Automaattilootan ohjaukset ja kytkennät

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3651
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Automaattilootan ohjaukset ja kytkennät

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Niettä iltaa vaan.

Ihan yleisestä mielenkiinnosta aiheeseen tullu tutkittua noita vanhan polven sähköttömiä automaattilootia ja niiden vikojen sekä ominaisuuksien ympärille punoutuneita pääosin asiantuntevia topikkeja. :idea: Ottamatta alla mitenkään kantaa eri maalaisten automerkkien ja mallien parhaimmuuteen ja eri ikäkausien osaamiseen on tullut ihan insinööritieteen kannalta mietittyä noita asioita.

Eli lähinnä nämä 722.3 ja 4 ulkoiset kytkennät ja niiden tarkoitukset mietityttää verrattuna omaa ymmärryksen tasoa paremmin hipoviin tuotekoodeilla TH350/400/700 ja TF904/727 yms aikanaan myytyihin mehunkeittimiin:
- moottorin kierrosluku tunnistetaan ihan normisti keskipakosäätimellä, ihan amerikan malliin eiks je? :idea:
- takapään öljypumppu on lähinnä hinauskäynnistyksiä varten ja varmistamassa jonkun sortin voitelua autoa hinattaessa, niinkuin vanhassa kunnon Powerglidessä, eiks ni? :shock:
- vaihtohetkeä ja vaihdon napakkuutta(=painetasoa) säädetään sekä em keskipakosäätimen että kaasuvivustoon kiinnittyvän vaijerin välityksellä ajotilanteen mukaiseksi (eli on niinkuin ThrottleValve = TV-kaapeli vähäkuin TH700R4:ssä), vai kummottis? :?
- em vaijeri ei sitte Mersun lootissa vaikuta kickdownin toimintaan milläänlailla, toisin kuin lähes kaikissa ym ameriikanlootissa, vuan suattannee tuo jollae kaapalla vaekuttaannii? :?
- se mikä ei sitten enää millään yllä olevien aksioomien jälkeen uppoa tajuntaan on se alipaineliitännän merkitys :help: Eli miten se mokkula siinä pumpun kyljessä vaikuttaa lootan saamaan alipaineeseen ja mihin alipaine sitten puolestaan vaikuttaa? Jotenkin luulisi että ei tommonen keksintö tarvi kuin tiedon moottorin pyörimisnopeudesta ja jonkun toiveen odotetuista käytösnormeista, ja tuohon jo pitäisi tuon vaijerinkin riittää, vai? :nocando:
- ja mitä sitten jos tuon alipainemokkulan jättää kytkemättä, tapahtuuko silloin jotain peruuttamatonta?

:lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Iltaa, iltaa,

Alipainemokkula (ainakin yksi niistä) vaikuttaa vaihdon kovuuteen. Yhdellä varpaalla kaasultellessa vaihtaa pehmeämmin kuin isolla saappaalla käskiessä. Sieltähän ne isot pojat vääntävät lisää napakkuutta vaihtoihin ja ainakin erään oululaisen superturbottajan ex-kulkineessa oli alipaineletku nostettu tarpeettomana autotallin hyllylle. Vaihtohetki ei jäänyt huomaamatta. :D

Myös vaihtohetkeä säätävan vaijerin päässä on ainakin bensavehkeiden yhteydessä vielä yksi alipainemollikka. Tuolla säädetään vaijerin "jännitystä" S/E-asennoilla. Alipainetta ohjaa sähköventtiili, joka kickdownia painaessa päästää vaijerin S-asentoon vaikka säätönuppi oisi E-asennossa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3651
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Jaha, on täällä joku muukin tolkuissaan vielä. :D
OG, joku merkitys sillä siis on. Kiitos tästä infosta!
Syy sen mokkulajärjestelyn olemassaoloon tuon vaijerin rinnalla varsinkin dieselikoneessa on vaan jaksanut mietityttää koska Jenkitkin osasivat jo 50-luvulla säätää kaikkea lootan toimintaa pelkästään yhdellä kytkennällä ulkomaailmaan.

Onhan 80-luvun nelivaihteisissa TH200+700:ssakin toki vaijerin lisäksi se alipaineliitäntä, mutta jos en ihan väärin muista sillä ohjattiin pelkkää lukkoturbiinin toimintaa ja/tai loikkarin kytkeytymistä. Dieselikoneen perään pultatussa loorassa tuo alipaineliitäntä sitten puolestaan taisi olla korvattu jollain ihan mekaanisella säätimellä.

Jaksaa se pohdituttaa tuommonenkin,,,
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3651
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Mites on näissä museoikäisissä automaattimersussa estetty starttaaminen muilla kuin P/N pykälillä? Onko se se samainen moninapaliittimellä oleva laitos jossa on myös pakkivalon katkaisija vai kulkeeko joku vaijeri kepiltä virtalukkoon? :?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4424
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Laatikon vasemmassa kyljessä musta rasia, niittaamalla kasattu, jotain kuparijohtimia sisällä. Tunnistaa kepin asennon ja P/N asennoissa kulkee äly läpi.
Joskus aikoinaan tuommosen korjasin ja ruuveilla kasasin, hyvin toimi.
Tännekkin laitoin kuvaa/juttua, varmaan lie jo hävinnyt.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29419
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Näin, ja vaijerikin löytyy tehtävänään lukita keppi P:lle kun avain otetaan pois virtalukosta.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3651
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Ok, tänks!
:arrow: Tuo vaijerin olemassaolo/toiminta ei liene mikään ehdoton edellytys tomaatin asennukselle, vai?
Tuo käynnistymisen esto pykälä silmässä puolestaan on ihan lakisääteinen juttu, paitsi manuaalivaihteisissa autoissa. :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3651
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Olisko kellään / missään kytkentäkaaviota miten alipaineletkut kytketään tuon syöttöpumpun mokkulan ja automaattilootan välille? Vai onko isosti eroja vuosimallien ja eri kokoisten koneiden välillä näissäkin? :lol:

Koitellut ameriikansivustoja googletella mutta niiden anti lähinnä valokuvia ja suusanallista sepustusta.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

"- moottorin kierrosluku tunnistetaan ihan normisti keskipakosäätimellä, ihan amerikan malliin eiks je? Idea "

keskipako säädin ei mittaa moottorin kierroksia se sijaitsee laatikon takapäässä eli tutkii kuinka paljon on vauhtia ja mikä vaihde olis sovelias kyseiselle nopudelle

"- vaihtohetkeä ja vaihdon napakkuutta(=painetasoa) säädetään sekä em keskipakosäätimen että kaasuvivustoon kiinnittyvän vaijerin välityksellä ajotilanteen mukaiseksi"

ei ja joo kuinka sen nyt ottaa kaikki vaikuttaa kuitenkin paineeseen vaijerilla säädetään lähinnä vaihtohetkeä kaasun asennon mukaan

"- se mikä ei sitten enää millään yllä olevien aksioomien jälkeen uppoa tajuntaan on se alipaineliitännän merkitys help Eli miten se mokkula siinä pumpun kyljessä vaikuttaa
lootan saamaan alipaineeseen ja mihin alipaine sitten puolestaan vaikuttaa? Jotenkin luulisi että ei tommonen keksintö tarvi kuin tiedon moottorin pyörimisnopeudesta
ja jonkun toiveen odotetuista käytösnormeista, ja tuohon jo pitäisi tuon vaijerinkin riittää, vai?


kyllä niissä jenkki laatikoissakin on alipaine mokkula esim th350
mitä vähempi mokkula saa alipainetta sitä suurempi on laatikon järjestelmä paine ja vaihteen kytkentä nopeutuu
pumpun kyljessä olevalla mokkulalla yritetään saada sama alipaine efekti kuin on pentsiini moottorin imusarjassa
mitä enee kaasua myös enempi tehoa ja sitä myöten vähempi alipainetta ja laatikon paine nousee

"-mitä sitten jos tuon alipainemokkulan jättää kytkemättä, tapahtuuko silloin jotain peruuttamatonta?"

se vähän riippuu siitä alipaine mokkulan sisäisestä säädöstä jos kevyellä kaasulla ei satu niskanikamiin niin täydellä kaasulla laatikko luistaa vaihtohetkellä liikaa
ja vaihteiston pakkojen kytkentälevyt kuluvat koska öljyn paine ei ole tarpeeksi suuri laatikon sisällä

pari viimeistä riviä ei koske 200d moottoria :lol: :lol:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3651
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

JuMu S kirjoitti:Olisko kellään / missään kytkentäkaaviota miten alipaineletkut kytketään tuon syöttöpumpun mokkulan ja automaattilootan välille? Vai onko isosti eroja vuosimallien ja eri kokoisten koneiden välillä näissäkin? :lol:

Koitellut ameriikansivustoja googletella mutta niiden anti lähinnä valokuvia ja suusanallista sepustusta.
Kiitos oikaisu(i)sta toveri xr! :D

Sen verran noita ameriikanoppeja tuossa lueskellut että johonkin töpseliin tulee alipaine suoraan linjasta (eli tuonne alapuolelle, vai? :nocando: ) jostakin töpselistä menee "damperin" (eli kuristimen, vai?) kautta laatikolle mutta mikähän on toi kolmas pistoke? Laitetaanko korvaan vai nenään, vai onko joku swedish sucking machine? :shock:

Eli syöttöpumppumokkulan päällä on muovinen tutti jossa 2 liitäntää ja alempana kyljessä on pyörivä kulmaliitin. :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JuMu S kirjoitti:Sen verran noita ameriikanoppeja tuossa lueskellut että johonkin töpseliin tulee alipaine suoraan linjasta (eli tuonne alapuolelle, vai? :nocando: ) jostakin töpselistä menee "damperin" (eli kuristimen, vai?) kautta laatikolle mutta mikähän on toi kolmas pistoke? Laitetaanko korvaan vai nenään, vai onko joku swedish sucking machine? :shock:

Eli syöttöpumppumokkulan päällä on muovinen tutti jossa 2 liitäntää ja alempana kyljessä on pyörivä kulmaliitin. :roll:
Siis onko laatikollakin kolme liitäntää vai siinä syöttöpumpun päällä olevassa modulaattorissa?

Noissahan yleensä pitää olla se "vuotoilmaotto". Eli toisin kuin bensakrematorioissa, alipainepumppu tekee palttiarallaa saman alipaineen kaasu pohjassa kuin tyhmäkäynnilläkin. Jotenkin se alipaine pitää moduloida sinne laatikon lähtöön. Se voidaan tehdä vakioalipaineen ja ulkoilman paineen suhdetta säätämällä esim. säätöventtiilillä ja kuristimella. Pitäähän myös laatikolle saada korvausilmaa, kun venttiili lyödään kiinni.

Tämä vahva dieselosaamisen diagnoosi suoritettiin käyttämällä hyväksi JumuS:n avatarissa näkyvää päähinettä. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3651
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Roisto kirjoitti: Siis onko laatikollakin kolme liitäntää vai siinä syöttöpumpun päällä olevassa modulaattorissa?
Laatikolla taitaa olla vaan yksi ellen ihan pieleen muista... :arrow: check!

Roisto kirjoitti:Noissahan yleensä pitää olla se "vuotoilmaotto". Eli toisin kuin bensakrematorioissa, alipainepumppu tekee palttiarallaa saman alipaineen kaasu pohjassa kuin tyhmäkäynnilläkin. Jotenkin se alipaine pitää moduloida sinne laatikon lähtöön. Se voidaan tehdä vakioalipaineen ja ulkoilman paineen suhdetta säätämällä esim. säätöventtiilillä ja kuristimella. Pitäähän myös laatikolle saada korvausilmaa, kun venttiili lyödään kiinni.
No niinpä tietenkin! :idea: Jotain tämmöstä ajatteli varmaan amerrriiikansetäkin kun kirjoitteli jostain "leak pipestä". Eli kuuluu vissiinkin tuo putki vetää johkin kojelaudan alle virtalukon viereen niinkuin se varsinainenkin alipainepumpun "leak pipe".
Roisto kirjoitti: Tämä vahva dieselosaamisen diagnoosi suoritettiin käyttämällä hyväksi JumuS:n avatarissa näkyvää päähinettä. :D
Ja Roiston avatarissa eka käytännön koe menossa, vai? :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”