Morjens!
On aika palata foorumille pitkän tauon jälkeen. Olen kurvaillut mersulla kohta kahden vuoden ja reilun 20 tkm ajan. Tosin auto on ollut talvet seisonnassa. Tällä hetkellä mittarissa on vajaat 154 tkm, jotka melko varmasti edustavat auton todellista ajomäärää. Mersu-vuodet ovat olleet pitkälti positiiviset, joskin varsin kalliit. Vikoja ei ole ollut liiemmälti, tosin yksi vanha vaiva on ollut korjauksen alla koko omistukseni ajan. Siitä on keskusteltu myös tällä foorumilla, mutta palstan kaaduttua jutut katosivat, joten nostan aiheen uudelleen pohdinnan alle.
Ongelma liittyy autoni (S124.030 300E v.-1991 manuaali) voimansiirtoon. Kytkimen käyttö vaihteenvaihdoissa vaatii huomattavaa keskittymistä onnistuakseen edes jotenkin siedettävästi. Ongelma liittyy liikkeellelähtöön ja vaihteenvaihtoon. Liikkeellelähdössä auto täristää ryömityksessä voimakkaasti ja antaa ääntä vaihteiston suunnalta. Vaihteiston läheltä voi kuulla myös selvää tikittävää ääntä tyhjäkäynnillä. Vaihteenvaihdossa kytkimen polkaisu pohjaan aiheuttaa äänekkään, metallisen kolahduksen auton etupäästä vaihdelaatikon loppupään kohdilta (ennen kardaania). Samalla auto nytkähtää ikävästi. Nykimisen ja kolahtelun saa aikaan myös pumppaamalla kaasua nopeasti edestakaisin. Autossa ilmenee myös voimakasta jurinaa ja tärinää yli 80 km/h nopeuksissa ja tärinä voimistuu nopeuden kasvaessa. Lisäksi erityisesti peruutusvaihteen ja ykkösen kytkeytyminen on usein hankalaa, mikäli auto on seissyt parkissa vaihteen varassa. Liikkeellä ollessa vaihteet kytkeytyvät hyvin, eikä vaihteisto ääntele juurikaan. Toisinaan voimansiirrosta kuuluu edellä kuvattu kolahdus, kun auto on pysäköity vaihteen varaan ja polkaisee kytkintä. Oheiset videolinkit kertonevat enemmän tilanteesta.
Tähän mennessä kardaanin, sen nivelten, perän ja kytkimen viat on suljettu pois lukuisten korjaamoreissujen päätteeksi. Vaihdatin keväällä autoon uuden kytkinpaketin, vaihteensiirtäjän helat ja vauhtipyörän silmälaakerin, mutta niiden vaihto ei muuttanut tilannetta mihinkään suuntaan. Ongelma on omistussuhteeni aikana pikkuhiljaa pahentunut. kolahdus oli aluksi vaimeampi "tumps" ja muuttui pian metallisen kuuloiseksi. Myös auton ryömityksessä ilmenevä tärinä on pahentunut. Se tuntui aluksi lähinnä jalkapohjaan kytkimen kautta, mutta nyt koko kori tuntuu vapisevan ryömitettäessä.
Epäilen kokemusteni ja netin selailun perusteella syypääksi kaksoismassavauhtipyörää. Samantyylisiä kokemuksia olen löytänyt erityisesti bemarifoorumilta. Mersut taitavat olla isoilla bensakoneilla lähes aina automaatteja, koska vauhtipyöräongelmia ei oikein tule vastaan millään mersufoorumilla (koskien w124:sta).
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mhbQvGZ7heQ[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ObFQYKtAxSU[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=T2uUyHm_L68[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sUmo0jmHgCU[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=66ZBjmmAHyc[/youtube]
Voimansiirto-ongelmia
-
Edellä kuvatun lisäksi nopeiden kiihdytysten yhteydessä ilmenee kytkimen luistamista, eli kierrokset tuntuvat jäävän hetkeksi päälle kytkintä polkaistaessa. Ilmiö esiintyi samanlaisena myös vanhan kytkimen kanssa. Lisäksi moottorin käynnistyminen on toisinaan omituista. Kone saattaa käynnistyä ensimmäisillä startin pyörähdyksillä, mutta käy ensi hetket vapisten, kunnes kierrokset ampaisevat hetkeksi korkeammalle. Käynti tasaantuu heti, mutta kovin tasaiseksi sitä ei voi kutsua. Tyhjäkäynnillä voi tuntea selvää säännöllistä vavahtelua koko korissa, ja esim. oven ollessa auki tärinän havaitsee selvästi ovesta. Paikallaan kaasua painettaessa vapinaa ei esiinny (liikkeellä ollessa kylläkin), ja kierrosherkkyys on hyvä. Tyhjäkäyntikierrokset vaihtelevat vavahtelun tahdissa n.50-75 rpm, eli juuri mittarista havaittavasti, mutta korvalla selvästi kuuluvasti.
Luultavasti saman vian oireisiin kuuluu myös auton nytkyttely moottorijarrutuksella pienissä nopeuksissa. Esimerkiksi parkkihallissa auto etenee moottorin tyhjäkäyntikierroksilla kakkosvaihteella reipasta kävelyvauhtia, mutta samalla auto nytkyttelee ikään kuin joku tuuppisi perästä vauhtia. Yleensä kytkimen polkaisu tuossa tilanteessa aiheuttaa tutun kolahduksen.
Viime aikoina olen odotellut auton hajoamista, koska turhien remonttien tekeminen ei kiinnosta. Epäilykseni kohdistuvat kaksoismassavauhtipyörään, jota on myös korjaamolla epäilty. Viimeksi autoa kuunneltiin stetoskoopin kanssa, jolloin todettiin, että kytkimen nostossa kuuluva raklatus tulee vauhtipyörän kohdilta. Toisaalta kytkimen polkaisussa kuuluva kolahdus tuntui paikallistuvan vaihteiston loppupäähän. Vauhtipyörän vaihdan vasta sitten, kun olen asiasta aivan varma. Käytettynä kaksoismassapyörää ei kannattane hankkia, ja marmoritiskin hinta on veret seisauttavat 1080 euroa. Vaihtoehdoksi jäänee Saksan varaosakauppiaat. Sieltä alkuperäisen vauhtipyörän (SACHS) saa vajaalla 800 eurolla. LUKin tekeleitä saa jo hieman päälle kolmella sadalla.
Vaikuttaa siltä, että satalankkujen keskuudessa autoani vaivaava vika on hyvin harvinainen. En ole tavannut vielä vastaavaa tällä foorumilla.
Luultavasti saman vian oireisiin kuuluu myös auton nytkyttely moottorijarrutuksella pienissä nopeuksissa. Esimerkiksi parkkihallissa auto etenee moottorin tyhjäkäyntikierroksilla kakkosvaihteella reipasta kävelyvauhtia, mutta samalla auto nytkyttelee ikään kuin joku tuuppisi perästä vauhtia. Yleensä kytkimen polkaisu tuossa tilanteessa aiheuttaa tutun kolahduksen.
Viime aikoina olen odotellut auton hajoamista, koska turhien remonttien tekeminen ei kiinnosta. Epäilykseni kohdistuvat kaksoismassavauhtipyörään, jota on myös korjaamolla epäilty. Viimeksi autoa kuunneltiin stetoskoopin kanssa, jolloin todettiin, että kytkimen nostossa kuuluva raklatus tulee vauhtipyörän kohdilta. Toisaalta kytkimen polkaisussa kuuluva kolahdus tuntui paikallistuvan vaihteiston loppupäähän. Vauhtipyörän vaihdan vasta sitten, kun olen asiasta aivan varma. Käytettynä kaksoismassapyörää ei kannattane hankkia, ja marmoritiskin hinta on veret seisauttavat 1080 euroa. Vaihtoehdoksi jäänee Saksan varaosakauppiaat. Sieltä alkuperäisen vauhtipyörän (SACHS) saa vajaalla 800 eurolla. LUKin tekeleitä saa jo hieman päälle kolmella sadalla.
Vaikuttaa siltä, että satalankkujen keskuudessa autoani vaivaava vika on hyvin harvinainen. En ole tavannut vielä vastaavaa tällä foorumilla.
- Easy Rider
- hupimestari
-
Onko mainitsemasi vauhtipyörä ok-kunnossa? Valmiiksi väsähtänyttä en viitsisi autoon laittaa. Taisitkin tarjota sitä jo aiemmin. Nyt tilanne on paljon selvempi, kun diagnooseja ja turhia korjauksia on tehty riittämiin. Oliko se nyt niin, että 24-venttiilisen kaksoismassa sopisi tuohon minunkin autoon, jos hammassegmentit käyvät? Vehon antama varaosanumero tuolle omalle vauhtipyörälleni on A1040301205. Tuolle M104:n vauhtipyörälle on eri varaosanumero, joten suoraan se ei sopine M103:een.
Mikäli tuon M104:n vp:n saa kiinni autooni kohtuullisella vaivalla, olen siitä hyvinkin kiinnostunut. Itse en tiedä eri vauhtipyörien sopivuudesta valitettavasti sen enempää. Vaihtotyön joudun teettämään korjaamolla, joten en valitettavasti voi irroittaa vauhtipyörää autostani etukäteen ja sen pohjalta hommata uutta osaa. Olen myös pohtinut, että kävisikö tuohon m103:een esim. joku CDI-moottorisen uudemman mallin vp. (270 CDI tmv.)? Niitä tuntuu saavan Saksastakin kohtuuhinnalla ja kestokin olisi varmaan kolmesatasen bensan parina hyvää luokkaa.
Detalitietona mainittakoon vielä, että autoni kytkinlevy on halkaisijaltaan 240 mm ja vaihteistona on lyhytakselinen 717.433, jos niistä on jotain apua. Vaihteistovikaan en oikein itse jaksa uskoa, koska ajomäärä on vielä niin pieni ja autoa on huollettu säännöllisesti (mm. vaihteistoöljyt vuosi sitten). Käsittääkseni mersun viisivaihteiset lootat ovat varsin vahvoja.
Mikäli tuon M104:n vp:n saa kiinni autooni kohtuullisella vaivalla, olen siitä hyvinkin kiinnostunut. Itse en tiedä eri vauhtipyörien sopivuudesta valitettavasti sen enempää. Vaihtotyön joudun teettämään korjaamolla, joten en valitettavasti voi irroittaa vauhtipyörää autostani etukäteen ja sen pohjalta hommata uutta osaa. Olen myös pohtinut, että kävisikö tuohon m103:een esim. joku CDI-moottorisen uudemman mallin vp. (270 CDI tmv.)? Niitä tuntuu saavan Saksastakin kohtuuhinnalla ja kestokin olisi varmaan kolmesatasen bensan parina hyvää luokkaa.
Detalitietona mainittakoon vielä, että autoni kytkinlevy on halkaisijaltaan 240 mm ja vaihteistona on lyhytakselinen 717.433, jos niistä on jotain apua. Vaihteistovikaan en oikein itse jaksa uskoa, koska ajomäärä on vielä niin pieni ja autoa on huollettu säännöllisesti (mm. vaihteistoöljyt vuosi sitten). Käsittääkseni mersun viisivaihteiset lootat ovat varsin vahvoja.
- Easy Rider
- hupimestari
Hittoko on pitäny verrata sitä ratasta HFM-koneen vetolevyyn ja M103 2,6 vetolevyyn, niiden sekmenttien osalta. Ainakin HFM ja M103 on erilaisia sekmenttien halakasijan ja asteiden osalta, mutta 300-24 M104 on vielä moottorinohjaukseltaan M103 kaltainen, eli voisi jopa olla sama. Osat ei vaan ole mulla kotosalla, eli kunhan tulee reissua niijen luo, niin koitan kahtoa. Kunnosta en ossaa sanoa, en tiijä miten tutkia. Kone josta se on peräsin oli potkassu kangen pihalle, eli ajosta se on jääny eikä siitä vikaa ainakaan mainittu.
Jos M104 on kaikki samalla trikkerikehällä, niin piän varalla tuota. Sen luulis kikkailemalla saavan myös pitkäakseliseen. Eikä siitä ainakaan sillon sulle iloa olis m103:ssa.
Jos M104 on kaikki samalla trikkerikehällä, niin piän varalla tuota. Sen luulis kikkailemalla saavan myös pitkäakseliseen. Eikä siitä ainakaan sillon sulle iloa olis m103:ssa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.