300d OM603:n tyhjäkäynti onkelma

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

300d OM603:n tyhjäkäynti onkelma

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Elikäs kylmänä käy tosi huonosti, jopa sammuu jos ei painele kaasua kun on käynnistäny. Ja kierrokset tosi matalalla. Lämpimänä taas huutaa ku lentokone, varmaa jotai 1400 rpm. On otettu elr-piuhat irti ja säädetty suuntaan jos toiseen. sekä pumpun sisältä että siitä päältä olevasta hienosäädöstä. Mutta lopputulos aina sama. Kylmänä käynti vaivalloista ja lämmetessään käy nätisti mutta tuuppaa kierrokset nousemaan.. Ja sellainen ilmiö myös, kun laittaa sähkölaitteita päälle, niin kierrokset laskee aikas paljon. takalasinlämppärin ku kytkee,niin tippuu kiekat varmaa n. 500..
Muuten kone vetää hyvin, eikä syö öljyä ja kansi justii rempattu..
-Vika laturissa?
-Ajotus pielessä?
kertokaahan viisaammat..
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7228
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Syöttöpumpun säädöt sekaisin.

Onko sitä ruuvailtu?

Käytä lämpimäksi ja tarkista ettei kaasuvipu jää kannattelemaan kaasua päälle.

Jos ei jää niin pumpun takakannet auki ja syöttöä pienemmälle... Sitten kuormaa päälle esim valot, takalasin lämmitin. Ja seuraavaksi tyhjäkäynti ruuveista käyntisopivaksi.

Tämä on sellanen "ensiapu" paras tulee kun käytät pumpun tai vaikka koko auton pumppu pajalla.
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Mitenkäs tuon Elr:n pitäis sitte toimia? Mistä/miten se "haistelee" että tietää säätää niitä kierroksia. Akun takana o musta rele jossa lukee ainaki Elr ja sen vieres joku sulake, jossa kirkas kansi. Pitäiskö siellä olla vielä muita osia? Aattelin vaan ku tää kone on jossai vaihees vaihdettu tähän pirssiin.. Alkujaan kyllä 300d..
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Elr toimii käytännössä siten, että se avittaa pumppua säädössä aina kun moottorin kierrokset laskee alle 600 sen yläpuolella elr ei tee mitään. Jos pumun säädöt on kohdallaan, ei elr vaikuta käyntiin mitenkään lämpimänä, ei vaikka johtoja käyttäisi irti. Autossasi ei elr toimi ollenkaan.

Voisit kokeilla pyörittää ulkopuolista tyhjäkäynnin säätöruuvia kolmekiekkaa aukipäin. Tämän jälkeen kone ei ilmeisesti käy ollenkaan tyhjäkäyntiä. Tämän jälkeen ruuvaa pumpun takakannen alta tyhjäkäyntiruuvia sen verran kiinnipäin, että tyhjäkäynti on normaali. Nyt pumpun pitäisi pitää tyhjäkäynti suunnilleen vakiona.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

jk19 kirjoitti:Mitenkäs tuon Elr:n pitäis sitte toimia? Mistä/miten se "haistelee" että tietää säätää niitä kierroksia.
Haistelee kierroslukumittarin anturin kautta niitä kierroksia.. Anturi on kiinni vauhtipyörän kotelossa, startin luona..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”