om603 räpättää

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

om603 räpättää

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Tämmönen ikävä tyylirikko niin testosteronia uhkuvassa 300dt:ssä.

Ei vietävä toennut uudella remminkiristimellä, iskarilla ja rullalla. Tyhjäkäynnillä normaali raksutus. Ajossa alkaa jossain parin tonnin korvilla ja siitä eteenpäin häiritsevä pärinä. Semmosta samperin resonointia. Viskon ympärillä ei ole edes tunnelia mikä vois mekkalaa pitää. Pihalla koitin vaihde päällä jarrua vasten, normal. No kiuas meinas kiertyä runkoaisojen välistä nurmikolle jalottelemaan, onneksi vaihdeaski piti mokkelon kuitenkin ruodussa. Moottorin kannattimet defekt. Tää olikin jo tiedossa.

Voiko nokkakettinki tommosta mökää teettää? Vai EGR? Tuossa toisessa topicissa bensakone hiljeni egr:ää kopeloimalla. Mitenkä tuo näpeästi operoidaan sotkemasta ilmakanavia?

Varmaan joku muukin joskus paininut asian kanssa?
94zip
linttauttaja
Viestit: 968
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Egr tulppaus on varmaan helpoin kun ottaa putken irti pakosarjasta ja hitsaa reiän umpeen.
Räpätykseen liittyen kattoisin ettei vuoda pakosarjan tiiviste, alipaine pumppu pitää myös aikamoista mekkalaa lähentyessään loppua.
250D -92
190D 2.2turbo
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Oukei, kemppiliimaa siis egr:ään. Alipainepumppukin voi hajota, voi pyhä sylvi. Kävisköhän vastaava lutkutin vapari 606:sta, semmonen pihalla lojuu. Täytyy tutkailla. Ja se pakosarjan tiivistys tietysti myös.

Kiitos asiantuntevista vinkeistä.
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

No nyt on egr tukittu pellinpalalla. Pakosarjan etummaiset pari mutteria oli aika löysälle päässy, mut aina vaan jaksaa päristä. Ikävästi vielä siinä 80 vauhdista ylöspäin. Täytyy vaihtaa ap-pumppu sitten kun se näyttäisi olevan aika helposti tehtävissä.

Pumpusta pistin ennakon kohdilleen, oli syystä tai toisesta ~20 jykk. Nyt pitäis olla aika liki sen 13 astetta. Voikohan ketju venyä noin paljon, että menee astetolkulla myöhälle?

Se samperin pellinlipare kyllä hämää siinä hihnapyörän päällä. 3 astetta myöhäisemmällä oli se merkki tässä koneessa. Lohkossa olevan valutapin mukaan sihtailin tuon ennakon, ei se kyllä kovin tarkka ole kun jää niin kauas. Kai se sen vasemman kyljen mukaan tarkkuutetaan?

Ekalla lenkillä en huomannut mitään ihmeellistä eroa, mutta tuossa uudestaan tyypätessä uskottelin itselleni kaasuvasteen parantuneen. Ja hiukan kevyemmällä lapikkaalla tuntuisi kulkevan. Syöttöön en mennyt vielä puuttumaan kun näytti niin hankalalta paikalta operoida.

Jos muuten ei tohdi 11 mm poranterää pilkkoa pumpun lukitustapiksi, niin 7/16" pultti on just eikä melkein sopiva siihen reikään.
94zip
linttauttaja
Viestit: 968
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Voi siirtyä ennakko ketjun venymiisen takia.
Tarkista kampiakselin hihnapyörä että on ehjä
Alipaine pumpun sopivuudesta en osaa sanoa, muistikuva on että ei kävisi mutta sekin riippuu siitä mistä autosta 606 on peräisin.
Joku nostajakin voisi tietysti olla loppu, se tuskin ääntäisi kierroksilla kuitenkaan.
250D -92
190D 2.2turbo
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Öö, miten hemmetissä tarkistan kampuran hihnapyörän? Taitaa jäädä irroittamatta minun vehkeillä/rahkeilla. Otin tuosta E-mallin lankusta sen ap-pumpun. Useampaa mallia ei ainakaan ole Motonetin listoilla, eli meinaan kokeilla tuota. Eipä oo iso homma. Näytti olevan oikein originelli pierburg, mahtaakohan olla ajettu sen 560 tkm mitä korikin. Ei se ainakaan ääntä antanut ja rulla pyöri hyvin.

Räpätystä yritin taas saada kuuluviin, mutta ei paikallaan polkiessa onnistu millään. Meinasin että voisko maski rämistä kun puuttuu yksi ruuvi, en päässy selvyyteen. Tarvii vissiin eukko teipata konepeltiin ja lähtee heittää rinkiä. Kyllä se ääni alkaa paikantua ennen pitkää.

Ja joo, kyl se ennakko taitaa nyt olla paremmin paikallaan. Tai ei ainakaan huonompi. Alhaalta lähtee terävämmin. Käyntiääni on kyllä ihan sivistynyt vielä, ei mikään terävä.

Pystyykö syöttöä kuinka vähällä purkamisella säätelemään? Kaasuvivut tulee ikävästi tielle, eikä meinaa muutenkaan nähdä mitään. Ei nyt vissiin imaria tartte irrottaa sen tähen? Kernaasti tuosta ottais sen irti mitä järkevällä savutuksella saa.
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Nytten onpi ap-pumppu vaihdettu ja alkoi olla aikakin. Paikallaan ollut oli vanhaa mallia ja rissassa jo selvä klappi. Helppo ja nopee homma. Äänestä en vielä osaa sanoa, lenkkiä en vielä päässyt heittämään kun rupesin näpräämään syöttöjen kanssa.

Muuten niin helppohuoltoinen kosla on kyllä tuon syötön osalta varsin veemäinen säädettävä. Tai itse säätö on helppoa, mutta ennen kuin kaikki romut on pois tieltä, voi ristus notta... Vähänpä tekis mieli ulkoista syötön säätöä. Tässä korissa ei ainakaan olis saanut kantta pois ilman kaasuvivuston osittaista irroittamista.

Otin kakkuruuvia ~2 kieppiä auki ja mielestäni säädin myös ELR:n alta tyhjäkäyntiruuvia. Sitten meinasin herkutella vielä kierroksen lisää, mutta eipäs tk-ruuvi pyörinytkään yhtään. Lukitus avautuu ihan nätisti vaikka kuinka monta kieppiä. Mitä v..? Enkö just äsken sitä säätänyt. Se jäi sitten siihen enempi säätely. Nyt lykkää aavistuksen mustaa ja kierrokset laskee vähän hitaammin, katotaan häiritteekö. Täytyy sitten avata uudestaan ja kokeilla vielä uurestansa tyhjäkäyntiäkin ropeloida.

Miten pirussa se voi edes mennä jumiin, vai toppaako se riittävän ulkona kokonaan, eli ei tipu pois?

Huomenna testiä, jänskättää..
94zip
linttauttaja
Viestit: 968
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Joissain pumpuissa stoppaa Tk-ruuvi.
pumpun päältä kellosta ruuvi löysälle niin rupeaa savua tulemaan.
250D -92
190D 2.2turbo
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

..syötön säätöä.

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Juuei se savutus sinänsä ole tavoitteena vaan että säätö on optimaalinen tehon ja järkevän savun suhteen. Tarkennatko vielä mitä siitä pumpun päältä kellosta saa säädettyä, liittyykö se ahtopaineeseen jollain tavalla?

Testattu on ja lähteehän se etukammiokonekin alhaaltakin suht nätisti kun syöttö ja ennakko on enempi hehtaarilla. Kaasuun vastaa ihan eri tavalla, tosin tyhjäkäyntikin on nyt ~750.

Vielä tarvii pumpun takaluukku ottaa auki että saa nuo kierrokset tippumaan järkevästi, nyt ne jää ikävästi huutamaan. Minkäslaiset avaimet tuohon tyhjäkäynnin "tasaimeen" käy?

Vaihteisto meinas heittäytyä ihan mahottomaksi säätelyn jälkeen, mutta foorumin edellisten keskusteluiden perusteella säädin vähän kaikkia kerralla, eli just niinkuin ei pitäis. Tuli jo paljon parempi. Vielä lootan öljynvaihto jossain vaiheessa ja katsotaan tarviiko roplata paineita.

Itse räminä on ja pysyy, ei tule alipainepumpulta, mutta hyvä kun tuli vaihdettua. Kai se syyllinen aikanaan tulee vastaan kun tarpeeksi kauan vaihtaa osia.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 847
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Mulla rämistelee pohjapanssari (muovi) mutta sekin vaan tyhjäkäynnillä. Toissakertaisen irroituksen jälkeen räminä oli pois pitkän aikaa, mutta seuraavan irroituksen jälkeen tuli takaisin.

Onko sun pumpun päällä olevassa kellossa ruuvi suoraa näkyvissä vai onko siinä jonkinlainen suojaholkki? Jos on/oli, miten se irroitit?
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Toi räminä vois tulla jostain koneen takaosastakin, että joku on johnaan irrallaan ja pyörii reijässään tms. Ei se ainakaan taaempi pohjalevy ole kun se oli kokonaan pois äsken kun ajelin.

Pumpun päällä taitaa olla kaks lutikkaa; sammutinkello ja sit tää toinen. En oo puuttunut siihen lainkaan, toi aiempi tekstini on vähän harhaanjohtava. Tyhjäkäynnin hienosäätöä kopeloin siitä pumpun ulkopuolelta päältä kierroksen verran kun kiersi melkein tonnin.

Viritys on erittäin onnistunut kun vedot ei oo ainakaan vähentyny.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Voisiko räminä tulla vaihteiston takakannakkeesta, jos siitä on ruuvit löysällä.
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Erittäin epätodennäköistä että vaihteiston takakannatin mölyäis, mutta voishan tuonkin kahtoa. Korva sanois että konehuoneesta. Nostaja(t) tulis mieleen, mutta kai se väljä tikkais tyhjäkäynnilläkin.. Tää käy ihan nätisti tyhjää ja kierroksillakin ilman kuormaa.

Hyvin tuo kyllä nyt kulukoo, alusta vaan alkaa tuntua vetelältä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”