Pauke rattia väännellessä / 300TE 4matic

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Pauke rattia väännellessä / 300TE 4matic

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonnii. Jotta päästäisiin toteuttamaan tuota elämä on-slogania käytännön tasolla, niin korjataanpa hetki 4maticia.

Oireilu: pari viime viikkoa esim. liikennevaloista lähtiessä "jalkatilan takaa" on kuulunut vaimea naksahdus. Sitten nakse alkoi kuulua myös kun jarruttaa, eli kun selkeästi paino etuakselilla kasvaa tai pienenee. Nyt naksahtaa melkoisen kuuluvasti jo, kun pistää jarrua painaessaan vaihteen päälle. Lisäksi napsutusta kuuluu muun muassa parkkipaikalla ajaessa, pyörien kääntökulmalla ei juuri ole merkitystä, mutta jos ajaessa kääntää, rutina kuuluu. Samaten paikallaan rattia käännellessä kuuluu melkoinen pauke. Aluksi tuntui, että ääni kuuluu juuri jostain etulattioiden takaa, nyt ainakin paikallaan käännellessä ääni tuntuisi tulevan ehkä' aavistuksen enemmän kuskin puolelta. Äänenvoimakkuus on sitä luokkaa, että nätisti käyvän M103:n suhinan yli pauke kuuluu selvästi. Kyseessä ei mielestäni ole narina, vaan epäsäännöllinen rutina.

Lähes uutta autossa ovat mm. alapallot ja raidepäät, samoin ohjausvaimennin ja iskarit. Vetoniveleltä tämä muuten kuulostaisi, mutta kun pauke kuuluu myös paikallaan rattia käännellessä. Kun auto "ryömii" ja samassa painaa jarrua, kuuluu samantapainen kuuluva rutina kuin jos jarrut olisivat kosteat. Tästä ei kuitenkaan ole kyse.

Luoja meitä sitten siltä varjelkoon, että se on vetari; uusi maksaa mukavat 1500 euroa. :eec:

Kiitos ja kumarrus neuvonnasta jo etukäteen.

:)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Toivottavasti vain hiekoitushiekkaa jarrulevyn ja palan välissä :eec:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4424
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Siis täh,missä maksaa vetoakseli 1500?
Omaan tein "syyshuollon",uudet neulalaakerit ja suojakumit.
Kirjoitin johonkin juttua kuvien kanssa,mihin lie hävinneet :roll: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

kilander kirjoitti:Siis täh,missä maksaa vetoakseli 1500?
Omaan tein "syyshuollon",uudet neulalaakerit ja suojakumit.
Kirjoitin johonkin juttua kuvien kanssa,mihin lie hävinneet :roll: .
Jossain vaiheessa meiltä räjähti serveri, ei kai vaan kadonnut topikki siinä rakosessa? :(
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kilander kirjoitti:Siis täh,missä maksaa vetoakseli 1500?
Omaan tein "syyshuollon",uudet neulalaakerit ja suojakumit.
Kirjoitin johonkin juttua kuvien kanssa,mihin lie hävinneet :roll: .
http://www.merteil.fi/prod_show.asp?art_no=30795

Ajelen kohta korjaamoll kuunteluttamaan. Yritin paikallaan käännellä taas äsken rattia, eikä narinan paikasta ota kyllä selvää erkkikään; sisälle kuuluu että oikean puolen etupyörästähän ääni tulee, konepelti auki ääni taas tulee jostain koneen alta, ehkä jopa aavistuksen kuskinpuolelta? Lisäksi auton pitkittäinen suunta muuttuu pyöriä paikoillaan käännellessä sen verran, että käsijarrukin takaa hiukan narahtelee (pito seisontajarrussa mersumaisen hyvä...).

:? :?

EDIT: Soittelin huoltamoon, siellä veikattiin iskarin yläpään laakeria --ihan siitä syystä, että pauke kuuluu myös ilman että veto on päällä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Öö. Oletko käynyt pyörien suuntauksessa? Omasta autosta kuului toissa kesänä myös omituista kolinaa. Joskus kolahti jarrutettaessa, joskus kiihdytettäessä, joskus renkaita kääntäessä. Pengoin joka paikan, mitä olin itse räpeltänyt mutta loppupelissä vikapaikaksi paikantui löysälle jäänyt alatukivarren sisäpään pultti. Kun sen kiristi, niin ääni loppui.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Aku P kirjoitti:

EDIT: Soittelin huoltamoon, siellä veikattiin iskarin yläpään laakeria --ihan siitä syystä, että pauke kuuluu myös ilman että veto on päällä?
Onko föyrmatikissa sellaisetkin :shock:

Ei mitään hajua viasta mutta arvataan nyt vaikkapa että apusimpukka :shock: :roll:
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Roisto kirjoitti:Öö. Oletko käynyt pyörien suuntauksessa? Omasta autosta kuului toissa kesänä myös omituista kolinaa. Joskus kolahti jarrutettaessa, joskus kiihdytettäessä, joskus renkaita kääntäessä. Pengoin joka paikan, mitä olin itse räpeltänyt mutta loppupelissä vikapaikaksi paikantui löysälle jäänyt alatukivarren sisäpään pultti. Kun sen kiristi, niin ääni loppui.
Juu, suunnattiinhan nuo alkuvuodesta alustarempan yhteydessä...

Menen kohta näytille auton kanssa. Katsastuksessa joku viikko sitten ei sanottu sitten mistään mitään. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonnii. Arvannette, miten sitten tänään kävi. LÄhdin aamupuolella autolla korjaamolle. Pihassa napsahti pari kertaa, kuten kerrottua.
Ajan 20 km korjaamoon, ja miten käy: ei pientäkään pauketta sitten mistään. Huoltaja kävi autolla ajamassa ja nosti sen ylös ja veivasi ja käänsi ja totesi, että kaikki on kiinni kuten pitääkin.

No, tokihan sitä tuli tässä välissä pluskelit taas, mutta kuitenkin...

Ja saatiin samalla jakotoosan öljy vaihdettua, että ei sikäli ihan hukkareissu. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Aku P kirjoitti:Nonnii. Arvannette, miten sitten tänään kävi. LÄhdin aamupuolella autolla korjaamolle. Pihassa napsahti pari kertaa, kuten kerrottua.
Ajan 20 km korjaamoon, ja miten käy: ei pientäkään pauketta sitten mistään. Huoltaja kävi autolla ajamassa ja nosti sen ylös ja veivasi ja käänsi ja totesi, että kaikki on kiinni kuten pitääkin.

No, tokihan sitä tuli tässä välissä pluskelit taas, mutta kuitenkin...

Ja saatiin samalla jakotoosan öljy vaihdettua, että ei sikäli ihan hukkareissu. :?
Kappas vaan...

Meillä tuo C tykkää kanssa napsua keulastaan pakkasella, asettuu kun käyttää tallissa sulamassa. Syy on pimeän peitossa. :roll:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Aku P kirjoitti: No, tokihan sitä tuli tässä välissä pluskelit taas, mutta kuitenkin...

Ja saatiin samalla jakotoosan öljy vaihdettua, että ei sikäli ihan hukkareissu. :?
Mitäs ööliä sinne jakolaatikkoon laitettahan ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Malm kirjoitti:
Aku P kirjoitti: No, tokihan sitä tuli tässä välissä pluskelit taas, mutta kuitenkin...

Ja saatiin samalla jakotoosan öljy vaihdettua, että ei sikäli ihan hukkareissu. :?
Mitäs ööliä sinne jakolaatikkoon laitettahan ?

-Risto
Aateeäffäähän sinne.

Oli taas jo aika lirua tavaraa, mitä sieltä lootasta pois valuteltiin, kun on ollut hydrauliöljyä seassa.

Jakovaiheiston täyttö muuten vaatii sitten ohutletkuista jotain pumppua tai jotain, proppu on semi-ahtaassa paikassa....

PS. kysely kysymäsi matskun luovutusluvasta on kierroksella, katttellaan... :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Aku P kirjoitti:
Malm kirjoitti:
Aku P kirjoitti: No, tokihan sitä tuli tässä välissä pluskelit taas, mutta kuitenkin...

Ja saatiin samalla jakotoosan öljy vaihdettua, että ei sikäli ihan hukkareissu. :?
Mitäs ööliä sinne jakolaatikkoon laitettahan ?

-Risto
Aateeäffäähän sinne.

Oli taas jo aika lirua tavaraa, mitä sieltä lootasta pois valuteltiin, kun on ollut hydrauliöljyä seassa.

Jakovaiheiston täyttö muuten vaatii sitten ohutletkuista jotain pumppua tai jotain, proppu on semi-ahtaassa paikassa....

PS. kysely kysymäsi matskun luovutusluvasta on kierroksella, katttellaan... :wink:
Joo mie olin jo nosturilla sitä proppua aukasemassa, miulla oli semmoset kuuskulmahylsyt toinen semmosta pitempää mallia joka soppii turpotiisselin perän tarkistusroppuun mukavasti (pakari suoraan alapuolella) ja toinen semmonen lyhyempi versio.....

Ei perhana tullu sitten hommasta mittään...ei mahtunu :cry:
Täytyy ilmeisesti kävästä ostamassa L-mallinen avain ja näyttää sille rälläkkää(avaimelle) jotta mahtuu aukasemmaaan... :)

Jebulis, kait siulla on kaikki suojamuovit pohjassa paikallaan ? Näyttää olevan aika kattava suojaus tuolla etupiässä :)

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Suojamuoveista en tiiä mittään, mulla on pohjassa panssari, sellainen alumiinista tehty varmaan 100-kiloinen levy etuhelmasta laatikolle asti. Jakovaihteiston päällä on vielä suojapelti.

Lievästi inhottava se panssarikin käsitellä, muuten...

Tosiaan juu, aika pikkuinen avain pitää olla. Korjaamollaki oli jostain vanhasta kai pätkitty se kuusiokoloavain.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Aku P kirjoitti:Suojamuoveista en tiiä mittään, mulla on pohjassa panssari, sellainen alumiinista tehty varmaan 100-kiloinen levy etuhelmasta laatikolle asti. Jakovaihteiston päällä on vielä suojapelti...
Mulla on ihan jotain muovia tuo "pohjapanssari" :shock:
Tiedän siittä kun otin sen irti ja pesin ennen katsastusta... Painoi kyllä kanssa sen sata kiloa ennen kuin sain hiekat sieltä painepesurilla pois :?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Niitä on sekä muovisia että metallisia :wink:
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”