Terve,
Pienellä WIS:n tutkimisella tuli tämmöistä vastaan. Todennäköisesti noissa kaikissa on samat välitykset, koska siellä ei mainittu kuin yhdet tiedot 722.3:lle. Nelonenhan on noissa on suora, joten kokonaisvälitys sitten passataan perällä sopivaksi. 1988 vaihtui tosin välitykset:
-> 8/88
1: 3,68 (3,87*)
2: 2,41 (2,24*)
3: 1,41
4: 1
R: 5,14 (5,58*)
*Jotain järeämpiä laatikoita (722.323 / .350)
9/88 ->
1: 3,87
2: 2,24
3: 1,44
4: 1
R: 5,59
Eroja noissa eri mallien laatikoissa luultavimmin venttiilikoneistossa vaihtopisteiden sovittamiseksi moottorin luonteeseen sopivaksi (bensalle annetaan enemmän kierroksia ennen ylöspäin vaihtoa tms.).
260:n ja 300:n laatikot varmaan sopivat aikalailla ristiin. Tosin optimitilanne tuo ei varmaan ole. Dieselin ja bensan vaihtaminen ei sitten taidakaan onnistua. Miten sitten onnistuisi laatikon vaihdon yhteydessä heittää vaihtolaatikkoon alkuperäinen venttiilikoneisto? Liekö myös itse laatikossa jotain säätimiä yms., joka on sidonnainen tiettyyn moottoriin?
Ylläolevan tekstin on sitten tuottanut henkilö, joka ei ole itse omistanut yhtään automaattilaatikolla olevaa autoa, joten suhtautukaa varauksella.
t.
Risto