ASD toiminta ilman painetta. 30% lukitus?
ASD toiminta ilman painetta. 30% lukitus?
Parista eri aiheesta luin/päättelin että ASD lukitsisi tuon 30% verran ilman painetta. Onko tämä totta vai tarua? Kyllähän tuo 30% auttaisi jo pahassa paikassa.
" ASD-perän kanssa tulee 30% kitkalukko."
"lukko tippuukin 40km/h jälkeen 100%->~30% "
" ASD-perän kanssa tulee 30% kitkalukko."
"lukko tippuukin 40km/h jälkeen 100%->~30% "
Re: ASD toiminta ilman painetta. 30% lukitus?
Oon luullu että 124 ja 201 asd olisi maksimissaan 30% ja tippuu kokonaan pois jossain 40kmh kohilla.....Mika_M91 kirjoitti:Parista eri aiheesta luin/päättelin että ASD lukitsisi tuon 30% verran ilman painetta. Onko tämä totta vai tarua? Kyllähän tuo 30% auttaisi jo pahassa paikassa.
" ASD-perän kanssa tulee 30% kitkalukko."
"lukko tippuukin 40km/h jälkeen 100%->~30% "
Mun mielestä teknisesti oltava joko 0 tai 100% normiajossa, muuten siellä hankaa kitkapinnat kokoajan ja se taas ei voi kestää kovin pitkälle.... Ja taasen 100% ei voi olla kun sit se menis metsään mutkissa kovemmissa vauheissa.
Mutta kai nyt joku forumilainen oikeesti ton tietää?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
40km/h nopeuteen asti on 100% lukko, siitä ylöspäin 35% lukko. Ja toiminnassa, kun pyörien nopeusero 2%. Ei siellä normaalisti ole lukko päällä yhtään prosenttia ja miksi pitäisikään?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Se kitkalukko perustuu tosiaan siihen, että jos renkaat koettavat pyöriä eri nopeudella, niin tasauspyörästön kartiopyörät painuvat ulospäin, jolloin kitkapinnat hidastavat pyörimiseroa. Tuo voima on kuitenkin paljon pienempi kuin se, minkä ASD tuottaa hydraulisesti. Myös se lukitsee kitkan avulla mutta jämäkämmin. Siellä on kuitenkin muistaakseni jonkinlainen esijännityskin – voin tarkistaa illalla ASD-kirjasta, mitä se taas sanoikaan.
Mm. 126:ssa käytetty kitkalukko perustuu pitkälti samaan vänkäämisvoimaan esijännityksellä ilman hydrauliikkaa. En muista sen lukitusprosenttia tai -momenttia. Sen perästä ei kuitenkaan uutena saa tämmöinen kynäniska pyöritettyä vetoakselin laippoja eri suuntiin.
t.
Risto
Mm. 126:ssa käytetty kitkalukko perustuu pitkälti samaan vänkäämisvoimaan esijännityksellä ilman hydrauliikkaa. En muista sen lukitusprosenttia tai -momenttia. Sen perästä ei kuitenkaan uutena saa tämmöinen kynäniska pyöritettyä vetoakselin laippoja eri suuntiin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Alkoihan sieltä tulla lukuja kaheltakin ukolta.Roisto kirjoitti:Se kitkalukko perustuu tosiaan siihen, että jos renkaat koettavat pyöriä eri nopeudella, niin tasauspyörästön kartiopyörät painuvat ulospäin, jolloin kitkapinnat hidastavat pyörimiseroa. Tuo voima on kuitenkin paljon pienempi kuin se, minkä ASD tuottaa hydraulisesti. Myös se lukitsee kitkan avulla mutta jämäkämmin. Siellä on kuitenkin muistaakseni jonkinlainen esijännityskin – voin tarkistaa illalla ASD-kirjasta, mitä se taas sanoikaan.
Mm. 126:ssa käytetty kitkalukko perustuu pitkälti samaan vänkäämisvoimaan esijännityksellä ilman hydrauliikkaa. En muista sen lukitusprosenttia tai -momenttia. Sen perästä ei kuitenkaan uutena saa tämmöinen kynäniska pyöritettyä vetoakselin laippoja eri suuntiin.
t.
Risto
Vai siihen se penkkilapuissa sipilöitävä (vatuloitava) tehohäviön suuri määrä perustuu että perä hotkaisee vääntömomenttikakusta isännän osan....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Siis eihän se lukkoperä penkityksessä "syö" tehoa sen enempää kuin normaali avoin murikkakaan, kun renkaat pyörii samaa nopeutta.AK47 kirjoitti:
Vai siihen se penkkilapuissa sipilöitävä (vatuloitava) tehohäviön suuri määrä perustuu että perä hotkaisee vääntömomenttikakusta isännän osan....
Renkaiden pyörimisnopeuden ero aiheutaa kitkapintojen pyörimistä toisiaan vasten ja yrittää siten tasata vetoakseleiden pyörimisnopeuden.
jos kitkapinnat luistaisi jatkuvasti suoraa ajaessa niin perän öljyt kiehuisi "välittömästi"
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Sen ne tekeekin sekarenkailla ajellen ja kitkat on sileenä. Lopulta rattaat pohjaa ja perä ryhtyy piakkoin romuksi.Mika.T kirjoitti:Siis eihän se lukkoperä penkityksessä "syö" tehoa sen enempää kuin normaali avoin murikkakaan, kun renkaat pyörii samaa nopeutta.AK47 kirjoitti:
Vai siihen se penkkilapuissa sipilöitävä (vatuloitava) tehohäviön suuri määrä perustuu että perä hotkaisee vääntömomenttikakusta isännän osan....
Renkaiden pyörimisnopeuden ero aiheutaa kitkapintojen pyörimistä toisiaan vasten ja yrittää siten tasata vetoakseleiden pyörimisnopeuden.
jos kitkapinnat luistaisi jatkuvasti suoraa ajaessa niin perän öljyt kiehuisi "välittömästi"

ASD tarttuu hivenen (~20-30%) kartiohammaspyörien erkanemispyrkimyksen (aksiaalivoiman) takia. Pyörimisnopeusantureiden kanssa lisätään tarvitessa hydraulipaine kiristämään levyjä, muistaakseni kahdessa eri nopeuserossa ja paineessa. Lopen lukituksen ollessa liki 100:aa prosenttia. Nelisenkymppiä vauhtia ja systeemi tosiaan luovuttaa ajoturvallisuuden nimissä.
190-mallin moniventtiiliversioissa sai alkuun samaa kitkalukkoa, ilman hydrauliikkaa. Näissä sisimmät välilevyt ovat kuulopuheen mukaan ns. jousilevyt, eli taffelilastun malliset. Yhden olen purkanut ja levyt oli siinä suorat.

Jenkkien Gov Lock tjsp. pelittää just samalla tavalla, kuin ASD, muttei käytä antureita, keinoälyä, sähköä, tai hydrauliikkaa. Kaikki käy mekaanisesti ja tasauspyörästön sisällä.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tTGZOJQQBeE[/youtube]
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Sanotaan nyt että täällä forumilla moni huumorilla heitetty lausahdus otetaan liika tosissaan...Mika.T kirjoitti:Siis eihän se lukkoperä penkityksessä "syö" tehoa sen enempää kuin normaali avoin murikkakaan, kun renkaat pyörii samaa nopeutta.AK47 kirjoitti:
Vai siihen se penkkilapuissa sipilöitävä (vatuloitava) tehohäviön suuri määrä perustuu että perä hotkaisee vääntömomenttikakusta isännän osan....
Renkaiden pyörimisnopeuden ero aiheutaa kitkapintojen pyörimistä toisiaan vasten ja yrittää siten tasata vetoakseleiden pyörimisnopeuden.
jos kitkapinnat luistaisi jatkuvasti suoraa ajaessa niin perän öljyt kiehuisi "välittömästi"
Ei mulla muuta.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.