Tilannepäivitys: kesärenkaat alle, sisä- ja ulkopuolinen pesu ja imurointi. Kumimatot talliin, pehmeät matot takaisin autoon.
Huomattavinta asiassa on se, että
parkkitutkan anturit ovat kaikki elossa, vaikka vaikka talvi oli normaalin luminen ja hiihtoreissuillakin käytiin:
Katkaistu virtaviivakori osoittaa selvästi sen kohdan, jossa virtaus irtoaa korin pinnasta. Tässä vaiheessa takapuskurin sisäpuoli on täynnä lunta, joka pidemmällä ajomatkalla sulaa pakoputkista roikkuviksi suuriksi jääpuikoiksi.
Uskaltaisikohan arvailla, että joko uudet anturit tai niiden kotelosuojakäsittely puskurin sisäpuolella auttaisi aiemmin jokatalviseen kosteusongelmaan?
Kävin kesärenkailla Oulussa koeajon mukulakivikadulla. Ehjän Mersun tavoin auto kuulostaa täyteisestä graniittilohkareesta kaiverretulta, kuten noin vähän ajetun pitääkin (nyt 132.000 km). Kesärenkailla liikenneympyröissä hieman reippaammin käännellessä epäilytti jo, että oikean reaktiotangon taaempi pusla on saanut siipeensä talven aikana, kun korin kallistuessa kaarteessa kuuluu matkustajan jalkatilasta selvä kolahdus. Sitten löysin oikean etupenkin sateenvarjokotelosta Rouvan minivarjon, joka on tilaansa liian lyhyt ja mahtuu siis seilaamaan laatikossaan. Kuskin puolen sateenvarjokotelossa on Mersun alkuperäinen rättikeppi. Se sopii tilaansa täsmälleen, eikä mahdu kolisemaan. Alkuperäisosien sopivuus on tässäkin tapauksessa ylivoimainen
Kaupungilta palatessani kävin autoilemassa motoristin perinnereissun Kiiminkijoen tulvatilannetta Ylikiimingistä jokisuulle seuraten. Koska nollasin kulutuslaskurin kaupungista jo lämpimällä autolla poistuessani, jäi kulutus saman tien kesärenkaiden rauhallisen cruisingin normaaliin lukemaan 4.0. Puolitoista vuotta nollaamatta pyörinyt keskikulutusmittari on talven kuluessa nostanut pitkän ajan keskikulutusta desillä ja näyttää nyt 5.4, jossa on mukana kaksi talvea ja yksi kesä.
Mittari pyörii hieman nopeammin kuin olin ajatellut, mutta budjetoitua tiimaa on nyt pian 2 vuoden ajon jälkeen yhä hyvin jäljellä, joten ei kun ajoa.
Uusi W213 kylmät tyypit tutkittu. Ihan kiva, mutta ei aiheuta toimenpiteitä juuri nyt.