Suojakumin kiinnitys löysä
Suojakumin kiinnitys löysä
Ulomman suojakumin ulompi pää 4maticin kuskin puolen etummaisessa vetoakselissa vuotaa rasvaa, olisiko kovan pakkasen syytä. Kiinnityspanta on paikallaan, mutta löysällä, itse kumi on ehjä. Voisikohan tuota jotenkin kiristää tai vaihtaa uuden? Panta ei ole mikään letkunkiristin eikä sen ympärillä ole kovin paljon tilaa, joten letkunkiristin ei ehkä mahtuisikaan pyörimään siellä. Uusi kumisarja on aika kallis ja vaihtotyökin melko iso. MItähän tuohon tarjoaisi tilalle, panta kun on aika pitkä?
Kävikö mielessä hohtimetRässi66 kirjoitti:No katoppa ettei se ole hypännyt kynsi kolosta siinä kiristimessä?
Kyllähä helepoin homma taitaa olla kiristää entistä.
Mie tein viimeksi kumien vaihdossa papukaijapihdeistä semmosen erikoistyökalun,
millä pysty kiristään sen org.pannan ihan tehtaalla tarkotetulla tavalla.

"Suojakumin kiinnitys löysä"
[OT]Tuli otsikosta ekana mieleen että oot ostanu liian isoja kumeja mutta topicin avattuani havaitsin että tämähän liittyi ihan oikeasti voimansiirtoon
[/OT]
[OT]Tuli otsikosta ekana mieleen että oot ostanu liian isoja kumeja mutta topicin avattuani havaitsin että tämähän liittyi ihan oikeasti voimansiirtoon

Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus

W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
PysyväisratkaisuksiRässi66 kirjoitti:Nippari voisi olla OK hätäfixi, mutta emmie oikeen pysyväisratkaisuksi...


Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus

W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Tunnettu Mersukorjaamo laittoi pannan uusiksi. Kun nyt katsoin, niin se oli jo häipynyt jonnekin. Ei kauan pysynyt paikallaan. Ei ole pulpunnut vaseliinia esiin kuten aiemmin, joten korjaamo ei ilmeisesti lisännyt voitelua, niin kuin pyysin.
Biltemassa näyttäisi olevan suojakumin "kiinnityshihnoja" kaupan, riittävän pitkiä ja oikein ruostumattomia sinkittyjen ohella. Onko näistä kokemusta, pysyvätkö kiinni ja saako ne vedettyä kireälle?
Olisi kovasti halua itse puhdistaa ja kuivata nivel, lisätä vedenkestävää laakerivaseliinia (20 euroa/350 gr) ja vetää side riittävän kireälle. Jos poistan rasvan kumista pannan kohdalta, niin se ei luista. Voin vielä siirtää sisempää kiinnitystä niin, ettei kumi ole vedolla koko ajan.
Toinen vaihtoehto on laittaa neljä 140 mm letkunkiristintä sarjaan ja kokeilla, mahtuuko se pyörimään.
Alunperin laitoin ensiavuksi kaksi tukevaa nippusidettä, mutta en saanut niitä kiristettyä kunnolla ilman sopivaa työkalua. Kiristystarve on vähintäänkin kohtalainen.
Biltemassa näyttäisi olevan suojakumin "kiinnityshihnoja" kaupan, riittävän pitkiä ja oikein ruostumattomia sinkittyjen ohella. Onko näistä kokemusta, pysyvätkö kiinni ja saako ne vedettyä kireälle?
Olisi kovasti halua itse puhdistaa ja kuivata nivel, lisätä vedenkestävää laakerivaseliinia (20 euroa/350 gr) ja vetää side riittävän kireälle. Jos poistan rasvan kumista pannan kohdalta, niin se ei luista. Voin vielä siirtää sisempää kiinnitystä niin, ettei kumi ole vedolla koko ajan.
Toinen vaihtoehto on laittaa neljä 140 mm letkunkiristintä sarjaan ja kokeilla, mahtuuko se pyörimään.
Alunperin laitoin ensiavuksi kaksi tukevaa nippusidettä, mutta en saanut niitä kiristettyä kunnolla ilman sopivaa työkalua. Kiristystarve on vähintäänkin kohtalainen.
Missä tuo LLL-paja sijaitsee?
Kyllä minä saatan käydä pajalla valittamassa, mutta mitä jos asennus ei siitä kummene. Jospa laittavat vain uuden pannan. Ja kumiin voi jäädä vettä ja hiekkaa sisälle. Jos saisi itse pannan hyvin kiinni, niin voisi ensin kunnolla kuivata kumin ja nivelen ennen asennusta.
Samainen paja unohti viime kesänä perästä öljyntäyttökorkin löysälle.
Ei sitä oikeaan momenttiin olisi voinut saadakaan, kun se korkki oli nuljaantunut pilalle. Ehdin ajella ja hinailla venettä kovilla helteillä pari viikkoa, ennen kuin huomasin perän vuotavan öljyä ja olevan puoliksi tyhjä. Lisäsin öljyä ja vaihdoin korkin. Kävin valittamassa muutaman viikon päästä, kun palasivat kesälomalta. Samalla vaihdettiin öljyt eteenkin, se oli unohtunut, ja laitettiin pohjapanssari oikein kiinni. Pari kuukautta myöhemmin perä alkoi pitää vienoa vihellystä. Ääni voimistui pikku hiljaa ja on nyt vakiintunut. Voisi tietysti mainita siitäkin samalla ja kysyä, voisiko öljyn puutteella olla vaikutusta ääneen ja tarvitseeko sille tehdä jotain. Itse luulen, että perä ylikuumeni, kun ei öljy jäähdyttänyt niin kuin piti. Hiukan tietysti harmittaa, kun perä oli täysin äänetön ja auto on muuten virheetön. Onneksi vihellys ei ole paha.
Sattuuhan noita mokia kaikille, hyvän korjaamon tunnistaa siitä, miten mokat hoidetaan. Yleensä hommat onnistuvat pajalla kerralla erinomaisesti. Mutta harvoin on mahdollista teettää hommia oman mielen mukaan, korjaamo tekee, niin kuin hyväksi näkee. Sen puutteen voi korjata vain tekemällä itse.
Kyllä minä saatan käydä pajalla valittamassa, mutta mitä jos asennus ei siitä kummene. Jospa laittavat vain uuden pannan. Ja kumiin voi jäädä vettä ja hiekkaa sisälle. Jos saisi itse pannan hyvin kiinni, niin voisi ensin kunnolla kuivata kumin ja nivelen ennen asennusta.
Samainen paja unohti viime kesänä perästä öljyntäyttökorkin löysälle.
Ei sitä oikeaan momenttiin olisi voinut saadakaan, kun se korkki oli nuljaantunut pilalle. Ehdin ajella ja hinailla venettä kovilla helteillä pari viikkoa, ennen kuin huomasin perän vuotavan öljyä ja olevan puoliksi tyhjä. Lisäsin öljyä ja vaihdoin korkin. Kävin valittamassa muutaman viikon päästä, kun palasivat kesälomalta. Samalla vaihdettiin öljyt eteenkin, se oli unohtunut, ja laitettiin pohjapanssari oikein kiinni. Pari kuukautta myöhemmin perä alkoi pitää vienoa vihellystä. Ääni voimistui pikku hiljaa ja on nyt vakiintunut. Voisi tietysti mainita siitäkin samalla ja kysyä, voisiko öljyn puutteella olla vaikutusta ääneen ja tarvitseeko sille tehdä jotain. Itse luulen, että perä ylikuumeni, kun ei öljy jäähdyttänyt niin kuin piti. Hiukan tietysti harmittaa, kun perä oli täysin äänetön ja auto on muuten virheetön. Onneksi vihellys ei ole paha.
Sattuuhan noita mokia kaikille, hyvän korjaamon tunnistaa siitä, miten mokat hoidetaan. Yleensä hommat onnistuvat pajalla kerralla erinomaisesti. Mutta harvoin on mahdollista teettää hommia oman mielen mukaan, korjaamo tekee, niin kuin hyväksi näkee. Sen puutteen voi korjata vain tekemällä itse.
Lempäälän Laikka ja Lekahan sijaitsee Rässin pihassa, sisäänajo on siitä korinvaihtonissanin ja caminon välistä.Jarkko N kirjoitti:Missä tuo LLL-paja sijaitsee?

Kyllä minusta näillä kokemuksilla pitäisi jo mennä reklamoimaan. Miksi tyytyä siihen että hommat tehdään huonosti ja niistä seuraa mahdollisesti itselle vahinkoa? Vaivansahan siinä toki on ja jos on pitempiaikainen suhde pajaan, niin voi tuntua hankalalta ruveta natisemaan. Mutta hyvä korjaamo suhtautuu tällaiseen niin kuin pitääkin, eli asiallisesti: mokat korjataan ja asiakkaalle hyvitellään jos on aihetta. Tai sitten se ei ole hyvä korjaamo.Jarkko N kirjoitti:paja unohti viime kesänä perästä öljyntäyttökorkin löysälle. - - Samalla vaihdettiin öljyt eteenkin, se oli unohtunut, ja laitettiin pohjapanssari oikein kiinni. Pari kuukautta myöhemmin perä alkoi pitää vienoa vihellystä.
Tohtisiko tuota paikkaa nimeltä mainita?
Tää on ihan kohta valmis.
Kiitos tiedosta.
Ko. korjaamo lienee ainakin ollut paras lajissaan ja siellä on tarkoitus teettää vaativimmat hommat jatkossakin. Valitettavasti ihan virheettömästi hommia ei tee kukaan. Voisin kertoa korjaamon nimen, jos olisi erimielisyyksiä, mutta toistaiseksi kaikki ongelmat on hoidettu hyvin.
Kyllä asiallista palautetta annan aina kun siihen on aihetta ja kun pystyn tekemään sen melko pian. Tuon perän kanssa ääni oli syksyllä niin pieni, että siitä ei tullut valitettua, onhan perällä jo ajettukin yli 250 tkm. Kun siitä mokasta on jo yli puoli vuotta, niin alkaa olla oma vika, kun ei tullut reklamoitua ajoissa. Kyllä siitä mainita voi, mutta paraneeko vai huononeeko palvelu tai työn laatu? Jos valitan perän äänestä, niin millä todistan, että se oli aiemmin ihan äänetön. Joidenkin mielestä täysin hiljaista ASD-perää ei olekaan.
Tuo kumin kiinnitys taas on semmoinen homma, mikä pitäisi saada kuntoon. Jos vien sen pajalle, niin se varmasti korjataan. Jos nivel alkaa äännellä tai hajoaa vaikka parin vuoden päästä, niin on vaikea syyttää korjaamoa, vaikka hiekka ja vesi olisi jäänyt kumiin ja turmellut nivelen ajan kanssa. Olisiko järkevämpää, halvempaa ja nopeampaa laittaa se vaan heti itse? Tämmöisellä loskakelillä ei millään viitsisi vetää kumia hermeettisesti umpeen ilman kunnon puhallinkuivausta, mikä kestää käytännössä yön yli.
Ko. korjaamo lienee ainakin ollut paras lajissaan ja siellä on tarkoitus teettää vaativimmat hommat jatkossakin. Valitettavasti ihan virheettömästi hommia ei tee kukaan. Voisin kertoa korjaamon nimen, jos olisi erimielisyyksiä, mutta toistaiseksi kaikki ongelmat on hoidettu hyvin.
Kyllä asiallista palautetta annan aina kun siihen on aihetta ja kun pystyn tekemään sen melko pian. Tuon perän kanssa ääni oli syksyllä niin pieni, että siitä ei tullut valitettua, onhan perällä jo ajettukin yli 250 tkm. Kun siitä mokasta on jo yli puoli vuotta, niin alkaa olla oma vika, kun ei tullut reklamoitua ajoissa. Kyllä siitä mainita voi, mutta paraneeko vai huononeeko palvelu tai työn laatu? Jos valitan perän äänestä, niin millä todistan, että se oli aiemmin ihan äänetön. Joidenkin mielestä täysin hiljaista ASD-perää ei olekaan.
Tuo kumin kiinnitys taas on semmoinen homma, mikä pitäisi saada kuntoon. Jos vien sen pajalle, niin se varmasti korjataan. Jos nivel alkaa äännellä tai hajoaa vaikka parin vuoden päästä, niin on vaikea syyttää korjaamoa, vaikka hiekka ja vesi olisi jäänyt kumiin ja turmellut nivelen ajan kanssa. Olisiko järkevämpää, halvempaa ja nopeampaa laittaa se vaan heti itse? Tämmöisellä loskakelillä ei millään viitsisi vetää kumia hermeettisesti umpeen ilman kunnon puhallinkuivausta, mikä kestää käytännössä yön yli.
Lisää rasvaa sisään ja kiristin kiinni.
Sitten jos haluaa alkaa hifistelemään, niin vetari irti autosta.
Kumi irti ja diisel/polttoöljyllä vanhat vaseliinit pois.
Liukenee muuten älyttömän hyvin.
Paineilmalla kuivaus niveleen ja kumiin.
Uusien MoS-vassujen kanssa homma pakettiin.
Aika savotta, mutta ei ne liene 4maticin niveletkään ilmaisia?
Voisihan tuon kai tehdä vetari paikoillaankin, mutta siivo voi olla lohduton...
Sitten jos haluaa alkaa hifistelemään, niin vetari irti autosta.
Kumi irti ja diisel/polttoöljyllä vanhat vaseliinit pois.
Liukenee muuten älyttömän hyvin.
Paineilmalla kuivaus niveleen ja kumiin.
Uusien MoS-vassujen kanssa homma pakettiin.
Aika savotta, mutta ei ne liene 4maticin niveletkään ilmaisia?
Voisihan tuon kai tehdä vetari paikoillaankin, mutta siivo voi olla lohduton...
Pro HVM
Juuri näin.
Ajattelin kääntää kumin nurinpäin ja pyyhkäistä hiekat ja vedet pois paperilla. Sitten hiukan lämpöä, niin että kosteus haihtuu. Uutta vedenkestävää vaseliiinia ja kumi lujasti kiinni vaikka liimalla auttaen. Voila.
Tuskin maksaa vaivaa liuottaa vanhaa vaseliinia pois... Auton varapyörän sisällä on kylläkin varakanisteri, jossa on kuulemma 16 vuotta vanhaa dieselöljyä. Senhän voisi uhrata ja laittaa tilalle tuoretta. Vaan saako sitä uutta vaseliinia oikeaan väliin purkamatta niveltä, voi olla parempi kun ei liuottele liikoja. Tuskin se vesi ja pöly sinne on hakeutunut, se liikkuu vasta ajan kanssa.
Uusi vetoakseli maksaa 1630 euroa. Pelkkä suojakumisarja maksaa noin 190 euroa. Bilteman kympin kumit eivät sovi. Vetoakselin saa irti irrottamatta muita osia nimenomaan vasemmalta puolelta. Pitää vaan olla sopivat avaimet, on nimittäin sisemmät ruuvit tiukassa vetoakselin mutterista puhumattakaan. Irrotusta helpottaa, jos saa auton nosturille.
Ajattelin kääntää kumin nurinpäin ja pyyhkäistä hiekat ja vedet pois paperilla. Sitten hiukan lämpöä, niin että kosteus haihtuu. Uutta vedenkestävää vaseliiinia ja kumi lujasti kiinni vaikka liimalla auttaen. Voila.
Tuskin maksaa vaivaa liuottaa vanhaa vaseliinia pois... Auton varapyörän sisällä on kylläkin varakanisteri, jossa on kuulemma 16 vuotta vanhaa dieselöljyä. Senhän voisi uhrata ja laittaa tilalle tuoretta. Vaan saako sitä uutta vaseliinia oikeaan väliin purkamatta niveltä, voi olla parempi kun ei liuottele liikoja. Tuskin se vesi ja pöly sinne on hakeutunut, se liikkuu vasta ajan kanssa.
Uusi vetoakseli maksaa 1630 euroa. Pelkkä suojakumisarja maksaa noin 190 euroa. Bilteman kympin kumit eivät sovi. Vetoakselin saa irti irrottamatta muita osia nimenomaan vasemmalta puolelta. Pitää vaan olla sopivat avaimet, on nimittäin sisemmät ruuvit tiukassa vetoakselin mutterista puhumattakaan. Irrotusta helpottaa, jos saa auton nosturille.