Kävipä hassusti uusintakatsastuksessa 124:selle

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Kävin hieman pyörimässä mersun alla ja löysin tällaista tietoa vetarin ostoa varten eli perässä numero R 201 351 16 08 ja sitten laipan halkaisija 100 , pitääkö jotain muita numeroita vielä sitten tietää
Avatar
Moska
Viestit: 411
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

supersepe kirjoitti:Tuo bilteman oli siis tavallinen kuuskulmahylsy mutta tuossahan on sitten jotain 12 väkästä,milläköhän nimellä nuo avaimet menee,jos lähtee ostamaan,kun siellä laipan puolellakin näytti olevan jotain torxin tapaisia, onko nämä muuten torkseja
Torksikin sinne sopii, mutta taitaa nyljätä pultinkannan, torksi on 6 kolonen ja tuo on 12, XZN tai tähtikanta-avaimesta jotku puhuu mutten muista kokoa. Mun oma napamutteriin sopiva hylsy on normi sarjasta, mutta ne on 12 kolosia kaikki siinä sarjassa.
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Ei ole ollut kova kiire korjailla vetaria.No niitä olisi kyllä tarjolla mutta pitäisi saada vanha ensin pois.Tänään hieman kokeilimme naapurin avustuksella.Bachon 12 kulmainen hylsy vielä kesti mutta heikompilaatuisia jatkovarsia napsahteli poikki sieltä ohuemmasta päästä ja se "arpakuution" mallinen pala ja jopa 10cm mittaisesta snap on tools / usa jatkovarresta sama juttu ja käytössä noin 1.5m jatkovarsi voimaa antamaan.Nyt heräsi kysymys, että loppuuko se mutteri siihen mihin silmillä näkyy, vai meneekö jenkaa paijon sinne syvemmälle vielä, sitten sellainen tässä jutussa saattoi hankaloittaa, että siinä kolossa johon mutteristä lukituksen väännetään, niin toisessa saattoi olla jotain siellä syvemmällä pohjassa. No joku on sen kanssa joskus askaroinut, koska mutterissa jäljet/ kolot ,että hakattu joskus pois. Olisiko jollain ehjästä mutteristä kuvaa kuinka korkea se on ja sitten olisiko jollain kuvaa siitä vetarin päästä, mihin tämä mutteri kierretään, niin kuva voisi antaa jotain vinkkiä, etten omiani kuvittele :D , kävi jo sekin mielessä ,että pitääkö se mutteri siitä yrittää saada palasina pois mutta sopiiko sinne mikääm pikku painerälläkkä tai onko dremel pikku kone leikkikalu tuollaiseen touhuun.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7232
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

32mm 12-kulmainen PITKÄhylsy.

Usein se vetonivelen akselitumppi on niin pitkä ettei normaalilla hylsyllä "yllä" sinne mutteriin saakka.
Mutteri on ihan siinä mitä siitä näkyy. Ei ole upoksissa sinne napaan.

Perämurikan päässä 10XZN. Sama kuin OM60x tiiselikoneen kannenpultit.
supersepe kirjoitti:laipan halkaisija 100 ,
Pikkuperän vetari. Ilman ASD:tä?
Isossa perässä on 110mm laippa.
Avatar
Moska
Viestit: 411
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

lämpöä ja voitelua, niin pitäis sen aueta ilman dremeliäkin
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Mika.T kirjoitti:32mm 12-kulmainen PITKÄhylsy.

Usein se vetonivelen akselitumppi on niin pitkä ettei normaalilla hylsyllä "yllä" sinne mutteriin saakka.
Mutteri on ihan siinä mitä siitä näkyy. Ei ole upoksissa sinne napaan.

Perämurikan päässä 10XZN. Sama kuin OM60x tiiselikoneen kannenpultit.
supersepe kirjoitti:laipan halkaisija 100 ,
Pikkuperän vetari. Ilman ASD:tä?
Isossa perässä on 110mm laippa.
Siis kyllä tässä on käsittääkseni ASD ,kun sellainen valokin on ja sitten 100mm, eikä muuten kovin pitkää hylsyä mielestäni juuri tämä tarvi, mutta....piukassa oli ja on edelleen ja hieman jopa lämmitettiin sellaisella pienellä kaasujutulla :D
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Ittellä oli joskus nii tiukassa vetarin mutteri et joutuin poraamaan sen silleen nätisti poikki et ei menny vetarista kierteet... sen jälkeen lähti nätisti pyörittelemällä auki... :wink: Sit se mutteri saattaa olla lukittu tampilla lyömällä lommit mutterin päähän vetarin kierteessä olevien urien kohdalta... :roll: Olipas taas vaikeesti selitetty... :oops:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

RoopeK kirjoitti:Ittellä oli joskus nii tiukassa vetarin mutteri et joutuin poraamaan sen silleen nätisti poikki et ei menny vetarista kierteet... sen jälkeen lähti nätisti pyörittelemällä auki... :wink: Sit se mutteri saattaa olla lukittu tampilla lyömällä lommit mutterin päähän vetarin kierteessä olevien urien kohdalta... :roll: Olipas taas vaikeesti selitetty... :oops:
Toisessa lukituksessa tuntuisi syvemmällä olevan jotain lisä metallia, ehkä lukituksena, joka kait pitää porata pois.
Lestrange
Tunnollinen
Viestit: 449
Liittynyt: 17.2.2011 16:22

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Perän päässä laipassa olevat pultit ovat alkuperäisinä 10mm 12-kulmaisia XZN-pultteja.

Saattaa siellä toki olla kuuskulmaisiakin pultteja, jos sinne on joku sellaisia vaihtanut, mene ja tiedä.

Renkaan päässä on 30mm 12-kulmainen mutteri.
Viimeksi muokannut Lestrange, 27.5.2011 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Tosiaan hommalla ei ole ollut kiirusta kuten huomaatte mutta tänään oli kiva leki maata taivasalla tai oikeastaan mersun alla ja availla vetaria. kaikki muu oli helppoa paitsi se 30mm mutteri siellä päässä. Tämä taisi olla kolmas yritys. Yhdellä kertaahan naapurin avustuksella rikottiin pienestä voimajatkovarresta se pää poikki eli vartta oli voimana.No tänään porailin kuvitellun likituksen pois, saattoi olla jopa hefti, no en tiedä mutta sitten painekoneella hylsyä siihen päähän ja irrotusöljyä ja lämmittelinkin sitä sellaisella pikku toholla mitä Motonetti myy ja ei siitä vaan meinannut valmista tulla ja mietiskelin jo dremelin hakemista ja miten sen sitten tekisin ettei sutta tulisi.Taisi kaikkineen 2h kontata sen mutterin kimpussa ja taas paikepyssyä siihen ja kaskummaa sepä heilahtikin, kun olin jo lopettamassa pelleilyä eli lähti auki mutta mikä noista sitten auttoi , kaikki kait yhdessä ja nyt sitten noita vanhoja ostoilmoituksien vastauksia katsomaan kun on jotain vetarin mittaakin ja paksuuttakin mitattu. Kiitos kaikille vinkeistä :oops:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”