300d (om603) lähtee huonosti käyntiin

Katso myös W201.
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

300d (om603) lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Auto kävi kansi remontissa. Sen jälkeen alkoi lähteen huonosti käyntiin. Saa sahata minuuttikaupalla ja yht äkkiä hörähtää. välillä lähtee aivan matalilla kieroksilla käymää.. lämpimänä lähtee vähän paremmin. se tässä eniten ihmetyttää ku ennen remppaa lähti käyntii ku vähä avainta näytti.
rempan tehny väitti että saa jostai ilmaa, mutta kaikki on kiinni ja kireällä ja molemmat suodattimet on uusittu..
Mikäköhän on pielessä? ajoitus? suuttimet? siirtopumppu?
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Re: 300d (om603) lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Jube »

jk19 kirjoitti:Auto kävi kansi remontissa. Sen jälkeen alkoi lähteen huonosti käyntiin. Saa sahata minuuttikaupalla ja yht äkkiä hörähtää. välillä lähtee aivan matalilla kieroksilla käymää.. lämpimänä lähtee vähän paremmin. se tässä eniten ihmetyttää ku ennen remppaa lähti käyntii ku vähä avainta näytti.
rempan tehny väitti että saa jostai ilmaa, mutta kaikki on kiinni ja kireällä ja molemmat suodattimet on uusittu..
Mikäköhän on pielessä? ajoitus? suuttimet? siirtopumppu?
Veikkaisinpa että hehkut ei pelaa, tarkasta tuleeko hehkuille virta ku avainta kääntää...
Mulla oli 250d:ssä hehkurele rikki kerran ja se teki tuollalailla...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Kävin hehkut läpi virtakynällä ja jokaiselle tulee virta kun hekuttaa.
Mitenkäs sen releen tominnan sais testattua? ettei turhaa lähtis moista osteleen..
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

jk19 kirjoitti:Kävin hehkut läpi virtakynällä ja jokaiselle tulee virta kun hekuttaa.
Mitenkäs sen releen tominnan sais testattua? ettei turhaa lähtis moista osteleen..
No eipä sitä ole syytä testata jos kerran virta tulee hehkuille :wink:
Ilmavika ois seuraava jota alkaisin hakemaan...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

oisko hehkutulppa (t) rikki :?: :arrow: yleismittarilla kokeileen vaikka piipillä ( piippaa = hehku toimii , ei piippaa = hehku palanut)
liitin tietenkin ensin irti siitä releen päältä ja vaikka siitä liittimestä mittailee
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Tekivätkö venttiili remontin? Istukat koneistettu liian syvälle ,venttiilit kantaa kylmänä ,ei riitä hydruli nostimen toiminta alue :idea:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kerran tuota oiretta teki takerteleva sammutin. Kannattaa vilkaista että sammutinvipu pumpun kupeessa liikkuu napakasti virta-avaimen tahtiin, eikä jää väliasentoon.

Pöläyttääkö se muuten savua käynnistyessään? Käynnistyykö tasaisesti? Vastaako kaasuun? Painoitko kaasua käynnistäessäsi? Vaikuttaako sammuksissaoloaika käynnistymiseen?
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Tehtiin venttiili remonttiki samalla. Ei savuta ihmeemmin käynnistyessään. Kone vetää hyvin ja vastaa kaasuun hyvin. No yön yli seisoessaan huonommin käyntiin. Toisaalta ei sitä kyllä tuossa päivällä meinannu saada kaupan pihasta millää käyntii vaikka kone oli suht koht lämmin.
Koht alkaa huumorintaju loppua remppa makso 900 ja tuli lisävikoja..
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ohivuoto mittaus kylmänä :idea: Hyvä lääke vaivan paikallistamiseen :!: :!:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mikko K kirjoitti:Ohivuoto mittaus kylmänä :idea: Hyvä lääke vaivan paikallistamiseen :!: :!:
Niin ja kaikki mittaukset ym. vianetsinnät tottakai liikkeen piikkiin jos liikkeessä teetit rempan kuten hinnasta voisi olettaa...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
500
Viestit: 122
Liittynyt: 23.11.2005 21:35
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja 500 »

sieltä on hehkuja pimeenä.?
testasin omani just(240d)..hehkun valo toimi niinkuin pitääkin..muttä käynnistyvyys heikko.(oli yksi pimeenä)
otin hehku releeltä liittimen irti ja johdonpätkällä koitin siihen rasiassa olevaan napaan(siis siellä liittimen pohjassa on sylinterin nrot ja yksi kerrallaan koitin siihen mihin tulee kokoajan virta.rele boksi)..niin.siihen kun"tökkää piuhan(rautanaula tms.väliin),niin pitäis kipinöidä.eli.jos ei kipinöi.hehku pimeenä.
jos yksi pimeenä,niin vaihda kaikki suosiolla.sinänsä halpa remontti.ja aina lähtee.. :D
ja vahvasti mesellä....
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

hehkuja oon itekki vähän epäilly.. edellisessa mersussa oli samankaltaisia oireita aikoinaan. Mutta se ihmetyttää ku enne kansiremonttia lähti niin hyvin käyntiin. että oisko siinä kasausvaiheessa joku menny pieleen...
500
Viestit: 122
Liittynyt: 23.11.2005 21:35
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja 500 »

ja yks vielä..jos remontti tehty..hetken ajettu.niin venttiilin säätö!
kaveri toitotti sellaista että,jos haluat dieselin käyntiin ongelmitta aina,niin säädä venttiilit joka syksy!(lähtee 20asteen pakkasillakin ilman lohkoa..kuulemma.)
jos ei hehkujen vaihdolla/venttiilien säädöllä viat poistu,niin sitten ajoitukset tms.
ja vahvasti mesellä....
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

500 kirjoitti:ja yks vielä..jos remontti tehty..hetken ajettu.niin venttiilin säätö!
kaveri toitotti sellaista että,jos haluat dieselin käyntiin ongelmitta aina,niin säädä venttiilit joka syksy!(lähtee 20asteen pakkasillakin ilman lohkoa..kuulemma.)
jos ei hehkujen vaihdolla/venttiilien säädöllä viat poistu,niin sitten ajoitukset tms.
Mitenkäs tuo 124:n säätö sitten kenties suoritetaan :roll: :?: :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
500
Viestit: 122
Liittynyt: 23.11.2005 21:35
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja 500 »

:oops: koh..oliks tuossa hydrauliset.. noh..hehkut siinä sitten..renaa. :D
ja vahvasti mesellä....
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hehkuissa en usko olevan vikaa. Miten ne hehkut nyt yhtäkkiä palaa. Ja lämpimänä (vähänkin) lähtee ilman hehkuja helposti käymään. Kyllä ilmavikaa epäilen. Niistä kannen koneistushommista en osaa sanoa mitään.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä kansirempassa tehtiin ?

Jos istukat hiottiin on mahdollista että hydraulinostinten säätövara alkaa loppua.
500
Viestit: 122
Liittynyt: 23.11.2005 21:35
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja 500 »

tuota ns.venttiilin kantamista ajattelin myös..
ja vahvasti mesellä....
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

venttiilejä hiottiin ainaki. pitäneepä kaivaa se kuitti ja kattoa mitä kaikkea muuta tekivät.. Sanoin vaan että laittakaa kuntoon, ite kun en mikään cnc koneistaja ole, en asiasta sen enempi tiedä..
Paranisko tämä vaiva jos uusis ne nostajat?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos venttiilit ovat liian syvällä kannessa, nostajien vaihto ei auta.
Venttiilin päästä voi ottaa pikkuisen "vinkulla" pois...

Ota venttiilikoppa pois ja mittaa venttiilivälykset.
Ellei ole yhtään, ongelma on selvä.
500
Viestit: 122
Liittynyt: 23.11.2005 21:35
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja 500 »

ja hehkun ja venttiilien välysten tarkistuksilla pääset ainakin pois parista vaihtoehdoista..silmukka kiristyy..vika löytyy.. :D
ja vahvasti mesellä....
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Edelleen vuotavat venttiilit selvii ohivuoto mittauksessa :idea: Aja tänne mitataan :lol: Loppuu huoli :wink:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
dieselpower
Viestit: 59
Liittynyt: 28.3.2006 16:24
Paikkakunta: Kivialho city

Viesti Kirjoittaja dieselpower »

Venttiilit tuossa kantaa kylmänä.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Itse väittäisin edelleen ongelmaksi polttoaineen saantia, jos ei erityisemmin pölläytä savua käynnistyksessä. Jos ongelmana on hehkujen toiminta tai huono puristus, niin silloinhan sahauksen aikana kone saa koko ajan polttoainetta, joka palaa kun kone käynnistyy. Tästä seuraa tunnetusti mukavan paksu savu. Savua ei välttämättä tule pitkään, vain pöllähdys. Jos taas kone ei saa polttoainetta sahauksen aikana, ei savua tule normaalia enempää käynnistyessäkään.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

onko kukaan kuullut valmetin käynnistys ongelmista kansirempan jälkeen
tai sanotaan venttiili rempan

oisko nyt käyny samoin ( hyvin heikko epäily ) eli puristuspaine pienenee palo tilan kasvaessa kun venttiilejä työstetään alemmas ja kantta ei muisteta / tajuta laskea niin diesel / poltto aine ei yksin kertaisesti syty kylmänä
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

On kuultu. Tekivät aikoinaan Eurodieselissä sellaisen kansirempan valmettiin, että oksat pois. Ei meinannut lähteä enää millään käyntiin. Vakavia käynnistysvaikeuksia oli jo perunannostossa. Kun konetta sahasi, niin putkesta tuli vain vaaleaa savua. Puolen minuutin pyörityksen jälkeen alkoi pikkuhiljaa potkia. Sittemmin eurodiesel meni konkurssiin ja homman hoiti hyvärinen. Siihen muuten loppuivat käynnistysvaikeudetkin, eikä muuten tullut enää sinistä savua kylmänäkään. Ei ollut mistään pikkujutusta kysymys. Ventiilit olivat 3.4mm syvällä, kun ohjearvo on 1-1.5mm. Tuota ei olisi kannen laskulla pystynyt korjaamaan, vaan ventiilit ja seetit koneisesttiin uusiksi ja venttiilin korkeus oli sen jälkeen ohjearvossa.

Noita kansiremppojakin on monenlaisia. Itsekin osaan läpätä ventiiltit, mutta kunnostus on eri juttu. Kunnostutin omaan kannen. Uutta tuli suuttimet, ventiilit, seetit, ja pakopuolen ohjurit. Kansiremppa kannattaa tehdä kunnolla. Se vaikuttaa lähes kaikkiin koneen ominaisuuksiin. Sanoisimpa, että dieselissä juuri kannen ja suuttimien kunto määrää kuinka se käy.

Sitä en tiedä, kuinkä tämä remppa on tehty.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7170
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

OM60x sarjan koneissa venttiili saa olla maks 1mm alempana kuin kannen tiivistepinta on.

En nyt taaskaan millään muista paljonko venttiilin varrenpää saa olla venttiilikopan tiivistepinnan tasosta... Sillekkin on määrätty maksimi arvot ettei hydraulisista nostajista lopu säätövarat.
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

joo sammutinvipu siellä vaan liikkuu itekseen. kiitoksia kaikille vastanneille. ei onneks ollu tuon isompi vika :wink:
Mikä viritys siihe vipuun pitäis tehdä että se toimis niinku pitää.. Nyt kun auto on hetken ollu sammuksissa niin vipu valahtaa alas..
sitten toinen lievempi probleema, tuo tyhjäkäynti ei tahdo asettua. ei laske alemmas vaikka kone lämpenee. pitäiskö vaan ottaa elr-piuha irti ja säätää alaspäin ite..
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7170
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sammutin menee alas kun kone sammuu.. käynnissä ollessa sen kuuluu olla yläasennossa.

Jos se ei nouse ylös heti kun kääntää avaimesta virrat päälle niin joku paikka jumii... Kokeile vaikka niin että sammutat auton ja sitten nykäset alipaine letkun sammuttimelta irti.. Sammutin vivun pitää nousta heti ylä asentoon.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Itse itseäni lainaten. :D Pitääpä oikein taputtaa itseäni olkapäälle, kun oli ensimmäinen veikkaus.

Perttu K kirjoitti:Kerran tuota oiretta teki takerteleva sammutin. Kannattaa vilkaista että sammutinvipu pumpun kupeessa liikkuu napakasti virta-avaimen tahtiin, eikä jää väliasentoon.
Sen vivun pitää siis ponnahtaa heti ylös kun alipaineletku nytkäistään irti. Jos näin ei käy, niin kalvorasia pitää ottaa pois ja sen toimintaa herkistellä. Omasta pumpusta oli joku onnistunut, lievää väkivaltaa käyttäen, taivuttamaan aavistuksen sitä kiskoa, minkä sisässä rasiasta tuleva tanko liikku, sillä seurauksella että sammutin takerteli.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”