Peräremppa

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
jaanne
Viestit: 278
Liittynyt: 10.11.2010 18:08
Paikkakunta: Kalajoki

Peräremppa

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Nonni pitiki käyä auton alla. Paha mieli tuli. Näyttäs että on perästä vasemmanpuoleinen vetarinlaipanlaakeri tullu tiensä päähän, hölökkäsee kunnolla, eihä tuolla tohi enää paljoa ajellakkaan, kumma ettei oo ääntäny. Tosin en ois varmaan kuullukkaan sillä pakooputki ollu jo viikon poikki, nyt sain uuen putken ja sitä aloin vaihtaan ja samalla tuon huomasin. Tuskin se viikosa on tuohon kuntoon menny.

Mutta kuitenki, mitähän muuta sieltä on menny, ulinaa se ei pidä eikä stefat kuse yms. kun tuo laakeri on nuin väljä nii onko se päässy kuluttaan jotain sieltä murikan sisältä? Tuosa mietein että jos vaihtas vaan molemmat laakerit, onko järkee vai ei? Merteilillä nuo oli n. 20€ kappale ja KL-varaosilla myytiin pelkkää laakerisarjaa ja hintaa tais olla n. 300€.. Mutta varmasti sieltäki saa nuita laakereita erikseen.

Mitä kannattaa/pitää ottaa huomioon tuosa remontisa? jos sen kardaanin laipan käyttää irti nii se mutteri ainaki samaan kohtaan sitte kiristää missä se oliki. Mutta jos siihen laakerin vaihtaa nii taitaa tulla hammaskosketusten kanssa pähkäilemistä.

Ketkä näitä on tehny nii saa vähän valasta mua :shock: Autoha on mikä on sillä ei väliä, koska perä on mistälie, vissiiinki tämä isoperä. välitys on 3.46 ei ole ABS eikä ASD.[/u]
Viimeksi muokannut jaanne, 08.9.2011 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jos vetarin laipasta rykyytit ja se lonttasi, niin sillä tuskin on tekemistä poskilaakerin kanssa. Pelkkä laippa heilunee murikassa. Jos poskilaakereissa olisi selkeä väljys, niin meteliä piisaisi ihan kuunnella asti. Murikan ja laipan välillä ei ole edes laakeria, pelekkä öljyura. Eikäpä ne niin toisiinsa nähen niin vinhasti pyörähtelekään, ellei jauhatuta paikallaan toisella kummilla. Stefa on laipan ympärillä ja iso välys laipalla voipi johtaa öljyvuotoon, tuskin äkkiä sen kummempaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jaanne
Viestit: 278
Liittynyt: 10.11.2010 18:08
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Tekstiä korjailtu, oho aattelin aivan että se laippa ois laakeroitu siihen murikkaan, mut ei taia ollakkaa. noh taitaa tulla peränvaihto ajankohtaseks, hetikö tuo alkaa kusemaan öljyt ulos :?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tarkennetaan vielä: Murikka on kartiorullalaakeroitu kuoreen, kuten pinjonikin. Laipat pyörii ilman varsinaista laakeria murikassa, stefat on kuoren ja laipan välissä.

Poskilaakereita vaihellessa huolehtii että lukkorenkaat ja laipan shimmit tulee samoihin kohtiin kun ennenkin. Pinjonin laakereiden kanssa tulisi käyttää uutta tai nuukana hieman oikaistua krymppiä ja kiristää sopivaan kireyteen, shimmit taas samoille kohille. Pinjonin mutteria kiristettäessä krymppiä vasten pitäisi kiristysmomentin olla muistaakseni vähintään 180Nm ennen kuin laakerivälys on nollassa. Sitten kiristetään edelleen kunnes laakereiden välys poistuu ja saavutetaan oikea pyörintävastus. (En muista arvoa, Ncm:jä kuitenkin.) Kiristys vaikuttaa vain pinjonin laakerivälykseen, hammasväli muuttuu shimmillä. Ennen ja jälkeen laakeroinnin on hyvä kattoa kosketus värin kanssa ja mitata hammasvälys. Jos kosketuskuvio tai välys (varsinkin suuremmaksi) muuttuu merkittävästi, eikä laakereissa ollut alkuunsa suuremmin väljää, pitää kahtoa mikä mättää. Laakereistaan pelkästään ääntävän perän saa yleensä laakeroimalla hiljenemään, laakereistaan väljässä on hampaatkin todennäköisesti kuluneet pilalle, eikä hammaskosketusta saa laakeroimallakaan aivan hiljaiseksi.

Laipoilla saa olla ja tulee olla pieni välys, välissähän ei ole muuta kun öljy. Laipat eivät myöskään kanna juurikaan aksiaalisia* tai säteettäisiä kuormia/voimia verrattuna muihin pyöriviin osiin, lähinnä pelkästään kiertomomentin pyörille.

*Pl. ASD
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”