Peräremontin kustannukset
Peräremontin kustannukset
Hei.
Kuka tietäisi kertoa, että mihin hintaan peräremontin työt / purku-osat yleensä asettuvat? Olisin kiitollinen myös vinkeistä, josko teillä olisi tiedossa sopuhintaan tekevä korjaamo / alan harrastaja Helsingissä tai lähiympäristössä.
Auto on W-124, 200 D, automaatti ja vm. 85.
Autolla on ajettu n. 540 000 ja perä on ulissut varmaankin viimeiset 40 000 km. Kuinkahan pitkään tollainen uliseva perä ylipäätään kestää ajaa, ennekuin laukeaa tien päälle kokonaan?
Jos jollain on purku-mese niin olen kiinnostunut, em. perästä, kattoluukun osista sekä kuljettajan penkistä (punainen jossa jouset OK).
Kuka tietäisi kertoa, että mihin hintaan peräremontin työt / purku-osat yleensä asettuvat? Olisin kiitollinen myös vinkeistä, josko teillä olisi tiedossa sopuhintaan tekevä korjaamo / alan harrastaja Helsingissä tai lähiympäristössä.
Auto on W-124, 200 D, automaatti ja vm. 85.
Autolla on ajettu n. 540 000 ja perä on ulissut varmaankin viimeiset 40 000 km. Kuinkahan pitkään tollainen uliseva perä ylipäätään kestää ajaa, ennekuin laukeaa tien päälle kokonaan?
Jos jollain on purku-mese niin olen kiinnostunut, em. perästä, kattoluukun osista sekä kuljettajan penkistä (punainen jossa jouset OK).
Re: Peräremontin kustannukset
Toiset 540tkm jos perässä on puhtaat öljyt.Hannu67 kirjoitti:
Autolla on ajettu n. 540 000 ja perä on ulissut varmaankin viimeiset 40 000 km. Kuinkahan pitkään tollainen uliseva perä ylipäätään kestää ajaa, ennekuin laukeaa tien päälle kokonaan?

W-124 perän rutinoista...
Joo, kiitos vastauksista. Tässä on vuosien saatossa tullut hieman skeptiseksi autojen kanssa. Kun tekniikassa joku paikka rutisee niin sitä heti spontaanisti miettii uskaltaako hieman pidemmälle matkalle kuten kesämökille laisinkaan lähteä. Tohon perään on viime kesänä vaihdettu öljyt eli ainakin siinä mielessä asian pitäisi olla kunnossa.
Jos ja kun ton perän korjaaminen sitten joskus tulee ajankohtaiseksi niin kannattaako siihen teettää pelkästään toi laakerointi (onko jurinassa kyse pelkistä laakereista vai myös hampaista) remontti vai vaihtaa koko "klöntti" purkuosana? Joskus olen kuullut väitteen, että samalla kannattaisi vaihtaa koko takasilta, mitä mieltä tästä olette?
Jos ja kun ton perän korjaaminen sitten joskus tulee ajankohtaiseksi niin kannattaako siihen teettää pelkästään toi laakerointi (onko jurinassa kyse pelkistä laakereista vai myös hampaista) remontti vai vaihtaa koko "klöntti" purkuosana? Joskus olen kuullut väitteen, että samalla kannattaisi vaihtaa koko takasilta, mitä mieltä tästä olette?
Tuossa minun käyttöpelissä perä on ulissut tieten jo 10v
(voiko olla mahdollista
) Viimeisen vuoden aikana perä on kyllä saanu "heviä" et ei se ihan heti laukee (kop kop) 




MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008
Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008
Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Itse en ainakaan ulinaa kuuntelisi,vaan ostaisin jostain takuulla hiljaisen "uuden" perän.Nuo normaalit pikkuperäthän eivät maksa oikeastaan mitään,a150€ pitäisi jo saada hiljainen perä.Laakerointi on siitä arvelluttavaa ettei sillä tosiaan ulina välttämättä lakkaa.Aikojen saatossa tasauspyörästön/välityksen rattaat kuluu miten sattuu ja ne pitää ääntä..
Re: W-124 perän rutinoista...
Rahallisesti tuskin kannattaa vaihtaa ehjiä osia autoon, mutta tietenkin kaiken varmuuden saavuttamiseksi voi kannattaa vaihtaa. (taitaa vaan maksaa jonkin verran koko "takasilta" mersuun)Hannu67 kirjoitti:Joskus olen kuullut väitteen, että samalla kannattaisi vaihtaa koko takasilta, mitä mieltä tästä olette?
Liekö neuvoja kuitenkin sekoittanut tapaukseen, jossa on jäykkä taka-akseli esim. 740 volvo, johon tosiaankin kannattaa vaihtaa koko takasilta eikä vaan perämurikkaa (sisuskaluja).
Re: W-124 perän rutinoista...
Kiitos neuvoista.
Joo, paljon mahdollista, että takasillan osalta saamani vanhan "ohjeistuksen" osalta kyse oli yleistiedosta. Tosiasia lienee, että vain taivas on kustannusten rajana jos ennakoivasti noita muita toimivia osia vaihtelee.

Joo, paljon mahdollista, että takasillan osalta saamani vanhan "ohjeistuksen" osalta kyse oli yleistiedosta. Tosiasia lienee, että vain taivas on kustannusten rajana jos ennakoivasti noita muita toimivia osia vaihtelee.
Timo J kirjoitti:Hannu67 kirjoitti:Joskus olen kuullut väitteen, että samalla kannattaisi vaihtaa koko takasilta, mitä mieltä tästä olette?
Liekö neuvoja kuitenkin sekoittanut tapaukseen, jossa on jäykkä taka-akseli esim. 740 volvo, johon tosiaankin kannattaa vaihtaa koko takasilta eikä vaan perämurikkaa (sisuskaluja).
joo siis se perän ulinahan lähtee siitä kun niiden hampaiden evolventti muoto on kulunu ja siten hampaat rupeaa liukamaan toisiaan vasten ja tästä sitten ääntä.Sedällä aikoinaan mantasta oli perä leikannu kiinni mutta ääni oli jo ollut luokkaa moottorisaha peräkoslas täysiä huutamassa...



-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-

Just tänään ihmettelin (taas) että miksi se perä huutaa aina alkuun siinä 70-80 km/h nopeuksilla. Onko sillä lie jokin tekeminen sitten tuon liukumisen kannalta, eli hiljaisemmissa tai kovemmissa nopeuksissa ei liu'u samalla tavoin. Kun luulisi, että pitäisi eniten ääntä silloin, kun sinne kohdistuu suurin vääntöNicNac kirjoitti:joo siis se perän ulinahan lähtee siitä kun niiden hampaiden evolventti muoto on kulunu ja siten hampaat rupeaa liukamaan toisiaan vasten ja tästä sitten ääntä.Sedällä aikoinaan mantasta oli perä leikannu kiinni mutta ääni oli jo ollut luokkaa moottorisaha peräkoslas täysiä huutamassa...![]()


- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Joskus noita peräremppoja kyseltiin 126:een, ja tuolloin savotta sovitetuilla osilla (että se ulinakin katoaa) ja kunnon hienosäädöllä kustansi vähän reilut 800€. Tuossahan ei vanhaa jäänyt kuin "banjon kuoret". Perämies löytyy Orivedeltä.
Niin, kyseessä ei ollut oma perä, se ei ulise mutta uudesta asti ollutta narinaa siitä ei saa pois mikään maailman mahti

Niin, kyseessä ei ollut oma perä, se ei ulise mutta uudesta asti ollutta narinaa siitä ei saa pois mikään maailman mahti


W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
siis kunnossa olevassa perässä rattaat eivät liu`u toisiaan vasten yhtään vaan ns. vierivät.Sitten kun ratas kuluu niin ne alkavat liukua toisiaan vasten,koska kuvio ei ole enää evloventti.Siitä tulee sitten siis se ääni.Ääni rupeaa kuuluumaan vasta kovemmissa vauhdeissa koska pienissä nopeuksissa liukumisen määrä on vähäisempää.Hiljaisemman rattaiden pyörimis nopuden takia.Eli siis suuressa nopeudessa useampi ratas ottaa toisiaan vasten per sekuntti esim.veppe kirjoitti:Just tänään ihmettelin (taas) että miksi se perä huutaa aina alkuun siinä 70-80 km/h nopeuksilla. Onko sillä lie jokin tekeminen sitten tuon liukumisen kannalta, eli hiljaisemmissa tai kovemmissa nopeuksissa ei liu'u samalla tavoin. Kun luulisi, että pitäisi eniten ääntä silloin, kun sinne kohdistuu suurin vääntöNicNac kirjoitti:joo siis se perän ulinahan lähtee siitä kun niiden hampaiden evolventti muoto on kulunu ja siten hampaat rupeaa liukamaan toisiaan vasten ja tästä sitten ääntä.Sedällä aikoinaan mantasta oli perä leikannu kiinni mutta ääni oli jo ollut luokkaa moottorisaha peräkoslas täysiä huutamassa...![]()
ykkösellä kiihdyttäessä
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-

Joo, mutta miksi se ääni katoaa sen 80:n jälkeen? Pyöriikö rattaat jo ääntä nopeamminNicNac kirjoitti:siis kunnossa olevassa perässä rattaat eivät liu`u toisiaan vasten yhtään vaan ns. vierivät.Sitten kun ratas kuluu niin ne alkavat liukua toisiaan vasten,koska kuvio ei ole enää evloventti.Siitä tulee sitten siis se ääni.Ääni rupeaa kuuluumaan vasta kovemmissa vauhdeissa koska pienissä nopeuksissa liukumisen määrä on vähäisempää.Hiljaisemman rattaiden pyörimis nopuden takia.Eli siis suuressa nopeudessa useampi ratas ottaa toisiaan vasten per sekuntti esim.veppe kirjoitti:Just tänään ihmettelin (taas) että miksi se perä huutaa aina alkuun siinä 70-80 km/h nopeuksilla. Onko sillä lie jokin tekeminen sitten tuon liukumisen kannalta, eli hiljaisemmissa tai kovemmissa nopeuksissa ei liu'u samalla tavoin. Kun luulisi, että pitäisi eniten ääntä silloin, kun sinne kohdistuu suurin vääntöNicNac kirjoitti:joo siis se perän ulinahan lähtee siitä kun niiden hampaiden evolventti muoto on kulunu ja siten hampaat rupeaa liukamaan toisiaan vasten ja tästä sitten ääntä.Sedällä aikoinaan mantasta oli perä leikannu kiinni mutta ääni oli jo ollut luokkaa moottorisaha peräkoslas täysiä huutamassa...![]()
ykkösellä kiihdyttäessä


- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
NicNac kirjoitti: siis kunnossa olevassa perässä rattaat eivät liu`u toisiaan vasten yhtään vaan ns. vierivät..

Oma teoria tuosta äänestä on että tietyllä nopeudella(jota yleensä eniten ajetaan/kiihdytetään, esim 60-90) hampaat kuluvat niin paljon ns. kosketuspinnan keskeltä että hampaiden reunat alkavat ottaa kosketusta ja tämä ns. väkivaltainen raapaisu synnyttää tietyn taajuuden äänen, joka sattuu ihmisen kuuloalueelle. Sitten korkeammassa nopeudessa löytyy kerrannaistaajuus jne. no juu emmätiiä, tää olikin teoria.

Jos ei kulje niin kromaa se.
ei ne liu`u...usko pois että vaikka se matopyörä on sielä alahalla ja vielä kaarella hampit niin ne on evolventin muotoiset ja ei liu`u.Mietippä kauanko se perä kestäis jos ne liukuis toisiaan vasten ne rattaat...vaikka kuinka olis öljyä välis ja kaikkee...ja jos ne liukuis niin miksi ne kuluis vain sieltä keskeltä eikä siltä hampaan päästä.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-

mites onko korjauskelponen??
luulisin/melkeinpä tiedän että ei mutta kysyn silti,
eli, perä hajosi, ensin naksutti pikkasen, pari kilometriä ja muutama käännös ni naksutti jo enemmänkin, liikennevaloissa meni lukkoon, kaasulla sain kuitenki irtoamaan, sitten ku käännyin ni rusahti oikein kunnolla ja meni renkaat lukkoon ja sit kaasulla venkslasin sen verran että nyt renkaat pyörii ja kardaani pyörii tyhjää jos painaa kaasua, siksi että pystyy hinaamaan. ja mahtaako olla korjauskelpoinen? ja mistä mahtais johtua tommonen äkillinen hajoaminen? ostin auton meinaa juuri vähän aikaa sitten ni ei tietoa että onko perässä edes öljyä.
luulisin/melkeinpä tiedän että ei mutta kysyn silti,
eli, perä hajosi, ensin naksutti pikkasen, pari kilometriä ja muutama käännös ni naksutti jo enemmänkin, liikennevaloissa meni lukkoon, kaasulla sain kuitenki irtoamaan, sitten ku käännyin ni rusahti oikein kunnolla ja meni renkaat lukkoon ja sit kaasulla venkslasin sen verran että nyt renkaat pyörii ja kardaani pyörii tyhjää jos painaa kaasua, siksi että pystyy hinaamaan. ja mahtaako olla korjauskelpoinen? ja mistä mahtais johtua tommonen äkillinen hajoaminen? ostin auton meinaa juuri vähän aikaa sitten ni ei tietoa että onko perässä edes öljyä.
Tervetuloa Meselle pas2.
Voihan se olla vielä korjauskelpoinen mutta tuskin rahallisesti kannattaa korjata.
Itse ajoin erään kuutoskoneisen Ceen perän loppuvaiheet, ensin muutama kilometri lonksetta, ulinaa ja pauketta, lopuksi korjaamon pihalle kääntyessä rusahti ja valutti öljyt kyljestä pihalle 40 metrin matkalle.
Mikälie kiertokanki tullut kyljestä ulos, ei sitä sen enempää tutkittu.

Joo.ensin naksutti pikkasen, pari kilometriä ja muutama käännös ni naksutti jo enemmänkin, liikennevaloissa meni lukkoon, kaasulla sain kuitenki irtoamaan, sitten ku käännyin ni rusahti oikein kunnolla ja meni renkaat lukkoon ja sit kaasulla venkslasin sen verran että nyt renkaat pyörii ja kardaani pyörii tyhjää jos painaa kaasua

Itse ajoin erään kuutoskoneisen Ceen perän loppuvaiheet, ensin muutama kilometri lonksetta, ulinaa ja pauketta, lopuksi korjaamon pihalle kääntyessä rusahti ja valutti öljyt kyljestä pihalle 40 metrin matkalle.
Mikälie kiertokanki tullut kyljestä ulos, ei sitä sen enempää tutkittu.

wiimax.fi
Tuo kuullosta niin ihanalle keskitappivialledealer kirjoitti:Itse ajoin erään kuutoskoneisen Ceen perän loppuvaiheet, ensin muutama kilometri lonksetta, ulinaa ja pauketta, lopuksi korjaamon pihalle kääntyessä rusahti ja valutti öljyt kyljestä pihalle 40 metrin matkalle.
Mikälie kiertokanki tullut kyljestä ulos, ei sitä sen enempää tutkittu.

Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus

W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.