ASR

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

0105457832 ja tällähetkellä on Saksanmaalta hakusessaan kyseinen boxi 49,99€ hintaan, tosin se kauppa ei vielä ole ihan varma, mutta tuota hintaa se kaveri pyyteli. Veikkaisin että suomessa saa laittaa jokusen euron lisää.
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

No niin, taas on yks osa hankittu ja nyt vain odotellaan että pääsee laittamaan paikoilleen ja koittamaan tuoko KO Boxi apua ongelmaan :pope: .
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

:firing: ohjain boxi vaihdettu ja ei apua :kele:

Nyt vika kuitenkin ilmenee suraavasti.
Eli ABSn pumpu pumppaa noin 2min jonka jälkeen sammuu ja ASR valo syttyy koetaulussa.

Eikös tuon pumpun pitäisi vain käväistä päällä?
Pitäisikö seuraavaksi kokeilla koko hydrauliikka yksikön vaihtoa?
Voisiko siellä olla esim: joku venttiili joka jumittaa? :help:
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Tere,

Jos ASR:n pumppu surraa aikanasa ja sitten lopettaa sytyttäen vikavalon syynä voi olla että 1) paineenvaraajan paine ei nouse vaadittuun (=painepumppu väljä tai vuotoja) tai 2) hydrauliyksikön sisällä oleva painekytkin on jumissa eikä se tunnista paineen nousua vaan sähköaivo luulee systeemin paineettomaksi.

ASR tietoutta löytyy mm. MB:n korjaamomanuaaleista
http://www.w124performance.com/service/ ... m/Chassis/

42-0800 ASR:n yleiskuvaus
42-0822 ASR:n sähköpuolen testit
42-0824 ASR:n hydrauliikkapuolen testit

Ota ASR:n liitin irti joko ohjaimelta tai hydrauliyksiköstä ja etsi johtokaaviosta oikeat nastat ja sitten vain testaamaan ohjeiden mukaan soveltaen, jolloin pitäisi löytyä vikakohde.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

SUURI KIITOS.

Lähden näillä ohjeilla etsimään vikaa seuraavaksi.
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Painetta on, eli oletan että hydrauliyksikön sisällä oleva painekytkin on jumissa. "Uusi" eli käytetty yksikkö tilattu Saksasta.
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Nyt on voittaja olo :kuski:

Eli hydrauliyksikkö vaihdettu ja vika korjattu.
SUURI kiitos vielä kaikille auttaneille :lol: .
Erityis kiitos vielä efraimille jonka neuvoilla tämä vika selvisi ja tuo korjaamomanuaali on tosi hyvä. :beerhug:
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Tervehys pitkästä aikoo. Jos suan jatkoo tätä ketjuu...jos en sua, nii se on sitten sanottava reilusti, jotta elä tupaavu. Ei oo aikoihin tullu paljo otettua kantoo tällä voorumilla, mutta nyt aattelin, jotta on pakko nöyrtyy tuas kirjuttamaan, eikä vuan lukemaan. En mie haluu ketää kiusata...van jos löytys apuu.

Tätä ASR-ketjuu on tullu luveksittuu erityiselä mielenkiinnola tuolta keväästä lähtiin. Ei sillä, jotta tuo turhake...ASR niin mielenkiintonen ois. Ihan vuan sentähen, kun on tuossa omassa vasussai tuo valo kummitellu koko helevetin saikesän. Ei se sateesta oo vihtautuna...muuten vuan vanahoo miestä kiusovaa. Paljo samantapanen on, kun tuo Tulupon tappelu, van on siinä erovaisuuksiiki.

Eli vika alako keväälä silleen, jotta yhtenä iltana, kun läksin lankomiehen luota iltakahviloilta, niin käynnistyksen jäläkeen ei tuo juuttaan valo sammunukkaan. No... jonkunmatkoo kun ajon, niin pysäytin tiensivuun ja sammutin. Kohta, kun tarttasin uuvelleen, niin hip-hei, valo sammu. Mikäpäs siinä, hyvin pelovaa.

Van elähän mitää. Muutaman viikon piästä tuas sama homma. No miehän kun oon hyvä oppimaan, niin tein nuo poppakonstit tuas ja nii sitä mäntiin tuas, kun kennenkä poika. Ilo kuitennii ol lyhempi, kun edellisellä kerrala ja seuraava lysti kesti tuas pikkusen vähemmän. Lopulta aina kun ol ajettu reilu puoltuntinen, nii valo sytty ja eipä pirulainen enee sammunukaa....niinku entisilä konstiloila ja uusiikaa ei uskona. No seuraavana päivänä, kun läks ajamaan, nii valo sammu tuas het käynnistyksessä. Sitte sytty tuas vähän ajan piästä, eikä suostuna sammumaan. Sitten lopulta tul se surunpäivä, kun ei valo enee sammuna ensinkää. Siitä lähteen se on palanu......niinku sataset rahapussista.

Sentähe tätä topikkii oon lukena, jotta jos sais jonkun vinkin, miten tuota nyt sitten koittas suaha kuntoon. Jotai on jo tehtykii, van elekee pahastuko, jos en vielä sano, jotta mitä. Ihan vuan siks en sano, jotta jos jollai on jotai mielessä, nii ei jättäs kertomata omoo resettiisä. Siinähän suattaa olla se pikkinen juju, joka ratkasoo koko ropleeman.

Mie oisin hyvin, hyvin ilonen, jos saisin jonkun vinkin, millä tuon vanahuksen sais kulukemaan tuas normaalin ilosesti, niiku ennen. Sehän kulukoo kyllä, mutta kun kaasu alakaa vaikuttoo sielä polokimen puolessa välissä, on vaihteen vaihto vähä erikoista. Sitten kun ei peloo luistonesto, eikä vakkari, niin kyllähän se jyrpii ajella. Ja pahinta on se, kun ei voi viijä leimattavaks. Ei tuossa tilassa voi katsastoo....sano pariki katsurii, kun asijoo tiijustin vähä vaivihkoo.

Niin. Tuohan on E420, tehty v-93. Moottor on M119. 124 koppanen. Helevetin monta eri relettä ja hilavitkutinta on konehuoneessa ja liekö vilä muuvallai. Ja niin on täynä tuo sakasti, jotta mitää ei piäse näkemään oikein mistää päin. Siinä sitä on työsarkoo, jos vuan joku osoos sanoo jotta mitä pitäs tehä.
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

[quote="Tulppo"]Nyt on voittaja olo :kuski:

[b]Erityis kiitos[/b] vielä [b]efraimille[/b] jonka neuvoilla tämä vika selvisi ja tuo korjaamomanuaali on tosi hyvä. :beerhug:[/quote]

Ole hyvä vaan, mukava kuulla, että ohjeista oli apua. Sä olit vähän kun koekaniini :D. Mun kärryssäni ASR myös temppuilee ja olen opiskellut systeemin sielunelämää, enkä ole uskaltanut vielä edetä monttöörinhommiin. Sinun havaintojen perusteella teoriani alkaa vastaamaan käytäntöä, ehkä minäkin uskallaan siirtyä käytännön hommiin. :D
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Morjens,

Savon Sepälle mää neuvvov vaan et kaiva esiin noi samat Mersur rosyyrit ku toi Tuluppo ja sitte alat tavaa enkelsmannin kielälellä niitä tiatoja. Ja sit ku sää ymmärrät, niin sit sää vaan otat yleesmittari kättees ja alat tekee noita kokeita. Sillai se on vissii parasta selvittää tuon vehkee sialunelämää, sillai ne Vehonkin poijaat tekis.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

efraim kirjoitti:Morjens,

Savon Sepälle mää neuvvov vaan et kaiva esiin noi samat Mersur rosyyrit ku toi Tuluppo ja sitte alat tavaa enkelsmannin kielälellä niitä tiatoja. Ja sit ku sää ymmärrät, niin sit sää vaan otat yleesmittari kättees ja alat tekee noita kokeita. Sillai se on vissii parasta selvittää tuon vehkee sialunelämää, sillai ne Vehonkin poijaat tekis.
Kiitos rohkasusta efraim. Se vuan on siinä se vaikeus, jotta tämmönen vanaha ukko ei osoo ennestään, eikä tähän hätään kerkii oppiikkaa tuota enkelsmannin kieltä.

Mitä tuloo nuihin vehon miehiin....meilä tiälä on mersunkorjooja yksityinen autotalo...en nyt kehtoo mainostoo jotta mikä. Joinsuussa kumminnii.

Käytin tuola tuota autoo, jotta sielähän se vika selevijää helepoimmin. No ei selevinny kovin hyvin. Lasku 168 eeroo ja kysymys, jotta tilataanko poksi saksasta, ei maksa kun 2100 eeroo. Siitä pitäs alakoo koittoo, josko siinä ois vika.

Sain sitten vinkin, jotta Vaasassa on virma, joka nuita poksija korjovaa. No eikun poksi nysseen ja mänemään Vaasaan. No reilun viikon piästä känny piippas, jotta matkahuollossa ois paketti. Laskukii ol reilut kakssatto, joten arvelin nyt poksin olevan kunnossa. Vihellellen ja hyvilä mielin poksi reikääsä ja tarttoomaan. Käyntiin hörähti niinku ennennii ja se per***een valo tillotti yhä. Poksi varmaan on kunnossa, van vika ei sitten siinä ollukkaa.

Aikasemmin jo yhen yksityisen luona kävin vaivoo esittelemässä ja hällä ol possin testeri. Arvel jotta katotaan antasko tuo vikakoodii. Antoha se...vika MAHDOLLISESTI ohjausyksikössä. Hänestä se ei varmaan kuitenkaa siinä liene se vika.

Sielä älylootassahan näkyy olevan semmonennii poksi, jossa lukoo ASR. Kuitenkaa ei sen possilaisen, enempee kun sen merkkihuollon testin mukaankaa sitä vikoo siihen poksiin ennusteltu. Mikä virka sillä sitten lienöö. Se, mihin sitä vikoo ehottelivat, ol joku muu ohjauspoksi. Miepäs pistän tuohon kuvan siitä poksista, niin asiita ymmärtävät näköö het, jotta mikä se on.

Tässähän ei sitä ASD:tä(vaimikäseol) sitten ollenkaa ole. On vain tuo ASR ja se vain sitä voimoo vähentää, jos pyörä luistaa. Liekö se nyt sitten ero tuohon Tulpon tappaukseen.

Yleismittarii mielestän osoon kyllä käyttee, mutta kun ei tiijä, jotta mistä pitäs mitata ja mitä. Nuilta asentajilta kun kysyy, jotta mikä siihen vikaan vaikutta, nii vastaus on jotta siihehän vaikuttaa vaikka mikä. Eli eivät osoo sanoo, jotta mitä kaikkee siinä piirissä on...niinku anturija, katkasijoita sun muita. Jos siitä ois kuvat, joista vielä tietäs, mistä mikäkin osa löytyy ja pitääkö löytyy volttija minkä verran, tai ohmija, niin mittarihan varmasti sanos.

Siinä poksi
Kuva
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Morjens,

Jassåå, 'asiantuntijat' ihmetelleet potilasta jo tovin :shock: saaden aikaan vain laskua. En ihmettele. Tämän ikäiset kärry taidetaan luokitella kategoriaan "harrasteautot". Vaatii siis harrastuneisuutta tai sitten riittävän ison ja löysän lompakoon, jolloin voi vaihtaa palikoita kunnes vika poistuu. Syynä on osin se, että tämän ikäiset autot sisältävät jo elektroiikkaa ja sähköaivoja, mutta diagnostiikka ei vielä ollut kehittynyt, jotta systeemi osaisi yksiselitteisesti kertoa missä on vika. Joitan hajanaisia vikakoodeja on olemassa, mutta ne eivät kerro kaikkea. Siksi Mersullakin on tuo korjaamomanuaali, jossa on pitkä rivi testejä, jolla prakaava osa pitäisi löytyä käsipelillä yksitellen tutkimalla. Probleema on että MB:n testit vaativat testilaitteet, jota ei joka pojalla ja pajalle ole. Siksi harrastajan pitää soveltaa ja yrittää tehdä samat testit ilman testereitä.

Korjaamomanuaalin ja sähkökaavioiden avulla kohde pitäisi löytyä. Valitettavasti mä en kirjoita suomen kielistä koostetta ASR:n testaamiseen (vaikka vähän himottaisikin) eli käännä ja yksinkertaista Mersun manuaaleja, koska mä itse ne ole koskaan tehnyt tuota testiohjelmaa läpi käytännössä - mä olen ainoastaan lukenut ne läpi ja uskon ymmärtäväni kohtuullisesti sen toimintaa. Mä olen kuin konsultti, joka neuvoo muita asiassa joita itse ei ole kokeillut :?

ASR on varsin kompleksinen systeemi, jossa vika voi olla ainakin monessa paikassa, mulla tulee mieleen ainakin 1) ohjausboksissa/sähköaivossa (mutta sulla se lienee ok, ainakin Vaasan virman mukaan), 2) pyörän antureissa, 3) siirtopumpussa/esipainepumppussa jarrunestesäiliön alla 4) sähköjohdoissa, 5) jarrunestevuotona putkistossa 6) paineenvaraajassa lokasuojassa tai sitten 7) hydrauliyksikössä (yhteinen ABS:n kanssa siinä vasemman etulyhdyn takana).

Mahtoikohan tuo paikallinen posshi virma tarkoitaa "ohjausyksikköllä" tuota hydrauliyksikköä, joka oli kaput Tulpollakin. Se on alumiinilohko täynnä venttiiliä ja sun muuta tilpehööriä. Sitä ei kuulemma pysty korjaamaan ja maksaa monta metriä euroja.

Muuten sun kuvassa on taitaa olla kaasun ohjausboksi, ASR:n laatikossa lukee ASR. :-)
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Terepä tere.

Ihan ekaks tuo poksi. Niiku kirjotin, niin onhan sielä se toinen poksi, missä lukoo tuo ASR. Sitä oon vähä syrjäsilimälä vilikuilu, jotta helevettikö siekii siinä. Sitä se poika, joka sillä staarila sitä tutki, ei vilikassukkaa. Tuon toisen se nyhti ainaki pari kertoo irti, pyörittel näppilöissään, kahto sinne sen reikään ja työnti takasi. No mie kyllä vähä arvelin iheksein, jotta tuosta nyt ei ainakaa mitää hyötyy nyt oo, kun kerran ol sinne pönttöön vilikassu. Siihe se sitten tussila kirjutti tuon EFP7 merkin ja sehän se ol heijän mielestään vijalla. Liekö ajatus niin, jotta kun kaasuläppä ei heti lähe kiäntymään, niin se se on vijalla. Jospa se onnii niin, jotta se läppä ei lähe heti liikkeele, kun on se vikatila muusta syystä. Sitä ASR poksii oon miettinä, jotta vieläkö sennii tyrkkees sinne Vaasaan tutkittavaks.

Miten lie se hytrauliyksikkö sitten tehty, kun abs kyllä toimii, vaikka on vikatilassai. Eikös ne pyöriin anturit sillon kansa pitäs pelata. Virran kun kytköö, niin kaikki valot kyllä syttyy kojelauvassa, mutta muut sammuuki, paitsi se ASR. Tuossahan ei mitää kurinoita kuulu mistää, niinku tuo Tuluppo niitä iäniä kuvail.

Onkos se sitten sattuma, vai onko eroo siinä, polokooko kaasuu lämästä, tai sitten suoraan vivusta konehuoneessa. Kerran nimittäin, kun yhele poijale pit antoo kasin iäninäyte ja konehuoneesta lykkäsin kaasuu, niin semmonen muistikuva on, jotta tuo män samanlaiseen vikatilaan. Sitten kun sammutin ja tarttasin uuveleen, niin se vika hävis. Sitä kysyin siltä liikkeen lopiltaki, van se kun ol liki mykkä, niin ei se sanona mitää. Koppas vuan sen läppärin kainaloosa ja män poleksimaan kaasuu sisältä.
Aaattelin vuan, jotta onkos siinä kaasupolokimessa mitää katkasinta tai muuta, mikä mahollisesti ois heleppo tarkistoo.

Sähköjohot tietysti maholliset. Nuppi vuan sanoo, jotta vika ei nuin tasasen ajan jäläkeen tulis piäle ja jiähtyissä häviivs, niikun loppuaikonaan teki. Toisekseen alussa kun se aina hävis heti, kun virran kiänti pois ja takas...vauhissai tein tuon liikkeen useemman kerran.
Nestervuotoja jarruloissa ei tietääksein ole.
Jälele jiäp se siirtopumppu...kait se sitten semmonennii tuossa lie ja voiskoon sitä mitenkää tuomita sököks tahi ehjäks, paineenvarooja ja se hytrauliyksikkö, jos se kerran vois toimii eritavala tuossa, mitä sen ABS:n kansa. Mitä se paineenvarooja teköö, ja miten sitä vois testata muuten, kun vaihtamala uuteen? Miten sen tunnistaa?

Kiitos efraim tähän asti. Jos jaksat konsulttina olla, niin yritän sinun neuvoja soveltoo, jos sen vielä jotennii sais kuntoon.

Vielä kun löytäs jonkun, jolla ois toimivii osia, joita kokeilla. Uusii poksija ei kovin monta oo tuon vasun hintaan mahollista kokeilla. Eikä ihan vielä viittis paalatakaan.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Moi

Oletko tarkistanut että painepumppu pelaa?
Painepumppu nestesäiliön alla.
Starttauksen jälkeen KO pumppu käy hetken noin 10s.
Sitten kannatta tarkistaa että ko pumpun letkut on kunnossa eli ei painevuotoja.

Tarkista että hydrauliyksikön pumppu pumppaa noin 30s max
(starttauksesta). jos punput pelaa niin katso onko hydrauliyksikössä painettta. Eli hydrauliyksikön muovikansi pois ja edestäpäin katsottuna ilmausruuvi on vasemmassa etukulmassa.
Minulla asennuksessakin teki tuota vikavalo hommaa kunnes olin saanut järjestelmän ilmattua. Aloitin jarruista ja lopetin hydrauliyksikköön.
Manuaalissa on kattavat ohjeet ilmauksesta 42-0010

Kuva
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Moro,

Tulppo tuossa jo hyvin opastikin alkuun ASR:n hydraulipuolen testaamisessa.

Voisi olettaa että ainakin pyörä anturit ovat kunnossa jos ABS toimii, samoja antureita hyödynnetään kummassakin tapauksessa.

Tuota EFP7 merkintää mä ihmettelen. Meneen mun erityisosaamisalueeni ulkopuolelle, mut olisiko se joku virhekoodi? Voisiko se olla koodi, joka aiheutui konehuoneesta kaasuttamisesta? M119:ssa (LH jetronic) taitaa olla sähköinen kaasupoljin vaijerin lisäksi, ja jotenkin systeemi tunnistaa virhetilanteeksi jos kaasutus ei tulekaan polkimesta vaan 'matkan varrelta' konehuoneesta. Siis lienee väliaikainen vika, joka poistuu uudessa startissa, kuten sulla tapahtui.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Kiitos Tulppo. Nyt alakaa ohjeet olemaan tollommankin ymmärrettävisä. Pitää tutkii nuo jutut ihan ekana. Kuvan kyllä ymmärtää. Vielä jos hiukka suomeks sitä ilimausta viittit alakuun avittoo, niin koitan sitten loput keksii. Mitenkä ei varsinkaa kannata tehä. Teköökös tuo eri paineen ABS:n puolele, kun tuone ASR:n? Piäsöökös sitä paineen varoojoo mitenkää testoomaan?

Kiito efraimillkin...tuas. Tuo EPF7 luki siinä vikakoodilistassa. Siinä näytti lukevan tuo sama numerosarja, mikä siinä purkissai, eli tuo 124 545 43 32. Se sitten lie se koodi, jomka se star anto.

Tuotapa sitä miekii mietin, jotta millä se sen kaasun tunnistaa, jotta polokimesta vai vivusta. Miepä koitan nyt tehä nuo tarkistukset, jotka Tulppo neuvo. Sitten kyselen lisee.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Pistä kone käyntiin ja tarkista samalla toiimiiko pumput.
Sammuta kiesi ja käytä esim kuvan mukaista bilteman jarrujen ilmauslaitetta(4.99€). eli laita laitteen putki ilmausruuvinpäähän ja 11mm avaimella hivenen auki jolloin hydrauliyksiköstö pitäisi hetken aikaa tulla kovalla paineella joko pelkkää nestettä tai ehkä myös ilmaa (jos sitä siellä on). laita kone taas käyntiin ja nyt pitäisi taas pumppujen ottaa painetta, kun paine on saavutettu anna koneen käydä ja ilmaa uudelleen nyt kun päästät nestettä niin pumpun pitäisi käynnistyä automaattisesti ottamaan uudelleen painetta. muista välillä lisätä jarrunestettä :D
varsinkin jos on paljon ilmaa se tyhjentää nestesäiliön aikas äkkiä :lol:

Kuva
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

OK. Tämä tämmönen systeemi kun on ihan uutta. 70-luvulla kyllä ilimattiin senaikasii jarruja....ykspiirisii, vaikka millä konstiloila. Mutta kun nyt ollaan nyt ja nää vehkeet on kaikki apsija, niin nuitapa ei oo tarvinnu opetella ollenkaa. Ekan mesen hankinnastaki on kohta 10 vuotta, mutta eipä nuita hytrauliyksiköihen koppia oo tarvinnu tätä ennen nykiä. Sentähen sitä vaikuttaa itestäännii meleko tollolta, kun ei tiijä etes toimintaperiaatteitakaa. Van eiköhän tuota nyt oppia tule. Tällä kyllä piästään alakuun. Jatketaahan harjotuksii, kunhan kerkijää. Tänä iltana on tuas yhet synttärit käytävä. Sitä kun on vanaha iteki, niin kaikki kaverit ja tututkii on vanahoja ja välivuuvetkii pitää kaiken varalta muistoo, jos vaikka seuroovoo ei tulekkaa.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Jees. Kerkesin tuossa sen verran vilikasta tuota potilasta, jotta vähä selevis.

Elikkä ekan kerran, kun sen ilimaruuvin aukasin, niin ehkä puol desiä tul nestettä. kun käynnistin uuvelleen, nii eipä ennee tipu ei lirise. Siihen loppu nesteentulo siitä lähteestä. Vaikka mitä tein, nii ei vain painetta tullu. Sen siirtopumpun pistokkeen otin irti, jotta mittoon tulooko sinne mitää. kyllä sinne pikkisen aikoo tul ja sitten se katkas virrantulon. No sen toimiminen muuten selevis silleen, jotta kun se pistoke on irti, nii ABS-valoki palo. Pistoke kiini ja valo sammu (se abs).

Mikä lie se magneettiventtiilin näkönen osa siinä hydepoksin lähelä, jossa lukoo MOT. Siitä näyttää, niiku mänis letku sinne lokasuojan alle, missä se varooja on. Liittynöökö siihen? Mie liitän siitä kuvan, niikun tuosta hydrauliyksiköstäki.

Mitäpä tarkistasin seuraavaks?




Tässä tämä MOT. Tuossa lähinnä noita putkia keskellä. Liittyykö koko asiaan.

Kuva

Tässä näkyy tuon hydrauliyksikön tyyppi... tosin aika huonosti kännykällä otettuna.

Kuva
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kah, onhan se Seppähiin löytäny voorumille 8) Mitä sitä muuta Mantsin pintaan, vieläkö on sota-ajoneuvo tikissään?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

jovihava kirjoitti:Kah, onhan se Seppähiin löytäny voorumille 8) Mitä sitä muuta Mantsin pintaan, vieläkö on sota-ajoneuvo tikissään?
Terve sensei Jovihava. Kohtapa on vuos, kun on soiteltu...tai siehä se taisit soittoo, kun mie köllöttelin sielä kuumala hiekala muistaaksein.

Mitä sitä muuta. Sama rauha ja entiset kujeet (vanha viidakon sanonta). Töitä pitää vuan koittoo tehä. Ikä painaa ja muutennii. Oon mie aina sillontällön tätä lukena, vuan en oikein oo arvannu ruveta kantoo ottamaan oikein mihinkää. Ei sitä yhtenään viiti räyhätä. No nyt on onkelma ja nöyränä poikana koitan suaha appuu kaikesta huolimata.

Sotavehkeet on seisona koko kesän. Muuten kyllä ihan tikissä. Jonkun kerran kesänmittaan tärskäyttänä pyörimään ja kuunnellu hetken iäntä....ja sitten jotta olokaaha. Into on männy siihennii. Ei tule ajeltuu sillä, ei asuntovaunula, eikä käytyy ies mökilä. Pitäskö ottoo muutama päivä pekkasii ja lähtee viihytyskiertuveele. Eipä siinäkää kyllä taitas taivaita tapahtuu.

Mites sie. Ootko miten usein Iikselä pistäytynä? Teilä pojat kasvaa ja on kohta isäsä kokosii. Ootkos sie välttynä nuilta yt:löiltä ja potkuloilta?

Nii muuten. Myöhän ollaan entistä enempi niinku vanahukset kuunaannii. Meistä kun tul tuossa alakuvuuvesta ukki ja mummo. Nythä sen näköö vasta oikein selevästi, miten se on tuo elo luisuna ehtoopuolele, kun lapsista tulloo vanhempii ihan yhenäkin.

Anteeks jos tään verran asiin vierestä. Se vain tuo Jovihavan tervehys niin mieltä lämmittää, jotta pakko vastata het.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Paineen varaajalle ei tule kuin 2kpl putkia, eli ei mitään sähköjä sun muuta. Näkyy hyvin huonosti tuossa minun kuvassa kun on juuri massattu mutta siinä missä lukee paineenvaraaja niin ensimmäisen E kirjaimen kohdalta saat kiinni putkista :D .
Oletko katsonut toimiiko se ASRn painepumppu / ettei sen letkussa ole vuotoja?
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Huomenta

Tarkotatkos ASR:n painepumpulla nyt sitä, mikä on sielä jarrunestesäiliön alla. Sehän näyttäs toimivan, kun jos siitä ottaa virtapistokkeen irti, nii ABS:kin syttyy. Iäni on kyllä niin hiljanen, jotta minen ainakaa korvakuulolla osoo sanoo, jotta millon se pyörii.

En kyllä kuule senkää hytrauliyksikön moottorin pyörimistä, mutta kait siinäi se moottori kunnossa on, kun jarru varsin potkii jalakaan. Eihän tuossa näytä olevan, kun yks moottori. Koitin varsin vielä liukkaala nurmikolla, niin kyllä miusta ABS toimii. Mitenkähän sen kuulis, jotta pyöriikö se sillon, kun laskoo ilimaruuvista sitä nestettä. Tosin ei se painekaan sielä noussu, joten tuskin se pyörii. Tai sitten se paine ei pumpulta tule sinne ilimaruuvile asti, jollonka tietysti se katkasis sen pyörimisen siihen, kun se pumpun paine kummissii ois noussu. Tahi sitten se ei ensinkää ymmärrä pistee koko pumpuu pyörimään. Kait sen kuulis sitten jos se pyöris. Antaakos se ASR-poksi sitten käskyn sille moottorile pyörii, vai mikä sitä ohjannee. Helekatti, kun ei nää perusperiaatteet oo selevilä, jotta vois ihan miettimälä sulukee pois nuita eri vikakohteita.

Sitten se varooja. Mikäs sen tehtävä lienöö. Onkos sielä nyt sitten se hytrauliikan paine, vai missä välissä se pönttö on? Ja jarrunestekös sielä on vai ilima. Vaiko molemmat. Ja onkohan sille varoojan paineele mimmosta mittausta, jotta onko sielä oikia paine? Kun piikisen piäsis mittarila kahtelemaan, niin varmaan se vika-alue ruppeis siitä hahmottumaan. Kiitos tähän asti. Jatketaan jos jaksatta jankata nuita ohjeita.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

1. Juu tarkoitin juuri sitä mikä on nestesäiliön alla.
2.Yksikonsti millä kuulostella kuinka kauan pumput pyörii vai pyöriikö ollenkaan on ruuvimeisseli. kärki pumppuun kiinni ja korva kahvaan.
3.käsittääkseni ohjainboxi antaa käskyt saamansa "tiedon" perusteella pumpuille.
4.varaajassa on jarrunestettä, sille lähtee kaksi putkea hydrauliyksikön moottorinpuoleiselta kyljeltä.
5.kaikki paine mittaukset tehdään hydrauliikkayksikön ilmausruuvista.

Jotenkin vain tuntuisi että JOS pumput toimii eli saavat käskyn ohjainboxilta olla päällä niin vika olisi hydrauliikka puolella,esim: pumppu väljä tai vuoto jossain järjestelmässä.

ja jos paine ei nouse vaadittuun niin silloin pumppu pumppaa yli 30s, minulla noin 2min jolloin boxi toteaa että paine ei nouse ja sammuttaa pumpun. Eli suosittelen nyt ensimmäisenä tutkimaan kuinka KO pumput käyttäytyy.

Minun tapauksessa oli paine anturivika eli se ei ilmoittanut boxille että paine on saavutettu, jolloin vaikka painetta oli se jatkoi pumppaamista silti kunnes boxi totesi että ei onnistu ja laittoi järjestelmän vikatilaan.
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Tuli vielä mieleen että ainakin itse tekisin seuraavasti jos toteaisin että pumput toimivat eli pyörivät.

1. auto käyntiin ja nostatetaan tai ainakin yritetään nostattaa painetta.
2. sammutetaan auto ja päästetään painet pois hydrauliyksiköltä(jos niitä nyt sitten on ollenkaan mutta tarkistetaan ja jos on päästetään paineet pois)
3. ilmataan koko jarrujärjestelmä eli joka pyörä ja samalla silmäillään onko missään näkyvissä pienintäkään vuotoa.(tosin se olisi melkein pitänyt huomata jo jarrunusteiden lisäilynä) mutta kuitenkin tarkistetaan.
Samalla kun ilmailet pyöriä, katso kuljettajanpuolelta sisälokasuojassa olevasta kurkistusluukusta sitä varajaa ja sen putkia onko mitään vuotoja havaittavissa. KO paikka on sellainen että sinne pesiytyy kaikki pöly ja paska jos ei sitä silloin tällöin putsaa ja näin ollen hapantaa pellit ja putket.Ja jos et luukusta varmuudella kunnolla näe ota koko sisälokari pois.
4.tämän jälkeen auto käyntiin taas ja yrität ilmata uudestaan hydrauliyksikköä.

Jos ei homma näillä tokene tai siis vikaa löydy niin sitten vika voisi olla väljässä pumpussa.
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Oukei. Koitanpa sitten tutkia vielä jollai konstilla, että pyöriikö ne pumput. Sitä nestesäiliön pumppuu eppäilen, jotta pyörii. Ihan sillä, kun se 12v siihen pistokkeeseen tuli ja toisekseen sen irtiollessa se ABS-valokii sytty.

Sitä isompoo pumppuu kyllä eppäilen, jotta ei se pyöri ollenkaa tällä ASR puolella. Apsin puolela se kait pyörii, kun kerran apsit pelovaa. Kaipa niilä kummallai on oma ohjauksesa. Harvemminhan tuota tarvinnoo luistonestoo ja jarruu yhtä aikoo. Siitä kun paineet laskin ilimaruuvista, nii ei tippookaa sen jäläkeen tullu sieltä. Ja siinä nyt on senverran iso se moottorikii, jotta luulis kuuluvan, jos pyörii....mutta tarkistelen vielä nuoremmila korvila tuon. Tuota kepilä kuunteluu itekin aattelin, mut kun ei yksin kerkee oikein asetella niitä, ennenkun jo loppuu. Mutta jos apumiehen kansa sais osviittoo.

Miten muuten lie. Pyöriikö ne pumput, jos sytytysvirta on piällä, vaikka ei oiskaan tartannu käyntiin, vai pitääkös olla lipo käynnissä.

Pitää tarkastella ne vuuvotkii. Siinä tosin eppäilen tulevan vesperän, kun vissiin kaks vuotta sitten vaihoin jarrupalat eteen ja nestettä vieläi ol jopa hiukka yli max-viivan ja lisänny en oo kertookaa. Se sillon palojen vaihossa nous hiukka yli, enkä sitten viihtinä vajjuuttoo. Samaten pitää sitten myös se ilimaus tutkii.
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Täytyy olla käynnissä jotta pumput pyörii.
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Jeps. Nyt on sitten todettu, joota eipä pyöri pumput ei.Ostin tetoskoopin, jolla ol hyvä kuunnella. Pumput ei pyöri, eikä ilimaruuvista tule nestettä. Kait sillon ekan kerran kun aukasin sitä ruuvii ja sitä nestettä tuli, niin sielä paineenvaroojassakohan sitä painetta sitten ol jemmassa. Semmosen kokeen tein, jotta pistin sen siirtopumpun pyörimään eri johoilla. Kun ilimaruuvi ol auki, niin nestettä tulla liris kyllä läpi. Ilimoo ei kyllä mistää tullu. Ei mitää venttilijä siinä välissä ilimeisesti liene. Ja se ABS-valo sitten sytty, kun johto irti siitä pumpusta.

Sen kaasupolinmysteerin purin ihan uteliaisuuttan, millee se sen kahtoo, jotta kaasuttaako polokimesta, vai vivusta suoraan. Ja eikös perkule sielä polokimen varressa oo pikkinen kytkin, joka yhistää, kun kaasuu alakaa polokemaan. Hykertelin jo, jotta tuoha se varmaannii on vijala, van kyllä se sekii toimi, kun mittasin. Jälestäpäin sitten järkeilin, jotta eihä se voikaa vaikuttoo tässä tapauksessa, kun valo jiäp palamaan, vaikka kaasuu ei pole ensinkää.

Mitäpä mieltä ootta. Pistänkö sen ASR-poksin vielä mänemään sinne Vekale vaasaan, vai vieläkös mitää muuta kokeilis.

Nii ja vuotoja en kyllä missää huomannu. Tulupolla nyt sitten omooki murhetta tutkittavana, jotta ei oikein tohtis häiritä, ennen kun ois hälläi parempoo aikoo.

Ei kukaa tietäs, jotta oisko jossai ehjii poksija, joila kokeilla, tai ehjä auto, jossa vois nuo omat poksit kokeila, jotta pelovaako. Voisin käyvä paikanpiälä koittamassa jos ei hirvee matka ois ja vaikkapa korvausta vastaan. Halavempi se vois olla, kun tilata Veholta kymppitonnila kaikki uuvet poksit.
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Morjens,

Seppä alkaa olemaan jo perillä systeemistä. Tekevä oppii :-)

Vahvasti alkaisi näyttämään että vika olisi hydraulipuolella, mutta ennen kun lähtetät bokseja syyniin tahi tilaat uutta rautaa, kannattaa vielä tutkia perin pohjin miksi ASR-ohjainyksikkö sytyttää vikavalon.

Miksiköhän hydrauliyksikön pumppu ei pyöri? Onko syynä se että ASR-ohjainyksikkö ei sitä edes pyydä, koska hyrdauliyksikön sisällä oleva painekatkaisin on jumissa joko auki tai kiinni asentoon vai onko painepumppu jumissa?
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Mulla ois yksi toimiva ohjainloota numeroltaan 0105457832 ja eiköhän noita olis käytettynäkin myynnissä ettei tarvi Veholta ostaa :D
Ja kanattaa kysyä foorimilaiselta teras jos hänellä sattuisi vielä olemaan kilkkeitä jäljellä mm. hydrauliyksikköä.
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”