Pumpusta kysymyksiä

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Sakari

Pumpusta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Noniin, rupes alustan nivelien yms osien vaihto kyllästyttämään ja tulihan sieltä nyt suuri osa vaihdettuakin parin kuukauden aikana, niin seuraavaksi aloin miettimään auton kulkupuolta, eli pumpun ajoitusta/ruuvausta.

Tiedän että tästä samasta aiheesta on tehty ainakin 100eri kysymystä foorumilla, mutta silti jää vielä kysymyksiä..

Auto on vm.85 200D, ja minua mietityttää pumpun säädöissä nyt parikin asiaa.

-Miten 200D mallissa mahtuu ruuvaamaan pumpun takakannen irti kun siinä on ö-suodatin noin 1cm päässä?

-löysin netistä ainakin 100eri mielipidettä siitä, mikä ruuvi siellä kannen alla tekee mitäkin, eli mistä lisätään syöttöä ja mihin suuntaan sitä ruuvia kuuluu kääntää? Ilmeisesti jotain tapahtuu myös tyhjäkäynnille samalla, mutta mitä, ja mistä ruuvista sitä säädetään ja mihin suuntaan? Mieluiten kuvien kanssa ohjeet jos mahdollista :)

-mikä on ajoitusmerkki kampiakselin hihnapyörällä, onko se se pieni tappi vai peltilärpäke, en ole katsonut onko autossani edes jompaakumpaa/kumpaakaan enkä mene nyt vesisateeseen sitä tarkistamaankaan

-missä kaikkialla pumpussa kiertää moottoriöljy, ja mitkä ovat paikkoja josta se yleensä vuotaa, moottorin pumpun puoleinen kylki ihan öljyssä, valon kanssa näkee kuitenkin että kannentiivisteestä vuoto ei tule vaan siellä on kanteen asti kaikki ihan puhtaana eli vuoto on vasta kannentiivisteen jälkeen? Vuotokohta on leveähkö koska koko koneen kylki öljyssä.

-kuvitellaan että ruuvaisin pumpun 4kpl 13mm pultit kaikki irti, myöskin suihkuputket, jos haluaisin irrottaa koko pumpun. Pumppua käsittääkseni pyörittää jakoketju, onko pumpun päässä ratas suoraan ketjussa kiinni joka sitten tipahtaa jonnekin jakopäänkoteloinnin sisälle? Vai voiko pumpun huoletta irroittaa ilman että ketju tippuu koneen sisälle?

-kuinka paljon mitäkin ruuvia pumpusta kannattaisi ensi alkuun kääntää? K arvo on tällä hetkellä muistaakseni 0,67 ja max arvohan on kai 2joten varaa olisi säätää.

Varmaan oli vielä muitakin kysymyksiä mutta päivitän ne tänne sitten kun muistan, kiitos jo valmiiksi vastauksistanne!

Koittakaa sitten selittää koko homma rautalangasta vääntämällä, vaikka autoja paljon korjailenkin ihan työkseni niin näihin pumppuhommiin en ikinä ole koskenut :D
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Re: Pumpusta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Sakari kirjoitti: -Miten 200D mallissa mahtuu ruuvaamaan pumpun takakannen irti kun siinä on ö-suodatin noin 1cm päässä?
Yksi vaihtoehto on muuttaa sylinterien lukumäärää, jää paremmin tilaa. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Toinen on irroittaa se pumppu, ja toimittaa se ppd:lle ylivieskaan.

3:mas on viedä se mynädieselin vanhemman käsittelyyn........sen jälkeen ppd:lle säädettäväski...muuten ei mene savutestistä ihan heti läpi..kysykää vaikka tiileriltä :D

Itse veisin sen hotarille, lintoselle tai ppd:lle, ja maksaisin säätämisistä, saisin tietoa kui se säädetään...ja voisin tulla paremmalla mielellä pois sieltä...toki hotarin talleilla aivan sama juttu..ja kummassakin paikassa on kahvia tarjolla...voipi olla muutakin suuhunlaitettavaa..sitä ikinä tiedä :D
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Sen takia ajattelin kysellä foorumilta ensin jos joku kertoisi täällä vastauksia ettei tarvitsisi viedä esim mynään. Sinne olisi helpoin kyllä viedä, matkaa 20km.

Sitten siitä pumpun irrottelusta, onko se suoraan jakopään ketjussa kiinni vai millanen homma se oikein on irrottaa nimenomaan siitä jakopäästä?

Ja mitäs, kai se mynädieselissä luulis säätävän sen niin että menee päästöistä läpi jos sitä nimenomaan pyytää säätämään sen niin että menee päästöistä läpitte? Eihän siinä olisi mitään järkeä että veisi sen ensin mynään säädettäväksi ja sitten ppd:lle heti sen jälkeen...?

Kellään tietoa mitä SUUNNILLEEN maksaa pumpun säätö mynädieselissä? Irtopumppu, säädöt sillein että menee päästöistä läpi mutta saa tulla mustaa putkesta se ei haittaa. Onko se 100e vai 600e?

Tiedän että täällä foorumillakin on tietoa näistä jutuista, ja ihmettelenkin vastauksia joita täältä saa tähän ongelmaan, nämä foorumithan on juuri sitä varten ettei autoa tarvitse viedä ammattilaisen säätöön, tai ostaa isompimoottorista mersua jotta mahtuu säätämään pumppua paikallaan helpommin. Tottakai ymmärrän ettei itse säätämällä siitä saa millään niin hyvää kuin esim mynädieselin tekemä pumppu, mutta ei sen nyt vanhassa autossa tarvitsekaan olla ihan paras.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29116
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Pumpusta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja dealer »

-Miten 200D mallissa mahtuu ruuvaamaan pumpun takakannen irti kun siinä on ö-suodatin noin 1cm päässä?
Kyllä se onnistuu, mutta ahdasta on. Yksi vaihtoehto on ottaa pumppu kokonaan irti, jolloin taas joutuu miettimään käyttäisikö sen kuitenkin ammattilaisen säädettävänä.
-löysin netistä ainakin 100eri mielipidettä siitä, mikä ruuvi siellä kannen alla tekee mitäkin, eli mistä lisätään syöttöä ja mihin suuntaan sitä ruuvia kuuluu kääntää? Ilmeisesti jotain tapahtuu myös tyhjäkäynnille samalla, mutta mitä, ja mistä ruuvista sitä säädetään ja mihin suuntaan? Mieluiten kuvien kanssa ohjeet jos mahdollista :)
Tämä on hyvä kuva:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg
-mikä on ajoitusmerkki kampiakselin hihnapyörällä, onko se se pieni tappi vai peltilärpäke, en ole katsonut onko autossani edes jompaakumpaa/kumpaakaan enkä mene nyt vesisateeseen sitä tarkistamaankaan
Kolmion mallinen lärpäke.
-missä kaikkialla pumpussa kiertää moottoriöljy, ja mitkä ovat paikkoja josta se yleensä vuotaa, moottorin pumpun puoleinen kylki ihan öljyssä, valon kanssa näkee kuitenkin että kannentiivisteestä vuoto ei tule vaan siellä on kanteen asti kaikki ihan puhtaana eli vuoto on vasta kannentiivisteen jälkeen? Vuotokohta on leveähkö koska koko koneen kylki öljyssä.
Eipä missään.
-kuvitellaan että ruuvaisin pumpun 4kpl 13mm pultit kaikki irti, myöskin suihkuputket, jos haluaisin irrottaa koko pumpun. Pumppua käsittääkseni pyörittää jakoketju, onko pumpun päässä ratas suoraan ketjussa kiinni joka sitten tipahtaa jonnekin jakopäänkoteloinnin sisälle? Vai voiko pumpun huoletta irroittaa ilman että ketju tippuu koneen sisälle?
Pitää irrottaa myös kiristin ja osata ajoittaa pumppu ja olla työkalut siihen käytettävissä.
-kuinka paljon mitäkin ruuvia pumpusta kannattaisi ensi alkuun kääntää? K arvo on tällä hetkellä muistaakseni 0,67 ja max arvohan on kai 2joten varaa olisi säätää.

Maksimi on 2,5. Käännä pari kierrosta ? Kolme ? Saa sen pakokaasulapun kuitenkin otettua.
wiimax.fi
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Pumppua saat säädettyä, kun irroitat öljynsuodatinjalan. Itse säädöistä on nimimerkki "Veskola" koonnut hienon topikin mersuforumin puolelle.
Perusidea on, että syöttöä kun lisää, niin pitää tyhjäkäyntiruuvia kääntää vastaavasti pienemmälle. Ja sitten myös säätää kaasuvivustoa, kun monesti alkaa kantamaan.

Pumpun irroittaaksesi pitää ensin irroittaa alipainepumppu, joka sijaitsee moottorin etupuolella syöttöpumpun kohdalla. AP-pumpun alta löytyy syöttöpumpun käyttöratas joka irtoaa keskipultista. Muistaakseni tässä on sitten vasenkätinen kierre :!: :idea:
Keskipultin kun irroittaa, käyttöratas jää nokkaketjun varaan joten jaon sekoamisesta/ketjun karkaamisesta ei ole pelkoa.

Sitten vain pumpun kiinnitysruuvit+ suutinputket irti ja pumppu on kädessä.

P.S. yleinen syy öljyvuotoon noilla main on syöttöpumpun tiiviste lohkoon :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Kiiitos todella paljon vastauksista! Itsekin epäilin vuotokohdaksi tuota pumpun ja lohkon välistä tiivistettä, sinne ei vaan näe oikein mitenkään, mutta vuotokohta on kyllä juurikin siinä.. Eli kaikkein järkevintä olisikin varmasti siis irroittaa koko pumppu koska se tiiviste pitäisi uusia sieltä välistä kuitenkin.

Saa nähdä koska alan remonttia tekemään, töissä tuota ei oikein kerkeä tekemään ainakaan.

Kumpi tapa nyt siis on oikea tapa pumpun irrotuksessa? Toinen sanoi että irrottaa alipainepumpun ja sitä kautta rattaan yms ja toinen neuvoi että pitää kiristimet yms purkaa myös lisäksi? Vai voiko tehdä kumminpäin vaan?

Tai sitten teen niin että irrotan sen ö suodatin jalan ja sitten ruuvailen pumppua vähän ja jätän sen öljyvuodon myöhemmälle korjattavaksi, tosi sottaisen näköinen se öljyvuoto, mutta todellisuudessa öljynkulutus on noin 2l/10tkm eli mielestäni ihan siedettävä kuitenkin.

2l/10tkm on ihan ok öljynkulutus yli 500 ajetussa, töissä oli vähän aikaa sitten yksi 2-3 vuotta vanha, about 100tkm ajettu auto jonka öljynkulutus 2,5l/1000km, ulkoisia vuotoja ei ollut, eli polttaa kaiken, missä kunnossa mahtaa olla katalysaattorit yms :D
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Sakari kirjoitti: Kumpi tapa nyt siis on oikea tapa pumpun irrotuksessa? Toinen sanoi että irrottaa alipainepumpun ja sitä kautta rattaan yms ja toinen neuvoi että pitää kiristimet yms purkaa myös lisäksi? Vai voiko tehdä kumminpäin vaan?
Pumpun irroittaaksesi joudut joka tapauksessa irroittamaan sieltä AP-pumpun alta sen käyttörattaan.
Kiristimellä jos tarkoitat jakoketjun kiristintä, niin siitä en ihan varmaksi muista tarvitseeko sitä irroittaa eli "nollata". Muistaakseni ei. Jos kuitenkin kiinnilaittaessa ketju alkaa ahistaa, ottaa sen kiristimen sitten irti ja "nollaa" sen.
Jos taas tarkoitat syöttöpumpun ennakonsäätö"kiristintä" niin se on itsessään yksi pumpun kiinnitysruuveista.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29116
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu, kyllä alipainepumppu pitää irrottaa myös, ei minun vastauksessani ollut lueteltu kaikkea :D Itse olen jakoketjun kiristimenkin irrottanut, helpottaa pumpun takaisin asentamista.
Imusarjaa ei tarvitse irrottaa, suodatinkotelo tietysti pois edestä.

Tuossa on ohje pumpun ajoittamiseen (niin se aika kuluu, kymmenen vuotta)
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... oittaminen
wiimax.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”