Mistäköhän takapään nakutus?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Goldez
Viestit: 2
Liittynyt: 05.2.2012 0:32

Mistäköhän takapään nakutus?

Viesti Kirjoittaja Goldez »

Ajelin eilen kotipihaan ensimmäisen Mersuni.
W124 200E -88.

Tietysti värkkiä piti alkaa heti tutkimaan ja ensimmäinen yllätys olikin kun avasin konepellin; luulin hankkineeni kaasarivehkeen, mutta edessäni rötköttikin ruiskukone. No, sehän ei haitannut sen enempää ja tutkimusmatka jatkui.

Korjailin jonkin verran "amissähköjä" oikeaoppisiksi, tutkiskelin pohjan ruostevaurioita (joita ei muuten ollut häiriöksi asti) ja vaihdoin peräöljyt.

Perästä löysinkin ihmetyksekseni ABS-anturin joka ei takuulla kuulu paikoillaan olevaan perään.
Anturi oli liimattu kiinni jollain tökötillä koska pultin reikä ei täsmännyt kohilleen rungon reijän kanssa.
Jonkin verran anturin tyvestä olikon vuotanut öljyä joten pukkasin tiivisterenkaan anturiin ja anturin takaisin paikalleen ja nippusiteellä nätisti (väliaikaisesti) kiinni kunnes saan selville missä mennään.
No, ongelmat vaan lisääntyivät; eli tietysti kun lähdin tallilta kotia kohti niin ABS:n merkkivalo syttyi heti kun laitoin auton käyntiin, ja kun lähdin liikkeelle niin takapäästä alkoi kuulua tasainen nakutus joka kiihtyi vauhdin kasvaessa.

Eli kertoisko joku teistä ammattilaisista mitä autolleni on tehty kun nuo kaksi osaa, perämurikka ja ABS-anturi, ei ole pareja keskenään ja toiseksi mistä tuo nakutus mahtaa olla lähtöisin?

Sitten vielä; ajaessa tasaista vauhtia, auto "nykyttää". Mielestäni tämä on yhteydessä polttoaineen saantiin koska nykytys tuntuu selvemmin Economi-mittarin kääntyessä lähemmäs punaista päätä. Pakkasta oli kyllä about 25 astetta ja ilmanputsari oli todella huonolla hapella, mutta ei nuo mielestäni selitä tätä outoa käytöstä.
Oliskohan tähänkin vaivaan vastausta.

Auto oli yltä päältä jäässä ja lumessa kun sain sen mutta ajelin kuitenkin pari sataa kilsaa kotiin ilman tuota nakutusta ja tallissahan auto luonnollisestikkin suli ja kuivas koko pitkän päivän.

Kiitokset jo etukäteen. On muuten aikas hieno voorumi teillä täällä.. 8)
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2946
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Hmm... Nakutus ja ABS-valon palaminen voisivat liittyä toisiinsa. Ottaisiko se anturi kiinni siihen ABS:n hammaskehään jonka seurauksena sytyttää sen valon ja anturi naputtaa sitä kehää vasten?
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2291
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Mistäköhän takapään nakutus?

Viesti Kirjoittaja Leemu »

..
Viimeksi muokannut Leemu, 16.7.2021 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Goldez
Viestit: 2
Liittynyt: 05.2.2012 0:32

Ihmetyttää..

Viesti Kirjoittaja Goldez »

Joo.. kävi itelläkin mielessä, että vastaako se anturi, mutta erikoista tästä tekee sen, että anturihan oli about millin syvemmällä aikaisemmin. Laitoin sen tiivisterenkaan siihen väliin ja silloin nakutus vasta alkoi...

Mistä muuten löydän moottorin, vaihteiston ja perän mallimerkinnät?
Ja mitkä on ko. vehkeessä ns. normaalit mallit. Tietäisin että mitä kaikkea on vaihdeltu mahdollisesti johonkin "sinne päin"-olevaan.

Autohan on tuo 200E ruisku, bensa, neljälovisella manu-laatikolla ja ?-perällä.

Loistavaa ja kiitoksia jo tulleista vastauksista.. vahvistivat omiakin epäilyjä. Ja tutkimus matka jatkuu.. älkää kysykö miten, kysykää miksi! :D
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... ent=dr2000 syöttämällä valmistenumeron esim. saa jotain irti
autodidakti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”