekanismia. :shock:
t.
Risto
Mitä räikkämekanismia??
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

raul kirjoitti:Mitä räikkämekanismia??
Semmoista systeemiä, että se kiristimen mäntä ei liiku kuin "sisälle"päin. Jos siis männän haluaisi palauttaa alkuasentoon, niin koko höskä pitäisi ottaa irti ja pukata mäntä läpi kiristimestä.

EDIT: Tutkin sitten WIS:siä ja näköjään on. Onko tietoa, minkäkokoinen kuusiokoloavain tarvitaan kiristimen rungon irrottamiseen?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7228
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: M102:n kansiremontti

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Roisto kirjoitti: Jos pahin tapahtuu, että ketju esim hyppää alhaalta, niin bensakoneessa taitaa riittää että saa kampiakselin ja nokan linjaan. Virranjakajahan kyllä pyörii jälkeekin päin.
kyllä se virranjakajakin pitää pysyä kohallaan. Tai.. ei välttämättä... mutta jos jakajan ratas hyppää erikohtaan kuin ennen niin sytkän säätö tulee eteen... Tosin kannattaa säätää aina kun kone käytetään auki niin että jakoketjuun joutuu kajoamaan.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: M102:n kansiremontti

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mika.T kirjoitti:kyllä se virranjakajakin pitää pysyä kohallaan. Tai.. ei välttämättä... mutta jos jakajan ratas hyppää erikohtaan kuin ennen niin sytkän säätö tulee eteen... Tosin kannattaa säätää aina kun kone käytetään auki niin että jakoketjuun joutuu kajoamaan.
Niinno tottakai pitää virranjakajankin olla hollillaan. Tuossa minulla on vaan se elektroninen sytytys (EZL), joka ottaa tiedon moottorin asennosta joltain anturilta vauhtipyörän tietämiltä ja antaa kipinää sen mukaan. Jossain manuaalissa neuvottiin säädöstä vain, että kun nokka- ja kampiakseli on OT-merkissä, niin virranjakajan pyörijän pitäisi sojottaa kohti rungossa olevaa merkkiä. Loput hoitaa elektroniikka. Virranjakajassa ei ole mitään alipaine- tai keskipakosäätimiä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Se ketjunkiristäjä ei palaudu takaisinpäin vaan se on työnnettävä läpi ja työnnettävä uudestaan sisään, mutta vain sen verran, että pysyy. Kun laitat kannen kiinni sen jousen kanssa niin jousi työntää sen niin paljon kuin jaksaa ja öljynpaine hoitaa loput. Jos jätät sen ketjunkiristäjän männän siihen asentoon kuin se oli irroitettaessa , syntyy ongelmia kun se on liian kireä siinä vaiheessa.
Se kansi oli joko 17 tai 19mm ja siällä oleva muistaakseni torx65.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mjo33400 kirjoitti:Se ketjunkiristäjä ei palaudu takaisinpäin vaan se on työnnettävä läpi ja työnnettävä uudestaan sisään, mutta vain sen verran, että pysyy. Kun laitat kannen kiinni sen jousen kanssa niin jousi työntää sen niin paljon kuin jaksaa ja öljynpaine hoitaa loput. Jos jätät sen ketjunkiristäjän männän siihen asentoon kuin se oli irroitettaessa , syntyy ongelmia kun se on liian kireä siinä vaiheessa.
Näinhän se Diileri neuvoi ja itsekin noin ajattelin vehkeen toimivan. Omituista on vaan, että WIS:ssä ei neuvota ottamaan irti koko kiristäjää vaan ainoastaan se tulppa ja jousi. Ovatkohan olettaneet, että kun nuo ottaa irti, niin mäntä on samassa asennossa kuin ennen remppaa ja siis oikein. Aikamoisia olettamuksia. :shock:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Roisto kirjoitti:Omituista on vaan, että WIS:ssä ei neuvota ottamaan irti koko kiristäjää vaan ainoastaan se tulppa ja jousi. Ovatkohan olettaneet, että kun nuo ottaa irti, niin mäntä on samassa asennossa kuin ennen remppaa ja siis oikein. Aikamoisia olettamuksia. :shock:

t.
Risto
Huomaa että WIS on korjaamokäsikirja. Siellä ei paljon "niksejä" lue... :wink: Vähän niinkuin tää-pitää-tietää -pohjalta mennään. Ikävä kyllä.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

raul kirjoitti:Huomaa että WIS on korjaamokäsikirja. Siellä ei paljon "niksejä" lue... :wink: Vähän niinkuin tää-pitää-tietää -pohjalta mennään. Ikävä kyllä.
Juu. Se noissa paremmissa Tee-Se-Itse-kirjoissa on plussaa. Niissä on lisänä ihan kunnon kantapään kautta opittuja neuvoja. Harmi, että tuommoiset kirjat ovat niin harvassa. :( Bucheli on tehnyt M102:lla varustettuihin 124:siin hyvän kirjan mutta se on painosta loppunut. Pitäisiköhän "hukata" kirjaston kappale. :whistle:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiristimen koppa oli tässä -90 M102 2,3:ssa 32 mm ja sisällä on 17 mm kuusiokolo.
Pelkän tulpan irrottaminen ei yleensä onnistu, koska sisäosa irtoaa samalla - sitähän ei voi mitenkään pitää kiinni.

Kasattaessa on helpointa kiristää ensin se pelkkä sisäholkki paikalleen, sitten laittaa tiivisterengas. mäntä, jousi ja lopuksi se "hattu".

Joo, kuva on suitsan kopista :D
wiimax.fi
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Joo sory, puhuin 124:n 260 E:stä. Siinä pyoreä hattu jossa iso sisä torkxi.
Aukaisin putkitongilla itseltä hatun kun ei ollut sopivaa työkalua, mutta nyt on hankittu kaikki torxit meseä varten. :lol:
Muuten onko se sisä hattu ( kiristimen runko ) kuusiokolo kun mulla se kans näytti torxilta, tosin aika sumentaa muistin nopeasti tässä iässä.
Hatun irroituksen jälkeen se mäntähän ei tule sieltä taaksepäin, vaan pelkästään jousi irtoaa. Eikö se näin ollut? Pitää vielä kiertää se holkki irti.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole kauaa kun tein vastaavan homman 260E:hen mutta enpä enää muista...
Totta, mäntä ei tule ulos.
wiimax.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Onko muuten tietoa, mitä kaikkea sälää tulee Vehon yläpään tiivistesatsin mukana? Ventt.kopan tiiviste kuulemma ei tule. Mikä lie venttiilinvarsien tiivisteiden laita?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”