300D OM603 tyhjäkäynti

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

300D OM603 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Olen huomannut -92 300D:ssä sellaisen "ominaisuuden", että kun tyhjäkäynnillä polkaisee nopeasti vähän kaasua, niin ikään kuin kaasuttaa hiukan itse toisen kerran ja sitten asettuu. Ainakin kuulostaa siltä, kuin kierrokset aaltoilisivat hetken. Muistaakseni kierroslukumittarissa muutos ei näy.

Mistähän tuo johtuu ja voiko tai pitäisikö jotain tehdä asialle? Syöttöpumpun perään taitaa tulla pari kaapelia, toinen liittyi vissiin tyhjäkäynnin säätöön?

Muistelen, että entisessä 200D:ssä kylmän ja lämpimän koneen tyhjäkäynnin ero oli huomattava. Nykyisessä autossa ei ole suurtakaan eroa kylmänä ja kuumana. Lienee jotain eroa toiminnassa?

Vielä yksi omituisuus. Muutaman kerran on sattunut niin, että olen sammuttanut auton lämpimänä ja mennyt käynnistämään muutaman minuutin päästä. Tällöin ei käynnistykään heti, vaan pitää antaa startin pyöriä ihan kunnolla. Onko ominaisuus vai vika?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Vastaan itse itselleni, että tuntuvat olevan ihan ominaisuuksia näissä, koska nyt on toinen auto samanlaisella tekniikalla ja aika lailla samalla tavalla käyttäytyy. Tosin nykyinen käy siistimmin. 8)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
lcf-30
Viestit: 104
Liittynyt: 09.1.2007 12:19
Paikkakunta: Tohmajärvi

tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja lcf-30 »

Siinä sun kolmesatasessa on tyhjäkäynnin automaattinen säätö ELR nimeltään. Se pitää tyhjäkäynnin vakiona, olipa sitten kone kylmä, kuuma, tai siltä väliltä. Sen lisäksi se tasaa tyhjäkäyntiä jos on kuormitusta valoista yms. Se tekee eron tuohon kuvailemaasi kylmä/lämmin käynnistykseen toiseen autoosi verrattuna, jossa sitä vakainta ei ole. Ainakin minulla saattaa joskus aiheuttaa tuota kierrosten lievää korvin havaittavaa aaltoilua, ja joskus hieman nyökkää sellaisessa tilanteessa kun laskee kaasun kierroksilta tyhjäkäynnille. Kyllä se ominaisuus on, ja ihan hyvä sellainen ainakin kylmäkäynnistyksissä kun kone käy nätisti heti alusta alkaen. Se näkyy pumpun takana sellaisena morkulana, johon menee johdot, ja elr-rele löytyy akun takana olevasta tilasta.

Tuosta pitkästä vieteristä en osaa sanoa muuta kuin että ei tuo minun kolmesatanen ole viimeisen 250 tkm:n aikana koskaan ihan salamana startannut lämpimänä. Kuinka lie pitkään sinulla starttauttaa, mutta minulla ainakin saa sekunnin pari pyörittää ennen kuin starttaa lämpimänä hetken seisottuaan. Jos painaa kaasun noin puoleen väliin startatessa, niin herkemmin lähtee, ja näin olen tehnyt visuna kaverina starttia säästääkseni. Kylmänä on hieman nopeampi startti. Voisko johtua siitä, että ainakin meillä olevassa 200D:ssä hehkuaika on paljon pidempi lämpimänä kuin tuossa 300D:ssä, ja kakssatanen pyörähtää nopeemmin tulille lämpimänä. En pidä vikana, sillä aina se on noin käyttäytynyt. Kertokoon joku viisaampi jos on asiasta kokemusta.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kyllä se 603 lähtee ainakin aivan välittömästi käyntiin riippumatta koneen lämmöstä. Eli avaimen näyttäminen riittää. Tyhjäkäynnin hytkymisellä tarkoitit sitä, että kone hörpsäyttää kerran pari, kun paikallaan polkaisee kaasua. Ei tuokaan ominaisuus ole vaan liittyy pumppuun, mutta ei se menoa tai muutakaan haittaa. Meillä on myös 250 d, joka käynnistyy aina kelissä kuin kelissä, mutta ei käynnisty avaimen näytöllä vaan vaatii sekunnin pari startin. Liekkö akku tai startti hieman hidas. Nopeus on käynnistyksen valtti.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Niin, mitkä lienee ominaisuuksia ja mitkä ei.

Nykyisessä autossa hehkutussysteemi reagoi selvästi moottorin lämpöön, eli kylmällä koneella hehkutus on pitkä ja lämpimällä koneella valo vain vilahtaa. Ei ole tullut vielä katsottua, onko tässä versiossa erillinen lämpöanturi hehkun releelle. Täysin kylmänä lähtee parhaiten käyntiin, eli käytännössä heti, kun startti pyörähtää. Lämpimänä hetken seisottuaan saa startata tuon 1-2 sekuntia, kuten lcf-30 mainitsi.

Vanhemmassa 200D:ssä oli tosiaan alipaineella toimiva tyhjäkäynnin korotus ja se toimi vähän eri tavalla. Hehkuvalokin paloi muistaakseni jonkin aikaa riippumatta koneen lämmöstä.

Edellisestä autosta katselin, että pumpun perässä oli kaksi sahköliitintä. Ylempi on ilmeisesti tuo ELR? Mikäs se toinen on?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Re: tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

lcf-30 kirjoitti:
Tuosta pitkästä vieteristä en osaa sanoa muuta kuin että ei tuo minun kolmesatanen ole viimeisen 250 tkm:n aikana koskaan ihan salamana startannut lämpimänä. .
Eikä minun, ja aika moni muukin on vuosien aikana kysellyt samasta aiheesta. 200D:t lähtevät kai kerkeämmin kuumana, pitkät koneet pyörityttävät, jos olen oikein havainnut. Se on näiden tapa ja piirre vanhemmiten, ei sen kummempaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

OK, ei siis syytä huoleen. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
turbocompound
Viestit: 114
Liittynyt: 19.10.2010 22:54
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja turbocompound »

Kannattaa säätää tyhjäkäynti oikeaksi tyhjäkäynnin säätö ruuvista
kun se on lämmin ilman ELR töpsöliä niin ei "hörpsäytä" niin paljon.

Lämpimänä on lähtenyt "herkemmin" käymään kun on antanut hetken miettimis aikaa
ennen kuin käynistää vaikka hehkuvalo samuukin heti.
Tiedän että ei sen pitäis hehkuttaa lämpimänä mutta kumminkin siinä on eroa kokemuksien mukaan käyntiin lähtöön.
Vai onko se vain mielikuvitusta. :roll:
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Väsähtänyt startti aiheuttaa tuota parin sekunnin starttausta puolilämpimänä. Hehkutuksen jatkaminen valon sammumisen jälkeen auttoi täälläkin, lähti heti käyntiin.

Startin vaihdon jälkeen pyörii paljon rivakammin, ja lähtee heti käyntiin.


Jos jaksaa vielä kylmänä pyöriä riittävästi, niin ei kannata murehtia :D
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Tosiaan kylmänä lähtee avainta hipaisemalla. Eli ei ole ongelmia sen suhteen. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Eemeli200CDI
Viestit: 18
Liittynyt: 10.1.2012 1:02

Viesti Kirjoittaja Eemeli200CDI »

Mun -89 250D lähtee ihan samantien käyntiin oli kylmä tai kuuma. Tuo lämpimänä "sahaaminen" voi olla oire jostakin orastavasta "viasta". Oisko pumpun ajoitus ihan kohillaan, jos lämpimänä starttauttaa pitempään?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”