Sytytyksen säädin 7 - asentoinen pistokkeen toiminta?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Mese 320 TE
Viestit: 16
Liittynyt: 07.12.2013 13:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Sytytyksen säädin 7 - asentoinen pistokkeen toiminta?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

124 konehuoneessa on pistoke jolla voi jotenkin vaikuttaa sytytykseen ,kun ei ole normaalia E 95 bensaa saatavissa. Onko kellään tietoa miten se toimii tai ohjeita voiko sitä käyttää? tuo pistoke on sinetöity asentoon yksi minulla. Autoni on 320 TE vm. 1993.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Anna olla vaan siinä asennossa, ellet meinaa RE85:llä rueta ajeleen. Itsessään tuo säädin on vain läjä vastuksia ennakon muuttamiseen, tosiaan ei tuolla ainakaan mitään saavuta. Jollain itäbensalla voi olla tarpeenkin sitten koskea tuohon.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

320:ssa on nakutusanturi, joten oktaaniasetusta ei tarvitse tehdä. Vanhemmissa KE-koneissa ei ollut anturia ja oktaanitieto piti kertoa sillä pulikalla. Se ei myöskään ollut sinetöity ja oli näkyvällä paikalla. Nuo sinetöidyt ovat sitten jotain muita asetuksia varten ja ne on yleensä piilotettu sinne akun taakse, ettei niitä väänneltäisi vahingossa. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Mese 320 TE
Viestit: 16
Liittynyt: 07.12.2013 13:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Mulqvist kirjoitti:Anna olla vaan siinä asennossa, ellet meinaa RE85:llä rueta ajeleen. Itsessään tuo säädin on vain läjä vastuksia ennakon muuttamiseen, tosiaan ei tuolla ainakaan mitään saavuta. Jollain itäbensalla voi olla tarpeenkin sitten koskea tuohon.
Asia alkoi kiinnostamaan juuri tuon RE 85 bensan vuoksi. Missään auton omassa käsikirjassa ole ohjeita tuon pistokkeen säädöstä esim juuri Venäjällä ajelu, kun siellä ei aina saa sitä oikeaa Bensaa.
Mese 320 TE
Viestit: 16
Liittynyt: 07.12.2013 13:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Roisto kirjoitti:Terve,

320:ssa on nakutusanturi, joten oktaaniasetusta ei tarvitse tehdä. Vanhemmissa KE-koneissa ei ollut anturia ja oktaanitieto piti kertoa sillä pulikalla. Se ei myöskään ollut sinetöity ja oli näkyvällä paikalla. Nuo sinetöidyt ovat sitten jotain muita asetuksia varten ja ne on yleensä piilotettu sinne akun taakse, ettei niitä väänneltäisi vahingossa. :D

t.
Risto
Minulla niitä on nakutus antureita on kaksi 6 rivi koneen kupeessa.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Nyt kun roisto kommentoi jo triidiä, niin miten pitää suhtautua jos ke-jet+kat olevassa on moisia kaksin kappalein. Toinen plommaamaton näkyvillä ja toinen plommattu piilossa.

Kuitenkin, aavistelen että tuossa M104:ssäkin on ajatus sama kuin vanhemmissa, siihen vain on anturin antama lisäsäätöä. Tilaa veholta sähkökuvat siihen ja niistä katot mikä sen funktio on.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Mese 320 TE
Viestit: 16
Liittynyt: 07.12.2013 13:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Mulqvist kirjoitti:Nyt kun roisto kommentoi jo triidiä, niin miten pitää suhtautua jos ke-jet+kat olevassa on moisia kaksin kappalein. Toinen plommaamaton näkyvillä ja toinen plommattu piilossa.

Kuitenkin, aavistelen että tuossa M104:ssäkin on ajatus sama kuin vanhemmissa, siihen vain on anturin antama lisäsäätöä. Tilaa veholta sähkökuvat siihen ja niistä katot mikä sen funktio on.
Minulla on sähköllä ohjatut ruiskusuuttimet ja ohjausboksi akkukotelossa.
Autoni on Amerikan vienti mallia Sport alustalla ja kaikilla herkuilla.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

KE:ssä tuolla akun takana olevalla mokkulalla kerrotaan KE:n boksille mm. se, että onko autossa kattia vai ei. Tietoa löytyy interwebistä vaikka sanoilla "R17 trimming plug" tai saksaksi "R17 abgleichstecker". Ei siis liity oikein mitenkään syttypuoleen.

HFM:stä en kunnolla ole tuohon löytänyt tietoa. Kytkentäkaaviossakaan en ole sitä nähnyt.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Mese 320 TE
Viestit: 16
Liittynyt: 07.12.2013 13:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Roisto kirjoitti:KE:ssä tuolla akun takana olevalla mokkulalla kerrotaan KE:n boksille mm. se, että onko autossa kattia vai ei. Tietoa löytyy interwebistä vaikka sanoilla "R17 trimming plug" tai saksaksi "R17 abgleichstecker". Ei siis liity oikein mitenkään syttypuoleen.

HFM:stä en kunnolla ole tuohon löytänyt tietoa. Kytkentäkaaviossakaan en ole sitä nähnyt.

t.
Risto
No minäpä tutkin noista vinkeistä mitä siellä sanotaan. Katsoin tuon oman pistokkeen numero tiedot: * 025 545 50 28. 09 9251 25 LK. HFM MS.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kannattaa kokeilla myös hakusanoilla "HFM R16/5". Virallista tietoa ei löytynyt mutta spekulointeja siitä, että se vaikuttaisi oktaanivalintoihin mutta vain siinä tilanteessa, ettei boksi saisi kaikkien anturien tietoja ja pystyisi itse korjaamaan ennakkoa huonompaa bensaa vastaavaksi. Normitilanteessa pitäisi olla 1-asennossa, jolloin moottorin pitäisi osata ottaa kaikki irti yli 95-oktaanisesta bensasta.

Yhden WIS:n dokumentin löysin, jossa sanottiin, mistä tuohon löytyvät tiedot pitäisi löytyä. En kuitenkaan löytänyt sitä tiedostoa WIS:stä. Googlaa 07-1459D.pdf-dokkaria.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Mese 320 TE
Viestit: 16
Liittynyt: 07.12.2013 13:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

No niin löysin suuntaa antavan tiedon pistoke numero ja tunnus kirjaimille.
Pistoke malli: MB* 013 545 78 28. 9251 02 LK. EZL.
1 - Asento RON 98. 3 - Asento RON 95. 5 - Aento RON 92
7 - Asento RON 89.
Onkohan tuo sama kaikissa muissa eri numeroisissa pistokkeissa tuo oktaani jako? :?:
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Tullaas sekaamaan, ettei olisi liian helppoa….mikäs virka sillä "plugilla" sytkäboxissa oli, kun sekin vaikutti ennakkoihin? Siis semmonen pyöreä ~20mm halkaisijalla nuppi, jossa itsessään vastus ja niitä oli eri arvoilla :roll:


edit. Tuo vihreällä tekstillä oleva potikka->
Kuva
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

piippu kirjoitti:Tullaas sekaamaan, ettei olisi liian helppoa….mikäs virka sillä "plugilla" sytkäboxissa oli, kun sekin vaikutti ennakkoihin? Siis semmonen pyöreä ~20mm halkaisijalla nuppi, jossa itsessään vastus ja niitä oli eri arvoilla :roll:
Mikä moottori? M111:ssä oli tosiaan tuommoinen vaihdettava nappula, joka vastasi tuota M104:ssa ollutta pyöritettävää nappulaa. Sama vehke – se kulkee kytkiksissä ja muissa dokumenteissa nimellä R16/7.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

No tuo kuva oli vain esimerkkinä, ja omasta M119:stä sitä joskus ihmetellyt, mutta näyttää samaa potikaa löytyvän pienemmistä koneistakin....ja kyllä tuossa -94 E500:ssa ainakin on molemmat (siis se tässä topicissa ihmettelyn aiheena oleva ezl säädin ja vielä sytkäboxin vaihdettava potikka)
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tuo on syttyboksin (EZL:n) oma. Sitten on LH-suihkulle oma. Sillä kerrotaan justiinsa, onko kattia vai ei. Olikohan eroa tekstin värillä: valkoinen ilman kattia ja vihrea katin kans. Vai onko siinä vänkärin puolen pyöritettävässä pulikassa EZL-tekstejä?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Jos nyt puhutaan siintä repsikan puolella tulipellissä juurikin hieman "jemmassa" olevasta potikasta, niin mitään tekemistä sillä ei ole bensan oktaaneihin (tämä nyt M119-moottorisen kautta.)

Tuolla on joku funktio korjaamossa, mikäli käyntihäiriöitä esiintyy.

Jossain topicissa kirjasin nuo toiminnot (jotka sain Veholta) mutta ilman sen suurempaa perehtyneisyyttä ei noilla tiedoillakaan taida mitään tehdä.

Mutta jos mieli tekee, niin laita toiseen asentoon, jos tuossa toimii kuten M119 koneisessa, niin käyntihäiriöt on taattuja :D

Voi ottaa kuvankin, mutta en muutamaan päivään ole auton lähettyvillä.
W124 500E
W903 316cdi
Mese 320 TE
Viestit: 16
Liittynyt: 07.12.2013 13:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Pistokkeeni kirjaimet ovat HFM MS. Numero * 025 545 5028. Näitä eri kirjain vaihtoehtoja on useita: EZL ECE. EZL. EZL KAT. :?:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”