4matic valo palaa EI vilku tai muuta miten hakea vika ??

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
unimoog
Viestit: 25
Liittynyt: 24.11.2010 9:46

4matic valo palaa EI vilku tai muuta miten hakea vika ??

Viesti Kirjoittaja unimoog »

4matic valo palaa EI vilku tai muuta .... miten hakea vika ... ?
miten selvittää valon vilkkumiset tms. ??
kuten joku ohje täällä oli siinä ohjeessa oli-on joku "testi-vipukin" lokarin kupeessa - -- -ei ole tässä... onkohan se ohje johonkin vanhempaan malliin . . ....??


auto on 300TE 4matic 1994 , 124.290 , 2 AIR BAGia .... sveitsistä tuotu....


KIITOS !

sähköinentestikytkin näyttää tältä ja pistorasianaaras vieressä vasemmalla on 16- napainen . .. ja siinä "metallia" kontakteissa 1, 6 ,7 ja 12 sanooko mitään. . ??

kokeilin eri kontaktivaihtoehtoja ja 7 ja 12 = SRS-valo syttyy , 1 ja 7 =lämppärin sisäilmankierrätys-valo syttyy vilkkumaan ,,,, 4matic valo ei ala vilkutella vikakoodeja missään kontaktivaihtoehdossa eikä myöskään nollaannu eli valo ei sammu


Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut unimoog, 30.12.2011 8:30. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Kumpi 4maticvalo?
Keskellä mittaria oleva vai mittariston alalaidassa oleva vikavalo?
Onko hydrauliikkaöljyä tarpeeksi?

:shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
unimoog
Viestit: 25
Liittynyt: 24.11.2010 9:46

no se joka on muiden varoitus j ne valojen kanssa mittarin

Viesti Kirjoittaja unimoog »

no se vika- joka on muiden varoitus jne valojen kanssa mittarin oikeassa
alareunassa (EI se joka kertoo 4M toiminnnasta nopeusmittarin keskes)

pitää tsekata ölkät ? mikä voi korvaavana olla jos ei kehtaa mennä viralliseen MB - öljykauppaan .. ??



dry kirjoitti:Kumpi 4maticvalo?
Keskellä mittaria oleva vai mittariston alalaidassa oleva vikavalo?
Onko hydrauliikkaöljyä tarpeeksi?

:shock:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

En ossaa muista sanoa, veholta haettuna n. 11 eukkua litralta, ei lie eroa paljon muista...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
unimoog
Viestit: 25
Liittynyt: 24.11.2010 9:46

oljyä oli vähänlaiesti mutta lisätty sitä nyt ei vaikutusta

Viesti Kirjoittaja unimoog »

oljyä oli vähänlaisesti mutta lisätty sitä nyt = ei vaikutusta tähän

mitä seuraavaksi ??

dry kirjoitti:En ossaa muista sanoa, veholta haettuna n. 11 eukkua litralta, ei lie eroa paljon muista...
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

viewtopic.php?t=3166

Sivulla 6 on pari hyödyllistä linkkiä.

Sinulla on sähköinen kytkin, nosta sitä hiukan ja käännä, kun haluat
vaihtaa testiasentoon, jossa vikakoodit luetaan.

Jarruvalokytkin ja ylijänniterele kannattaisi vaihtaa uusiin tai tarkastaa
ammattimiehen silmällä. Jarruvalokytkimessä on kaksi katkaisijaa, joten
sen ehjyyttä ei näe jarruvalosta. Ylijännitereleessä on vanhana kylmiä
juotoksia.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
unimoog
Viestit: 25
Liittynyt: 24.11.2010 9:46

EI ole siinä pistokkeessa "sisäkaluja" 5-nastan k

Viesti Kirjoittaja unimoog »

EI ole siinä pistokkeessa "sisäkaluja" 5-nastan kohdalla !!
eli mistä nastoista voisi sen vikakoodin saada vilkkumaan . .???
kun rautaa on vain 1, 6, 7, 12 -nastojen kohdalla . . .
1-nasta lienee maa kuitenkin . .. ?




Jarkko N kirjoitti:viewtopic.php?t=3166

Sivulla 6 on pari hyödyllistä linkkiä.

Sinulla on sähköinen kytkin, nosta sitä hiukan ja käännä, kun haluat
vaihtaa testiasentoon, jossa vikakoodit luetaan.

Jarruvalokytkin ja ylijänniterele kannattaisi vaihtaa uusiin tai tarkastaa
ammattimiehen silmällä. Jarruvalokytkimessä on kaksi katkaisijaa, joten
sen ehjyyttä ei näe jarruvalosta. Ylijännitereleessä on vanhana kylmiä
juotoksia.
Kuva
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Vikakoodit luetaan "Funktion"-asennossa, moottorin käydessä. Muistin väärin.

Palasin Saksasta Mersun ostosta ja nyt on taas polvilla Macbook, jolla osaan kopioida linkkejä:

Vikakoodien luku:
http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/

Vianetsintä:
http://mercedes-bulgaria.com/Download/r ... 4matic.pdf
Jarkko N kirjoitti:viewtopic.php?t=3166

Sivulla 6 on pari hyödyllistä linkkiä.

Sinulla on sähköinen kytkin, nosta sitä hiukan ja käännä, kun haluat
vaihtaa testiasentoon, jossa vikakoodit luetaan.

Jarruvalokytkin ja ylijänniterele kannattaisi vaihtaa uusiin tai tarkastaa
ammattimiehen silmällä. Jarruvalokytkimessä on kaksi katkaisijaa, joten
sen ehjyyttä ei näe jarruvalosta. Ylijännitereleessä on vanhana kylmiä
juotoksia.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3050
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Vikakoodeista en tiedä mitään, mutta ratin kääntökulma-anturin vika sytyttää myös tuon 4matic-valon.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: no se joka on muiden varoitus j ne valojen kanssa mittar

Viesti Kirjoittaja eseestie »

unimoog kirjoitti:pitää tsekata ölkät ? mikä voi korvaavana olla jos ei kehtaa mennä viralliseen MB - öljykauppaan .. ??
Virallinen öljy nuossa(kin) taitaa olla Z-HM jota löytyy ihan motonetistäkin ( http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/590009/1 ) maksaa 9.90€/l.

Mutta taitaa käydä ihan tavallinen hydrauliöljykin tuonne...? :nocando:
Ainakin tasonsäädössä voi käyttää ihan tavallista hydrauliöljyä. :roll:

Itselläni S123:sessa tasonsäädön öljynä caterpillarin hydrauliöljy.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
unimoog
Viestit: 25
Liittynyt: 24.11.2010 9:46

Re: no se joka on muiden varoitus j ne valojen kanssa mittar

Viesti Kirjoittaja unimoog »

entä jos oisi tarvis sitten ilmata niin miten ja mistä jos vielä peränkorkeussäätö on samassa hyhraulipiirissä . . ??


kiitos !!






eseestie kirjoitti:
unimoog kirjoitti:pitää tsekata ölkät ? mikä voi korvaavana olla jos ei kehtaa mennä viralliseen MB - öljykauppaan .. ??
Virallinen öljy nuossa(kin) taitaa olla Z-HM jota löytyy ihan motonetistäkin ( http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/590009/1 ) maksaa 9.90€/l.

Mutta taitaa käydä ihan tavallinen hydrauliöljykin tuonne...? :nocando:
Ainakin tasonsäädössä voi käyttää ihan tavallista hydrauliöljyä. :roll:

Itselläni S123:sessa tasonsäädön öljynä caterpillarin hydrauliöljy.
unimoog
Viestit: 25
Liittynyt: 24.11.2010 9:46

Re: no se joka on muiden varoitus j ne valojen kanssa mittar

Viesti Kirjoittaja unimoog »

unimoog kirjoitti:entä jos oisi tarvis sitten ilmata niin miten ja mistä jos vielä peränkorkeussäätö on samassa hydraulipainepiirissä . .... ??

se tossa on outoa kun EI ole sitä "5-nastaa" siinä testerin pistokkeessa .....??
pitää vissiin lisätä itse ?

kiitos tähän asti !!






eseestie kirjoitti:
unimoog kirjoitti:pitää tsekata ölkät ? mikä voi korvaavana olla jos ei kehtaa mennä viralliseen MB - öljykauppaan .. ??
Virallinen öljy nuossa(kin) taitaa olla Z-HM jota löytyy ihan motonetistäkin ( http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/590009/1 ) maksaa 9.90€/l.

Mutta taitaa käydä ihan tavallinen hydrauliöljykin tuonne...? :nocando:
Ainakin tasonsäädössä voi käyttää ihan tavallista hydrauliöljyä. :roll:

Itselläni S123:sessa tasonsäädön öljynä caterpillarin hydrauliöljy.
Viimeksi muokannut unimoog, 02.1.2012 9:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Tässä uudemmassa sähkökytkimellä varustetussa nelivedossa on eri
hydrauliikkapiiri tasonsäädölle ja nelivedolle, mutta öljysäiliö on yhteinen.
Öljy saattaa vuotaa jakolaatikossa voiteluöljyn puolelle, tarkista
jakolaatikon öljytaso, onko se korkealla.

Tasonsäätö ilmaantuu itsekseen. Myös nelivedon hydrauliikan ilmailun
voisit unohtaa tässä vaiheessa.

Nelivedon korjaamiseksi en lähtisi tekemään yhtään mitään, ennen kuin
vikakoodi on luettu (5 minuutin homma, jos on 3 metrin parikaapeli esim.
2x1,5 mm kalustejohtoa).

Sitten vaihtaisin sen jarruvalokatkaisijan oli se ehjä tai rikki, se maksaa
Motonetissa vain 12,90 ja työ on helppo. Lopuksi vaihtaisin ylijännitereleen,
se maksaa muutaman kympin ja tämänkin homman voi tehdä helposti itse.
Tulisi eliminoitua tulevatkin viat pitkäksi aikaa.

Jos vikavalo ei sammu ja vikakoodi ehdottaa muita korjauksia, niin
sitten voisin harkita muita toimenpiteitä.

Hakua käyttämällä löytynee kuvitettuja korjausohjeita ja niitä on myös WIS:ssa.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3050
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Pelkkä koodien luku ei maksa pajallakaan montaa kymppiä, eli välttääkseen ehjän korjaamisen se kannattaa. Mikäli siis ei kotioloissa onnistu.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
unimoog
Viestit: 25
Liittynyt: 24.11.2010 9:46

ok pitää tutkia vielä EI viitsisi viedä pajalle ....

Viesti Kirjoittaja unimoog »

ok pitää tutkia vielä EI viitsisi viedä pajalle ....
ja ei ne löydä sielläkään "testerillä" vikaa kun siinä 5-nasta puuttuu . . . ? joka vähän hämmästyttää kyllä . . . . mistähän saisi kuvan tohon pistokkeeseen kun se tuntuu olevan jotain uudempaamalli koska kontaktipaikkoja eli reikiäkin on noin monta verraten vanhaan, tuskin tossa kukaan on lähtenyt säveltämään mitään eli on varmaan tehtaan jäljiltä tuo pistoke . . .. ? ja nyt niitä kontakteja on 1, 6,7 ja 12 reissä sanooko mitään . .. ??

eli se järjestys mitä missäkin reiässä pitäisi olla. . ????? linkkiä .. ? tms apua tohon . . .??

jakolaatikonöljymäärä pitää tsekata . .

Jarkko N kirjoitti:Tässä uudemmassa sähkökytkimellä varustetussa nelivedossa on eri
hydrauliikkapiiri tasonsäädölle ja nelivedolle, mutta öljysäiliö on yhteinen.
Öljy saattaa vuotaa jakolaatikossa voiteluöljyn puolelle, tarkista
jakolaatikon öljytaso, onko se korkealla.

Tasonsäätö ilmaantuu itsekseen. Myös nelivedon hydrauliikan ilmailun
voisit unohtaa tässä vaiheessa.

Nelivedon korjaamiseksi en lähtisi tekemään yhtään mitään, ennen kuin
vikakoodi on luettu (5 minuutin homma, jos on 3 metrin parikaapeli esim.
2x1,5 mm kalustejohtoa).

Sitten vaihtaisin sen jarruvalokatkaisijan oli se ehjä tai rikki, se maksaa
Motonetissa vain 12,90 ja työ on helppo. Lopuksi vaihtaisin ylijännitereleen,
se maksaa muutaman kympin ja tämänkin homman voi tehdä helposti itse.
Tulisi eliminoitua tulevatkin viat pitkäksi aikaa.

Jos vikavalo ei sammu ja vikakoodi ehdottaa muita korjauksia, niin
sitten voisin harkita muita toimenpiteitä.

Hakua käyttämällä löytynee kuvitettuja korjausohjeita ja niitä on myös WIS:ssa.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Tästä samasta aiheesta oli juttua hiljattain, olisiko ollut peräti sama auto
kyseessä. Oletko hiljattain ostanut tämän auton?

Etsi se juttu, siinä oli paljon tietoa johdoista ja kytkennöistä. Vikakoodin
saa kyllä luettua esim. mittariston irrottamalla, jos johto puuttuu.

Taisi olla tämä juttu, ei siis sama auto:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=97846
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
unimoog
Viestit: 25
Liittynyt: 24.11.2010 9:46

Ei ole sama on ollut kyllä vain vajaa 3 vuotta . .. jolla

Viesti Kirjoittaja unimoog »

ei ole sama auto ..... tää on 300TE 4M 124.290 bensa ...on ollut kyllä minulla vain vajaa 3 vuotta . .. jolla ajalla ajettu reilu 30-tkm ilman murhetta mutta nyt tota vähän tuli ja talvi alussa . .. ?

Jarkko N kirjoitti:Tästä samasta aiheesta oli juttua hiljattain, olisiko ollut peräti sama auto
kyseessä. Oletko hiljattain ostanut tämän auton?

Etsi se juttu, siinä oli paljon tietoa johdoista ja kytkennöistä. Vikakoodin
saa kyllä luettua esim. mittariston irrottamalla, jos johto puuttuu.

Taisi olla tämä juttu, ei siis sama auto:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=97846
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kuten tuossa toisessa jutussa lopuksi kerrotaan, vikavalo sammui vian
korjaamisenkin jälkeen vasta, kun akunnapa oli irti koko yön.

Tavallisesti vikavalo nollataan siitä samasta 5-nastasta, josta vikakoodi
luetaan. Jos 5-nasta on hukassa, täytyy siis irrottaa akunnapa yöksi.

Eli jos vaihdat jarruvalokytkimen ja ylijännitereleen, anna auton olla
sähköttä riittävän kauan ja kokeile sitten, sammuiko valo. Sitten on
ehkä paremmin aikaa selvittää, miten vikakoodi saadaan luetuksi.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
unimoog
Viestit: 25
Liittynyt: 24.11.2010 9:46

Nyt alkaa valjeta

Viesti Kirjoittaja unimoog »

Nyt alkaa valjeta se oli tosta hydrauliikkaöljyn vähyydestä kuitenkin.....onneksi !??
sitä lisäsin ja ilmasin korkeudensäädön nipasta ja sit ajoin niin valo sammui ja rinnettä vasten kokeillen = 4veto kytkeytyi ...!

tein niin että kun se 5-nasta puuttuu testipistokkeeelta (16-nap) niin avasin sen 4matic boxin 25-pinnisenliittimen ja siitä etsin nastan jolla se signaali on eli (oli nasta9 ) vedin siitä piuhan "ulos" niin se näyttää nyt 1 -nastan kanssa maadoittaessa ....että "vikaa" ei ole enää . .. eli vain 1 vilkautus tulee... ja menin auton alle siis niin siellä paineanturi (5bar) eli- kytkin oli kierteessään löysällä jolloin sen ja hydrauliikkayksikön välisestä tiivistepinnasta oli ölkkää karannut pihalle . . .. no kiersin sen 24mm avaimella tiukempaan. . .... on nää kans kun ei kestä momentissa kuin 16 vuotta ... :=)
mitähän maksais uusi paineanturi . . ? jos ei jää tiiviiksi ? ja mistä . ...?
--- tulihan tossa 4Matic -oppia kun joutui selvittämään toimintaa ja sen - puutetta !!? :=)

KIITOS !!



Jarkko N kirjoitti:Kuten tuossa toisessa jutussa lopuksi kerrotaan, vikavalo sammui vian
korjaamisenkin jälkeen vasta, kun akunnapa oli irti koko yön.

Tavallisesti vikavalo nollataan siitä samasta 5-nastasta, josta vikakoodi
luetaan. Jos 5-nasta on hukassa, täytyy siis irrottaa akunnapa yöksi.

Eli jos vaihdat jarruvalokytkimen ja ylijännitereleen, anna auton olla
sähköttä riittävän kauan ja kokeile sitten, sammuiko valo. Sitten on
ehkä paremmin aikaa selvittää, miten vikakoodi saadaan luetuksi.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Hyvä! Nyt on sitten parempi valmius korjailla jatkossa. Onneksi ei vuotanut
öljyä jakolaatikkoon, vaikkei se noin uusissa niin helposti taida vuotaakaan.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
unimoog
Viestit: 25
Liittynyt: 24.11.2010 9:46

joo kiitos avuista !!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja unimoog »

joo kiitos avuista !!!!!!!!
pitää se jakolootan öljymäärä kuitenkin vielä tsekata että onko liikaa . ... ?
onkohan siitä jalolootasta kuvaa jossain et missäpäin se-ne proput on . ... ?
nii uusihan tää on vielä kun on ajettu vasta 275tkm :=)

Jarkko N kirjoitti:Hyvä! Nyt on sitten parempi valmius korjailla jatkossa. Onneksi ei vuotanut
öljyä jakolaatikkoon, vaikkei se noin uusissa niin helposti taida vuotaakaan.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Sen tulpan näkee kyllä silmällä.

Kun tuon auton tekniikka ei ole tavallisen korjaamon hanskassa niin
ehdottaisin WIS:n hommaamista. Sen saa laillisesti käyttöön ainakin
kahdella tavalla.

1. Osta saksankielinen W124:n WIS-CD Ebaysta, maksaa 20 euroa.
2. Liity M-B Clubin jäseneksi, saat verkkoversion käyttöoikeuden.

WIS on sähköinen tehtaan korjaus- ja huolto-ohje kaikille Mersuille.
Samassa paketissa on yleensä myös sähköinen varaosaluettelo.

Epävirallisia kopioitakin tietysti on verkossa, mutta niitä on mahdoton
suositella tekijänoikeuksien mahdollisten rikkomusten takia.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”