Jäähdytinnesteen vähentyminen ja sen vaikutus öljyn määrään?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Jäähdytinnesteen vähentyminen ja sen vaikutus öljyn määrään?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kävinpä eilen katsastuksessa ja inssi ei tehnyt lainkaan päästömittausta. Inssin mukaan koneessa oli liikaa öljyä eikä hän sen takia uskaltanut tehdä mittausta :shock: .

Öljynvaihtohan tässä tehtiin n. 3000km sitten ja periaatteessa on mahdollista, että tuota öljyä olisi ollut huollon jälkeen hieman liikaa eikä se ole ehtinyt kulua tässä välissä poies. Ei tullut tarkistettua öljytason määrää heti huollon jälkeen.

Mutta, asiaan saattaa vaikuttaa toinenkin tekijä. Paisarin nestepinta laskee tällä hetkellä ja auton alla on nähtävissä vuotoa indikoivia tiputuskohtia. Minä kun en moottoreista liikaa tiedä, niin voiko jäähdytinneste päästä moottoriöljyn sekaan (esim. kansipahvin vian takia) ja näin nostaa öljymäärää tikun mukaan? Öljymäärä ei missään nimessä ole noussut lisätyn jäähdytinnesteen verran tähän mennessä. Jos siis on lisääntynyt lainkaan, vaan olisi huollossa vain laitettu hieman liikaa öljyä...

Jos jäähdytinnestettä kuitenkin olisi päässyt öljyn joukkoon, niin mistä muista tekijöistä tätä voisi yrittää päätellä (savutus...?)?
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Öljy muuttuu harmaaksi.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Ja vaahtoutuu esim öljykorkkiin. Voi olla myös jos on lyhyttä ajoa niin kondensoitunutta vettä öljyn joukossa joka sitten nostaisi pintaa...? Varsinkin nyt kun lämpötila seilaa edestakas
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Eipä näyttänyt öljy harmaalta vaan "terveen" mustalta. Öljykorkissakaan ei ollut mitään merkkejä näkyvissä. Toivottavasti jäähdytinneste vuotaa siten vain jostain muualta ulos.
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jos jäähdytinnestettä jostain syystä pääsisi moottoriöljyn sekaan, niin menisikö tuossa tilanteessa myös toisinpäin eli öljyä jäähdytinnesteeseen?
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

molempi on ihan mahdollinen... kaverilla meni ainoastaan öljyä nesteen sekaan ja itelläni tuli vaan öljyt putkesta savuna....

joskus sitten menee se jähytysneste sinne öljyn sekaan... eikös se yleensä oo sellasta kermanväristä shaissee?
itellä tippasee siitä lohkolämppärin liitoksesta nestettä ja ehkä pikkasen vesipumpun juorusta ja sitten myöskin paisarin korkin välistä :shock: :lol:

niin siis vastaus:
ihan mahdollista.
® Mesen linttaklubi
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tältähän se sitten näyttää ku öljyt menee paisariin..

Kuva
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3029
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Minä sitä en oo muuten koskaan nähnyt, että inssi katsoisi öljyjä ennen mittausta.
Joskus on kyllä kysynyt, että "kai siellä jotain rasvaa on, kun kerran ajamalla tulit?"
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

miten paljo siä oli liikaa öljyä?? yhtäkkiä sanosin että ö-paine on kovempi ku paisarin paine.. paitsi kun auto sammutetaan niin silon voisi valua nestettä öljyn sekaan mutta sanoisin että kyllä sielä paisarissa pitäisi rasvaa olla jos se koneen sisältä falskaisi. ja jos kansipahvin välistä männänpäälle menee tms muuta lämpökummailua ja ö-paineen seilaamista niin silloin vikaa voisi etsiä koneen sisältä.

mikä auto ja kone?. mä luulen et sulla laitettu:oho meni vähä reilusti ja nestettä hukkaa vaikka paisarin korkinvälistä :roll: ihme inssi ku öljytki katsoi :shock: oliko perämurikassa öljyä riittävästi :lol:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Voihan se neste vuotaa paineettomalle puolelle öljykiertoa, taitaa tosin olla hyvinkin harvinaista :roll:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

muttei suinkaan mahdotonta :roll:
® Mesen linttaklubi
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

Re: Jäähdytinnesteen vähentyminen ja sen vaikutus öljyn määr

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

Andy kirjoitti:Kävinpä eilen katsastuksessa ja inssi ei tehnyt lainkaan päästömittausta. Inssin mukaan koneessa oli liikaa öljyä eikä hän sen takia uskaltanut tehdä mittausta :shock: .

Öljynvaihtohan tässä tehtiin n. 3000km sitten ja periaatteessa on mahdollista, että tuota öljyä olisi ollut huollon jälkeen hieman liikaa eikä se ole ehtinyt kulua tässä välissä poies. Ei tullut tarkistettua öljytason määrää heti huollon jälkeen.

Mutta, asiaan saattaa vaikuttaa toinenkin tekijä. Paisarin nestepinta laskee tällä hetkellä ja auton alla on nähtävissä vuotoa indikoivia tiputuskohtia. Minä kun en moottoreista liikaa tiedä, niin voiko jäähdytinneste päästä moottoriöljyn sekaan (esim. kansipahvin vian takia) ja näin nostaa öljymäärää tikun mukaan? Öljymäärä ei missään nimessä ole noussut lisätyn jäähdytinnesteen verran tähän mennessä. Jos siis on lisääntynyt lainkaan, vaan olisi huollossa vain laitettu hieman liikaa öljyä...

Jos jäähdytinnestettä kuitenkin olisi päässyt öljyn joukkoon, niin mistä muista tekijöistä tätä voisi yrittää päätellä (savutus...?)?
Onko koneesi M 102 ja onko termostaattikotelon kansi muovia? Minulla oli sellainen vääntynyt ja vuoti tiivisteestä. Oli vaikea paikallistaa, vasta höyry paljasti. Ostin marmoritiskiltä alumiinikannen, aika tyyris mutta eipähän enää mutruile.
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kone on tuo allekirjoituksen lankun vaparimonivenadieseli. Onneksi noita vinkeissä kuvattuja oireita (vaahto väärässä paikassa jne.) ei ole esiintynyt, joten kyse (toivottavasti) on vain nestevuodosta jossain muualla ja liiasta öljytäytöstä huollossa. Pitää huomenna valossa vielä vähän tutkia asiaa lisää.

Ja ei sitä liikaa öljyä tikun mukaan niin mahdottomasti ole, jonkin verran tikun ylärajan yli.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”